1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742320 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 07/08

Sv: Silly season 07/08
70 Rodrigues: Vad tror du att ett lag som Färjestad gör när spelare som Jönsson, Rohdin, Höglund, Prestberg, A Johansson, M Johansson m.fl, den s.k kärnan lägger av?

Ja det återstå att se. Men frågan är väl om det är framgångsrik eller inte, eller? Se på Frölunda i år när dom tappar en stor del av sin kärnan, vad händer?

70 Rodrigues: Och det skulle inte äventyra klubbens existens menar du?
Nej det anser jag inte, inte om man gör det i tid och det är nu.

Huge: "Vad har det för värde att diskutera vem/vilka/vad som är anledningen till att vi halkat efter?
Det beror på många faktorer, och inte enbart på otur eller inkompetens, vilket du tycks tro"

Som vanligt så undviker du att svara på direkta frågor, hur kommer det sig?

När har jag krävt SM-GULD?

Hur många tror du tar dig på allvar i debatten?

70 Rodrigues: "Och det skulle inte äventyra klubbens existens menar du?"

Nä, varför skulle det äventyra klubbens existens, om och när vi lyckats uppnå samma stabila ekonomi som topplagen?

Zzz: "Vi får helt enkelt bygga upp en kärna"

Och det skulle inte äventyra klubbens existens menar du?

70 Rodrigues: Vad har det för värde att diskutera vem/vilka/vad som är anledningen till att vi halkat efter?
Det beror på många faktorer, och inte enbart på otur eller inkompetens, vilket du tycks tro.
Poängen med mitt resonemang är ju att det är du som är den store lallaren.
Du kräver SM-guld, utan att öht se till förutsättningarna och de realistiska möjligheterna i dagsläget.
Det är ju DET som gör att du inte kan tas på allvar i debatten.
Sen må du vara hur entusiastisk och engagerad supporter du vill.

Zzz: Vad tror du att ett lag som Färjestad gör när spelare som Jönsson, Rohdin, Höglund, Prestberg, A Johansson, M Johansson m.fl, den s.k kärnan lägger av?

70 Rodrigues: Vi kommer kanske att få en s.k kärna när vi värvar ihop 3,4,5 riktigt bra svenska spelare och som vi kan betala ordentligt. Så länge vi inte har något speciellt att erbjuda så kommer spelare att lämna Brynäs för en bättre klubb med bättre erbjudanden.

Ja gärna för mig, men eftersom både du och jag konstaterade att Brynäs har uppenbara problem med att värva inhemska toppspelare så faller ditt resonemang. Vi får helt enklet bygga upp en egen kärna.

Peja: Sponsorer gör man sig förtjänta av. De föreningarna som du nämner har haft bättre organisationer än Brynäs under flera års tid, även om Brynäs är på uppgång nu. Medan Brynäs blev räddade av Gävle Kommun (ja, Brynäs BLEV räddade) byggde dessa föreningar nya arenor. De ligger helt enkelt några år före Brynäs i utvecklingen men BIF är på väg ikapp...

Visst är det. Men sponsorklimatet kan ändå inte anses vara det bästa i Gävle, och det går inte bara att skylla på Brynäs marknadsavdelnings inkomptens när inte ens sagreklamplatserna säljs ut.

Men visst föder framgång framgång på flera plan, men det är inte enbart det som påverkar.

Huge: Hur kommer det sig att dom ligger flera år förre Brynäs i utvecklingen, kan det bero på kompetensen som finns i dom olika föreningarna eller har Brynäs bara haft otur? Varför tror du att hockeyspelare i ES spelar hockey överhuvudtaget, är det för att vinna GULD eller är det för att lalla omkring och tycka att hockey är bara kul, det är roligt att bara få vara med?

Zzz: "Kärnan är framsående etableradespelare som dom laget bygger på. Som stannar flera sesonger. Som dom nya spelarna kan luta sig emot när dom kommer"

Vi kommer kanske att få en s.k kärna när vi värvar ihop 3,4,5 riktigt bra svenska spelare och som vi kan betala ordentligt. Så länge vi inte har något speciellt att erbjuda så kommer spelare att lämna Brynäs för en bättre klubb med bättre erbjudanden.

