1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446737 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Pettisbif: Bud Holloway?

4 poäng (1+3) av Bäckis i natt. Alltid nåt!

Pettisbif: Kommer Honken så visar det på svårigheten att toppa laget. Måste vara Rödinklass på värvningarna.

I dag handlar det om att förlora hedervärt. Helst inte med mer än 3 mål. Blir det typ 8-2 igen då är paniken här.

Forsberg 1978: var och kollade live på timrå Västervik i nhk arena och Dahlén togs emot som en frälsare ikväll. Kul han också kunde bidra till målet som gav segern. Tror timrå kommer ha mkt nytta av han då han fått komma ikapp efter körtel febern etc.

Lesky: helt rätt. För bortser man från övrigt dåligt försvarsspel så har inte varken Rautio eller Sandström visar i närheten av vad en topp målvakt skall utstråla idag. Kanske man kan skaka om med en gammal är äldst?. För övrigt tror jag mkt på den evige talangen Sandström. Han kommer blomma ut och bli en stor målvakt kanske tom nå nhk vad det lider. Rautio är ok målvakt men i shl mått mätt rakt igenom ok. Inget mer.

Pettisbif: NEJ NEJ NEJ NEJ hoppas du har fel!

In med Honken och ny energi. Och sätt press på Rautio och Sandström. Om Honken inte kräver multum i lön har vi inget att förlora på det. Kanske möjligt att skriva ett typ 2 månaders kontrakt och se hur det går?

Oklart. Har ej räknat efter. Men tidigare inlägg kvarstår. Detta är en nivå upp från allsvenskan och inte bara därför; jag misstänker att bra backup är en klar förutsättning för att prestera bra som målvakt. Gammal regel säger "bra försvarsspel börjar redan där uppe "

Zappaholic: Helt slut är han väl inte ? Gick väl hyfsat ner hos KHK ? Tror han är jämnare än dom två vi har nu men kan ha fel såklart

varulf: Ja allt hänger ihop men en del av att vara en bra spelare är att man kan klara av att prestera under svåra omständigheter. Hur många poäng räddade Fasth åt AIK när Melin var där?

Zappaholic: vore ju en saga utan motstycke egentligen om honky kom in och rädda oss från negativt kval. Men jag är också tveksam om han har det i sig nu.

Pettisbif: Jag vet inte jag. Är inte Honken mer eller mindre slut?

Pettisbif: Hoppas det stämmer. Som jag skrev om igår så tror jag verkligen att han behövs, kanske framförallt i omklädningsrummet men även på isen såklart. För det känns helt ärligt förjävligt att vi har en klubbikon som honken som dessutom bor i stan & vill spela för klubben & med ett klubbhjärta för föreningen som är enormt inte får plats i detta lag.
Rautio ut
Honken in
Tack!

Vad har en sån som Granström för ansvar i en sån här situation? Hjälp jacke!

Peja: ett bra målvaktsspel handlar ju inte enbart om individen i sig utan också vad han har framför sig. Och just där misstänker jag att det finns mer att hämta. Eller önska. Klart en bra målvakt kan vara skillnaden i enstaka situationer men över tid så bygger prestationen på ett genuint bra försvarsspel. Där brister det för tillfället. 2-8??? Är det innebandy eller haha

Tänker på det här med att få en grupp att undvika att fuska. Roger klarade det uppenbarligen inte och inte heller Blomqvist verkar ha fått något vidare gehör för sina påmaningar. Var inne på det tidigare, det är nog inte helt lätt att leda laget från en fjärdekedja. Jag menar, varför ska Jensen, Clark, Palushaj, MJ, Ikonen m.m lyssna på någon som är mycket lägre i hierarkin än de själva? Jag gillar Jacke som fan och den resan han gjort gör att jag har stor respekt för honom, men det är långt ifrån säkert att alla i laget tänker likadant. Idealiskt måste ju vara att ha en Crosby som kapten, när den bästa spelaren är den som också jobbar hårdast blir det svårt för övriga att fuska.

Peja: Ja, kanske tolkar vi orden lite olika men menar ungefär samma sak. Men att ligga på och se till att fusk ger konsekvenser har fortfarande inget med om du är en lugn person eller en gaphals att göra. Allt detta går givetvis att genomföra även om du är en lugn personlighet.

Honken på G enligt rykten från min källa.

