1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446146 inlägg · 7966 ämnen

Nästa säsongs lag

Sv: Nästa säsongs lag

GävleLasse: "Så bara för att JAG (som enligt dig är en okunnig läktarcoach) inte var nöjd med Hietanens insatser under en period så blir Ekholm per automatik en bra back?"

Du, liksom jag, är båda läktarcoacher.
Mina egna kunskaper får andra uttala sig om, men jag har alltid framhållit att du är en kunnig läktarcoach, men likförbannat en läktarcoach. En viss skillnad mellan de båda sakerna.
Jag försökte bara säga att du inte trodde på Hietanen till att börja med men att det sen visade sig att farhågorna var obefogade.
Inte konstigare än att jag har trott på spelare som sen visat sig inte hålla måttet.
Svårare var det inte.

Lindström: Vad är det som är så roligt med att jag argumenterar för det jag tror är sanningen?
Är det isf inte minst lika roligt att DU argumenterar för det DU tror är sanningen?
Ska vi alla skratta nu, eller...?

Herre min skapare, vilken debatt...riksdagsdebatten känns ju som rena barnleken jämfört denna..

GävleLasse: Visst är det skillnad på AS och ES, men ändå inte så stor som många vill ha det till om man ser till spelarnas individuella skicklighet.
Är väl mest det taktiska som skiljer sig åt, som jag ser det.
Lite av min poäng är att en spelare som Ekholm känns mer skolad och erfaren trots sin ringa ålder än vad ex spelare som framförallt Skoog och andra misslyckade värvningar har varit.
Därför känns Ekholm som en betydligt säkrare värvning.
Det är knappast en tillfällighet att ett gäng topplag varit ute efter honom.
Han känns helt enkelt som en relativt mogen och etablerad back sas, trots sin orutin vad gäller ES.

Huge:Nej det är väldigt lätt... Men samtidigt så tycker jag att tro att en ung talang som ekholm skulle fylla kostymen efter Hietanen känns väldigt naivt att tro.

Visst, vi får tillbaka Andersén och LJ. Men i vilken form kommer de att vara? En trasig axel kan lätt gå sönder igen, trots operation. Det är många idrottsmän inom fysiska sporter som aldrig kommer tillbaka till den nivå de var innan skadan. Att man dessutom struntade i att ge honom vård och vila direkt gör inte saken bättre.

När det gäller Lj så får vi se, det är en lurig skada det där. Hinner han ens komma i full form tills serien börjar?

Apropå storväxt målvakt, Modo verkar ha något riktigt bra på G. Undrar om Sundlöv ens vet om att killen finns?

hockey.expressen.se/elitserien/1.1945786/modo-varvar-finsk-mastarmalvakt

GävleLasse: Men jag säger ju inte heller att Ekholm fullt ut har kapacitet att axla Hietanens mantel.
Där kommer väl bl.a Jonsson att ta över en viss del av Hietanens jobb, vilket är ett plus som också måste tas i beaktande.
Beträffande skadorna så tror jag att Jonsson har en typ av skador som inte brukar ge några återkommande men, sas.
Värre med knä- och andra ledskador, dit väl Anderséns axel tyvärr kanske får räknas.

70 Rodrigues: Ja deras värvningar har ju verkligen imponerat....undantag för Pikkarainen...

Jag är inte den som drar den första lansen för Sundlöf, men det är klart som f-n att han vet vem denna kille är..

Redigerad kommentar

70 Rodrigues: Modo byter upp sig, helt klart... I alla fall lönemässigt. Det ska bli intresant att se hur han klarar spel i stor rink.

Huge:Åja, en avskuren muskel kan mycket väl innebära en hel del problem det med i framtiden. Det finns ju till och med personer som blivit förtidspensionärer på grund av såna saker.

Oavsett så tycker jag att truppen ser svagare ut så här långt. både på målvakts och backsidan medans forwardsidan ser ut at vara som föra säsongen.

Talar det för en utveckling åt rätt håll? Vågar man ha högre målsättning den här säsongen?

