1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 739078 inlägg · 7967 ämnen

Nästa säsongs lag

Sv: Nästa säsongs lag
Peja: Nej nej, Hansens roll blir att stå på point och tappa ut puckar... i år igen.

Lagbygget färdigt? Ekonomin måste vara sämre än nånsin. Är det elkostnaderna eller räntorna för arenan som stjäl utrymme för spelarköp?

Mattias Modig (istf Markström=bäst i ES)
Niklas Svedberg (istf Läck)
Dale Clarke (istf Hietanen)
Mattias Ekholm (istf Nolander)
Wännström (istf Dixon?=20 mål)
Rohdin (istf Molin?)

Innebär det ett uppköp i nåt fall öht? Att målvaktssidan inte kunde ersättas oavsett vem man tog in var givet men att det inte fanns pengar till att höja resten av laget säger en del om Brynäs möjligheter att överleva på lång sikt.

Jag tror Sundlöv måste ha en jäkla tur och att precis alla drömmar slår in för att hans skuta ska slippa bottenkänning nästa säsong: Modig/Svedberg utvecklas och blir 25% bättre under sommaren, årets juniorer går från att vara bra juniorer till att vara bra, producerande elitseriespelare (det räcker inte att åka griller och ligga på i anfallszon, man måste göra mål nångång), Clarke fyller Hietanens kostym med råge, Jonsson, Kahnberg och Somervouri slipper skador osv.

Jag kommer sakna Rögle i Elitserien.

Lindström: Jag tycker också att många underskattar Dixons sportsliga bidrag till laget förra säsongen. I grundserien spelade han 53 matcher, gjorde 20 mål, var en ledargestalt och grym i special teams.

Riktigt bra i både box- och powerplay. Det ska bli intressant att se vem som tar över hans roll framför motståndarnas kasse i powerplay. Granström står ju där, men i andra pp-formationen. Silfverberg, kanske? Men om vi känner Brynäs rätt blir det Mads Hansen =)

walle: Det finns väl ingen anledning för företagen att sponsra så stort heller. Brynäs (och således även de som sponsrar) syns bara i ett litet land med 9 miljoner invånare, helt annan sak att sponsra en klubb som syns över hela Nordamerika (och dessutom kollar ju många från andra länder på matcherna via tv) eller hela forna Sovjet (numera spelar ju även en del icke-ryska klubbar i KHL).

Gurra88: I Saw You, Muscles Rose samt I Wont Dance, alla spik.

V64 tips till ikväll någon?:P

Gurra88: Tack.

Jag håller för övrigt med dig i mångt och mycket om att Brynäs bör satsa väldigt hårt på de duktiga juniorer som finns i klubben och tror att detta den väg som långsiktigt kan leda klubben till att i framtiden kunna vara ett topp6 lag i Sverige. Jag tror att vi i framtiden kommer att ha en inhemsk liga där lagen kommer att vara väldigt beroende av att kunna ta fram egna produkter då vi inte kommer ha möjlighet att konkurera ekonomiskt med de större ligorna (KHL och NHL). Jag har för övrigt svårt att se att svenska lag på längre sikt har möjlighet att konkurera i KHL som "storlagen" tror då den inhemska sponsormarknaden är för liten och ekonomiskt svag. Det finns dessutom ingen sådan kultur inom de stora företagen i Sverige att sponsra idrottsklubbar med hundratals miljoner vilket skulle krävas för att kunna bli slagkraftiga.

walle: härligt förstainlägg..respekt till dig direkt..

Gurra88:

Ett tips till dig är att du upphör med att kalla andra forummedlemmar och representanter för Brynäs IF för öknamn och andra nedsättande saker så kanske dina åsikter respekteras mer. För övrigt kan det vara bra att inse att alla inte har samma åsikter som du själv och att de varken behöver vara dumma eller idioter för att de inte har det.

JanT: Jaså upphöjer jag nån?
Att Dixon vågar gå RAKT på mål är ju en BRA egenskap. Att inte direkt Lauritzens adelsmärke är det de du blir ledsen över?

Har väl sågat han när han förtjänade det å hyllat han när han förtjänade det varken mer eller mindre. Men att några här innne sitter å höjjer gode Lauritzen till skyarna är ju rent av patetiskt.

Jag mfl rosar dom som ska rosas och risar dom som ska risas efter VARJE match. Att te x Ove hade några bra matcher i slutspelet gör ju inte han till kung hela till hela sessen, eller?