HitTheLights: Kanske är det så. Men både Blomqvist och Kihlström ha önskat ett "hårdare" ledarskap i medierna under dagen. Det man känner ifrån i fjol så visst är det relevant att diskutera.

HitTheLights: Blomqvists kommentarer indikerar att spelarna behöver någon som ligger på och att det måste få konsekvenser när de fuskar. Sen tror jag att hårdare ledare generellt sett har en tendens att både vara mer aktiva i båset och lägga sig i detaljer mer än mjukare ledare.
Leffe Boork vore perfekt i det här läget. Han är ju inte särskilt uppskattad av alla damhockeyspelare heller, men kan tänka mig att han kommer vägra röra på sig innan OS.

mk: Fast även om man bara kollar på den senaste veckans 'prestationer' kan man ju konstatera att Sandström fortsätter att släppa in billiga mål.

Zzz: Varför fokuserar alla på kontrasten mellan mjukt och hårt? Den stora biten i det här är ju som mk skriver, brist på feedback, brist på tydlighet i spelsätt Om Melin kört hårtork i båset så hade det inte spelat någon roll om han ändå inte kan förklara hur spelarna ska spela. Spelarna idag kräver större informationsutbyte, hockeyn som den ser ut idag kräver ett mer detaljstyrt ledarskap. Det är där Melin inte räcker till. Om han är mjuk eller hård är fullkomligt orelevant.

Peja: Säkert så. Men fjolårssäsongen?
Det är väl en ny säsong nu.
Ska vi döma spelare efter vad man gjorde förra året?
Nä. Jag tycker att man ska spela en målvakt en vecka i taget. Då har man iaf chansen.

Intressant med ledarskap. När Roger Melin lämnade Brynäs inför säsongen 2002/2003 kom Esko Nokelainen in. Om kag inte minns fel var han en lite tuffare typ med hårda nypor. Då kuppade spelarna bort honom. Kanske var omställningen från Melins mjuka delegerande ledarskap till en som var lite mer auktoritär och tydlig kravbild för stor. Kanske ser vi samma fenomen med dagens Brynäs fast omvänt.

Någon får rätta mig om jag har fel historiebeskrivning, det var jävligt länge sedan.

mk: Vet inte, i början av fjolårssäsongen fick väl bägge chansen att antal matcher i rad men tog den inte. Har svårt att se varför man ska fortsätta ge den ena förtroende om ingen håller måttet. Sandström ser ut att ha svårt att hålla fokus under 60 minuter (mest logiska förklaringen till grodorna) så tror inte han är redo för att spela varje match.

Peja: Det sjuka är ju att Pecka inte ger målvakterna lite lugn och ro.
Spela en vecka var, då har man ju tid att kanske bygga självförtroende eller komma tillbaka efter förlust.
Det hattande är ju förödande för båda spelarna!

Auchinleck: Följer knappt Frölunda, så kan egentligen inte jämföra med Brynäs. Men problemet med Brynäs tabellplacering är inte bara tabellplaceringen i sig utan att den är rättvis sett till spelet. Om Brynäs hade spelat bra men inte fått poängutdelning hade det varit OK att fortsätta med Melin, men så är det inte. Förlusterna har varit rättvisa och rent spelmässigt är kanske poängskörden rent av i överkant iom att Sandström gjorde en Sperrle a la LHC mot Örebro.

Peja: Att tro att det bara är att stå och skälla så löser det sig.
Det är ju bara idioti !!

Sanny hade en bra krönika om det.
Det finns så många andra aspekter av Melins ledarskap, än att han bara är en ” tyst” ledare.

Avsaknad av feedback under match, förklaringar på frågor om spelidé och spelsystem av spelarna är säkert värre.
Även om många andra tränare inte skriker, så ger dom säkerligen feedback under match.
Jag är säker på att Melin tappade truppen tidigt.
Som nån påpekade.
Dagens spelare ” kräver” feedback. Spelet är så komplext, så det krävs av tränaren att klara av det.

Melin var säkert en nödlösning som HC. Han står ju inte alls för det spelet som Brynäs ska spela.
Hoppas att Brynäs kan gå tillbaka till ett spel som man är trygg i.

