1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743370 inlägg · 7967 ämnen

Nästa säsongs lag

Sv: Nästa säsongs lag

Huge:"Det räcker väl med att titta på förstafemmans produktion före slutspelet:"

Hur många matcher bakåt skall du gå för att hitta en BRA produktion? Sluta ljuga för dig själv nu. Sätt dig ner och titta på de fem sista matcherna innan slutspelet började. Jämför istider, förtroende i PP och gör en summering med vad man fick betalt i form av mål från förstalinan. Du kommer att upptäcka att det var ett väldigt magert resultat.

Jag ska sammaställa lite stats under dagen. Inte för att bevisa något utan mer av ordning. Jag har kollat innan för att belägga mina argument men för ordningens skull kolla lite nogrannare.

GävleLasse: Egentligen irrelevant vilka siffror du lyckas vaska fram: kalla fakta är att man belägger dom första 3 platserna i den interna poängligan.
Och om jag inte är helt ute och cyklar så har väl produktionen sett klart godkänd ut, även om det naturligtvis beror på vilket jämförelsematerial man har.
Ska vi ex jämföra med andra lags resp förstafemmor, vår egen förstafemmas produktion i tidigare upplagor, eller vadå?
Det blir mer eller mindre helt felaktigt, eftersom olika förstafemmor har olika kvalitet och dessutom helt olika förväntningar på sig.
En förstafemma i ex HV har nog betydligt större krav och förväntningar på sig att producera än vad ex vår egen förstafemma haft.
Så om man ser till hur Brynäs generella upplägg ser ut, där defensiven ändå prioriteras lite mer på bekostnad av offensiven, så tycker jag att deras produktion känns mer än godkänd.
Bortsett från slutspelet förstås.
Men vi diskuterar som sagt ditt krav på att man borde ha spräckt förstafemman mkt tidigare och inget annat.

Huge:Givetis är statsen helt oväsentliga i det här fallet när de inte kommer dig till gagn. Här har du lite siffror i alla fall.

Brynäs –SAIK (5-4 ot)
Dackell 0 p -2 14.27)
Dixon 0p -2 (18.11)
Somervuori 0p -2 (18.05)

LHC-Brynäs (2-4)
Dackell 0p -1 (18.45)
Dixon 0p +/-0 (16.47)
Somervuori -1 (15.49)

Brynäs-HV71 (3-0)
Dackell 0p +/-0 (19.23)
Dixon 0p +/-0 (20.01)
Somervuori +/-0 (17.56)

Timrå-Brynäs (2-2)
Dackell 0p -1 (19.21) (inne på båda baklängesmålen)
Dixon 0+1 -1 (19.31) (inne på båda baklängesmålen)
Somervuori 1+0 +/-0 (16.28)

Dackells senaste mål: 8/2 Modo-Brynäs
Dixons senaste mål: 30/1 FBK-Brynäs

Att sitta och försvara denna poängskörd med att påstå att "de varit" bra innan under säsongen håller inte. Som jag ser det så är det två huvudsakliga faktorer som ligger till grund för detta.

Dackells benskada och Dixons förfall rent fysiskt.

Ett "tränat" öga som ser dessa spelare på träningarna varje dag måste ju se detta. Förutsatt att CZ nu sprungit mellan rinken och gymmet för att se BÅDA spelarna träna. Att Dixon slöat ihop totalt och Dackell hämmas av sin beskada befogar ju verkligen att man ser till att göra om i sin tänkta leading line. Nu vannman matcherna ändå så Cz struntade i att se detta faktum. Lite naivt att göra detr med tanke på att han själv har sagt att det är i slutspelet man måste höja sig. Fan vilken höjning Brynäs leading line gjorde...

Redigerad kommentar

GävleLasse: Men herregud Lasse, det är ju tränarnas jobb att ta ut laget det vet du nog precis som oss andra. Varsågod klaga på NC för att han lät Dacke spela i så mycket i slutspelet men sluta hacka på Dacke för att han inte bänkade sig själv.

