1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742172 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Kolla på Färjestads 4-2. Har vi gjort ett enda sådant instick under dessa tre matcher?

{6984}: Då säger vi så. Du är övertygad och jag är det inte.

Märkligt att spelet kan skilja sig så mycket när största förändringen i laget är huvudcoachen...

Chris11: Tycker det är tydligt att Brynäs har stora defensiva problem och att det går ut över anfallsspelet också. Kolla på första perioden när försvarsspelet var okej, då var även anfallsspelet bra. Väl i offensiv zon är Brynäs vassa. Problemet är att man har svårt att komma ur egen zon. När Malmö kommer i anfallsvåg efter anfallsvåg orkar inte Brynäs anfalla.
MJ, Ölund etc såg bra ut i första perioden när Brynäs inte blev fastcheckade i egen zon.
Frågetecken för Palushajs utvisningar, förhoppningsvis var de en konsekvens av att han inte har lärt sig läsa av domarnivån i serien och inte utlopp för frustration.

Brynäsgubbe: Tror du verkligen att Melin är tafatt? Har har haft ett winning record med samtliga lag han har basat över. Vad det än är så tror jag inte att det är Melins fel. I alla fall inte hans eget. Sjödda står nere i båset han med. Plus ett antal spelare som borde kunna bidra med jävlaranamma. Vi har en kapten som knappast visade vägen idag.

Huge: Varför Sunkan och Zanetti spelar är ju mycket enkelt att svara på... Därför att Brynäs coacher anser att de tillhör lagets 6 bästa tillgängliga backar. Finns det något annat svar på frågan?

Huge: Dina social skills är ju sämre än en kotte. Kan du inte utläsa att han tänker högt? Han väntar sig nog inga svar här från Brynäs ledare.

Huge: men varför har vi knappt en vass målchans på hela matchen? Samma förra matchen med. Med det här laget ska vi vara riktigt kreativa.
"Ibland går det trögt för stjärnor" ja visst, men alla stjärnor ska inte "dö" helt plötsligt. Allt såg så bra ut på försäsongen sen stannade allt av nät säsongen drog igång. Matchen mot Växjö var ok.
Tycker palushaj ser helt vilsen ut, Jensen går inte att känna igen. Ölund
gör allt fel, Paille gör inte många rätt, Johansson håller inte normal nivå, Clark slarvar alldeles för mycket och Caporusso syns knappt. Vad är det som händer???

Chris11: Ring eller maila Melin och tränarna om du undrar, iaf när det gäller punkterna 1, 2 och 3.
Hur svårt kan det vara?
Härinne är det nog annars ingen större idé att fråga, du lär få en massa svar från läktarcoacher som tror att dom kan göra ett bättre jobb än insatta och erfarna tränare.
Punkterna 4 och 5 borde du själv kunna svara på, om du är en någorlunda intresserad och normalbegåvad supporter.
Typ: punkt 4 - det finns linjer men ibland är det svårt att hålla linjerna genom en hel match. Samma med punkt 5: ibland går det trögt även för stjärnor, av olika anledningar.

1. Varför spelar sunken och zanetti?
2. Varför går kilström före Carlsson och Larsson i PP?
3. Varför ändrar Melin kedjor varje match?
4. Varför finns det inga linjer i försvarsspelet?
5. Vad har hänt med alla stjärnor? Dom ser helt vilsna ut

Kolla hur Malmö byggt laget: En supermålvakt och en grym backup. Brynäs däremot har två... mediokra killar i mål. Synd.

Kollar på FBK-FRÖ ser ut som en helt annan sport än vad Bif sysslar med i år.

Är det någon som kan ge en fyllig, bra och nyanserad analys av matchen?