70 Rodrigues: Har för mig att Jamie Ram t.o.m hade bättre stats än Modos finne, som du haussar.
Intressant....     :-)

Huge: Paralympics räknas inte   ;)

GävleLasse: Målvaktssidan känns svagare.
I övrigt känns det som att laget förstärkts.
Junisbackarna har fått värdefull rutin och tar ett kliv uppåt.
I princip känns Jonsson som en mer korrekt ersättare till Hietanen, så Ekholm blir därmed ett värdefullt tillskott.
Om Nolander försvinner eller ersätts med nåt likvärdigt eller bättre så har vi isf återigen i princip bara tappat Hietanen på backsidan.
På forwardssidan tappar vi Molin, som troligen ersätts.
Junisarna har fått rutin och utvecklats och kommer att bli intressanta att se.
Sammantaget tycker jag därmed att det ser bättre ut än tidigare.

Huge:Jag saknar fortfarande tyngs och fart i anfallsspelet.. det är för många "defensivt" duktiga forwards.. Hansen känns inte som att han tillför speciellt mycket i offensiven.

Huge: "Jag orkar inte lägga ner nån större energi på att svara en okunnig skitkastande överdrivande skribent som ändå inte begriper nåt."

Hellre 99% såna än tvärtom, såna som i stort skiter i hur det går, rycker på axlarna och säger att va fan, nästa gång vinner vi! Såna slätstrukna personer finns det alldeles för mycket av ändå inom Brynäs IF.

Å andra sidan, vem fan bryr sig i vad du lägger din energi på!!!

GävleLasse: Nä, Hansen har inte varit sig lik men där tror jag absolut att ansiktsskadan har spelat in.
Att åka omkring med ett jättevisir och hela tiden agera på ett omedvetet försiktigt sätt pga skadan måste ha varit jobbigt och frustrerande.
Känns som att det liknar Dackells yrselproblem: svårt att medicinera bort.
Man får hoppas att läkningsprognosen ser bra ut för Hansens del.

Huge: "Modo verkar ha något riktigt bra på G?"

Var i den meningen haussar jag honom?

Redigerad kommentar

sylf: "Å andra sidan, vem fan bryr sig i vad du lägger din energi på!!!"

Du, uppenbarligen....

70 Rodrigues: Enligt media raggar Modo på flera namnkunniga lirare. Det bestående minnet av vad som skrivs om Brynäs värvningar är att "dom ska va billiga". Föruom att det måste sprida taskiga vibbar i hela hockesverige signalerar det att vi är illa ute ekonomiskt igen.

Har vi inte pengar över till att värva riktigt bra spelare efter en säsong där vi
- har seriens näst billigaste trupp
- går till slutspel
- har ett hemmasnitt bättre än 5 konkurrenter
när fan ska vi då har råd?

Jajjen: Nu tycker jag allt att du är en "dysterkvist", vi får ju vara med iaf :-)

70 Rodrigues: Ja, jag är nöjd, men jag tänker på er andra. :-)

Jajjen: Kul för dig, du är en bra representant för vad klubben också står för och har för mål!

sylf: Jag är brynäsare. Det är jag stolt över. Själv?

Fredrik Pettersson-Wentzel och Modig. Lägg till Ekholm. Nu är jag nöjd iallafall...

Jajjen: Samma här!

Huge: Jo, det du skrev betyder att du tror att Ekholm kan ersätta Hietanen till 90-100%. Ingen felaktig citering från min sida.

Du skrev: "Sen är jag tämligen säker på att Ekholm kommer att bli en riktigt bra värvning som kommer att ersätta Hietanen, om än kanske inte till 100% så i alla fall till 90%."

I och med att du skriver "kanske inte till 100%" så betyder det även att du inte utesluter 100%. Så det var 90-100% du skrev...

Peja: Min poäng var att Hietanen inte kan ersättas till 100% av Ekholm, utan till 90%, vilket skulle göra mig nöjd.
Att jag sen inte utesluter 100% är isf mer ett önsketänkande än en realistisk bedömning även om det kan tolkas på annat sätt.

