1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736572 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
ante08: Visst fan är det vrickat. Men det ligger för mycket ekonomiska intressen i hockey så de måste ha en massa kval och kval till kvalen.
För min del så kan gott och väl vinnaren av AS gå upp direkt och sista laget i SHL åker ur direkt. Sedan kan tvåan och näst sista i SHL spela en matchserie över 7 matcher om den sista platsen i SHL

ante08: De som beslutade om detta kvalsystem tycker uppenbarligen det är rimligt. Att ett "dåligt" SHL-lag kan klå allsvenskans bästa är givet, med tanke på TV-pengarna. Skulle tro att Karlskronas spelarbudget är helt överlägsen Timrås dito. Sanningen är att SHL-klubbarna vill ha en så stängd liga som möjligt. De vill inte åka ur.

Sen är det självklart synd om Timrå. De gör ALLT rätt i sitt lagbygge, antagligen helt maxat sett till resurserna. De har byggt långsiktigt, de har rekryterat prisvärt och de lyckades t.om behålla Dahlén (helt otroligt i dagens hockeylandskap). Det måste vara jävligt tungt för Timrå att veta att de, trots ett snudd på perfekt lagbygge, inte kommer gå upp. Nu vet jag att kvalet inte är helt över, men utgår från att Karlskroan vinner.

Enaranger: Svårt att jämföra Fjällby med Ölund eller Carlsson då Fjällby blir förstaårssenior nästa säsong. Du får nog snarare jämföra honom med Boqvist, och mig veterligen tänker han stanna nästa säsong.

ante08: vad är så konstigt med detta? Kval hör liksom hockeyn till.

Pettisbif: Kellman har kontrakt med Kalle Krona till 19/20.

ante08: och om Karlskrona är ett bättre hockeylag än Timrå?

Så ikväll kan alltså Karlskrona säkra nytt kontrakt efter 15 segrar på 52 matcher i serien och 4 segrar mot ett allsvenskt lag som vann serien och en final mot Leksand.

Ingen i Hockeyligan eller svenska hockeyförbundet kan tycka att detta är rimligt.

Och nej, detta har inget att göra med vilka lag det handlar om utan att systemet är vrickat.

Peja: Ja, fast jag blir lite fundersam. VEM var bromsen när Jocke kom tillbaka? Vem tog beslutet att man helt tvunget skulle satsa på Felix? Jag misstänker att Pecka hade mycket att säga till om. Men det känns ändå som att Bz agerar för sent liksom.

Berge:
Gör om gör rätt för mig (sorry för många lag just nu)

Haugen - Eriksson

Gunderson - Boqvist
Karlsson - Lundgren
Kilström - Ersson
Kinnwall - Johansson

Danielsson - Scott - Boqvist
Bjurström - Kellman - Palushaj
Blomqvist - Jensen - Rensfeldt
Nilsson - Granström - Alcén
Mannberg

(Westfält, Asklöf)

{6984}: Tror att Kolan, likt Danielsson och kanske även Videll, känner att han har "unfinished business" i Brynäs. Detsamma gäller ju förstås Jocke E, Rensfeldt etc men de har många fler år på sig... Är övertygad om att den typen av heltaggade veteraner är precis sådana äldre spelare som behövs i en trupp.

Berge: Ja men hur mycket gratis hade han inte av det lagbygge som redan fanns när han tillträdde. Ett lagbygge som han dessutom kritiserade indirekt när han gav Sundlöv kängan.
Det var först inför den här säsongen som han "äntligen kunde sätta sin prägel på laget"

Resultatet fick vi...

{6984}: hur menar du nu? Vill man att BZ ska vara en sopa är det väldigt lätt att vinkla allt åt det hållet.

BZ hade inga bra värvningar i år förutom Palushaj. Men du kan inte ta fjolårssäsongen ifrån honom. Då lyckades han riktigt bra.

Pettisbif: Har vurmat för kolan i flera säsonger . Fixar bz det har han gjort ett rätt iallafall för mig .