Att Dacke VART kanon men totalt under isen dom 15-20 sista matcherna i serien + dom i slutspelet föringar ju inte hans insats i omg 7. 9 å 25 heller?

Är det så svårt att fatta att spelare som UNDER presterar i 10-20 matcher ska flyttas åt sidan alt sättas in med nya spelare/linor. INTE bara låta det rulla på och köra med "Kul att vara med" mentaliteten. Eller det ordnar sig.

Sen att man inte får klaga/ha åsikter om vissa spelare, men inte andra förklare det gärna det.
Vad jag vet så var det få som tycktye det var konstigt att Sandin vart bortplockad för förmån för Hansén som vart rent ut sagt kass hela året, dessutom skadad. Varför sa få något om det?

"Lista gärna 5 saker som du tycker är bra med Brynäs IF A-lag.
Därefter kan du fundera på varför du tycker det är så kul med hockey."

Kan du bara tänka dig 5 saker som är bra med Bif så är du bra sorglig
som person.

Huge: Hahaha..

Du jämför att jag inte litar på alcen och sundlöv tycker rätt om Svedberg/Modig med att jag isåfall inte litat på en läkare gett mig diagnosen cancer eller vilka ingrepp jag bör göra.. Var fan finns likheten.. dumme fan..

Och till Jan: Bara för att du inte relaterar nått så innebär det att inte andra tar illa upp och har svårt att relatera till just det ämnet?

Lindström:

Jaha, så Dixon skall helt plötsligt upphöjas igen efter att inte ha varit värt vatten under slutspelet.

Intressant.

Vill du att jag skall leta upp något av dina finstämda inlägg rörande Dixon?

Slutligen;

Lista gärna 5 saker som du tycker är bra med Brynäs IF A-lag.

Därefter kan du fundera på varför du tycker det är så kul med hockey.

Huge:" Särskilt med tanke på att du alldeles nyss bedyrade att du minsann aaaaaaldrig sågat en spelare som inte fått chansen i Brynäs."

Har jag aldrig sagt, läs om och försök begrip!

"Att vi gått bakåt både ekonomiskt och sportsligt sen en lång tid tillbaka stämmer ju inte, det är väl bara att titta på siffrorna."

Nåra siffror har jag inte sett, inte du heller, så där kan vi bara spekulera. Sportsligt tycker jag att vi klivit bakåt sett till den hockey som spelas. Ta t.e.x Bäckis sista år, då vi åtminstonde pressade HV till 7 matcher i kvarten. Nu spelar vi en defensivt inriktad "svensk" hockey som är på utdöende. Men du får gärna tycka och tro att vi tar ett steg mot toppen varje år, både ekonomiskt och sportsligt.

Gurra88:

Vad är det som är oklart i Huges liknelser?

Varför får man inte använda cancer som ett exempel?

Har precis som Lasse förlorat föräldrar i cancer (båda två till på köpet) och blir inte det minsta provocerad av Huges inlägg.

Ett exempel helt enkelt, varken mer eller mindre.

sylf: Att vi gått bakåt både ekonomiskt och sportsligt sen en lång tid tillbaka stämmer ju inte, det är väl bara att titta på siffrorna.
Att det sen kanske går långsammare än vad man hoppats på är en annan sak.

Vad jag menar?
Jo, att du sett Modig och Svedberg spela i andra lag och under andra förutsättningar. Utifrån deras prestationer i annan miljö och under andra förutsättningar i övrigt så dissar du båda målvakterna och anser att dom därmed kommer att agera likadant i Brynäs.
En sån dissning tycker jag känns lite förhastad.
Särskilt med tanke på att du alldeles nyss bedyrade att du minsann aaaaaaldrig sågat en spelare som inte fått chansen i Brynäs.

Huge: "Stämplar alltid in på jobbet och gör sitt i varje match."

Utom när det som bäst behövdes..........

GävleLasse:

"Till sista... Huge, Gurra mfl..Nu lägger vi ner cancersnacket. Den biten av debatten känns väldigt ovidkommande. Det är dessutom ett ämne som kan vara väldigt känsligt. Jag har själv förlorat en pappa genom cancer och kan relatera till detta på ett väldigt påtagligt sätt."

-Tack för det, förlorade även jag min far i den sjukdomen. Skulle vara skönt att slippa det där snacket på ett hockeyforum.

Huge:Det har ju varit så bråttom att få klart laget i övrigt så vad får dig att tro att han skulle vänta nu?

