1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741928 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Mina källor säger mig att honken blir framtida målvaktstränare i brynäs. Frågan är bara när. Det kan ju vara en av anledningarna till varför det inte blivit någon permanent lösning med mikko?

Vad jag har hört så har honken och brynäs suttit ner tidigare under säsongen och diskuterat allt det här. Om det inte vore för att han är i Karlskrona nu så hade han nog redan tagit över istället för mikko när Pekka försvann.

Relationen mellan bz och honken kan ju verka frostig men jag tror inte det är så illa som det låter. Observera att detta är vad jag tror och har hört från källor lite mer insatta i det hela. Annars spekulerar jag lite. Det är ju trots allt silly season..

{8302}: Man häpnar !!

”Har jag förstått rätt av kollegor så har Brynäs IF låtit meddela när en intervju med Stefan Bengtzén har eftersökts: "Vi återkommer när vi har något att kommunicera".

Jag framförde själv hövligt just önskemålet å redaktionens vägnar, men snoppades till slut av med totalt tystnad. Jag tar inte sånt personligt och muttrar. Jag är luttrad av dumheten.”

{8302}: Mycket bra skrivet av Stisse.

Har inte sett denna....Går att läsa några minuter till...

Stisse: "Det är faktiskt snudd på att jag får uppfattningen att Bengtzén försöker straffa ut sig, ett år innan hans kontrakt med klubben går ut."

Brynäsgubbe: " Det är helt kontroproduktivt att skriva något sådant till Bengtzén. Tills vidare är han sportchef och vi borde snarare uppmuntra honom att bygga ett bra lag. Sätt dig i hans situation, skulle du gå till jobbet med motivation och vilja att göra ditt bästa om du fick mail varje dag om hur värdelös du är? Bete er som vuxna nu, detta förväntar jag mig inte minst av en moderator på HS. Lämna skitsnacket till matchtrådarna."
Ska jag sätta mig i hans situation? Hur uppmuntrar jag honom till att göra ett bättre jobb? Ska jag skriva till honom om att han gör ett bra jobb och hoppas att han fortsätter sitt fina arbete?
Han är anställd av Brynäs med uppgiften att bygga ett slagkraftigt lag. Brynäs ambition är att leda svensk ishockey. Det gör man inte genom att värva in totalchansningar. Misshandlar damlaget genom att hellre åka på slutspelshockey till Linköping, Göteborg och Jönköping istället för att sitta på sitt kontor och bygga upp verksamheten kring damlaget, leta fram ersättare etc. Sedan har han flera luckor att fylla i A-laget. DET han har betalt för. INTE resa med laget för att sola sig i DERAS glans.
Ja, vad skulle jag göra om jag fick hatbrev varje dag. Kanske skulle jag börja tänka efter om mitt yrkesval och position verkliga är rätt.
Hylla den som hyllas bör.

Nej, Bz är en stor buffel i mina ögon. Jag har från tillförlitliga källor fått höra en hel del som ligger till grund för mina åsikter om honom. Jag älskar BRYNÄS och skiter blankt i hur EN person känner sig om det i längden skulle gynna BRYNÄS om han tog sitt pick och pack och drog.

Till sist. Mitt jobb som moderator har inte med saken att göra. Jag känner absolut ingen skyldighet att föregå med gott exempel på vad jag tycker man skall göra för BRYNÄS BÄSTA. Mitt jobb är att hålla koll på att det som skrivs här håller sig inom reglernas ramar. Om du tycker att jag inte passar som moderator så uppmuntrar jag dig att skriva till vår forumledare Peja och be honom ta bort mig som moderator.

Lite tankar om kommande års lagbygge. Många inklusive mig fattar inte hur Bengtzén har tänkt gällande forwardssidan. Men om man tänker så här kanske det blir mer vettigt?

Vi har 13 forwards under kontrakt. Givetvis måste det brytas kontrakt för att vi ska bli slagkraftigare (vilket min tolkning var av Bengtzén i P4). Då tror jag att man bryter med Paille, Asklöf och Liljewall. Då har vi 10 anfallare med kontrakt. Då ska det in fyra eller fem spetsforwards på det. Det kan ge följande lag:
Danielsson-X-Boqvist
X-Jensen-X
X-Westfält-Bjurström
Alcén-Blomqvist-Nilsson/Granström/Mannberg

Detta lag känns både realistiskt (till skillnad från vissa andra potentiella laguppställningar man sett) och relativt slagkraftigt. Nej, det blir nog inget SM-guld, men vi behöver vara långt ifrån oroliga för kvalspel. Några kanske tycker att det är konstigt att sätta Westfält och Bjurström i tredjekedjan, men jag tycker dom imponerat så mycket i slutet av säsongen att dom är värda att testas där i alla fall. Det förvånar mig inte om Westfält blir vår nya Ölund kommande säsong.

Tankar om detta?

Rodrigo: Ja, Eriksson är en helt ok målvakt, men ingen toppmålis. Minns att han kändes ganska ihålig mot Brynäs i finalen 2012. Han är väl i klass med Rautio ungefär.

