1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 747883 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Ove Myling: Jag gick in o läste på Eliteprospects om han nyss :) Ja visst kan man ha spelare från HA om det finns enorm potential i dem om man också satsar på att spetsvärva från SHL eller andra utländska ligor samtidigt! Vet ganska lite om denne kille

Ove Myling: Brynäs kommer vara det enda allsvenska laget i SHL nästa säsong. Han är lurig den där Bengtzen, det måste man ge honom.

Matchdag !

{8399}: GAAAAAAAAMEEEEE DAAAAAAY!

{2064}: Ja det skulle vara intressant att veta hur Bengtzén tänker. Vi har idag ingen vettig tredjekedja som kan avlasta utan i princip två fjärdekedjor. Dessutom Liljewall på läktaren och Westfält och Bjurström utanför laget när det är fulltaligt. Om vi ska fortsätta fylla på med juniorer underifrån (vilket jag tycker är bra) så har jag svårt att se hur han ska få plats med ett antal allsvenska spelare varje år.
Jag trodde förra årets modell med tre producerande kedjor var Bengtzéns modell, och att det slog fel i år. Men nu förstår jag inte hur han tänker.
Ikonen, Ölund, Clarke och Palushaj sitter på utgående kontrakt. Dessutom kan vi väl räkna bort Paille. Jag fattar inte hur han ska få ihop ett starkare lag än i fjol. Kanske ska vi ha 20 forwards, låna ut X antal spelare eller bryta kontrakt. Något av dom tre alternativen är dom jag ser om han fortsätter som nu.
Tyvärr har vi ingen kompetent lokalmedia i Gävle som kan ställa kritiska frågor. Utan ett gäng som framstår som försynta gymnasiepraktikanter när dom pratar med Bengtzén.

Zzz: Det skulle vara jävligt intressant att i klartext få veta anledningen till varför man kickar en rutinerad NHL pjäs 4 omgångar innan slutspelet börjar. Utan vettig anledning känns det som ett riktigt idiotiskt beslut, en av anledningarna till att man tog hit honom var väl för att få in mer rutin/tyngd i just ett slutspel.

Lunkan: Ja exakt, vi får utgå ifrån att hänt något som man inte vill gå ut med. Man spelar inte i första kedjan till den dag man plötsligt får sparken..

Lunkan: Tja, just att en rutinerad NHL-pjäs inte levererat som en sån pjäs kanske förväntas göra, är nog det enkla svaret.
Klargjorde väl dessutom innan slutspelet att han förmdligen lägger av. Ytterligare nåt som knappast gör att BZ och tränarna blir gladare....

Zzz: Samtidig kändes väl rockaden med Miller till förstalinan som ett resultat av att man ville vaska om lite när det gick trögt, eftersom Miller väl aldrig varit tänkt som ordinarie på den positionen.
Att han i media gnällde över att han inte varit sämre än nån annan kan ju vara en ledtråd till ett annat tänkbart sparkningsmotiv.

Huge: Det var varken första eller sista gången som en veteran klargjorde att denne kommer att lägga av efter pågående säsong. Har svårt att se varför det är ett motiv till sparkning så vida inte beslutet går ut över spelet/inställningen.

Huge: Fast Miller har ju spelat med Jensen och Clarke i princip sedan han kom. Det var väl bara någon match han var ner och vände i tredjekedjan.
Men det belyser ju också ett problem som går att knyts ihop till diskussionen om lagsammansättningen. Man har haft svårt att hitta komplement till blocken Jensen/Clarke samt Ölund/Palushaj. Ikonen var grym i 10-15 matcher under en period men han har ju varit för ojämn.
Laget behöver fler spelare som kan producera, inte fler hårt arbetande gnetare.

Zzz: Slutspelet har precis börjat och BZ har redan landat 2 landslagsspelare, en bra start.
Att redan nu börja ställa kritiska frågor om nästa säsongs lagbygge känns väl lite väl otålmodigt.
Att han dessutom skulle avslöja nåt om hur samtalen med ev förlängningar och ytterligare nyförvärv går, är inte sannolikt.
Han tänker nog inte speciellt obegripligt: jag vill förlänga med de jag vill behålla och ersätta tappad spets med nåt likvärdigt eller bättre, i den mån det går.