Pettisbif: Ja det vore ju en jättebra förstärkning. Fast Fälth är ju knappast svår att ersätta. Maken till överskattad spelare får man leta efter.

{6984}: träffade en Brynäs legend på stan (Inga namn) som jag känner lite smått. Han så att Bz är mycket nära att krita Kolan till nästa säsong. Vet ej hur mycket sanning det ligger i det. Men ju mer jag tänker på det så tror jag på det mer o mer. Kolan är väldigt tajt med Nicklas Danielsson. Han började sin karriär här i Gävle. Hans kontrakt går ut med KHK. Han skulle mycket väl kunna vara den som ersätter Fälth rakt av. Intressant. Tror Kolan har mycket kvar att ge. Och med rätt istid på honom så är han en mycket bra Shl back. Stor, robust med bra första pass och tungt skott. Bra andra PP back.
Var inte Bengan och Sjödda och kikade på Karlskrona nyligen. Kan mycket väl vara så att det sista innan allt blir offentligt gjordes och sades då? Dessutom vet jag av erfarenhet att Sjödda verkligen diggar Kolan inte bara som spelare utan även som person. Lite full i fan. Med en jäkla busighet.

Chris11: Sundlöv till ca 75%

{6984}: "...innan bz visat att han kan bättre..." vem tog oss till final förra säsongen? Vem byggde det laget?

{6984}: Instämmer helt och hållet. Det är helt sjukt att en SHL-klubb tillåter en sån inkompeten sportchef att vara den som ska lyfta ett lag som kom 10:a i grundserien. Det skulle nog aldrig hända i någon annan SHL-klubb.

Pettisbif:

Om det skulle vara 25 spelare med kontrakt så innehåller
din trupp en anfallare för mycket.

Pettisbif: Jag tycker att Scott gjorde det bra som center i Brynäs men det är klart att det finns bättre alternativ än honom. Jag har bestämt mig för att akta mig att ha förhoppningar på spelare så länge Bz är sportchef. Ska han följa sin linje så har vi fått vår positiva värvning i Danielsson... så nu återstår det bara att fylla på med floppar.
Jag kanske låter negativ men innan Bz visat att han kan bättre så är inte mina förhoppningar högre.

{6984}:
Visst omskolades Greg Scott till center från ytter i Brynäs. Vad är det som säger att vi måste ersätta Ölund med just Scott i en centerroll? Scott är mer än gärna välkommen. Men kanske då som en ersättare för Clark. Helst vill jag ju ha in Jan Marusak från Frölunda. Jävlar vad han är bra!! Men han blir nog enormt svår att värva. Ett alternativ vore ju att ersätta Ölund med Scott rakt av. Sen hoppas jag liksom alla andra att Bz hellre har kvar Palushaj istället för Clark. En ersättare för Clark skulle kunna vara Alexander Bergström från Khl. Ryktas vara på G hemåt igen. Vet att Bz gillar honom. Visst vore det grymt att ha ett sånt här lag:

Haugen - Eriksson

Gunderson - Boqvist
Ersson - Lundgren
Andersén - Kilström
Johansson - Kinnwall

Palushaj - Scott - Danielsson
Boqvist - Kellman - Bergström
Rensfeldt - Jensen - Bjurström
Blomqvist - Granström - Nilsson
Alcén

(Westfält - Asklöf - Mannberg)

PP1:
Gunderson
Danielsson
Palushaj
Kellman
Bergström

PP2:
Boqvist
Scott
Boqvist
Jensen
Rensfeldt

Det här tycker iaf jag är ett realistiskt lag.
Sen en sak till. Jag kommer bli väldigt irriterad på Bz om han inte värvar hem Ludde Rensfeldt. Jag känner Ludde och vet att han vill spela här igen. Han vill hem! Nu räcker det med dissar av Bz utav ex Brynäsare. Luddes spelartyp behövs! Ett kaptensämne i framtiden.

{6984}: Ja vill man ha den typen av information så finns det bättre källor.