Anders Berg: Undra om man tänker sig både Svensson och Eriksson? Det tror inte jag.

{8399}:
Örebro och Gävle borde kunna konkurrera med de orter du nämner. Timrå (inkl Sundsvall) är den största utmanaren bland dem.
Sen skall det spelas om det.
Brynäs största "fara" är ett Elitlag i Uppsala.

Zappaholic: Ja faktiskt.

Kent747Socker:
Ja, du ställer ju frågan själv... hur realistiska är dina namn givet kontraktsläge, budget mm.
Det är då namn som Molin dyker upp.
Sen förstår jag att Malmö drar mer än Brynäs. De var i semi förra året. I semi igen. På väg framåt-känslan uppenbar.
Brynäs? Not so much.

Kent747Socker: Självklart hade Molin kunnat vara topp6 bland forwards. Hade gärna plockat in Molin och Rensfeldt inför den här säsongen, sen E.Larsson och Wännström på sikt. Det är inte ofta vi har så många egna produkter av hög kvalité samtidigt och det är riktigt tråkigt att se att dom tillhöra andra lag.

Sen att vi skulle ha råd med 5st, med SHL mått högavlönade stjärnor är jag tveksam till. Mer realistiskt att plocka bort 3st.

Enligt AB har Brynäs erbjudit Joacim Eriksson ett kontrakt.

Vi behöver inte spelare som Molin, han är en spelare för 3e eller 4e kedjan, och där har vi redan ett överflöd av spelare.

Hoppas vi kan forma de två första offensiva linorna med dessa sex spelare, någorlunda såhär:

Clark, Palushaj, Danielsson, Scott, Boqvist och Rödin men det kostar nog för mycket.

Jaken: Har du bra källor?

mk: Håller på att förstöra ryktet .... BZ har redan gjort det.
Enligt vad jag hört så har ont BIF kontaktat vare sig Kinnvall eller Molin.

Auchinleck: bor nära Karlstad o det värsta som.finns att se en bif produkt spela i det laget!

mk: Sylvegård ville inte spela för Malmö tidigare, innan han var riktigt etablerad, det står i artikeln.

mk:Huge sa att spelare inte vill spela med sin släkt i båset! Huge vet! Huge kan! Jag plocka fram massor av exempel påmotsatsen o du påvisar en till! Ove molin gillar Honken! Bz sågar honken! Undrar om Ove o honken Emil m vill vara aktiva i Bif! Fan vad han gör bort sig o oss!

Huge: med tanke på att han inte klara av damernas försäsong och de "bra" värvningarna inte blev så bra så blir man ju orolig för hur laget ska se ut! Kinnvall ev till fbk Molin till Mif ! Med tanke på hur de gick i serien; mif o fbk så verkar de sportcheferna se något med våra juniorer som inte bz ser! Våra juniorer i år var glädjen i växjö matcherna! Men hade inte vissa sk tongivande spelare blivit skadade så hade de inte gått spela då heller! Diskuterade med dig Huge i början av feb om spelare o brynäs o då hånade du o sa att det inte var bz fel o lita på spelarna! Resten är ju historia....är du verkligen ett bif fan?? Tvivlar!

{8399}: Ja. Men varför var han inte aktuell för Brynäs?
Emil Sylvegård klarar uppenbarligen att jobba under farsan. Varför skulle inte Emil kunna klara av att spela i Brynäs? Som är hans hemmaplan.
Nä. Jag undrar vad som ligger bakom Bz:s uppenbara aversion mot gamla Brynäsare.

Sen vet ju ingen om han har varit i kontakt med EM.
Men varför kommer det inte fram något om hur han resonerar?
Håll en dialog. Visa att man bryr sig om spelare som man har släppt för utveckling.

Nu så börjar man ju känna igen sig hur Brynäs som det var under -90 talet med obefintlig respekt och kommunikation till gamla spelare.
Det kostade -10 talet år att reparera det ryktet.
Håller Bz på att göra samma sak igen. Då jävlar...

Auchinleck: Ja det är ju precis det som vi gör, en långsiktig satsning med yngre förmågor. Nubbs och Co har en långsiktig plan.

Auchinleck: Eller så är de ekonomiska förutsättningarna i Karlskrona, Timrå, Leksand, Mora inte så bra och inte heller i Örebro eller Gävle.
Stockholmshockeyn har haft det svårt men jag är övertygad om att i takt med att SHL kommersialiseras allt mer så kommer viljan att satsa pengar i storstadshockeyn att öka och där har nog Brynäs svårt att hänga med.
Hur sjutton Brynäs skall vara kunna bli ett stabilt topplag har jag svårt att se, nä framtiden känns jobbig.

{8399}:
Möter man klubbar med tydliga (re) idéer om hur man vill göra sin grej så åker man dit långsiktigt. Karlskrona, Mora, Leksand och Timrå... har väl inte visat sig starka på det området. Möjligt att Nubben & Co har rebootat, men det lär väl visa sig. Stockholmshockeyn verkar inte ha det lätt.

Men det gäller att få till det.
I Allsvenskan tycker man att tex Uppsala och Umeå (kanske Västerås igen) borde ligga bra till med tanke på tex befolkningsunderlag, men det är ju inte så enkelt heller.
Helt klart ritas kartan om.

