GävleLasse: Egentligen irrelevant vilka siffror du lyckas vaska fram: kalla fakta är att man belägger dom första 3 platserna i den interna poängligan.
Och om jag inte är helt ute och cyklar så har väl produktionen sett klart godkänd ut, även om det naturligtvis beror på vilket jämförelsematerial man har.
Ska vi ex jämföra med andra lags resp förstafemmor, vår egen förstafemmas produktion i tidigare upplagor, eller vadå?
Det blir mer eller mindre helt felaktigt, eftersom olika förstafemmor har olika kvalitet och dessutom helt olika förväntningar på sig.
En förstafemma i ex HV har nog betydligt större krav och förväntningar på sig att producera än vad ex vår egen förstafemma haft.
Så om man ser till hur Brynäs generella upplägg ser ut, där defensiven ändå prioriteras lite mer på bekostnad av offensiven, så tycker jag att deras produktion känns mer än godkänd.
Bortsett från slutspelet förstås.
Men vi diskuterar som sagt ditt krav på att man borde ha spräckt förstafemman mkt tidigare och inget annat.
Huge:Givetis är statsen helt oväsentliga i det här fallet när de inte kommer dig till gagn. Här har du lite siffror i alla fall.
Brynäs –SAIK (5-4 ot)
Dackell 0 p -2 14.27)
Dixon 0p -2 (18.11)
Somervuori 0p -2 (18.05)
LHC-Brynäs (2-4)
Dackell 0p -1 (18.45)
Dixon 0p +/-0 (16.47)
Somervuori -1 (15.49)
Brynäs-HV71 (3-0)
Dackell 0p +/-0 (19.23)
Dixon 0p +/-0 (20.01)
Somervuori +/-0 (17.56)
Timrå-Brynäs (2-2)
Dackell 0p -1 (19.21) (inne på båda baklängesmålen)
Dixon 0+1 -1 (19.31) (inne på båda baklängesmålen)
Somervuori 1+0 +/-0 (16.28)
Dackells senaste mål: 8/2 Modo-Brynäs
Dixons senaste mål: 30/1 FBK-Brynäs
Att sitta och försvara denna poängskörd med att påstå att "de varit" bra innan under säsongen håller inte. Som jag ser det så är det två huvudsakliga faktorer som ligger till grund för detta.
Dackells benskada och Dixons förfall rent fysiskt.
Ett "tränat" öga som ser dessa spelare på träningarna varje dag måste ju se detta. Förutsatt att CZ nu sprungit mellan rinken och gymmet för att se BÅDA spelarna träna. Att Dixon slöat ihop totalt och Dackell hämmas av sin beskada befogar ju verkligen att man ser till att göra om i sin tänkta leading line. Nu vannman matcherna ändå så Cz struntade i att se detta faktum. Lite naivt att göra detr med tanke på att han själv har sagt att det är i slutspelet man måste höja sig. Fan vilken höjning Brynäs leading line gjorde...
Redigerad kommentar
arnio: Tjurig? Varför skulle jag vara tjurig? Knappast för att jag skulle haft fel i en argumentation. Jag om någon erkänner mitt fel om jag blir överbevisad. Jag har hittils inte fått något bevis på att Cz inte gjorde fel när han nötte på med samma leading line där centerna haft enormt med istid utan att producera.
Jag kollade efter. Dixon har haft närmare 200 minuters istid där han endast producerat 1 assist, och då har jag inte ens räknat med slutspelet så man får lägga till en hel del tid...
Dackell skulle ha tagit ett snack med CZ om att ge nån annan chansen på grund av hans fysiska hälsa. Hade det varit så att man producerade så må man varit förlåten för att man inte vill bryta en fungerande lina. Men när varken Dixon eller Dackell producerade i den linan så blir det en helt annan sak.
Summan blev att Brynäs fick stryk 4-1 i matcher mot DIF. Ett lag vi hade slagit ut om vi haft en normalpresterande förstalina.
Tjänstefel av Cz att likt en obstinat dåre köra på med samma samma så länge som han gjorde.
Lunkan:Visst är det så. Och tycker Cz detta så skall givetvis Dackell foga sig. Fel är det oavsett. Jag kanske varit sned i min bedömning av just Dackell men samtidigt så vet vi inte hur pass påstridig Dackell han varit i frågan heller.
