1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 738982 inlägg · 7967 ämnen

Nästa säsongs lag

Sv: Nästa säsongs lag
Peja: Jag uppskattar din kommentar. Men jag frågade aldrig hur bra en spelare kunde bli , utan vad du tyckte hur dem är som spelare.

Horace76c: Ja, det finns många som vek ner sig mer än Kahna i slutspelet. Han var en av få som INTE hade minus i +/- och ingen gjorde fler poäng.
Visst var han allt annat än het i dag men bänkad?? Han är spelartypen som hade kunnat blixtra till i sista.

nahojth: Jo, jag vet, men det är ju omöjligt att säga vad man tycker här inne utan att bli trakasserad av andra användare. Så det är lika bra att referera till andras åsikter, så att bråkmakarna får hoppa på de istället =)

Jajjen: ilfver kan väl knappast betraktas som junior nästa säsong.

bradberry: Inte Rödin heller.

Blev ganska negativ när jag läste ryktet om Modig till Brynäs. Statsen imponerar inte. Men om det är så att Lindbäck är klar för utlandet och Ericsson för FBK eller annan höglöneklubb, då finns inte så många bättre alternativ i Sverige. Skulle vara Honken. Men Modig är fortfarande ung och om Alcén vill ha honom till Brynäs så måste det innebära att han tror att Modig kan bli riktigt bra. Eftersom Läck har varit riktigt bra när han fått chansen, kan det funka med Modig som tvåa. Seriens bästa par? Sundlöv brukar veta vad han gör, eller hur.

Czarnecki om Lauritzen: "Han ska väl komma överens med Brynäs först, men han är en spelare som är nyttig för Brynäs och utvecklats mycket under säsongen. Han har spetskompetens att göra saker offensivt."

Spetskompetens, herregud...

Det står en hel del om andra spelare där också.

Jajjen: Honken före modig alla dagar i veckan och en utmärkt mentor för Läck.. Men ja.. Tror det bli Modig, och det är knappast Sundlöv som väljer målvakt..

Härligt med Lauritz med.. Framtiden är ljus

Gurra88: Usch ja ser verkligen hellre Honken än Modig. Nån som vet hur familjesituationen ser ut för Johan i Gävle? Har han byggt hus, tänkt sig att flytta "hem" till Gävle osv?

Mår verkligen psykiskt och fysiskt (!) illa över ryktet angående Modig. Hånat polare som är Luleåfans hela säsongen över honom. Snacka om käftsmäll om han står där i vår vackra mundering i höst... fy fan

P: Tyvärr verkar ryktet stämma och ska vara ganska nära tydligen. även att micke mörkar som vanligt..

Gurra88: Utgår från att Eddie är etta i så fall. Kanske är en bra budgetlösning för att satsa pengarna på spetskompetens bland backarna/forwards istället?

Dixon lär ju inte bli kvar i Brynäs...Han har nog redan en ny klubb klar skulle jag tro,han såg ju helt jävla ointresserad ut i slutspelet!

Har även hört rykten om att han skulle ha gått upp ca 10kg under OS-uppehållet...Skulle ju kunna vara en förklaring till att han var helt ur form mot DIF...

P: Nu kanske jag är ute och cyklar igen men har det inte alltid funkat bäst när man haft en uttalad förstemålis i stället för två ungefär likvärdiga? Alltså, ge Läck förstaspaden så kanske han höjer sig av förtroendet, och fyll på med någon av talangerna.

on the terrace: Skulle inte förvåna mig om han har lagt på sig.. I en intervju inför en av kvartsfinalerna i TV såg han riktigt pluffsig ut.

Mig gör det inget om Dixon lämnar, ser gärna att Järnkrok tar hans plats som en av fyra centrar rakt av.

on the terrace: 10 kg? Är det ens rimligt rent fysiologiskt?

Redigerad kommentar

SH: Var väl ungefär det som jag skrev? "Utgår från att Eddie är etta i så fall"

Tror absolut att Eddie höjer sig om han får förtroendet.

P: Tror aldrig Läck kommer att känna sig som etta om Modig kommer då han har mer elitserierutin. I år har Markström varit 100 % Läck kanske 75... kommer Modig kommer det vara två på 75 i st f att Läck höjer sig till typ 90-95. Eller också höjer sig båda, men så brukar det som sagt inte bli

Peja: Han ska alltså gått upp typ 1 kg om dan.....Jag tvivlar!

sylf: Supersize me typ...