Zzz: Kanske Bengtzén lyckas förlänga med Palushaj och Öhlund samt ersätter Clark och Paille med klasspelare. Sen kanske det kommer in en riktigt bra målvakt. Backsidan kan stärkas även om Bertilsson och Carlsson försvinner faktiskt och det kan ju komma in en bättre tränare. Några yngre spelare kan utvecklas osv.

Peja: Nä, men om Miller nu inte motsvarat förväntningarna på en rutinerad NHL-pjäs så kanske ett sånt uttalande bara ger vatten på kritikernas (BZ och tränarna) kvarn sas.
Caporusso fick gå för att han inte producerade som förväntat.
Samma med Miller. Behöver ju inte vara krångligare än så.

Huge:
Två?

Huge: "Slutspelet har precis börjat och BZ har redan landat 2 landslagsspelare, en bra start."

Va fan säger du, har du en källa?

Huge: Nej, det är inte samma sak. Capo kickades i ett läge där Brynäs kunde värva en ersättare. Miller kickades utan att den möjligheten fanns. Och Miller, i egenskap av NHL-veteran, är en typ som vanligtvis brukar höja sig i slutspel.

Om Miller inte motsvarade förväntningarna, skulle det vara intressant att höra vilka förväntningar de hade på honom.

Peja: det är inte bara på isen utan som jag förstått det var han en rejäl energitjuv som sänkte gruppen.

Auchinleck: Ja, Danielsson och Lundgren har landslagsmeriter och känns väl fortfarande som aktuella för spel där, som det känns.
Poängen är att dom iaf sannolikt håller hög klass med SHL-mått mätt och är en bra start på Silly season....

Inkazar: Ja, hans kroppsspråk i allmänhet utstrålade väl inte energi och transatlantisk jävlaranamma direkt.

Hoppsan!
Blir intressant att se hur detta slutar, kan bli kännbart för Linköping!

Huge: Ansolut, men om tar hänsyn till vilka spelare vi redan har på kontakt så ser man ganska snabbt att handlingsutrymmet för att bredda truppen offensivt är ganska begränsat. Antingen förlänger Bengtzén med dom fyra spelarna som jag angav eller så jagar han fyra ersättare. Det är vad det rimligen finns plats för. Då blir man ju så klart lite frågande när vi ska värva en skaplig spelare ifrån allsvenskan.

Huge: Landslagsmeriter och landslagsspelare är ju inte riktigt samma sak...

KulaShaker: Jag tror på böter här, 5000kr per spelare.

Huge: Kanske drabbades av samma hockeydepression som Bill Sweatt!? Vem vill förresten anställa Bill nu när han uttalat sig så där?

Leonardo: Vi har ju idag väldigt många spelare för 3:e och 4:e-linan. Svårt att se att den här killen ska gå in i en 1:a eller 2:a. Därför jag ifrågasätter den eventuella värvningen. Ofta är ju våra egna juniorer minst lika bra eller bättre än diverse allsvenskt bös dessutom

dAVydov: Vad har Bill sagt?

{8399}: Han sa att han är less på hockey och funderar på att avsluta sin karriär.

pjåtor: Lite trist, verkar ju framförallt handla om att familjesituationen inte är den bästa när han spelar i Sverige.

Huge:
Är Lundgren klar?

Auchinleck: Inte officiellt, men när galne Höken skriver som han gör så stämmer det väl i princip alltid. Och har han fel så vaskar BZ isf fram ett ännu bättre alternativ, så det så....😀

Huge: Om Brynäs ryker ikväll kanske BZ har vaskat klart...

KulaShaker: Det är ju den där pajasen Sylvegård som drar igång allt när han åker över mittlinjen och sprutar snö på HV-målvakten.

{8179}: Snacka inte skit om vår blivande spelare. Sylvegård är en perfekt BZ-värvning. En perfekt spelare att ha i en av fjärdefemmorna nästa säsong.

munkas:
Jag tror på en förlängning av BZ på tre år tom 21/22. Det ligger i korten. Vi var ju i final förra säsongen.

KulaShaker: Helt rätt att anmäla dessa pajaskonster till disciplinnämnden - drar ett löjets skimmer över hockeyn!