Peja: "De ligger helt enkelt några år före Brynäs i utvecklingen men BIF är på väg ikapp..."

Försök säga det till vår otålige gaphals som yrar om SM-guld i varannat inlägg....

Zzz: Sponsorer gör man sig förtjänta av. De föreningarna som du nämner har haft bättre organisationer än Brynäs under flera års tid, även om Brynäs är på uppgång nu. Medan Brynäs blev räddade av Gävle Kommun (ja, Brynäs BLEV räddade) byggde dessa föreningar nya arenor. De ligger helt enkelt några år före Brynäs i utvecklingen men BIF är på väg ikapp...

Peja: Får Brynäs alltid klara sig själva i Gävle? Om det hade varit sant så hade Brynäs gått i konkurs för några år sen.

Får alltid klara sig själva var väl att ta i. Men det är väl inget snack om att de "stora" klubbarna nu har och har haft ett mer gynsamt sponsorklimat. Allt annat är ju rena lögner.

70 Rodrigues: Färjestad, Frölunda, HV 71 och LHC har när dom har tappat spelare värvat en bättre spelare, det är därför dom är topp 4:a och Timrå står och knackar på dörren. Var är Brynäs någonstans, hur många år ska det ta? Varför har Brynäs varit ett sopgäng i flera år nu? Malmö blev som Brynäs ett bottengäng när dom lutade sig tillbaka och trodde att allting skulle ordna sig av sig självt bara för att man vunnit SM-Guld. Hur ska kärnan i ett lag se ut, hur många spelare ingår i kärnan?

Så den kärna jag tidigare skrev om har inget att göra med deras framgång?

Malmö kolapsade när värvningarna inte levde upp till förväntningarna, sen kom man aldrig tillbaka när Percy inte öppnade plånboken.

Jag säger inget annat än att Brynäs har varit under all kritik under i princip hela 2000-talet, men därför är du något sen med din kritik då Brynäs nu har nått kvartfinal två år i rad från att ha spelet kvalserien kontinuerligt..

Kärnan är framsående etableradespelare som dom laget bygger på. Som stannar flera sesonger. Som dom nya spelarna kan luta sig emot när dom kommer.

Huge: Och det är bara rövslickare som tror att allt Brynäs företar sig är det enda rätta!

Zzz: Får Brynäs alltid klara sig själva i Gävle? Om det hade varit sant så hade Brynäs gått i konkurs för några år sen.

Huge: det intressanta är ju att lag som har mindre omsättning än Brynäs brukar kunna presentera en hel del intressanta nyförvärv.

Det börjar lukta "lång och trogen tjänst framför kompetens"...

Zzz: Färjestad, Frölunda, HV 71 och LHC har när dom har tappat spelare värvat en bättre spelare, det är därför dom är topp 4:a och Timrå står och knackar på dörren. Var är Brynäs någonstans, hur många år ska det ta? Varför har Brynäs varit ett sopgäng i flera år nu? Malmö blev som Brynäs ett bottengäng när dom lutade sig tillbaka och trodde att allting skulle ordna sig av sig självt bara för att man vunnit SM-Guld. Hur ska kärnan i ett lag se ut, hur många spelare ingår i kärnan?

Zzz: Det är bara otåliga läktarcoacher som kräver SM-guld en vecka efter att rekonstruktionen av både lag och förening startat.
Inget att bry sig om.
Ett minimikrav är ju för det första att ekonomin börjar närma sig de lag du talar om, och den ekonomin uppnår man inte på 1 eller 2 säsonger.

70 Rodrigues: Förutsättningarna är pengar, och det får man om man visar positiva resultat. Det har dom fått genom smarta utländska värvningar.