Sen är det ju bara Dackell som skall in.. Fast du kanske sållar på informationen utifrån vad som känns bäst för stunden.

"Målkungen erbjuds inte något nytt kontrakt.

– Inte som det ser ut nu, säger sportchefen Michael Sundlöv."

Det sista kan ju tolkas lite olika.
Ex som att Brynäs mkt väl kan tänka sig en förlängning men bara om Dixon sänker sina krav till en nivå som passar föreningens plånbok lite bättre.
Vad vill Dixon själv?
Ingen som vet, ingen som vet.
Vad vi dock vet är att Dixon vet om sitt nya värde på marknaden, trots en blek insats i slutspelet.
Eller så vill han helt enkelt flytta på sig.

Djävligt synd iaf om han är förlorad.
Stämplar alltid in på jobbet och gör sitt i varje match.
Undrar om inte Sundlöv spelar ett högt spel i tron att Dixon ska förlänga tack vare sociala skäl? Kan kosta mer än det smakar.
Bara en spekulativ tanke....

Huge: Ja, jag tycker inte klubben gått framåt ett enda steg sen satsning nr 712 och ord som att "nästa år går vi till semi" och hej å hå. Den hockey som praktiseras tillhör forntiden, vilket jag tror kommer att märkas mycket nästa år när vi inte har en målvakt som ensam kan sno åt oss 15-20 pinnar. Dessutom när man går ut med målsättningen att bli bättre, komma med en lågbugdetsatsning som sällan skådats, agenter som säger att klubben inte har råd med vissa spelare etc, då är nåt fel och det förvånar inte alls.

"Du har sett dom i andra lag och under andra förutsättningar."

Ja, självklart, va menar du?

GävleLasse: Jag utgår ifrån att Alcén inte har nåt egenintresse i att höja ev nya målvakter till skyarna, utan att han lugnt och sakligt går igenom resp målvakts för- och nackdelar. Sen tar man ett gemensamt beslut.
Vad skulle Alcén vinna på att tala alltför väl eller alltför illa om en målvakt?
Utgår också ifrån att Alcén var med på nåt hörn när Ram värvades och att man även då gjorde så pass noggranna analyser som det går att göra.
Handlar dessutom om att man ofta kanske inte får det man vill ha utan tvingas värva andrahandsalternativ, sas.

Huge: Men vet DU vad Alcén tycker? Var du med när det diskuterades målvakter mellan Sundlöv och Alcén?

Du får ta hänsyn till källan när du "tolkar" Peckas uttalanden. Jag tror knappast att han skulle säga nånting annat än en massa superlativ om värvningarna. Hade det varit så att Sundlöv värvat Jamie Ram igen så hade Pecka sagt positiva saker om det med.

Till sista... Huge, Gurra mfl..Nu lägger vi ner cancersnacket. Den biten av debatten känns väldigt ovidkommande. Det är dessutom ett ämne som kan vara väldigt känsligt. Jag har själv förlorat en pappa genom cancer och kan relatera till detta på ett väldigt påtagligt sätt.

sylf: "Skillnaden den här gången är att jag HAR sett dessa spela och dissar dom UTEFTER DET!!"

Precis.
Du har sett dom i andra lag och under andra förutsättningar.
Alcén tittar på hur dom uppträder i olika situationer, hur dom är beskaffade mentalt osv osv.
Känns som att Alcén samlade bedömning är ett bättre underlag än de få matcher du sett Modig och Svedberg.
Om du nu inte är nån sorts hardcorefan av dessa målvakter och följer dom slaviskt i ES, vilket jag starkt betvivlar.

"Den kommande säsongen kommer ytterligare ett kliv bakåt att tas,"

Ytterligare?
Hur menar du då?
Såvitt jag vet så har vi väl gått framåt ekonomiskt sen ett par år tillbaka, eller....?
Gäller även på det sportsliga planet.

MarcusElving: Budget låg på 6000 åskådare/match och snittet hamnade på ca 5750 och ev slutspel var inte med i budget.
Dom 2 extra hemmamatcherna mot dif var det ju så gott som fullt har jag för mig.
Men vi får invänta bokslutet

sylf: "Brynäs är inte intresserade. De har sagt att de inte har några pengar."