1-0 Linköping nu......

Lesky: ok tredjeline: 12. RÖDIN, Anton 27. LINDQUIST, Linus 8. SILFVERBERG, Jakob

1-0 LHC

Och 5-3 nu....

First Period
19.53 2 min BIF 5. BERGLIND, Victor HO-ST
19.45 2 min BIF 14. LÖF, Simon SLASH

Så här vill jag ha laget nästa säsong:

Målvakter:
Eddie Läck
Joacim Eriksson/Mathias Modig

Kommentar:
Hoppas mer på Eriksson än Modig, äve fast jag tror modig har kapacitet att bli bra med rätt träning av Pekka.

Backar:
Lasse Jonsson
Jörgen Sundqvist
Jusso Hietanen
Mattias Ekholm
Oliver Ekman-Larsson/Kristofer Berglund
Niclas Andersén
Simon Bertilsson
Simon Löf

Kommentar:
I Lasse får vi i stort sett en ny back. Hoppas, hoppas vi får behålla Jusso. Sen vill jag ha Ekholm från Mora tror jag kan bli en riktigt tung fysisk back med rätt träning dessutom har han ett bra skott. Sen vill jag gärna se Oliver Ekman-Larsson hos oss nästa säsong. Han är grym!
Tror dessutom inte att Ekholm och OEL är så jätte dyra. Om inte OEL skulle klicka så vill jag ha Kristofer Beglund från Luleå en grymt spelskicklig back. Som kanske kommer om Modig blir klar? Vem vet? Löf lånas ut tills vidare.

Så här skulle backparen kunna se ut:
Jonsson , Sundqvist - En offensiv och en defensiv.
Hietanen , Ekholm - -||-
OEL/Berglund , Andersén - -||-
Bertilsson - Sjunde back.

Forwards:
Anton Rödin
Calle Järnkrok
Jakob Silfverberg
Eero Somervouri
Jonas Nordquist
Magnus Kahnberg
Pavel Brendl
Niklas Persson
Jonathan Granström
Emil Sandin
Alexander Sundström
Sebastian Wännström
Mads Hansen

Kommentar:
Behåll ingen som har utgående kontrakt tycker jag.. Dixon har vi redan ersatt i Ironhook, dessutom får Nordan en hel sommar träning med laget oc en helt ny försäsong, han kommer bli bättre! Ska man satsa på spets, så satsar man
på Brendl och Pajen Persson bägge kostar skjortan men de tror jag även att Dacke Dixon å Ove gjorde, dessutom ersätter vi Basse med Wänna som spelar i stort sett gratis. Neeej, hit med Pavel å Niklas, snälla SUNDLÖV!
Kedjor:

Brendl , Persson , Granström - Har allt en topp kedja ska ha, tung spelskicklighet, å målskytte av RANG!

Somervouri , Nordquist , Kahnberg - Här har vi en mål kedja.

Rödin , Järnkrok , Silfverberg - Slutspelet visa rätt mycket vad denna kedja är kapabel till. Dessutom mer rutin mera muskler, aa kan de bli bättre?

Sandin , Sundström/Hansen , Wännström/Sundström - En ren checking-line, hopps också att Sandin får mera förtroende han har en grym kapacitet! Dessutom hoppas jag mycket på Wännström, lite av en Widing typ..

PP femmor
1a:
Jusso - På blå
Persson - Styr spelet på Ove berömda kant
Brendl - Tar Bissett position
Granis - Framför mål och köttar
Eero - I slottet

2a:
Lasse och Berglund/OEL - På blå
Nordan - Ny position för Nordan nämligen framför kassen, så spela han när han var i Luleå
Kahna - Tar även han en Bissett plats
Calle - Styr spelet..! (Som vanligt)

Vad tycks?

Pettisbif: Ser fantastiskt bra ut.. Ingen skulle bli gladare än jag om laget ser ut sådär nästa säsong.

Men Jag tror aldrig att Brendl kommer spela i Brynäs så länge vi har Czarnecki som tränare. Han sa förut att Brendl inte går ihop med hans hockeyfilosofi. OEL tror jag blir svår att knyta till sig, vet inte hur hans kontraktsituation ser ut men det lär vara MASSOR med klubbar som vill ha honom om hans kontrakt går ut. För att inte tala om NHL och Phoenix som väl har draftat honom?

Brendl och OEL känns osannolikt av ovan nämnda orsaker.