Du hade fel och nu tjurar du och vägrar att erkänna det, det börjar bli lite löjligt som du håller på. Det är ju bara att skriva att du ändrat dig och i stället erkänner det självklara att NC är ansvarig för den speltid som Dacke fick.

GävleLasse: Jag tycker också att Brynäs ska lägga mest pengar på att förstärka backuppsättningen. Forwarssidan ser helt okej ut, speciellt med tanke på att många unga säkerligen kommer att utvecklas. Bättre backspel skulle underlätta anfallsspelet något oerhört.

Tror dock Dackell fortsätter, läs länken angående detta.

Om Dixon lämnar kommer Brynäs att behöva någon som kan stå framför mål i powerplay. Granström gör ju det i ena formationen, men det behövs en till sån spelare.

Peja: Fan, såg just på kontraktsläget att Norrbaggen har 2 år kvar......Suck!

arnio: Tjurig? Varför skulle jag vara tjurig? Knappast för att jag skulle haft fel i en argumentation. Jag om någon erkänner mitt fel om jag blir överbevisad. Jag har hittils inte fått något bevis på att Cz inte gjorde fel när han nötte på med samma leading line där centerna haft enormt med istid utan att producera.

Jag kollade efter. Dixon har haft närmare 200 minuters istid där han endast producerat 1 assist, och då har jag inte ens räknat med slutspelet så man får lägga till en hel del tid...

Dackell skulle ha tagit ett snack med CZ om att ge nån annan chansen på grund av hans fysiska hälsa. Hade det varit så att man producerade så må man varit förlåten för att man inte vill bryta en fungerande lina. Men när varken Dixon eller Dackell producerade i den linan så blir det en helt annan sak.

Summan blev att Brynäs fick stryk 4-1 i matcher mot DIF. Ett lag vi hade slagit ut om vi haft en normalpresterande förstalina.

Tjänstefel av Cz att likt en obstinat dåre köra på med samma samma så länge som han gjorde.

sylf: Jag tror att han kan rycka upp sig när han är kvitt sin skada. Och att hans (och de andra rutinerade spelarnas) rutin blir viktigare nu när Molin slutar.

GävleLasse: "Tjänstefel av Cz att likt en obstinat dåre köra på med samma samma så länge som han gjorde"

Visst men talar du inte lite mot dig själv?

Det är ju precis det det handlar om och inte att Dackell ska avgöra om han ska spela eller inte, vilket du var inne på tidigare. Klart som f-n att Cz och Dackell haft en dialog och Cz har uppenbarligen tyckt att #12 ska spela. Det är Cz (ihop med sina ass) ska ta besluten!

Lunkan:Visst är det så. Och tycker Cz detta så skall givetvis Dackell foga sig. Fel är det oavsett. Jag kanske varit sned i min bedömning av just Dackell men samtidigt så vet vi inte hur pass påstridig Dackell han varit i frågan heller.

Det är i alla fall ett faktum att detta kan ha kostat Brynäs IF i ett antal miljoner i missade intäkter. Frasen "har varit" är tyvärr allt för invand inom Brynäs organisation.

GävleLasse: Jag tror att Brynäs chans till att gå vidare var att få igång förstafemman.

arnio:Jag tror snarare att man hade alla chanser att avancera om man satsat på en nyformerad förstakedja. Gett Somervuori en annan omgivning. Exempelvis bytt plats mellan Molin och Somervuori.

arnio: Allt är ju ändå domarens fel....

Här är en kille som verkar riktigt intressant, något för Sundlöv att titta på kanske?

Se länk!!

70 Rodrigues: Ursäkta mitt ordval nu, men vad fan ska vi med honom till?!

hur är Widings kontraktstatus?

GävleLasse: "Hur många matcher bakåt skall du gå för att hitta en BRA produktion? Sluta ljuga för dig själv nu. Sätt dig ner och titta på de fem sista matcherna innan slutspelet började."

