1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 747924 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Syns att laget väger ganska lätt när det blir fysiskt & grötigt.
Lider med en sån som Clark som får 100 tjyvsmällar varje match utan att nån i laget skyddar eller står upp för han...

Dallemas: Detta kan bara inte bli en avstängning.

{8399}:
Har Brynäs någonsin frias i denna parodinämnd?

Honken:
Nä blind side bör det inte bli anser jag.

Dock tycker jag ände att huvudet på Larsson går först (mot sarg över i bild) och roterar i isplanet runt bakåt snett uppåt mot Granström (och tar kroppen med sig). Men effekten kan va en pisksnärt grej också, som någon skrev, men då borde kroppen falla mer mot granis när huvudet stutsar tillbaka. Dvs tar kroppen smällen och styr huvudet borde kroppen fortsätta mer mot granis vid granishitten då det ör där den acc. massan (hög hastighet) sitter. Inte mycket dämpning i en ledlös nacke menar jag. Men nu följer kroppen huvudet lika mycket - tycker jag - vilket borde tyda på att det ör huvudet som fått mest rörelseenergi och som dämpar kroppens rörelseriktning (vänder) av granis via impulsen. Men en riktig snärt ger ju också hög acc och därigenom hög hastighet (rörelseenergi) vid smällen så jag har inga problem att ge med mig här..
Jag hoppas dock att det är bröst som tar smällen på Larsson och inte huvudet. Larssons axel rundar Jacke ju så där tar det inte,möjligtvis nyckelbenet på axelskyddet..

Granis är dock orosmomentet!

Man kritiserar spelarna när de ser viljelösa ut, inte kämpar tillräckligt eller visar jävlar anamma.. när sen våran kapten går in och trycker till Luleås bästa målskytt stenhårt för att undvika ett mål, då ska det gnällas över det?

Och Clark vill man kasta ut från föreningen för en förstärkning, man tänker inte på alla 4589 tjuvsmällar han måste ta emot per match.

Stå upp för Brynäs. Jag ser inga samvetskval från andra lag när våra spelare blir skadade.

Davey85: Jacke gjorde helt rätt och proppade där, ingen blindeside, heads upp säger jag. Man måste ju få tacklas från sidan annars är sporten illa ute.

Naturligtvis ska man inte få njuta fullt ut efter vinst och 1-0 i matcher utan då ska våran kapten (förmodligen) bli avstängd! Hoppas Brynäs synar Luleås spel och anmäler minsta möjliga risktackling!

xxx BIF xxx: Några sekunder kvar och en puckförande spelare är i anfallszon för att avlossa skott... då ska man vara beredd att få en tackling.

För övrigt en märklig situation om Luleå skulle försöka mörka skada på Larsson, kan ju tänka mig att farsgubben gärna vill veta om hans grabb har råkat illa ut.

Inkazar: med tanke på hur fräsch Larsson ändå såg ut direkt efter har jag svårt att tror att det är särskilt mycket huvudkontakt. Det känns så otroligt fruktansvärt onödigt med tanke på tiden....

Kan dock tycka att det borde bli mindre än 5 om man jämför med sundqvists.

Lindström: ”Tjyvsmällar” var mycket vanligare förr i tiden. På en tid där man tyckte det var viktigare att ha spelare som skulle skydda/stå upp för andra spelare. Det gör ingen skillnad.

Rodrigo: Det kan göra skillnad. Om du kan få en av motståndarnas bästa spelare ur balans är mycket vunnet. Har dock blivit mindre sådant, tror det delvis beror på att spelarna byter klubbar så pass ofta att nästan alla har polare i många lag. Det är mer vänskapligt på isen nu.

Det här är fasiken mig patetiskt. Minns två huvudtacklingar som inte renderade ett skit under förra årets slutspel. Usch

Peja: Tror också spelarna är mer fokuserade nu och är mer medvetna på att man inte vinner något på att bry sig mycket om vad motståndarna gör.