Ett uttalande från Dixons agent.
Säger öht inget om Brynäs ekonomiska situation, eftersom vi inte vet hur mkt Dixon begärt i lön för att ev skriva på.
Kan  mkt väl vara så att Brynäs anser sig inte ha så pass mkt pengar att Dixons krav kan tillgodoses, men det är ett alldeles för logiskt resonemang för media att nappa på.
Här gäller det att få rubriker, och vad passar väl bättre än att spekulera i att en klubb inte har några pengar?
Med den vinklingen kan man fortsätta locka till sig okritiska läsare på nätet, och på så sätt tjäna pengar själva.

En agent agerar dessutom i egenintresse.
Nån som tror att han med sitt uttalande INTE försöker få upp Dixons lön i en ev ny klubb?
Man har liksom lite svårt att se en tom kassakista i Brynäs INNAN man isf skrivit nytt kontrakt med Dixon?
Vilka krav har ex Dixon själv ställt?
Konstigt att inte agenten avslöjat kraven, han verkar ju i övrigt vara väldigt pratsam.

Huge:

Antar att vi får facit när säsongen väl startar men nog är det lite av en chansning från Brynäs sida och det är bara att hoppas att den går hem.

Är det någon lagdel som du tycker har blivit bättre sedan den gångna säsongen?

Bara att hoppas att de flesta junisar lyfter sig och så även 10:an och 11:an i målvaktsligan annars tror jag att detta kan bli den tyngsta säsongen på mycket länge. Om nu även Sundlövs signaler om ebb i kassan stämmer så är i alla fall jag orolig.

MarcusElving: Synd på Dixon var ju han som producera

Gurra88: Är du bara korkad eller gör du dig till?
Vad har cancerdiagnosen med saken att göra?
Om jag går till en tandläkare och han tycker att vi borde ta bort en tand pga risk för infektion och blodförgiftning så litar jag på att tandläkaren har rätt.

Om jag som cancerpatient får höra att man cancerläkare rekommenderar ett visst ingrepp så litar jag på att läkaren även i det fallet har rätt.

Vad är det du har så svårt att begripa?
Känns det bättre eller har jag mer rätt eller fel ifall jag liknar det hela vid nåt annat?

Davey_22: Kan inte för fem öre begripa vart vi skulle ha gått så pass mycket minus?

De fina publiksiffrorna i slutspelet väger lätt upp tappet på några hundra per match i grundserien..

Pengarna kan inte vara slut. Eller rättare sagt, pengarna ska inte vara slut. Men i Brynäs är allt möjligt.

Avvaktar bokslutet för att få klarhet i det här..

Redigerad kommentar

Huge: "Inte konstigare än när DU toksågar det mesta vad gäller nyförvärv och det sen visar sig att du varit fel ute"

Nu är du ute och cyklar som vanligt. Jag sågar aldrig nån innan jag sett personen i fråga och gett honom en chans. Skillnaden den här gången är att jag HAR sett dessa spela och dissar dom UTEFTER DET!!
Dom får gärna visa motsatsen men som jag sagt förr, kan inte Pecka trolla så har vi samma målvaktsstatus som innan Markström.

Vad gäller att klubben inte har nåra pengar så är man ju knappast förvånad, den sköts som en korpförening av människor som bara kan agera med tomma ord och löften som aldrig blir verklighet. Den kommande säsongen kommer ytterligare ett kliv bakåt att tas, efter det kommer det att skyllas på än det ena än det andra. De själva har ingen del i debaclet.

Huge: Men vart fan är liknelsen? Är det inte ganska stor skillnad på att få en diagnos om cancer? Än att en del hockeyledare har fel angående spelare, händer ju hela tiden..?

Bara för att du en gång bestämt dig för att alcén, sundlöv och vem fan som tränar brynäs, NC eller nalle puh, så underkastar du dig precis varenda jävla grej som händer inom föreningen..

Qvarre:  Rubrik i GD: "Boork sätter ett frågetecken"

När man sen läser artikeln står det så här:

"Jag tror att det kan bli bra, men är inte beredd på att säga att det blir det, säger expertkommentatorn Leif Boork,"

Rubriken skulle alltså lika gärna kunna ha sett ut så här:

"Boork tror att det kan bli bra"

Nån som är förvånad över att just GD vinklar det hela på detta sätt?

GävleLasse:

Det är i alla fall inte utan att man blir lite orolig när Sundlöv säger att pengarna är slut. Dags att se om hela organisationen för detta håller uppenbarligen inte.
Men tanke på TV avtal, Spelare till NHL och billig trupp så borde ekonomin vara bättre än på åratal.
Föreningens framtid känns oviss.
Åker vi ut ur Eliten så är det nog godnatt.