Kristoffer Berglund, Mattias Ekholm och möjligen Niklas Persson känns som om de skulle kunna vara realistiska nyförvärv tycker jag.

MarcusElving: vad jag har förstått det så är Niklas Persson så gott som klar för ett till år i KHL. Eller han har iaf gått ut och sagt att han vill fortsätta där

sshs: Jaha, se där! Då kan vi kanske skriva av honom med...

MarcusElving: Alltid kul att drömma men de känns nästan alltid som att allas lag aldrig kommer att ske.

Ekholm och Modig kan säkert komma men annars tror jag laget kommer att se nästan lika dant ut nästa år.

Dixon och Juuso kanske lämnar men sen skriver säkert Dacke å Sebbe nya kontrakt.

nån junior plockas säkert upp och typ en ny forward värvas, ingen superspelare men en okej ES forward.

Jonas Andersson vore ett jävligt bra nyförvärv! Bra fart och skaplig målkänsla.

Förslag på nya spelare:
Jonas Andersson
Mattias Sjögren
Eric Beaudoin
Kristofer Berglund
Mattias Ekholm
Oliver Ekman-Larsson
Patrick Yetman
Linus Videll
Niklas Persson
Mattias Modig
Johan Holmqvist
Anders Lindbäck
Joacim Eriksson
Nils Bäckström
Marko Kaupinnen
Mika Hannula
Niklas Nordgren
Christian Berglund
Kristian Kudroc
Daniel Josefsson

nån mer?

lägger till:
Mika Pyörälä
Bång å Sandberg i AIK
Rosén i växjö

Pettisbif:
å Blomqvist i Bofors

Pettisbif: Tyvärr en obehaligt svag lista tycker jag. men ja, realtistiska namn.. nått hetarelär vi inte få se..

Gurra88: oscar hedman kanske kan vara nått för brynäs, hans kontrakt går ju ut.
Även Lasu, han kanske vill lira med kusin kahnberg

sshs: Lasu är väl knappast en förstärkning?.. inte heller Hedman.. Går på ett ut om vi byter dom mot vad vi har

Gurra88:
Otroligt att du orkar va så negativ till istort sett allt som BIF håller på med.
Den digra listan som Pettisbiff sätter ihop tycker du är "svag".

Jag skulle vilja fråga ett par saker.

När blev du Brynäsare och varför blev du det?

Vill du sätta upp en lista på målvakt, 2 backar o 3 forwards som du skulle vilja se I Brynäs nästa säsong?

Gurra88: Hedman måste väl ändå räknas som betydligt bättre än t.ex Nolander?

Peja: Hedman är bättre än Nolander, men det är marginellt och Nolander är garanterat billigare. Ska vi byta ut Nolander borde det vara mot någon som kan kompettera truppen defensivt, en stor stark back med lite räckvid och ordentliga tacklingar.

Pettisbif:

Patrik Yetman, Jonas Andersson, Niklas Person, Marko Kaupinnen och Mika Hannula är jag ytterst tveksam till

Tväst: Feltolkat.. Långt ifrån alla är svaga kort.. Sen vet inte jag om det är du som avgör om jag är brynäsare eller inte..

Helt efter önskemål men full förståelse att det är fullt omöjligt

Lindbäck /Eriksson

Kudroc
Oliver Erman-Larsson

Omark - lämnar khl men går förstås till nhl
Brendl - Czarnecki klarar inte av honom
Widing - En av få som inte vikit ner sig i slutspelet..

Gurra88: Som jag ser det så är det främst backsidan som behöver stärkas. Målvaktssidan är jag inte så orolig för. Skulle det bli Modig så funkar han säkert helt OK som backup. Sen får Pecka trolla fram målvaktsfantomen i honom. Läck som förstekeeper skulle funka fint.

På forwardssidan utgår jag från att Dixon försvinner och jag hoppas att Dackell slutar. Han är en ikon men jag tror inte att han klarar av att leverera ishockey av samma kaliber som han gjort de senaste åren. Lika bra att sluta med huvudet högt.

Således behöver vi värva ett par forwards. Jag ser helst att man satsar på 8 backar och 12 forwards. Det är lättare att fylla på med junisar som avlastare på forwardsidan än på backsidan.