Det enda man har läst idag är ju bara "skit"

Tack..

honken21: Nej, det var vår bästa säsong NÅGONSIN. Vi hade en rejäl dipp i januari, utöver det flöt det på bra hela säsongen. 8 raka segrar i februari.

honken21: Jo det har du helt rätt i. Tycker att säsongerna 15/16 och 16/17 liknar varandra mycket i hur Brynäs började fram till strax före jul. Vi hade Rödin o Salmela då säsongen 15/16 sen kom skadorna, Rödin ur leken och vi var borta, fast vi var väl före jul topp 4 ett tag. Förra säsongen började också brakbra för att mattas av lite, Bertilsson borta en period, förluster i januari sen kom segrarna i dubbelmötet med Luleå i slutet av januari och vi började avancera lite, juniorerna klev fram och räddade oss faktiskt den perioden.

Nu är det precis som efter Guldet 2012, förväntningar och höga krav, det passade inte Brynäs att spela säsongen som regerande mästare, men jag tror vi har en bra potential att gå långt om alla lagdelar börjar synka, Öhlund Carlsson, Palushaj, Clark, Ikonen, Johansson, Bertilsson etc, Granström har börjat aggressivt och piggt och vi gör målen i PP som och det är ju bra i sig, sen får gärna målen komma 5 mot 5.

honken21:

Finns en del att fundera på där. "Finalkoma". "Lätt" försäsong.
Ny tränare. Nya spelare. Krävs en hel del skärpa och analys plus leverans för att möta upp de där faktorernas inverkan på prestationen.
Finns inget att försvara. Ny säsong. Nya förutsättningar.
Pannben.

Om vi ska syna förra säsongen lite närmare: Grundserien var ojämn. Hade rejäla svackor då också. Sen kunde vi gå in som underdog i slutspelet och leva rätt bra på det. Nu har vi förväntningar på oss, inte minst på oss själva. Kanske passar laget sämre?

Kan vi ta tillbaka underdog-rollen nu med en kollaps i baken så kanske det vänder.

Brynäsgubbe: Melin är inte sämre än nån annan SHL-tränare. Finns ju spelare som påstår att han är bäst. Men det där med lagdynamik är nyckfullt. Rätt spelare med rätt tränare kan ge SM-guld. Motsatsen kan betyda nedflyttning.

Zappaholic: Trippeltorsk idag, ser att damlaget förlorade med 7-1 mot Djurgården och J20 med 2-1 mot Västerås.

Zappaholic: Nu syftade jag inte i detta inlägg på dej utan mer allmän, det finns massor av Brynäsgrupper också på FB där det är samma jargong och dom svarar jag upp mot och fortsätter det match efter match med pekfingrar så blockar jag dem och slipper personen...du skulle bara veta allt jag hört om Brynäs genom åren, typ vissa matcher när Brynäs spelat dåligt har hela bänkrader dragit iväg på krogen och slängt in saker på isen..personer jag vet håller på Brynäs...jag menar är man ett Fan så är man och allt vad det innebär.. Det är väl som livet, om min kids gjorde rent dumma idiotiska saker så fick dom fanimej höra det av mig men inte slutar jag älska dem för det.
Sen kan jag tycka också att det är lite väl hårt att man skall byta ut Melin redan nu, han sitter där han sitter nu kontraktet ut om det inte blir 20 raka förluster. Vi klappade ihop efter guldet 2012 och var aldrig nära de bästa lagen. Har vi otur kan det bli samma scenario efter finalen i våras eller så är vi bara lite tröga i starten. Vi har ju även CHL vi skall vara med i.

Jag skulle inte bli förvånad om vi är typ på plats 7-10 till jul men skulle inte bli förvånad heller om vi är topp 6 i februari...jag tror de har höga krav på sig själva att vinna SM-Guld och då kan det låsa sig, det kommer att bli vinster vad det lider. Melin var dock inte min önsketränare skall tilläggas, hade hoppats på en yngre.

{6984}: Vad Peja sa...

Och inte ta in hockeysveriges mest tafatta tränare. Kanske? Jag vet att Bulan inte var tillgänglig.