Gurra88: "Och då väljer du att likna det med cancer.. är iofs inte ett dugg förvånad"

Nä.
Jag liknar det med att gå till en cancerläkare och ifrågasätta dennes kompetens.
Kunde lika gärna handlat om en tandläkare.
Varför skulle just cancerläkarexemplet vara så mkt värre än nåt annat?
Får man inte prata om cancer bara för att många drabbats av sjukdomen, eller hur menar du?

Lindström: "Om du blandar in cancer i det här så har du fel i huvet. Hoppas att du fattar att du klev över en gräns nu."

Vissa skribenter tror sig veta bättre än Alcén i den här frågan, eftersom vi diskuterar målvakterna.
Då undrar jag om samma skribenter också tror sig veta bättre än fackkunskaperna i andra sammanhang, ex om man själv skulle drabbas av cancer.
Skulle ex jag själv i det läget börja ifrågasätta cancerläkarnas kunskaper?
Knappast. Tror jag inte nån annan som drabbats av cancer skulle göra heller.
Kunde lika gärna ha jämfört med en tandläkare, kärnfysiker, datatekniker eller nån annan yrkeskategori.
Nu valde jag cancer av en ren slump.
Och då tror du och Gurra att det handlar om cancer.

Svårt det där med liknelser tydligen.....

Huge: Snygg? Övertänt ansikte nedsläckt med brandyxa låter som en bättre beskrivning ;)

GävleLasse: Hoho stor humor!!

Qvarre: Sundlöv har köpt ny fax. En ny modell som själv letar fram de riktiga guldkornen på hockeyns bakgårdar

Davydkin: "men utan två riktigt vassa procucerande linor kommer vi aldrig nå längre än kvarten... :("

varför skulle vi inte kunna ha det då?

Davey_22:

Pengarna KAN inte vara slut för så mycket publik har väl ändå inte tappats.
Publiktappet borde ju kompenseras av inkomsterna från slutspelet.
Värvningarna av Kokko o Grönholm kan ju näppeligen ha kostat flera miljoner.
Speciellt inte då Kokko ganska snart blev skadad.
Är det kostnaden på arenan som är helt felkalkylerad? Om så är fallet kommer arenan att driva Brynäs i konken.
När presenteras bokslutet?

Redigerad kommentar

Davydkin: Du ska nog va jävligt glad om vi ens är i närheten av kvarten..

Zzz: Ja, hur less är man inte på att höra att pengarna är slut? Juniorsatsning i all ära, men utan två riktigt vassa procucerande linor kommer vi aldrig nå längre än kvarten... :(

MarcusElving: Det blir som sagt intressant att se hur mycket vi gått back den här säsongen, det kan vara mer än man tror, det skulle förklara den magra silly season, så det kan va läge att avvakta med kritiken.

Sen att de säger till agenten att de inte har pengar, det kan ju innebära att dem planera att förstärka andra positioner och att Dixie inte är prioritet, knappast troligt iof,,,men ändå

MarcusElving: Ja det är helt sannslöst om pengarna är slut. Men hur dom kan vara det får vi alldrig veta eftersom dom som ska ställa frågorna dvs. lokalmedia inte gör det.

Qvarre: Men Boork är onyanserad nu när han inte längre står i Brynäs bås

Lindström: Inga pengar? Jag fattar ingenting, antingen säger de bara så till Dixons agent för att göra det enklare för sig eller så är något riktigt fel.

Som sagt, Tv-pengar, NHL pengar för 3 målisar och de har inga pengar?

Dessutom lär man har sparat in på spelarna som lämnar när man inte har tagit in någon jättedyr spelare, kanske Clarke då.

Ut: Hietanen, Nolander, Dixon, Molin, Markström, Läck

In: Clarke, Ekholm, Modig, Svedberg

Hur kan pengarna vara slut?

zpith: Hade inte klagat om han ersatts med likvärdigt. Men nu ska man spara in.. Hur fan tänker man.. Hörde jag nått om , steg framåt? visioner?...

Men sundlöv ska förstås också ha ett fetare lönekuvert..

zpith: Tja hade ju hellre sett Dixi istället för tex. 16 eller 24 i trupp då jag tycker han tillför och står upp oavsätt.

Lindström:

Inga pengar??? Då har nog fan Johan af Donner skött ekonomin även i Brynäs.
Ser att även Boorken är tveksam gällande målvakterna i Brynäs.

Lindström:
Du vill alltså ha kvar han? Trodde att det var en bra nyhet efter allt skit man hört=)

« · 1259658 · »