Det är i alla fall ett faktum att detta kan ha kostat Brynäs IF i ett antal miljoner i missade intäkter. Frasen "har varit" är tyvärr allt för invand inom Brynäs organisation.
GävleLasse: "Hur många matcher bakåt skall du gå för att hitta en BRA produktion? Sluta ljuga för dig själv nu. Sätt dig ner och titta på de fem sista matcherna innan slutspelet började."
Ärligt talat: tycker du att DET underlaget (5 senaste matcherna) ger en rättvis bild av femmans produktion över HELA säsongen och följaktligen hur femmans totala jobb ska bedömas?
Du sitter med facit i hand, liksom vi andra gör, och då är det alltid djävligt lätt att i efterhand komma med åtgärder som borda ha vidtagits.
CZ har hela tiden jobbat målmedvetet där en viktig del är att bl.a ge spelare som går trögt ordentligt med förtroende, trots att läktarcoacherna i vanlig ordning skriker på förändringar så fort en spelare gör en dålig match.
CZ:s tålamod gjorde att bl.a Kahnberg och Somervuori till sist kom igång med sin produktion.
Fram till de 5 sista matcherna du pekar på hade alltså förstafemman gjort ett helt Ok jobb, sett till förutsättningarna. Du kan aldrig komma ifrån att dom belade de 3 första platserna i poängligan, hur jobbigt du än tycker att det är och att det talar emot dina argument.
Med tanke på att CZ lyckades få igång både Kahnberg och Somervuori så tycker jag att det var logiskt att han fortsatte med att ha tålamod, trots den magra utdelningen i de 5 sista matcherna du pekade på.
Väl i slutspelet är det mkt möjligt att CZ borde ha vaskat om en aning, men även där var läget en aning svårbedömt.
I första hemmamatchen var hela laget mer eller mindre övertaggade och det blir ingen större ordning på spelet överlag. Trots detta är vi med i matchen men torskar med uddamålet.
I första bortamatchen gör HELA laget en kanoninsats.
Delslutsats: efter 2 matcher finns det som jag ser det ingen större anledning att splittra på förstafemman.
Sen kommer vi till match 3, där vi inte är med i matchen öht, som det känns.
Det är väl isf efter den matchen som CZ borde ha vaskat om inför nästa match, vilket han väl också delvis gjorde iom att förstafemman fick mkt lite istid, jämfört med tidigare. Där gör vi ändå en bra match och är värda en vinst.
I sista matchen möblerar CZ om i femmorna och förstafemman splittras.
Vi gör åter en bra match men har inte marginalerna med oss, varken spelmässigt eller domarmässigt. Tabben när Dackell får en tvåa avgör mer eller mindre matchen, tyvärr.
Sammantaget tycker jag att CZ matchat helt Ok och i enlighet med de intentioner han haft, dvs med tanke på hur lyckosam han varit med sitt tålamod i coachandet under grundspelet, när det gäller bl.a förstafemman och Kahnberg.
Huge: Ja du lyckas verkligen att fokusera på de matcher som jag lade ut som exempel. Du glömde dock att se när de båda gjorde mål senast. Beklämmande helt enkelt. All denna speltid i PP och så lite utdelning.
Dackell mållös De sista 7 matcherna i grundserien.
Dixon mållös i de 10 sista omgångarna.
Lägger vi till slutspelet så är det 12 respektive 15 matcher.
Gurra88: Ja man kunde ju ha försökt i alla fall istället för att hoppas på mirakel.
I huges värld så gör man det bra om man spelar 0-0 även fast man spelar en minut i varje PP.
Tväst: Vad skulle NC ha gjort? Satsat på att träna ihop en ny förstalina iom att den vi hade inte hade producerat alls under de sista 5 omgångarna i serien.
Han hade inte behövt bygga om hela laget för att ge spelare som t ex somervuori en annan omgivning. Nej han stod med armarna i kors och sköt över ansvaret på spelarna. Hoppades att DE skulle fixa till det.
- Fel att fortsätta att spela en Dixon som inte producerat på tio matcher i PP..
- Fel att fortsätta att spela en skadad Dackell som inte producerat på de 7 sista matcherna av grundserien.
- Fel att låta Brynäs främste målskytt (Somervuori) spela tillsammans med lagets iskallaste spelare.