Rodrigo: Tvivlar på det. Det är bilden som man gärna ger utåt, men verkligheten är en annan. Minns att Rickard Wallin pratade om Granström förra säsongen, att ingen ens kunde nämna hans namn i Färjestads omklädningsrum utan att flera spelare blev förbannade under en av slutspelsserierna. Men det är självklart sånt som man bara läcker x år efteråt :)

Peja: Och cmore-studion gillar det ju.. kollade lite på ett kort snack med Sylvegård efter andra matchen igår och han verkar se det som sin viktigaste uppgift att få motståndare ur balans.... och får beröm för det i studion.

SH: Tror att publiken, överlag, också gillar det. Vem vill se ett slutspel där alla är kompisar?

När Gunderson blev bentacklad i senaste hemmamatchen mot Linköping
så blev det ingen anmälan. Det är ju tydligt att det är skillnad på lag och lag.

Som sagt även slutspelet förra säsongen när Bertilsson "togs bort"
ur matchserien (och resten av slutspelet). Som inte heller blev någon
anmälan. Som ju troligen också kostade oss guldet till slut.

Enaranger: Finns klipp på den situationen?

Enaranger: Tror mer att det är du som är enögd, Persson fick en tvåminutare för tripping vilket var helt korrekt. Hade du blivit nöjd om tex Palushaj hade blivit avstängd för en liknande förseelse?

Agenten: Ja, Persson satte ju in en korrekt höfttackling på Gunde.
Är väl bara den mest enögde brynäsare som får det till en bentackling, om man ska vara ärlig.

Huge: Varför skulle en korrekt höfttackling ge utvisning? Var själv på plats, tyckte situationen såg konstig ut.

Davey85: Har nu sett RoadLakers gif där han kör tacklingen i slowmotion.
Därav måste jag också säga att jag tycker att första kontakten möjligtvis tar i axeln. Jag tycker det är väldigt svårt att se.
Då ska man ju bara veta hur det ser ut om man spelar den i normal takt så att säga.

Alltså jag är tämligen övertygad om att Blomman blir avstängd iochmed vilken nivå de hållit under året vad gäller vissa avstängningar.
Sedan tror jag att DN kommer ta Blomman på tre punkter.

1. Tacklingen är blindside.
2. Blomman kommer med hög fart UTAN att ha en chans att ta puck.
3. Blomman går åt huvudet även om första touch möjligtvis tar axeln.

Jag tror Blomman får fem matcher samt böter.

mattiask: och sedan sparken på det....

mattiask: Spelar det någon roll att Blomqvist inte har chans att ta pucken? Det är ju OK att tackla puckförare. Sedan kan man förstås diskutera tacklingen i sig...

{8302}: Skön....t

Hade räknat med 0-3 matcher. 0 känns bra...

:-)

{8302}: Än är inte undrens tid förbi!

Superviktigt. Säga vad man vill om Blomman men han höjer sig alltid några snäpp när det vankas slutspel.

{8302}: Hahaha. Inte nog med att vi får behålla vår kapten i laget, hela Luleå kommer bli skitförbannade och förmodligen lägga fokus på fel saker fram till imorgon 👍

Man kanske ska avvakta med jublet tills det är bekräftat dock.

{8305}: Blomman bekräftar själv

KulaShaker: Tack! :)

Peja: Ja i det avseendet att han kommer blindside och ej har chansen på puck innebär iallafall hos mig en klart större skaderisk då tacklaren aldrig kan veta att det kommer någon blindside.
Det är ju trots allt dessa tacklingar blindside som vi vill ha bort.
Blomman är aldrig i detta fallet ute efter att ta puck utan endast att plocka bort deras spelare (ej skada) utan tackla bort.

{8458}: Blomqvist, Alcén, Granström, Bertilsson höjer sig i slutspel. De riktiga Brynäsarna.

mattiask: Jag tycker inte att tacklinen är blindside, Blomman viker in framför Larsson strax innan tacklingen.

KulaShaker: Som jag trodde och hoppades på då: nämnden hade ögon att se med.
Emil såg ju heller inte nämnvärt omskakad ut, reste sig direkt och såg mest ut att kolla hur det gick för Granis. Som i sin tur nog var den som fick ta emot det mesta av tacklingen, om än indirekt sas.
Säga vad man vill om den där nämnden, men nu ska dom ha en eloge för att inte ha fegat ur och gått på det som skrivs i media och på nätet från dom som velat se en solklar avstängning.