Problemet för Brynäs är det allmänna hockey klimatet i Gävle. Som jag tror samtliga hockeyintresserade Gävle bor känner av. Samma klimat som gör att det är dött på läktarna. I Gävle förväntas Brynäs klara sig själv, för det har dom alltid gjort.

I Linköping, Jönköping mfl. finns ett drag efter framgång som inte finns i Gävle längre. Där har du penga problemet.

70 Rodrigues: Hynning klar för Timrå, där har du ett exempel på svenska toppspelare som aldrig skulle skriva på för Brynäs, det måste ju bero på någonting?

ja något beror det på. Men vad kan ju varken du eller jag svara på så det blir ett rätt tråkigt resonemang.

70 Rodrigues: Wahlberg, Casselståhl, Sjödin m.fl lämnade ju Brynäs för andra klubbar, för att sedan komma tillbaka vid ålderns höst. Jag tror att vi äventyrar klubben existens om det ska fortsättas och lallas som det har gjort dom senaste åren. Nu är det dax för Brynäs IF att tala om hur deras ambitioner ser ut. Hockeyn och dess industri förändras nästan dagligen, tror att du kommer att bli besviken om du tror att det kommer finnas en kärna av spelare som stannar i 5 år, det kan du glömma.

Wahlberg och Sjödin lämnade för att tjäna pengar ingen av dem var några juniorer när dom stack, har för mig att Sjödda var 26 när han stack till Dallas. Casselstål och Lind lämnade för att Brynäs inte ville ha dem, men dom kom tillbaka när Brynäs ville. Ålderns höst eller färdigutvecklade?

Brynäs strategi står klart och tydligt i årsredovisningen.

Angående en kärna på 5 år så hänvisar jag till mitt tidigare inlägg. Det kommer alltid finnas spelare som söker stabilitet för familjen efter 25 precis som i de lag jag angav tidigare.

Men slutligen, tror du att det är av slumpen som vi har Färjestad, Frölunda, Linköping och HV71 som favotiter till SM-Guldet varje år? Tror du att det är en slump att Malmö ligger i skiten år efter år?

Zzz: Hynning klar för Timrå, där har du ett exempel på svenska toppspelare som aldrig skulle skriva på för Brynäs, det måste ju bero på någonting?

Zzz: Förutsättningarna är pengar, och det får man om man visar positiva resultat. Det har dom fått genom smarta utländska värvningar.

Zzz: Wahlberg, Casselståhl, Sjödin m.fl lämnade ju Brynäs för andra klubbar, för att sedan komma tillbaka vid ålderns höst. Jag tror att vi äventyrar klubben existens om det ska fortsättas och lallas som det har gjort dom senaste åren. Nu är det dax för Brynäs IF att tala om hur deras ambitioner ser ut. Hockeyn och dess industri förändras nästan dagligen, tror att du kommer att bli besviken om du tror att det kommer finnas en kärna av spelare som stannar i 5 år, det kan du glömma.

70 Rodrigues: Finns något undantag!

Finns massor av undantag, de framgångrika lagen har en stark kärna. Färjestad med Jönsson, Höglund, Mattias Johansson, Rhodin, Prestberg mfl.
Frölunda med Jonsson, Niklas Andersson, Kalio, Sundin mfl.
Hv med Davidsson, Remstam, Petrasek mfl.
Linköping med Mårtensson, Magnus Johansson, Emvall, Håkansson mfl.

Skappa förutsättningar för att dom ska stanna så stannar dom.

70 Rodrigues: Det var på 60-talet, verkligheten är en helt annan nu, hockeyn är en mångmiljon industri, då går det inte att bedriva en social verksamhet. Sponsorer vill se snabba positiva resultat. Vi har olika syn på kontinuitet och stabilitet!

Jag menar inte bara 60-talet, Kolla på de äldre idag. Dackell, Lind från närområdet. Tidigare Wahlberg och Casselstål också. Molin, Danielsson, Sjödin som unga talanger.

Frågan är vad som hände sen, verkar som man tappade tråden.