Jajjen:

"Dem ska vara billig"
Ja det där är ett märkligt uttalande, reagerade också på det. För inte allt för längesedan fick jag höra av en kille som har en del med ekonomin i Brynäs att göra att "nästa steg" innebär att man har som mål att öka spelarbudgeten med 20-25%, rimmar illa med billiga värvningar det.

70 Rodrigues: ""Modo verkar ha något riktigt bra på G?"

Var i den meningen haussar jag honom?"

När du skriver att Modo har något riktigt bra på G.
Eller skulle den formuleringen vara en baissning av värvningen?

tompap71: Beror väl helt på vilket tidsperspektiv det handlar om när dom där 20-25 procenten nämns.
Låter inte realistiskt att vi skulle öka spelarbudgeten med de siffrorna från en säsong till nästföljande om inte nåt extraordinärt inträffar i intäktsväg.
Som att vi ex får in pengar från det nya NHL-avtalet och att det är det man räknar med.

Huge:

Sas ingen direkt tidsplan, bara att "nästa steg" ger den målsättningen.

Så dum att jag inte begriper att det inte görs på en -som vi säger här i obygden- pisskvart är jag inte, det tror jag du vet. Vad jag förvånades över var inte siffrorna i sig och ev. förverkling av dem, utan mer att man genom uttalandet sänder signaler som går emot en påstådd målsättning från en medarbetare i föreningen, signaler som jag personligen tycker man kunde hålla för sig själv oavsett om det är sanning eller bara snack för media. Jag menar att gå ut med att Brynäs letar billiga spelare gynnar inte föreningen, gynnar det inte föreningen så håller man tyst om sådana saker. Jag må ha rätt eller fel i den åsikten men jag står för det.

tompap71: Det var väl mer en reflexion för ordningens skull som jag uttalade mig om tidsplanen. Att du tror att jag tror att du vet det, är ett helt korrekt antagande...   ;-)
Min undran är däremot: vem har sagt det där om billiga spelare?
Och har det isf nåt samband med målsättningen att öka spelarbudgeten med 25-30%?
Låter minst sagt ologiskt att man försöker köpa så billigt som möjligt och samtidigt öka spelarbudgeten med nämnda procent.
Nåt som inte stämmer, eller har jag missat nåt?   :-)

Redigerad kommentar

Ähh, kom igen nu mormor.
Vi vet att det är du som slagit till igen...    :-)

Huge: Ryktas intensivt om KHL.

Huge:

Uttalandet kommer från sundlöv angående kriterierna för värvandet av en till målvakt, ung, utvecklingsbar och billig.

Det handlar alltså om målvakt, men som du vet tolkas det ganska fritt bland vissa element och blir plötsligt giltigt för samtliga värvningar i deras ögon. Därför anser jag att det är ett onödigt slarvigt uttalande eftersom det inte bara ser ut som ett motsatsförhållande till en vision utan också ger en, vad man än vill tro, inte så liten skara av svartsynta supportrar.
Av den anledningen anser jag att man hellre borde prata tyst om saken, visst vi alla ha en öppen kommunikation men det är en viss skillnad mellan att vara öppen och veta när man ska hålla käft. En det är egentligen en helt annan diskussion.

ber om ursäkt för min formuleringskonst, jag använder just nu mobilen så tokig stavning och att vissa ord faller ifrån förekommer tyvärr.

tompap71:
Lite märkligt uttalande, Sundlöv brukar ju inte sprida rykten o oövertänkta kommentarer.
Kom att tänka på ett citat från Abraham Lincoln, (tror jag) " Bättre tiga och anses som narr, än tala och undanröja alla tvivel". Vilket väl kan gälla här och där i tillvaron, inte minst på HSforumet ;-)

Tväst:

Kan vara helt fel ute nu men jag har för mig att Shakespear var först med det uttrycket. :-)

Vad gäller Sundlöv och hans uttalanden så är det väl inte alldeles ovanligt att han kommer med halvsanningar och ibland tokigheter, men ytterst sällan så oigenomtänkta.

tompap71:
Ja, men halvsanningarna är väl för att inte avslöja vilka spelare han är intresserad av.
Skall bli kul att se vad överraskningen blir denna gången, inte är det väl klart nu?
Kom ihåg innan Göran Persson blev statsminister, Nej,nej,nej blev plötsligt ja.