Sunken tillbaka imorgon va? En rejäl förstärkning känns det som i detta läge. Boqvist/Larsson är för tunna för slutspelshockey

Kolla reprisen på Granis skalle.. Först Larsson i huvudet sen studsar han skalle i isen..
Ser inte alls bra ut minst sagt..

mattiask: Iom att nämnden friat helt och hållet så måste dom ju rimligtvis ha ansett att det INTE varit ngn tackling från blind side, hade dom tyckt det så hade dom självfallet varit tvungna att dela ut ett straff.
Och friandet måste även innebära att dom måste ha ansett att tacklingen inte träffat huvudet först och heller inte varit ämnad att träffa huvudet.
Dessutom måste ju nämnden haft tillgång till helt andra bildvinklar än vad vi haft härinne, så beslutet är nog mkt väl underbyggt skulle jag tro.
Hindrar dock inte att man ändå blev en aning överraskad, då friande domar efter anmälan inte är så vanliga.
Fast riktig glad får vi förstås inte vara, då smällen mot Granis inte såg så rolig ut.
Inget nytt där, säkert nåt man heller inte vill avslöja för motståndaren.

Enaranger: Domarna är ju människor och de är olika, trots en regelbok så dömer de olika för liknande situationer det kommer man aldrig ifrån, det är väl som från advokat till advokat att tillämpa lagboken eller tolka den på olika sätt!

Betilssons ben igår sågs ju av flera som en mkt ful "bentackling" medan jag tycker den var ett gränsfall, tydligen domaren också...sen tycker jag domarna igår missade för båda lagen, trippingen på Fälth bakom vår egen kasse var ju solklar dock missade domaren den som de missade händelser skapade av Brynäs!

Leonardo: Tror inte de ”missade” trippingen på Fälth. Tror det handlar om att domarnas pungkulor var för små för att de skulle ta den i det läget. Hade renderat i ytterligare 5 mot 3-läge och ett drev från publik. lulespelare och eventuella ”Bulor”...😄 Bekvämast att ”blunda” där...

bradberry: Ha, ha pungkulor, bra där...ja men det är ju oavsett lika illa och nästan samma sak, vad man ser eller väljer att inte låtsas se...men jag sade igår åt en vän från Luleå (pluggade där förut) att domarna har alltid ett mildare öga till hemmalagen i regel och jag tror det sitter i också att Brynäs gjort sig kända vida i Sverige att stirra dem extra svart i ögonen "förr" :)

Du har väl läst krönikan, som Håkan Wickberg sa en gång till en domare " Antingen blir det jag eller du som försvinner från isen" haha....ja fy fan, man har upplevt mycket med Brynäs sen 60 talet!

Huge:
De kan inte avgöra. Fler kameror på rinken?

{8302}: Ja, han ska väl vara tillbaka. Håller med dig även om jag tycker att Larsson nog klarar spelet en aning bättre än Boqvist.
Eftersom att Boqvist inte spelade någonting igår ju längre matchen gick (slutdelen av tredje) så är det svårt att säga hur han hade klarat den biten.
Men för mig är Boqvist detta år alldeles för valpig.
Han har inte alls den pondusen som tex Dahlin.
För mig är han en jättetalang, men tyvärr inte där riktigt ännu.
Larsson går före även om jag hellre absolut hade lirat med en egen talang.
Men nu handlar allt om att vinna och då går Larsson före just Boqvist.

mattiask: Vi borde ha behållit kvar Kinnvall istället för att värva Larsson (dagens gnäll).

mattiask: Så är det. Boqvist den yngre har hype'ats enormt, jag tror de flesta inte ens sett honom spela. Bygg muskler och kom tillbaka nästa år är mitt tips.

pjåtor: jag håller med Sanny.

Jag är glad, Blomqvist behövs verkligen.
Men riktigt förvånad att han inte blev dömd.

många verkar vara förvånade över att det inte blev avstängning runt om i hockeysverige. jag är inte ett uns förvånad Disciplinnämnden och SHL har varit inkonsekventa i flera år varför sluta med det nu liksom. iof det enda dom är konsekventa i är hur inkonsekventa dem är xD

Charles: Vi får hoppas att detta kan få Luleå rasande så att de drar på sig utvisningar i nästa match.

« · 1879939 · »