Rent kvalitetsmässigt så tror jag inte at man behöver satsa enorma resurser på nyförvärv. Hade Dixon, Dackell och Somervuori varit i normalt slag så hade vi slagit ut DIF. Det är jag övertygad om. Att det sedan blev ett annat resultat får delvis skyllas på Czarnecki och Dackell. Varför?

Czarnecki för att han envisades med att inte göra om i laget tidigare. Fler matcher med en nykomponerad förstalina hade givetvis gett en större chans att de hunnit spela ihop sig.

Dackell för att han inte frivilligt lämnade ifrån sig platsen i förstalinan när han enligt egen utsago inte kom upp i normal standard på grund av skada. Det är hans ansvar som kapten att göra allt i sin makt för lagets bästa.

Spelare och namedropping sysslar jag inte med. Visst har man önskemål men det känns lite overkill att sitta här och skriva önskelistor. Det blir som när man var barn och skrev önskelistor till jul där man skrev ner allt man kom på.. Den ena grejen mer ologisk än den andra.

Gurra88:
Nej, jag skall absolut inte avgöra vem som är Brynäsare eller ej, det är bara det att vi har så väldigt olika sätt att närma oss ett problem/möjlighet som kan påverka Brynäs framtid.

Eriksson,Kudroc,Widing skulle nog inte va nån omöjlighet,en lite tyngre "elak" back är ju bara ett måste till nästa säsong.
De andra är nog nog tyvärr så attraktiva så de väljer nån mer penningstark klubb. Men vem vet, jag hade inte gissat på att Eero var möjlig efter förra slutspelet.

Intressanta åsikter man kan läsa om Brendl, "han passar inte in, för egoistisk m.m."
Man kan säga mycket om honom men jag tycker det är märkligt om inte taktiken i en producerande femma kan anpassas runt en spelare som levererar 30-50 mål/säsong. T.o.m. den lite egne o ibland fyrkantige Boorken lyckades ju med det.

GävleLasse: "Dackell för att han inte frivilligt lämnade ifrån sig platsen i förstalinan när han enligt egen utsago inte kom upp i normal standard på grund av skada. Det är hans ansvar som kapten att göra allt i sin makt för lagets bästa."

Är det verkligen Dackells uppgift? Han är kapten och ska spela om tränaren vill att han gör det. CZ visste exakt vad som var problemet med Dacke och då är det hans uppgift att ta beslut om vem som ska spela och vart.

Lite som när Mellberg fick erbjudande att slå straff mot Holland, han var förmodligen det sämsta alternatviet på planen och det visste han om. Men alla andra tackade nej och då får kaptenen kliva fram.

GävleLasse:" Dackell för att han inte frivilligt lämnade ifrån sig platsen i förstalinan när han enligt egen utsago inte kom upp i normal standard på grund av skada. Det är hans ansvar som kapten att göra allt i sin makt för lagets bästa."

DU KAN INTE VARA ALLVARLIG? Skulle Dacke ha skött laguttagningen och petat sig själv? NC sköter detta1 Jag har aldrig någonsin hört talas om en spelare som petat sig själv och att anklaga Dacke för att han inte gjorde det är rent nonsens.

Skärpning Lasse!

GävleLasse: Skulle det inte vara Kittlande att inte värva någon forward oavsett vilka som försvinner och bara släppa upp juniorer? Med oavsett vilka som försvinner menar jag Molin, Dixon, Lauritzen och Dackell. Iom Järnkroks framfart tappar vi enbart defensiv styrka i dessa förluster, jag tror Rödin och Silferberg kommer att fler än 25 poäng med likande istid som Lauritzen (blanda dock inte ihop mig med Lauritzen hatarna).

Om vi skulle leka med tanken skulle vi ha en forwardsuppsättning som ser ut på följande sätt:

Järnkrok, Wännerström, Silferberg, Rödin, Granström, Nordqvist, Kahnberg, Sandin, Eero, Hansen, Sundström.
Ett alternativt komplement är en fysisk forward eftersom vi har svårt att producera sånna i egna leden, jag och flera har nämt Anton Hedman i Växsjö. Resten fyller vi på med Junisar. Det är ett vågspel men vi kommer inte kunna konkurrera med NT klubbarna om vi inte får fram spelare av liknande kaliber och vi kommer aldrig ha råd att värva oss till toppen.
Det defensiva tappet blir så klart stort men vi har många spelare som redan idag spelar mycket i tex 4 mot 5, Järnkrok, Granström, Nordqvist, Hansen, Sundström mfl.