Zzz: Visst kan man glida länge på frimånader. Men jag tycker inte att det är speciellt intressant information man får i tidningen.
Fast jag kanske är lite skadad efter ha följt NFL på nätet och på Viaplay under flera år. Där har man i alla fall djuplodande analyser och kunniga experter som uttalar sig.
Mitt intresse för NHL är inte stort nog för att lusläsa på nätet men jag brukar roa mig med att läsa lite på TSN's sida emellanåt.

{6984}: Jag tycker man kunde snäppa upp bevakningen av Brynäs ordentligt. Det har jag skrivit många gånger, då kan jag betala mycket för att läsa det.

99kr känns mer symboliskt. Jag lägger betydligt mer än bara 99kr/mån på andra saker av betydligt sämre kvalité. Dessutom slipper jag frustrationen när det är något som är läsvärt som jag inte kommer åt.

Man kan glida rätt länge på provmånader också för den som inte upptäckt det 😀.

Enaranger: Det där är väl en ganska dålig jämförelse om du bara tänker på Lucas o Linus. Jämför man antal spelade SHL matcher inkl slutspel så har LC 93 fler spelade matcher än Axel och LÖ 72.

Sen kan jag personligen tycka att spelarna helt och hållet själva kan få bestämma när de är redo eller inte

Zzz: Rätt stora krav. För om det inte vore några pengar så kunde de gott bjuda på informationen.
Fast å andra sidan så är det inte media man skall vara besviken på utan på Brynäs IF som borde ha mer information. Varför inte ha en medlemssektion på den sidan där man delar med sig av er ingående info om vad som händer inom föreningen.

Enaranger: Fast är inte det där exakt samma sak som både Carlsson & Ölund gjorde inför den här säsongen? Dom stannade en säsong till i Brynäs fast NHL lockade. Fjällby är född 98 och kommer troligen spela ett år till sen drar han nog också med första bästa flygplan.

{6984}: Dom har helt klart mycket att förbättra. Men det finns annat att läsa än bara sportdelen, jag är inne och läser ett par artiklar varje dag. Hur stora krav kan man ha för 99kr/mån?

Spelare i andra lag verkar resonera annorlunda gällande att ta första
bästa chans att åka över Atlanten.

Berge: Amen

Peja: Precis så är det. Men de verkar nöja sig med att kosta pengar i form av statsbidrag...

{6984}: GD/AB har ju till och med tappat Gefle, trots att flera av deras främsta journalister brinner oerhört mycket för just Gefle. Nu är det Gefle-podden som är nummer ett, två, tre och fyra vad gäller Gefle-medier. Det mest uppseendeväckande är ju att Brynäs, som du säger, är en riktig guldgruva. Det är inte Gefle på samma sätt. GD/AB skulle tjäna mycket på att ha högklassig Brynäs-bevakning.

Vore ju rätt trevligt om vi kunde fokusera på värvningar och snack om laget istället för att såga, tjafsa och bli kränkta hela tiden.

Undvik personligt gnabb. Det är så tröttsamt att läsa.

Zzz: Personligen så har jag ratat att betala för GD och AB. De skriver på tok för lite för att det ska vara befogat att betala för det.
De förstår inte vilken guldgruva de sitter på. Bryäsare finns i hela landet och det ör få lokaltidningar som har en sån möjlighet att få in prenumeranter från hela landet.
Men den bollen har de tappat för länge sen.

mk: Även en bra intervju i gd för den som har tillgång. Snyggt format av Stisse, han borde göra fler lika denna.

Rumpelstiltskin: Leksand har väl chansen ännu eller?

{6984}: återigen bra skrivet!

{5915}: De är de som inte fick plats i Djurgården eller i någon Norrlandsklubb😉. De visar att de nu kan spela hockey. Ingen av dessa killar är köpta av Växjö. De jobbar eller pluggar och bir sponsrade av föräldrar för att kunna spela hockey.