Ärligt talat: tycker du att DET underlaget (5 senaste matcherna) ger en rättvis bild av femmans produktion över HELA säsongen och följaktligen hur femmans totala jobb ska bedömas?
Du sitter med facit i hand, liksom vi andra gör, och då är det alltid djävligt lätt att i efterhand komma med åtgärder som borda ha vidtagits.
CZ har hela tiden jobbat målmedvetet där en viktig del är att bl.a ge spelare som går trögt ordentligt med förtroende, trots att läktarcoacherna i vanlig ordning skriker på förändringar så fort en spelare gör en dålig match.
CZ:s tålamod gjorde att bl.a Kahnberg och Somervuori till sist kom igång med sin produktion.
Fram till de 5 sista matcherna du pekar på hade alltså förstafemman gjort ett helt Ok jobb, sett till förutsättningarna. Du kan aldrig komma ifrån att dom belade de 3 första platserna i poängligan, hur jobbigt du än tycker att det är och att det talar emot dina argument.
Med tanke på att CZ lyckades få igång både Kahnberg och Somervuori så tycker jag att det var logiskt att han fortsatte med att ha tålamod, trots den magra utdelningen i de 5 sista matcherna du pekade på.
Väl i slutspelet är det mkt möjligt att CZ borde ha vaskat om en aning, men även där var läget en aning svårbedömt.
I första hemmamatchen var hela laget mer eller mindre övertaggade och det blir ingen större ordning på spelet överlag. Trots detta är vi med i matchen men torskar med uddamålet.
I första bortamatchen gör HELA laget en kanoninsats.
Delslutsats: efter 2 matcher finns det som jag ser det ingen större anledning att splittra på förstafemman.
Sen kommer vi till match 3, där vi inte är med i matchen öht, som det känns.
Det är väl isf efter den matchen som CZ borde ha vaskat om inför nästa match, vilket han väl också delvis gjorde iom att förstafemman fick mkt lite istid, jämfört med tidigare. Där gör vi ändå en bra match och är värda en vinst.
I sista matchen möblerar CZ om i femmorna och förstafemman splittras.
Vi gör åter en bra match men har inte marginalerna med oss, varken spelmässigt eller domarmässigt. Tabben när Dackell får en tvåa avgör mer eller mindre matchen, tyvärr.
Sammantaget tycker jag att CZ matchat helt Ok och i enlighet med de intentioner han haft, dvs med tanke på hur lyckosam han varit med sitt tålamod i coachandet under grundspelet, när det gäller bl.a förstafemman och Kahnberg.

Huge: Ska inte ge mig in i någon diskussion men samtidigt så måste man inse att hur bra vår första femma än varit under säsongen så är det till slut slutspelet som gäller och där var dom totalt värdelösa milt sagt.

mattiaskarlgren:
Tycker du skall läsa huges klockrena ( 19.51 ) analys ytterligare en gång,sätt dig in i NCrollen, där och då skall du försöka få ut mesta möjliga, inte efter att matchen är slut utan i situationerna när dom uppstår.
Alternativt, vilka ess i rockärmen anser du m.fl. att NC hade att tillgå?
Att börja chansa vilt i slutet av match 3 är ju ingen garanti för bättre resultat.

Huge: Ja du lyckas verkligen att fokusera på de matcher som jag lade ut som exempel. Du glömde dock att se när de båda gjorde mål senast. Beklämmande helt enkelt. All denna speltid i PP och så lite utdelning.

Dackell mållös De sista 7 matcherna i grundserien.
Dixon mållös i de 10 sista omgångarna.

Lägger vi till slutspelet så är det 12 respektive 15 matcher.

Huge: Otippat att du skulle tycka att han matchat helt okej..:)

GävleLasse: Jag är helt inne på din linje.. Det visade sig ganska tidigt hur det kunnat sluta.. Vilket det gjorde. Och man gör egentligen ingenting.. bara hoppas att de ska komma igång..

Gurra88: Ja man kunde ju ha försökt i alla fall istället för att hoppas på mirakel.

I huges värld så gör man det bra om man spelar 0-0 även fast man spelar en minut i varje PP.