Håller med om att det inte går att bedriva social verksamhet som du kallar det. Visst vill sponsorer se snabba resultat men det kan väll inte äventyra klubbens existens?
Vi verkar ha olika syn på kontinutet och stabilitet, men vad är egentligen din syn på dessa?

Zzz: Finns något undantag!

Zzz: Bra spelare stannar inte i 5 år!

70 Rodrigues: Hur många unga talanger tycker du att det ska finnas i truppen för att du ska vara nöjd?

Beror på vad man menar med talanger, inte fler juniorer än vad du tycker. Men sen kan man ha ett antal utvecklingsbara som Nolander är och var, och som Widing är. Spelare som kan stanna 5 år.

Zzz: Det var på 60-talet, verkligheten är en helt annan nu, hockeyn är en mångmiljon industri, då går det inte att bedriva en social verksamhet. Sponsorer vill se snabba positiva resultat. Vi har olika syn på kontinuitet och stabilitet!

Zzz: Hur många unga talanger tycker du att det ska finnas i truppen för att du ska vara nöjd?

70 Rodrigues: Producerande forwards i J-20 och i AS. Spets var en producerande forward i Norska ES, vad har han lyckats med i Brynäs? Antingen så gör man en sak fullt ut eller inte alls, går inte att hålla på med en massa halvmesyrer.

Inte spelceillt mycket produktivt, men en fullt godkänd spelare i 3:e och 4:e femman. Verkar som om han har fått rådet att gå in och tok kör så släpper det, men det gjorde det aldrig och nu är han en grovjobbare..
Visst är det skillnad på att vara producerande i J20 och allsvenskan jämfört med elitserien, men ska vi ha spelare som är passar i en defensivt lagd femma kan vi väll värva det istället för att göra om våra talanger.

Håller med dig om att man inte kan hålla på med några halvmesyrer, men för mig är halvmesyr att köpa snabb framgång och studsa från botten till toppen och tillbaka igen på några sesonger. Konitnuitet och stabilitet tror jag på.

Se hur brynäs har byggt laget i forna tider. Antingen spelare med lokalanknytning eller som kommit som unga till brynäs och utvecklas till en kärna kryddat med några legoknektar.
Vad vill du ha först kärnan eller legoknektarna?

Zzz: Producerande forwards i J-20 och i AS. Spets var en producerande forward i Norska ES, vad har han lyckats med i Brynäs? Antingen så gör man en sak fullt ut eller inte alls, går inte att hålla på med en massa halvmesyrer.

70 Rodrigues: Varför inte köra med en 4:e formation bestående av bara unga talanger och sen ha 2 toppfemmor samt en femma med spelare i Danielsson, Widing klass?

Vitsen med fjärde femman är väl snarare att ha en "cheking line" eller en femma som tar bort motståndarnas produktiva femmor. Jag tror att man måste blanda upp lite för att ge dem chansen på riktigt. Det är en myt om att det är upp till junioren att ta chansen, han måste ges chansen.
Både Gynge och Alcén är producerande forwards och bör inte placeras i den typen av femma.

Man måste försöka få någon mix med utländska toppspelare och relativt unga svenskar som kan utvecklas till landslagsspelare. Om vi antar 1 center+3 forwards, skulle det kunna vara en finsk toppcenter+Brendl+två svenskar typ Pontus Petterström och Pär Arlbrandt.

70 Rodrigues: Och vad beror det på att Brynäs har så jävla svårt att locka till sig svenska toppspelare? 3-4 riktigt bra utländska spelare är absolut ingen fara. Om man verkligen vill satsa på unga spelare så måste man våga låta dom misslyckas, men det gör dom ju inte. Boorken som ska vara så jävla duktig på unga killar har ju knappt gett dom någon speltid alls.