Huge: "Tröttsamt, irrelevant och korkat argument som återkommer med jämna mellanrum.
Vem faan har förbjudit nån att skriva vad dom tycker härinne?
Inte jag iaf, så det måste vara nån annan du avser..."
Precis lika tröttsamt när du hela tiden gör en massa påpekanden om att alla här är okunniga och egentligen inte borde ha några som helst åsikter om vad som görs och inte görs i Brynäs.
Såna kommentarer och påpekanden hör inte hemma i ett forum för SUPPORTRAR som vill diskutera och får fram SIN åsikt om saker och ting.
Nu vill jag se en klar förbättring från din sida. OM det är så att du tycker att någon skriver nåt som går helt stick i stäv av vad DU TROR Brynäs eller någon representant inom Brynäs gör, eller inte gör så ber jag dig att antingen.
1. Skriva ett svar baserat på DINA åsikter. (Att hela tiden hänvisa till att insatta och "kunniga" yrkesmän gjort rätt är INTE en åsikt)
2. Gå vidare och ge fan i att kommentera över huvud taget.
Alternativ tre FINNS men blir det bättring så kanske moderatorerna här slipper använda det.
Att kalla folk för okunniga eler på andra sätt förminska skribenter kommer JAG inte att tillåta i fortsättningen.

{8482}: Min kommentar var inte riktad mot dej utan mot nån som antog att du med automatik har bättre koll på vad som händer kring A-laget. Jag vet av egen erfarenhet att det inte är självklart. Men vet du nåt som vi andra inte vet är det många som vill höra.

Huge: oss läktarcoaher emellan så vill jag bara påpeka att det är skillnad på att kritsera o att håna sina övriga läktarcoacher som du gör när vi kritiserar! Jag har varit väldigt kritisk mot capurosco mikael johansson miller fernström rautio( ingen 1 mv) sunken( håller inte måttet men en hjälte ändå) fälth! När jag har varit kritsk mot dessa spelare o värvningar så har du svarat med håbfulla kommentarer och låt proffsen sköta detta!
Om nu dessa spelare skulle hålla måttet för bif o shl varför är de då inte kvar o erbjudna nya kontrakt?

{8302}: Bara påhoppen är nyanserade så.

Ha ha! Jag får väl godkänna det då.

Wesley: Bara påhoppen är nyanserade så....

Ove Myling: iaf personangrepp och översitteri måste väl vara helt godkänt att använda sig av. Bz kör ju med sådant hela tiden...

Men efter som vi är Sveriges bästa fans, så skippar vi sånt :-)

{8482}: Undra vart Lucas Carlsson hamnar? 

Låter som ett rimligt alternativ för Lucas, men min känsla är att han sticker till AHL. Känns lite som hypen kring Frölunda och deras förädling av talanger har lagt sig något.
Inte lika lockande för topptalangerna att gå ditt längre.

{8482}: Blir Nordamerika för honom.

Wesley: iaf personangrepp och översitteri måste väl vara helt godkänt att använda sig av. Bz kör ju med sådant hela tiden...

Huge: Vem faan har förbjudit nån att skriva vad dom tycker härinne?
Inte jag iaf, så det måste vara nån annan du avser...

Har jag skrivit något om förbud från din sida?
Nej, jag ställde en del relevanta och nyanserade frågor till dig som jag inte har fått klara och nyanserade svar på ännu. Men jag väntar med tillförsikt på kloka och klargörande svar från dig.

mk: Tack! Och förstår att det inte är mot mig och så lättkränkt är jag inte haha.

Undra vart Lucas Carlsson hamnar?
Såg att Frölundas 1a back Adam Almqvist lämnar, nu spekulerar jag bara men skulle inte dom kunna ge Lucas en stor roll nästa säsong med massa istid och spel i power play.
Rasmus Dahlin lär ju lämna dom med så vette tusan om inte Frölunda kommer gå hårt efter Lucas?

Brynäs kör ju med Gunderson, och sen om Adam Boqvist ska vara med i a-laget så måste han ju få en roll där han får göra det han är bäst på.
Spela power play och spela mer offensivt, mer istid och in oftare vid tex tekning i anfallszon.

Satan vad skönt att leksand missar sista tåget till SHL, speciellt nu med det nya tv-avtalet. Glad påsk

« · 1888410 · »