Zzz: \"Tyvärr har vi ingen kompetent lokalmedia i Gävle som kan ställa kritiska frågor. Utan ett gäng som framstår som försynta gymnasiepraktikanter när dom pratar med Bengtzén.\"

Ja, det är verkligen synd. Det är inte mycket som är bättre kring Gefle än kring Brynäs, men \"Geflepodden\" är klasser bättre än någonting som medier erbjuder om Brynäs.

Peja: Tråkigt, Bill var ju grym i Brynäs 1 Såklart deppigt att lira i Luleå och HV..stackarn.
Grymt bra att välja familjen i alla fall, jag tycker att det är starkt.

munkas: Då får vi nog se BZ med vadarbyxor vid Möckelns norra strand letandes efter guldklimpar som sluppit ut från Bofors

Myling och munkas...erkänn att ni håller tummarna för att BZ gör en kass silly. Ni skulle ju inte ha nåt att skriva om annars :-)

Kent948: Där måste man ändå säga att dessa bilder bättre visar tacklingsmomentet än tv-bilderna.
Att jag tyckte tacklingen tog mot huvudet redan vid gv-bilderna bevisar ju bara detsamma här.
Ganska klar tackling mot huvudet.
Blomman borde varit avstängd, som jag skrev redan efter matchen i måndags, men nu blev han inte det och att som Luleå-supportar (ej du, utan på twitter tex) hålla på att jämföra denna och Sondella blir ju bara fel.
DN har ju väldigt tydligt gått ut och sagt att de ej kan avgöra om det varit en huvudtackling eller ej med de bilder de haft - då är det väl för fan bara att gilla läget i det fallet. Oavsett om det bör vara en avstängning eller ej.

Sondells avstängning i enskilt fall som det är, är helt rätt. Trodde han skulle få fler matcher.

Men som absolut sista kommentar någonsin (typ) ang Blommans tackling så kommer den från en vinkel EL aldrig kan var beredd på. Hög fart och Blimman har ingen tanke att ta puck utan vill bara ta bort spelare just där och då.
I mina ögon en solklar avstängning då jag tycker den är ful. Bulan däremot överdriver ju å det grövsta. Men i min värld där jag vill se fantastisk hockey, måste denna typ tackling bort.

Ursäkta en aning lång text. Jag har svårt att skriva korta texter.

Morgondagens Brynäsare är föreningens ungdoms- och juniorverksamhet men också Brynäs IF:s framtid och själ. I dagsläget finns hela 46 stycken aktiva hockeyspelare i SHL, Hockeyallsvenskan och i NHL. Det alla har gemensamt är att de växt fram ur Morgondagens Brynäsare.

www.brynas.se/artikel/bjhdajetq-1ekad/morgondagens-brynasare-en-talangfabrik-som-fortsatter-leverera

Hade inte Bengtzen lagt ned detta?

Ove Myling:
En och annan kanon borde det väl komma därifrån också...

Peja: Ja faktiskt jag gillar den snubben !

Ser jag Scott i ett annat SHL lag så säger jag nästan upp mitt medlemskap

Charles: Där har vi vår förstecenter !

Charles: samma här. Fixar inte Bengtzen detta så är tillomed jag böjd att följa med i lynchningståget.

Jag vet dessutom att Greg vill tillbaka till Gävle och även att han vill spela med Anton igen

{8399}:
Namnet är kvar. Stå på tillväxtdelen som var det unika är nedlagd och, kan man hävda, ersatt av Boforsvärvningar.
Juniorverksamheten kallas nu Morgondagens Brynäsare, en devalverad version av det som var unikt en gång i tiden (före intåget av BZ).
Oavsett det är det rätt tydligt att de år när det inte finns riktigt vassa talanger så spelar det ingen roll vad man kallar det hela och hur bra verksamhet man tycker man har, då blir det ingen spets underifrån till A-laget.
Så viktig är de enskilda spetsspelarna i juniorverksamheten, oavsett förening.
Dels handlar det om vilka skickliga ungdomsspelare som finns i närområdet, dels handlar det om vilka det går att locka till Gävle utifrån.
10, 10, 5,10 är ingen fördel i de fallen.

Eller juniorer på bänken/läktaren till förmån för "dyra" hyrbrunkare...

{8399}:
Hörde jag rätt?

Rödin-Scott-Danielsson

En bra fjärdekedja. = )

« · 1881266 · »