Detta gör att  vi kan lägga allt ekonomisk krut på riktigt bra backar. Hietanen anser jag redan vara förlorad, han skulle aldrig vänta så här länge om han inte redan hade något klart. Ekholm har nämts och det tycker jag låter bra, OEL är en annan. Kanske även någon annan mer etablerad typ Louma även om det förmodligen skulle vara tufft.

Redigerad kommentar

arnio: Snälla nån arnio. Dackell är den av spelarna som står närmast CZ i och med kaptensrollen.. Och nog fan kan han ställa över sig själv om han anser att han inte bidrar.. Det ligger nog i CZ :s intresse att ha spelare som kan spela nästintill för fullt än en som går på 30 procent av sin kapacitet..Eller jag räknar med det, annars är CZ större idiot än jag nånsin kunnat tro..

Tväst: Håller med.. Förstår inte heller varför man inte skulle kunna bygga en femma runt Brendl.. Handlar enbart om dåliga ursäkter för att inte ha Brendl i klubben. Ett större problem ligger nog i att han inte vill hit..

GävleLasse:
Man kan ju diskutera hur klokt det är att använda halvskadade spelare,Dacke, Hansen,Eero,Andersen o säkert några till.
Men hela tiden är det ju en svår balansgång med vad man har för alternativ.

Som sagts tidigare här så måste ju detta va en sak som NC bestämmer, om Dacke säger att han spelar på 50-60% så blir det till tränaren att avgöra om det räcker.

Gurra88: Borde Dixon ha bänkat sig själv också? Det här är ju en revolution med spelare som sköter laguttagningarna, vi kan ju spara in pengarna som vi lägger på tränare och lägga de på en extra spelare!

Om Dacke ljög och mörkade sin skada inför NC så har han givetvis gjort fel men så har jag inte uppfattat situationen...tränaren tar besluten och i detta fall säkerligen i samråd med Dacke och läkare...

GävleLasse: Har redan kommenterat ditt inlägg ang Dackell och håller alltså med föregående talare. Att han skulle ha spelat skadad och samtidigt tagit ut sig själv trots att han känt av skadan och att han varit fullt medveten om att han försvagat laget håller jag för fullständigt uteslutet.
Det räcker väl med att titta på förstafemmans produktion före slutspelet:
1:a, 2:a och 3:a i interna poängligan säger väl rätt så mkt tycker jag.
Och därmed faller även ditt andra argument, att CZ borde ha gjort om i laget tidigare (läs: spräckt förstafemman i ett tidigare skede).
Undrar om vi öht hade tagit oss till slutspel med den åtgärden?
Nu VET vi iaf med en sannolikhet som gränsar till säkerhet, att förstafemman var en starkt bidragande anledning till att vi tog oss till slutspelet.

I övrigt tycker jag att du har bra argument.
Säg att Dixon lämnar och att Dackell (vilket jag personligen hoppas på) förlänger. Då återstår i princip att ersätta 2 forwards (Dixon och Molin).
Borde gå att vaska fram 2 riktigt bra spelare som ersättare, plus ett par riktigt bra backar då Juuso förmodligen försvinner tillsammans med OPG och Kokko.
Nu räknar jag alltså med att Dixon försvinner men jag är inte så säker på att han gör det. Kan mkt väl tänkas att han trivs mkt bra i Gävle och att revanschlustan är stor efter dippen i slutspelet. Det är iaf en mkt kompetent center som vi inte bara ska avfärda pga en medioker insats när det skulle avgöras.
Som jag ser det så är det en winwin-situation: om han lämnar så beror det på eget val och att han vill ha en förändring och då är det ändå inget att hänga i julgranen.
Och om han nu VILL stanna och revanschera sig så är ingen skada skedd, sas.

Redigerad kommentar

arnio:Jo jag är allvarlig. Dackell tränade inte ens med laget. Detta omöjliggjorde att man kunde träna in varianter som dittills inte setts eller scoutats av DIF.

Det du stödjer nu är att man helt sonika lät Dackell spela i förstalinan baserat på gamla meriter.

Det köper inte jag. Sen får du tycka vad du vill.

Dackell skulle ha ställt sin plats till förfogande. At Cz saknar kompetens att inse saker och ting innan det är försent är en annan grej.

Förresten, Sjödda är ju ledig nu. Fan han var ju skitbra för några år sedan. Brynäs borde värva honom som back.. ;)

« · 1252943 · »