Leonardo: Visst kan man bli förbannad och jävligt irriterad när spelet ser ut som det gör. Och skriva av sig i forumet. Man får säkert räkna med mothugg från andra då, det har jag själv ägnat mig åt. Numera försöker jag vara konstruktiv och hålla mig till sak, det ger så mycket mer.

Om du syftar på mig angående klappa på huvudet så var inte det min avsikt alls...

{6984}: Gruppen som Bulan tog över var ju inte mogen för lite friare tyglar a la Roger/TJ. Frågan är om den här gruppen är det, omöjligt för oss utomstående att bedöma. Alternativet till Melin hade ju varit att ta in en tränare som är mer lik Bulan.

På kvalplats nu'rå. Känns jävligt välbekant och jävligt obehagligt.

Clarence: Det ligger nog i sakens natur att värvningar inte blir lyckade. Inför säsongen så såg värvningen ok ut i mina ögon. Några omgångar till kan han få innan domen faller, tycker jag.

Brynäsgubbe: Men SLÄPP det! BZ erbjöd Bulan en förlängning men han ville hem till Luleå. Vad skulle man ha gjort? Klonat honom?

pekka85: Ja det utgår jag ifrån. Jag blir bara trött och förbannad på de som skall klappa en på huvudet och bete sig överlägset att man inte stöttar sitt lag, det stör mig och det kommer jag att visa i fortsättningen också annars skiter jag att vara här helt enkelt ;)

honken21: "Hur långvarig blir Liljewall? "
Kan nån förstå en sån värvning alls?

pekka85: Nu får du väl för fan ta och ge dig. Jag leker väl inte polis bara för att jag tycker att man ska ge spelare mer än tre matcher innan de ska bytas ut eller bänkas???

”driver igång ett jäkla tjatande”??? Vad har jag drivit igång för nåt?

Nu är det ju du som leker polis men det inser du väl inte?

Zanetti vid 4-1 är bland det mest patetiska jag någonsin sett på den här nivån. Vad i helvete?

Leonardo: Lite min poäng! Spot on👍🏻 Alla här inne älskar väl Brynäs annars hade vi väl inte varit här?

Litet instick: Tuff start för Boqvist. Såg tyvärr riktigt borta ut idag (men vem gjorde inte det). Han är liten, väldigt liten. Men ingen oro såklart.

Zanetti måste nog bort. Sunken är åtminstone Sunken. Och räcker med en sån spelare (max)

Hur långvarig blir Liljewall?

pekka85: Vem fan orkar byr sig om vad andra tycker om en eller vad man skriver, det är ett fritt land och du tycker väl vad du vill? För mig har det inget att göra med att jag inte Älskar Brynäs sen jag föddes 1961. Det har alltid varit hård attityd mot Brynäs som fans redan sen 60 talet. Efter vissa matcher då Brynäs förvånansvärt nog förlorade på 60 o 70 talet som fick man höra både det ena och det andra på väg hem från Gavlerinken, det sitter i Brynäsgenerna, hellre det än att vara ett mähä som är nöjd med allt.

{6984}: Tror dock vi får räkna med fler sånna här insatser. Tror du att det är en slump att det aldrig blev några utskåpningar med Bulan? Han accepterade inte att man tog en dag från jobbet.

Brynäsgubbe: Jaha, då har vi en ny säsong med ett skakigt Brynäs i inledningen. Något som verkar kvarstå efter förra årets fantastiska säsong (minus finalförlusten), är att Zappaholic och Huge driver igång ett jäkla tjatande på de som skriver något negativt. Att alla ska avgå och att spelare ska sparkas tror jag alla förstår är utryck som uppkommer i stridens hetta. Den totala avsaknaden av insikt i att säsongsinledningen inte ser så ljus ut och att det aldrig kommer några sådana reflektioner från experterna (ursäkta mitt raljerande över Huges attityd) slutar ju aldrig att förvåna?! Jag vidmakthåller fortfarande åsikten att ett forum ska få yppa arga tillmälen, missnöje, missnöjda utlåtanden, sarkastiska hån etc. Så länge det inte innefattar rasistiska tillmälen, personangrepp och annat skit tycker jag det känns som alla ska få skriva vad de tycker utan att få polisen på sig. Lär ju få moderatorn på mig för att jag hänger ut namn men gör man inte det indirekt när man svarar på någons kommentar? Hoppas verkligen Brynäs får ordning på detta för inget Brynäsfan mår nog bra just nu.