Gurra88:
Vad skulle NC gjort, och när? då får du fördelen att sitta med facit ihand.
Match 1, helt OK men uddamålsförlust.
M2, vinst och man är med i matchserien, ändra på ett vinnande lag?
M3, Det är i slutet på den här matchen som han skulle kunnat prova nånting.

Det är ju knappast läge att gå ner på tre femmor, men Dacke o co. fick ju mindre speltid efterhand.

Betänk att OM det hade lossnat o några studspuckar gått in för förstafemman så hade rubrikerna varit - NC visade fingertoppskänsla, gav förstafemman tid.

Men det ville inte DIF va med om.

GävleLasse: Glöm aldrig.. CZ vet Alltid bäst, och gör Alltid rätt. Om så Bamses farmor var coach hade Huge hållt med henne i allt..

Tväst: Men du läser ju inte vad folk skriver GL har precis givit er alla fakta på hur många matcher som dessa herrar varit mållösa.. Han skulle givitvis kommit på något tidigare för att få igång dessa inför slutspelet.. Eller kanske gett Dixon pizzaförbud..

Gurra88: Om det stämmer med Dixons matvanor så kanske han vill köpa en restaurangchansen av mig?

Peja: Ja skadar ju inte att fråga.. Affärsidé kanske?

Gurra88:
Så med en begränsad trupp, nya skador ( Lauritz ), den förut producerande kedjan i formsvacka, några få matcher att spela.
Då är det alltså givet att det skulle vara bättre att spola den tidigare så lyckade förstafemman och chansa med nåt helt nytt?

Förstafemman var biljetten till ett lyckat slutspel, jag tycker inte man skall tokförklaras för att man har hållit på den linjen.
Återigen, när skulle femmorna vaskats om enligt dig/ eller GL?

Tväst: Vad skulle NC ha gjort? Satsat på att träna ihop en ny förstalina iom att den vi hade inte hade producerat alls under de sista 5 omgångarna i serien.

Han hade inte behövt bygga om hela laget för att ge spelare som t ex somervuori en annan omgivning. Nej han stod med armarna i kors och sköt över ansvaret på spelarna. Hoppades att DE skulle fixa till det.

- Fel att fortsätta att spela en Dixon som inte producerat på tio matcher i PP..

- Fel att fortsätta att spela en skadad Dackell som inte producerat på de 7 sista matcherna av grundserien.

- Fel att låta Brynäs främste målskytt (Somervuori) spela tillsammans med lagets iskallaste spelare.

Tväst: Femmorna skulle ha vaskats om i omgång 50-52

Främst skulle man hårdtränat med nya formationer i PP

Nordan och Kahnberg var riktigt bra de sista omgångarna. Den formationen skulle man kört in Somervuori medans man kunde flyttat Molin till Dixon/Dackell. Exempelvis i en tredjelina med uppgift att spela defensivt.

GävleLasse: Det här är ju fantastiskt roande. Tänk er hur det hade sett ut om NC vaskat om och Brynäs hade åkt ur med 4-1 i matcher...Det hade klagats nåt kopiöst från "experter" likt Gävlelasse på att NC spräckt formationen som stått för produktionen under större delar av säsongen..man ler åt det puckade..

GävleLasse: Så var det klart att Hietanen lämnar enl GD. Ingen Limpan eller Jocke i kassen heller.

sylf: Är väl väntat. Klart Juuso skall ta chansen att tjäna pengar men tror att ev en tid i KHL blir kortvarig. Blir nog HV.
Ang målsidan så är nog också det väntat. Modig kommer säkerligen snart att presenteras.

sylf: Att så skulle bli fallet har man ju förstått ett bra tag. Då kan vi snart läsa att Modig är klar. Nu ska vi se vad Sundlöv kan göra för att ersätta Hietanen och för att göra laget bättre till nästa säsong, för det måste ju vara målet?

sylf: Nu börjar eländet. Backsidan lär ju inte bli bättre iaf.