Tväst:

Peter Nolander lämnar och ersätts med Niklas Lidström och Jagr väljer att avsluta karriären i Brynäs, fin överraskning vore det. :-)

Jag tror det kommer en powerforward typ "halvkänd talang" och en erkänt duktig defensiv back innan silly season är över.

Huge: Kontraktsförlängningar av intetsägande spelare gör sitt i den ökade spelarbudgeten

Gurra88:

Kanske skulle ha låtit bli att förlänga med Lasse Jonsson då...

Pettisbif:
Kan inte förstå ditt och andras resonemang om backen Nolander. Det är faktiskt den enda backen i hela Brynäs som tänker på laget och inte på sig själv. Dessutom på den KORTA speltid han har per match ( det verkar bara vara han som har fattat att korta byten är mest efektivt, många andra får nästan sjukvårdare hämta in innan byten) så har han faktiskt nästan bäst statistik vad det gäller +- poäng, samt tvåa bland backarna vad gäller poäng totalt. Nej fram för mera backar med något innanför skallbenet.

Åskådare: Helt rätt, Nolander är ovärdelig.

Åskådare:

Du glömmer tydligen Sundqvist, men jag kan hålla med dig till viss del Nolander är en back som gör nytta i det tysta, syns inte mycket men sköter sina uppgifter på ett ganska bra sätt.

Däremot är det värt att fundera på om man bör lägga energi och pengar på att förlänga med honom, spelare av hans typ finns redan i just Sundqvist som dessutom är bättre och Bertilsson o Löf nu med ett års erfarenhet. Till det kommer värvningen av Ekholm, en mer användbar tvåvägsback. Nolander är en ok back, men som jag ser det är han idag den som är närmast att skeppa iväg.

Gurra88: "Kontraktsförlängningar av intetsägande spelare gör sitt i den ökade spelarbudgeten.

Har inte koll på ditt lag (Modo), så jag passar på den....

tompap71: Nej..men lauritz..

Hoppas Sundlöv har koll på Markus Seikola, skulle vara perfekt ersättare för Hietanen. Skulle gärna vilja se honom i Brynäs. KOM IGEN NU Sundlöv, JOBBA.

Huge:Avståndet till de stora växer mer och mer, snarare än att vi tar in på dom, med tanke på att lag som hv får oerhörda pengar för att spela slutspel..

Om Sundlöv nu är så förbannat bra, och CZ svergies bästa coach. Varför inte chansa , kan ju inte misslyckas?? Ekonomiskt tar vi ju igen det när vi tar oss till slutspel och går långt där? För micke misslyckas ju inte ? Inte heller cz??

Gurra88: Alla lag som någonsin har chansat och spenderat mer än de haft råd med har blivit ruinerade. Bättre ett lag som slåss om slutspelsplatserna i ekonomisk balans än ett lag som överspenderar och går i KK.
Kolla på Frölundas lönebudget så ser ni att det går att misslyckas med en dyr trupp.Dessutom finns det just nu fyra lag med riktigt feta lönebudgetar och fläskar vi på så finns det fem.
Tänk då att vi med vår lilla lönebudget denna säsong kom sexa så förstår du säkert att inte ens 20 mille extra kan garantera framgång.
Nä förnuftigt långsiktigt satsande är vad som gäller för Brynäs. En dag kommer vi att stå där i en semifinal och räkna kulorna och kanske det kan hända två säsonger i rad och sen är bollen i rullning med toppen i sikte.
Tålamod är nyckelordet om man inte stöter någon som är villig attt ösa pengar över klubben.

« · 1256212 · »