Huge: Han har väl inte ens varit aktuell för Brynäs? Det stod mellan MIF och DIF.

mk: Vad säger att han inte rankas som en toppcenter även i Brynäs?

mk: Nyckelcenter kan nog vara en andrecenter

Auchinleck: Alltså SAIK lirade i Allsvenskan 1990 till 2006. De blev väldigt snabbt ett etablerat topplag och det blev Lakers också när de gick upp. Djurgården och Malmö börjar är väl i det närmaste topplag kan man nog säga nu. Vad händer när (om) Gnaget går upp tro, blir Brynäs omkörda direkt?

Peja:
Stora förväntningar. Kul utmaning

Peja: Hur fan kan han rankas som en toppcenter i Malmö. Men inte en andracenter i Brynäs?
Vissa ville ju ranka han som tredje typ.

Mer och mer övertygad att detta kommer att gå åt helvete totalt...

Auchinleck: Molin helt klar för Malmö.

{8399}:
Några stämmer väl i princip (förutom SAIK då), men det är en intressant betraktelse. Vad har de gjort som hamnat rätt? Två spelande lag mot två intensiva och åkande lag. Blir intressant att se vad som fäller utslaget. Spel eller fart? Vem har en målvakt som står på huvudet när det gäller?

Och i vilken inriktning uppgraderar BZ Brynäs? Spel, fart eller brunk?

{8399}: Känns som igår när bara FBK, FHC, HV och LHC gick till semi... Det är nya tider nu.

Rumpelstiltskin: precis alla avgå!!! Jag tycker bz ska få chansen att sätta ihop laget. Åtäretd lag blev en besvikelse men jag trodde på laget inför säsongen även om jag hade sett en ny målvakt. Jag vill se när truppen är spikad. Tror ändå det går att få ihop ett bra lag till nästa säsong. Nån mer än jag som tror att Danielsson kan bli grym i vårt på med gunde?

Rumpelstiltskin: Och Frölunda är ute...

Växjö, Saik, Djurgården, Malmö i semi. Samtliga dessa lag spelade i Hockeyallsvenskan för bara några år sedan...

färjestad, linköping och hv71 är ute, deras tränare och sportchefer ska avgå!!!1111!½½!! osv osv osv

moment22: Ja, och Rodrigo klampade sen rakt i MIN ”ironi besvaras med ironi”-fälla.... 😀

moment22: Härligt. Glöm inte golfklubborna.
Jag har några timmar kvar på jobbet... :-(

Huge: Nu ut i solen, Kremlologin får stå tillbaka!😀

bradberry: Kan bara håll med. I intervjun med sportradion. Den som länkades här på HS sade BZ att man skulle ha en trupp på 25 spelare så jag 2 M, 8 B, 15 F.
Det han sa vara att man skulle byta ut lite fler spelare. Undrar om han menar att han skall bryta några kontrakt eller att det automatisk blir så då flera kontrakt går ut?
Det som oroa mig med den intervjun är att han sa att det skulle in spets och hårt arbetande spelare. för F-spelarna måste alla värvningar vara spets.

moment22: Ja, där kanske det är lättare att tolka vad som skrivs... ;-))

Huge: Ja, eller så hade jag kunnat bemöda mig om att gå in på hemsidan.......

moment22: Hörru din snåljåp, skaffa GD Plus vetja.... ;-)))

Huge: hade faktiskt bara läst Hockeysveriges förkortade återgivning.

{7981}: Så säg att vi skall ha 15 forwards. Ponera att man bryter med Liljewall och Paille. Då skall fyra nya in. OM Clark och Palushaj mot förmodan skulle behållas skall endas två in... Herregud... Hur har han tänkt med att binda upp alla dessa kompletteringsspelare...? En sådan som Ludvig Nilsson har ju gjort det jättebra utifrån sina förutsättningar men att knyta upp honom, den spelartypen även för nästa år, när man ser hur forwardsuppsättningen i övrigt ser ut, ter sig väldigt märkligt... Hur tänker han Bengtzén? Har aldrig tidigare varit så bekymrad över ett lagbygge, inte ens 1996 när 14 spelare lämnade å ryssar å finländare kom in från alla hörn... Med alla miljoner som kommer in via tv-avtalet kommer det bli rustningsjakt i SHL. Här har BZ bitit sig i svansen och redan knutit upp brunkare på poster som skulle kunna vara ämnad för spets...

Huge: Jag tolkar det som att Bengtzén inte menar ”tvåvägsback” där egentligen utan menar något helt annat. Tror man att Bengtzén tror på att det finns ”tvåvägsbackar” utifrån det där uttalandet tycker jag att man övertolkar.

(Du ser hur löjligt detta är).

moment22: ?????
Har just läst artikeln igen och jo: BZ säger faktiskt ordagrant: ”i Niclas får vi en gedigen och rejäl tvåvägsback”.
Kolla så får du se, om du inte tror mig.

Huge: Ja, vilken enorm övertolkning att tolka att han menade det han sa!

« · 1887492 · »