Jag har ännu inte sett en uppställning i hur Ni vill att Brynäs ska spela.
Är alla upptagna med annat?
Trodde det skulle regna såna nu😀

varulf: Målvaktsfrågan är väl egentligen inte så mycket att diskutera längre, tror alla kan se att Brynäs saknar en toppmålvakt som kan vinna matcher åt laget. Örebro borta är enda matchen där man verkligen har haft bra målvaktsspel under 60 minuter. Nu fattar jag att alla målvakter inte kan stå på huvudet i varje match, men skillnaden mellan Brynäs och de flesta andra är att Brynäs har två dugliga andramålvakter medan de har åtminstone en som håller hög klass.
Sandström släpper ju inte bara in enkla mål från blå utan även från andra håll och kanter. Det hade varit mycket bättre att låta honom utvecklas i lugn och ro, dvs som andramålvakt bakom ett säkert kort, men nu har Brynäs skapat en situation där man inte kan göra så utan att det uppfattas som en offentlig sågning. Det är synd och i allra högsta grad självförvållat i och med den stora övertro som man haft till Sandström.
Det minner ganska mycket om när Brynäs trodde att en förvisso talangfull men oerhört oslipad C.Djoos skulle bossa över lagets första PP. Djoos borde självklart ha spelat i andra PP, precis som Sandström borde vara andramålvakt nu.

mattias - 74: Hur blir det med Åkerblom ? Ryker han nu ?

varulf: ja, Brynäs vägrar ju göra enkla mål, som resten av SHL

Auchinleck: det där om myten om att vi är ensam om att släppa mkt enkla mål från blå tror jag har att göra med att vi ej själva kastar puckar från blå som resulterar. För kollar man på andras matcher så sker det också. Sen kan man ju önska våra keepers skall stoppa alla men det är ju att vara naiv.

Auchinleck: Det blir nog inte Felix eller Ratio som vinner målvaktsmatchen iaf, det kan du vara säker på. Sist fick de ju storpisk av Lindvall. Vem fan är Lindvall förresten??

{5915}:
Blev ovanligt tyst i mv-frågan plötsligt.
Får man gissa på några enkla från blå i morgon också, med eller utan skäll?

Leonardo:
Får ställa en bandare i båset då med 3 x 20 min inspelning från en kennel så att grabbarna känner sig trygga. Hoppas BZ kommer ihåg att spela in för ev förlängning och straffar.
Kan ju bli lite Monte Python över det hela annars...

Leonardo: det är ju det som är den stora oron. Att det är annat som gör att skon klämmer. Att vi helt enkelt är sämre än alla andra motstånd i serien.

Auchinleck: skillnaden är väl ett 2-8-resultat, dvs. genomklappning. DET skulle inte ens Rönnkvist klara.

Peja: Det ska bli spännande att se hur mycket ”videocoachen” kommer mana på och gasta på spelarna imorgon...
Hoppas de kan räkna ut åt vilket håll de ska anfalla på egen hand iaf. Primadonnor.

KalleTeodor: Det är ju givetvis en människa vi pratar om och jag gillar Roger som person.Det är dock SB som anställt honom och han som har högsta ansvaret för föreningen. Jag tror det är fler skor som klämmer i Brynäs, något personligt för envar, jag hoppas Larsson och Sjödda kan få igång killarna och att spelarna själv vill slita som djur på isen, för det är din egen inställning som spelare som är viktig, att en eller två har inställning fungerar inte i lagidrott, det är som ett äktenskap där två dra åt olika håll och vill olika mycket......imorgon vill jag se krigarinstinkt från alla!

Peja:

Två p före oss i tabellen finns Frölunda med alla förebilders förebilder inom tränarskrået i Sverige.
Hur är det möjligt? Han sprattlar ju på så att han är röd i fejjan för jämnan?

Lesky: Tror alla förstår att Melin är en bra hockeytränare, även om hans senaste framgångar var några år sedan. Det var ju inte igår som han tog AIK till SHL och sedermera SM-semifinaler. Tvärtom framstår t.ex fjolårssäsongens resultat som föga imponerande när man ser Lindquist leverera i Färjestad och Bratt göra detsamma i NHL(!). Men den ledarstil som Melin representerar är helt fel för Brynäs, det borde BZ ha insett, han som såg var som hände under Tommy (fast då kunde BZ förstås skylla på Sundlöv eftersom det var hans lagbygge) och han som följer laget från så nära håll.