Hetast att ansluta som ersättare till de flyktande finländarna är Moras JVM-back Mattias Ekholm, som fyller 20 år i maj. Brynäs vill väldigt gärna värva den 192 cm långe och över 90 kilo tunge backen, som har rätt att bryta sitt kontrakt i allsvenska Mora för spel i elitserien.

– Det är en spelare i rätt ålder och storlek och det stämmer att vi är intresserade av honom. Men det är å andra sidan nästan alla andra elitserielag också, säger Micke Sundlöv.

• Men räcker det, eller behöver ni fler backar också?

– Eftersom vi får tillbaka Lasse Jonsson, som varit skadad nästan hela säsongen och Niclas Andersén, som kämpat med sin axel hela säsongen, blir det två viktiga kuggar som återkommer till laget. Dessutom har vi kvar Jörgen Sundqvist och utvecklingsbara Simon Löf och Simon Bertilsson. Dessutom har Victor Berglind, 18, också kontrakt.

• Peter Nolander?

– Vi får se vad som händer. Hans kontrakt går ut och jag har pratat lite med hans agent, men inget är klart där, säger Sundlöv.

Räkna alltså med en väldigt ung backuppsättning kommande säsong i Brynäs.

arnio: Vad bygger du det resonemanget på? Jag hade tvärt om berömt Cz för att han i alla fall försökt.

Att du drar likhetstecken melan "expert" och mina åsikter får stå för dig. Jag har underbyggt mina åsikter med stats.

ALLA tränare i ES utom Cz hade gjort om sitt PP och sin första formation.

Det är nu alla undanflykter kommer. Undanflykter som skador, domarna, mjäll och skörbjugg. Allt för att ge er nyttiga idioter nytt hopp för nästa säsong.

Vad tror du Cz tycker EGENTLIGEN när han ena stunden vill FÖRSTÄRKA på backsidan och svaret från Sundlöv blir att Hietanen försvinner och ersätts med en 20-åring från AS. En stor talang, visst men det är knappast en förstärkning. Visst kommer Lasse Jonsson och Andersén tillbaka men jag tror inte att de håller så hög klass att man kan tycka att det blir en rejäl förstärkning i det avseendet. Verktygen är demsamma..

GävleLasse: Andersen var ju med ända in i typ omgång 52, så honom kan väl ändå inte mormor se som ett nyförvärv. Jag tror han har en jävla övertro på det här laget. Utan Markström hade det spelats KS i Gävle just nu. Om målet är att leda svensk hockeys utveckling och att gå minst till semi (vilken jävla ekvation) så kan man inte hela tiden ersätta bra spelare med sämre, eller som i Brendls fall, inte ersätta alls.

Tväst: Lägg ner för fan.. Det säger väl sig självt att om två stycken spelare inte presterar en längre period och det närmar sig slutspel så får man försöka spela ihop en het förstafemma, och försöka skaffa bra omgivning till en så pass bra spelare som somervuori som blev helt låst i denna formation.. En skadad Dackell och en överviktigt Dixon är ju inte direkt bästa tänkbara medspelare.. Som dessutom är tänkt att leda Brynäs.. Nej nej, men klart man är nöjd att de spelar 0-0

Gurra88: dixon verkar inte klar ut...

sylf: Jag förstår inte heller Sundlövs logik. Han verkar tro att nästa säsongs backuppsättning blir bättre än den här säsongens, men frågan är varför? Finns varken mer spets eller bredd om den enda förändringen gentemot hur förra säsongen inleddes blir att Ekholm ersätter Hietanen. Visst är Ekholm en väldigt bra spelare, men Hietanen är trots allt en finländsk landslagsback.

Jag tycker att det vore väldigt viktigt att FÖRSTÄRKA backsidan nu när målvaktsspelet blir sämre.

sylf:Men jag vet inte vad som är mest jävligt. Det faktum att Brynäs står och trampar på samma ställe varje säsong eller att samma människor blir besvikna år efter år.

Jag har i princip gett upp...