Zappaholic: En riktig skitinsats från vår sida. Det är bara att ta lärdom och gå vidare. Att börja peka finger och kräva förändringar i stil med sparkning av tränare och liknande känns mer än väl överilat.

KalleTeodor: En nyttig väckarklocka för många, bra att den kom så tidigt i serien.
Ett mkt bra och rörligt Malmö gör oss dessutom dåliga, vi hade problem med dom ifjol och dom ser ännu vassare ut igår.
En klar guldkandidat, inte bara baserat på den här enstaka insatsen från deras sida.
Vi har lite att jobba på, finns dock ingen anledning att måla fan på väggen än så länge, om man är någorlunda sansad och nyanserad supporter.
Vilket inte alla verkar vara, fullt naturligt på ett sånt här forum ....

Brynäsgubbe: Det var ett dåligt skämt från min sida.

Zappaholic: Tar vi in TJ tappar jag allt förtroende för Brynäs.

Huge: Ja det verkar så. Den som skriker högst verkar mest missnöjd. Är man tyst så tycker man allt är bra.

Vilken logik.

Usch vilken hemsk match! Var det nån spelare som var bra? Jag har nog bara Clark på plus i matchen och jag är ändå för det mesta löjligt optimistisk.

Nu jävlar måste vi upp rejält till hemmamatchen på torsdag. Det förväntar jag mig!

Brynäsgubbe: Ok. Ja Bulan känns utesluten den här gången. Tommy är väl ledig däremot?

Zappaholic: Tommy Jonsson sparkades och vi tog in Bulan.

Brynäsgubbe: Vad hände sen?

Zappaholic: Han fattar ingenting.
Påpekar man inte det som alla såg idag, att insatsen inte var bra, då har man tyckt att allt varit bra.
Det är tyvärr på den nivån debatten och argumenteringen ligger hos en del.

Sist jag minns att vi blev såhär utspelade var 2-7 hemma mot Skellefteå. Intressant det som hände då.

Kollat seriestatistiken sen 10/11 och även om Brynäs inte "gått rent" nån säsong efter tre omg är detta med en enda p den sämsta starten på de här åren.

Back: Jag är nog lika besviken som alla andra men jag har inget behov av att skrika mig hes på ett forum när det finns så många andra som gör det.

Och vad du ”tror” att jag tycker är extremt ointressant för mig och säkert för alla andra.

Fattar du?

Peja: Visst är det så, men impulsiviteten under match borde ju ändå tillåta en viss grad av nyans om man är någorlunda sansad supporter?
Herregud, man undrar ju i vilken hockeyvärld vissa skribenter lever i....

Zappaholic: Huge verkar hyfsat nöjd. Tror även du är mindre missbelåten. Att vinna är överskattat, bättre att alla trivs, har kul och inte sprider dålig stämning.

Huge: Visst måste ju dom få chansen och komma igång med spelet laget Brynäs, men det jag menar med att nåt ser inte ut att stämma är när ledande spelare som Pialle och Blomqvist ser riktigt bleka ut och drar ju inte alls med sig nån!
Dom lär ju verkligen visa med inställningen och jag kanske har missat nåt men dom ser ju nästan loja ut.
Sen att tex Zanetti Liljewall inte håller är ju omöjligt att lösa och är som det är.

« · 1837286 · »