KalleTeodor: Det var dålig fingertoppskänsla av BZ att tro att dagens trupp skulle klara av att leverera under Melins friare tyglar.
Det här påminner mycket om när Tommy fick sparken men skillnaden är att det var BZ som rekryterade Melin, Tommy var ju redan där när BZ kom till Brynäs. Och en trupp som BZ hade ärvt, nu har BZ byggt truppen själv.
Jag tror att felrekryteringen var ytterligare en konsekvens av Brynäs överskattande av spelarmaterialet. Det är uppenbart att truppen inte klarar av att hålla en hög jämn nivå utan tränare som står och skriker i båset.
Med tillräckligt starka ledartyper i laget hade inte den här situationen uppstått. Det är tydligt att Blomqvist etc inte är de pådrivarna som de hypats som det senaste året.
BZ inställning till den här säsongen verkar ha varit att laget skulle vara ett självspelande piano bara han behöll så många spelare som möjligt från fjolårssäsongen, eftersom man minsann "nästan" tog guld då.
Det är ju verkligen roligt med framgångar, men eftersom de kommer så sällan verkar Brynäs vara väldigt ovana med hur man ska hantera framgångar. Istället för att inse att laget behövde en ledartyp som Bulan trodde BZ att det skulle lösa sig självt om han behöll ungefär samma spelare och tog in en tränare som gav dessa fria tyglar.
Som sagt, dålig fingertoppskänsla av BZ, som ju följer laget från nära håll. Oroväckande att han kan göra en så grov felbedömning.

Lesky: många här som skriver att vi ligger sist..men det gör vi ju inte?

Lesky: Jag känner också en stor sorg idag och lider med Roger.

Jag tror dock att de uttalanden som Jacob idag ska tas med en nypa salt. Det finns många skäl att inte gå alltför djupt i förklaringar inför pressen. Det gäller att hitta något som ger en enkel förklaring och snabbt går att se framåt.
Att man är van att ha någon skriker när man gör fel är nog mer att se som metafor för en ledarstil och vad den representerar och att det inte fungerat med en helt annan stil.

Idag är en SORGLIG dag.

Roger Melin som ledde Brynäs till historiens största skräll med guldet 1999 och sedan var en match från att leda laget till final året efter.

Han tog upp AIK till SHL och slog två år i rad ut seriesegraren i slutspelet med ett undermåligt spelarmaterial (det är mer än vad brynäs mäktat med på 20 år, bortsett från SM-guldet och ifjol)

Sedan kommer Melin till Brynäs och är helt plötsligt oduglig? Nej, jag köper inte det även om Melin är äldre nu.Melins ledarskap har ju fungerat under hela hans tränarkarriär, så varför inte nu?

Brynäs lagkapten står idag erkänner att laget spelare fuskar om ingen står och skriker åt dem hela tiden i båset, vilket är extremt skrämmande. Han säger också att spelarna själva inte kan vara på varandra att inte slöa till. Var det inte det som en gång var Brynäsandan? Att driva på varandra osv?

Att Brynäs IF spelartrupp med höga löner inte kan låta bli att fuska om ingen straffar dem när de gör fel, säger det mer om spelarna och atmosfären i Brynäs än om Roger Melin. Nu kan vi också konstatera att det var en myt att Jakob och Alcen drev på laget non-stop. Det var Bulan som skötte alltsammans.

Att sparka Melin var ett måste, men det står helt klart att någonting stinker i organisationen.

Spelartruppen borde skämmas över sitt slappa beteende och att höra våran lagkapten erkänna att det fuskas, det här en riktig mardröm PR-mässigt också förutom då att vi ligger sist.

Brynäs måste nu anställa en tränare som orkar stå och skälla och ge feedback åt spelarna efter varje byte. För annars fuskar spelarna - det är en skymf mot klubbfärgerna! Dessa välbetalda proffs som inte ens kan motivera sig att inte fuska på jobbet. Och Bengtzen undrar varför inte vill komma och se Brynäs spela?

Lesky: Har för mig att jag läst att Dan Tangnes så att det inte var lätt att komma till tals som assisterande till Melin...

Åsikten: Mm något måste varit rejält fel och som det ryktas att spelartruppen verkligen ville bli av med Melin, annars kan jag som betraktar utifrån känna att Melin kunnat fått chansen ett tag till faktiskt.

Lesky: Funderade också på det. Eller säger det att Melin inte låter nån annan komma till tals...

« · 1842409 · »