Gurra88:Det är väl Wille som vill ha honom kvar... Restaurangen har nog gått bättre än på länge med Dixon i laget ;)

GävleLasse:
" femmorna skulle vaskats om i omgång 50 - 52"

Då menar du m.fl. att med ett MODO i hysterisk form (ibland) Frölunda,Luleå o Timrå jagandes efter oss.
Samtidigt som vi ligger på sjätte plats o har slutspelspengar NÄSTAN säkrade. det spekuleras vilka lag vi kan slippa möta om vi tar oss uppåt i tabellen.

I det läget skall NC börja vaska om i femmorna, för att se vad som händer?

Ja då förstår jag hur ni resonerar.

Tväst:Det hade handlat om att göra om i två kedjor. En rokad mellan Molin och Somervuori.

Vad hade kunnat gå fel? Förstakedjan producerade mindre än fjärdekedjan under de sista fem omgångarna så det var inte tack vare den femman vi höll undan.

Återgigen. "Har varit" är tyvärr ett allt för vanligt argument i Brynäs...

GävleLasse:
Det är klart att det skulle kunna va ett allternativ för att ge Eero en fungerande omgivning. Men har man hela säsongen kört efter trygghetens taktik, att spelarna skall känna förtroende att få göra ett par dåliga matcher o sedan blomma ut igen, då tror jag det kunde skapat oro inför den viktiga o svåra avslutningen.

Märk väl att det var ju inget vinna eller försvinnaläge i slutet på serien.
Man kan inte bara se på vad vi ev. kunde vunnit, det fanns en slutspelsplats o ev. förlora åxå.

Tväst: "Då menar du m.fl. att med ett MODO i hysterisk form (ibland) Frölunda,Luleå o Timrå jagandes efter oss.
Samtidigt som vi ligger på sjätte plats o har slutspelspengar NÄSTAN säkrade. det spekuleras vilka lag vi kan slippa möta om vi tar oss uppåt i tabellen"

"Märk väl att det var ju inget vinna eller försvinnaläge i slutet på serien.
Man kan inte bara se på vad vi ev. kunde vunnit, det fanns en slutspelsplats o ev. förlora åxå."

Hur ska du ha det?

I mina ögon så hade hela den kedjan underporesterat under väldigt lång tid. Jag lade ut lite siffror som jag baserat mina argument på. Att "hoppas" på förbättring från spelare som var skadade (Dackell) och helt ur form, inte bara spelmäössigt utan även fysiskt (Dixon) känns som ett väldigt dåligt ledarskap. Vilka signaler skickar det till resten av laget. Nordan och Kahnberg hade börjat visa gryende form. juniskedjan klev verkligen fram mot slutet, speciellt då Järnkrok. Vilka signaler får de av ledningen när man väljer att ge fortsatt förtroende till några som är helt ur form av olika anledningar. VAD krävs för att man skall våga belöna de spelarna som visat framfötterna och faktiskt vunnit matcherna åt Brynäs och i slutändan fixade slutspelsplatsen.

Tjänstefel...

Tväst: Förövrigt så var ju slutspelsplatsen säkrad efter omgång 53...

Peja:

"Jag tycker att det vore väldigt viktigt att FÖRSTÄRKA backsidan nu när målvaktsspelet blir sämre."

Begriper mig inte på dig...

Ena stunden sitter du och pratar dig varm för att juniorerna skall få chansen, när de väl får chansen så är det inte bra....

Märklig logik om du frågar mig!

Håller dock med dig om att Hietanen måste ersättas!

Troligt scenario är att Ekholm ersätter Nolander och att en klassback köps in som ersättare till Hietanen.

Jonsson-Andersén

Sundqvist-NY

Bertilsson-Ekholm

Berglind-Löf

Ser helt OK ut i mina ögon. Dessutom har vi Sundström som joker i leken!

JanT: "Troligt scenario är att Ekholm ersätter Nolander och att en klassback köps in som ersättare till Hietanen."

I och med att det inte är klart med NOlan och att Sundlöv själv säger att Ekholm ersätter Hietanen så talar det ju mycket för att det blir en svagare backbesättning nästa säsong.

(     plats för övertro på Andersén och Jonsson      )

« · 1253400 · »