Tväst: Femmorna skulle ha vaskats om i omgång 50-52
Främst skulle man hårdtränat med nya formationer i PP
Nordan och Kahnberg var riktigt bra de sista omgångarna. Den formationen skulle man kört in Somervuori medans man kunde flyttat Molin till Dixon/Dackell. Exempelvis i en tredjelina med uppgift att spela defensivt.
arnio: Vad bygger du det resonemanget på? Jag hade tvärt om berömt Cz för att han i alla fall försökt.
Att du drar likhetstecken melan "expert" och mina åsikter får stå för dig. Jag har underbyggt mina åsikter med stats.
ALLA tränare i ES utom Cz hade gjort om sitt PP och sin första formation.
Det är nu alla undanflykter kommer. Undanflykter som skador, domarna, mjäll och skörbjugg. Allt för att ge er nyttiga idioter nytt hopp för nästa säsong.
Vad tror du Cz tycker EGENTLIGEN när han ena stunden vill FÖRSTÄRKA på backsidan och svaret från Sundlöv blir att Hietanen försvinner och ersätts med en 20-åring från AS. En stor talang, visst men det är knappast en förstärkning. Visst kommer Lasse Jonsson och Andersén tillbaka men jag tror inte att de håller så hög klass att man kan tycka att det blir en rejäl förstärkning i det avseendet. Verktygen är demsamma..
sylf:Men jag vet inte vad som är mest jävligt. Det faktum att Brynäs står och trampar på samma ställe varje säsong eller att samma människor blir besvikna år efter år.
Jag har i princip gett upp...
Tväst:Det hade handlat om att göra om i två kedjor. En rokad mellan Molin och Somervuori.
Vad hade kunnat gå fel? Förstakedjan producerade mindre än fjärdekedjan under de sista fem omgångarna så det var inte tack vare den femman vi höll undan.
Återgigen. "Har varit" är tyvärr ett allt för vanligt argument i Brynäs...
Tväst: "Då menar du m.fl. att med ett MODO i hysterisk form (ibland) Frölunda,Luleå o Timrå jagandes efter oss.
Samtidigt som vi ligger på sjätte plats o har slutspelspengar NÄSTAN säkrade. det spekuleras vilka lag vi kan slippa möta om vi tar oss uppåt i tabellen"
"Märk väl att det var ju inget vinna eller försvinnaläge i slutet på serien.
Man kan inte bara se på vad vi ev. kunde vunnit, det fanns en slutspelsplats o ev. förlora åxå."
Hur ska du ha det?
I mina ögon så hade hela den kedjan underporesterat under väldigt lång tid. Jag lade ut lite siffror som jag baserat mina argument på. Att "hoppas" på förbättring från spelare som var skadade (Dackell) och helt ur form, inte bara spelmäössigt utan även fysiskt (Dixon) känns som ett väldigt dåligt ledarskap. Vilka signaler skickar det till resten av laget. Nordan och Kahnberg hade börjat visa gryende form. juniskedjan klev verkligen fram mot slutet, speciellt då Järnkrok. Vilka signaler får de av ledningen när man väljer att ge fortsatt förtroende till några som är helt ur form av olika anledningar. VAD krävs för att man skall våga belöna de spelarna som visat framfötterna och faktiskt vunnit matcherna åt Brynäs och i slutändan fixade slutspelsplatsen.
Tjänstefel...
JanT: "Troligt scenario är att Ekholm ersätter Nolander och att en klassback köps in som ersättare till Hietanen."
I och med att det inte är klart med NOlan och att Sundlöv själv säger att Ekholm ersätter Hietanen så talar det ju mycket för att det blir en svagare backbesättning nästa säsong.
( plats för övertro på Andersén och Jonsson )
Huge:"Det räcker väl med att titta på förstafemmans produktion före slutspelet:"
Hur många matcher bakåt skall du gå för att hitta en BRA produktion? Sluta ljuga för dig själv nu. Sätt dig ner och titta på de fem sista matcherna innan slutspelet började. Jämför istider, förtroende i PP och gör en summering med vad man fick betalt i form av mål från förstalinan. Du kommer att upptäcka att det var ett väldigt magert resultat.
Jag ska sammaställa lite stats under dagen. Inte för att bevisa något utan mer av ordning. Jag har kollat innan för att belägga mina argument men för ordningens skull kolla lite nogrannare.