Jag vet fan inte vad problemet är med Brynäs och inhemska spelare. Men något fel på ryktet måste det vara.
Jag tycker inte heller att det är fel med utlänska spelare, men när man värvar en kärna som förväntas bära laget och ger dem mest speltid sätter man andra spelare åt sidan. I sådant fall ska det vara spelare som exempelvis Kalio som stannar några år och inte bara är ute efter att tjäna pengar och sticker så fort kontaktet gått ut. Ett framgångsrikt lag bygger på kontinutet det är vad som måste eftersträvas.
I det sista håller jag med dig tillfullo. Det är en myt att Boork "fantasktisk" med unga spelare. Bäckis har han släppt fram vilket snarare hade varit en bedrift om han inte lyckats med. Däremor är han bra med spelare som kommit bort i andra lag, Nolander och inlednignsvis Hermansson.

Zzz: Varför inte köra med en 4:e formation bestående av bara unga talanger och sen ha 2 toppfemmor samt en femma med spelare i Danielsson, Widing klass?

Zzz: Och vad beror det på att Brynäs har så jävla svårt att locka till sig svenska toppspelare? 3-4 riktigt bra utländska spelare är absolut ingen fara. Om man verkligen vill satsa på unga spelare så måste man våga låta dom misslyckas, men det gör dom ju inte. Boorken som ska vara så jävla duktig på unga killar har ju knappt gett dom någon speltid alls.

70 Rodrigues: Visst ska man våga satsa på juniorer, men då max 1 eller 2, inte fler. Jag vill vinna SM-GULD och då måste man satsa på killar i 25-30 års åldern. Annars så lär vi aldrig bli mer än ett kvartsfinallag, om ens det.

Jag vill också vinna SM-Guld men det är inte värt vad som hellst. Vi lär ha svårt att locka svenska toppspelare i 25-30 års åldern. Men vill du verkligen bygga en kärna på utlänska spelare?
Det var väll just vad Södertälje, Leksand gjorde och vad Malmö gör. Det funkar sällan, tyvärr. Det finns inga genvägar, vi får börja från början.

claesw: Visst ska man våga satsa på juniorer, men då max 1 eller 2, inte fler. Jag vill vinna SM-GULD och då måste man satsa på killar i 25-30 års åldern. Annars så lär vi aldrig bli mer än ett kvartsfinallag, om ens det.

Zzz: Jag är jävligt orolig. Får vi inte in en ny bärande kärna i laget snart kan vi komma att förfalla som Leksand och Södertälje.

Håller med dig, och receptet är faktiskt att VÅGA satsa på ungdomarna, de växer oftast oväntat snabbt in i kostymen om talangen finns (och det gör den hos nämnda pojkar).

mattiaskarlgren: Gynge är för vek än så länge, han, Alcen och Morin skulle må bra av att härdas i AS.

70 Rodrigues: Jag hoppas att dom lånar ut Morin, Gynge och Karlsson.

Jag håller till viss del med dig. Men ska Brynäs kunna locka hit talanger till a-lag och junior verksamhet måste en satsning ske på juniorer. Samtiliga du nämner har kapacitet att inom nått eller några år bli bra elitspelare OM dom får spela och utvecklas på rätt nivå.

Problemet som jag ser det är att vi (jag med flera) vill ersätta våra unga lovande spelare istället för att ersätta våra dussinspelare som vi trots allt har gått om. Problemet är att spelare som förväntas vara bärande som Molin, Danielsson, Bicek, Hulkkonen, Lavins mfl. inte levererar. Spelare som vi när vi värvar dem förväntas kunna bli bärande som Spets, Widing, Karlsson och Salmonsson lever heller inte upp till förväntningarna men blir kvar ändå.

Hur mycket mer kapacitet finns det i Brynäs som inte kom ut iår?
Som jag ser det finns det väldigt liten utvecklingspotensial i dagens Bryäns.
Visst kan Widing och Salmonsson komma att producera, men kan vi förvänta oss att Dackell gör en lika bra sesong? Hur bra är Hauhtonen? Hur länge håller Sjödda och Lind?

Vi måste ha större tålamod med våra unga spelare som kan utvecklas och bli bra elitseriespelare och utgöra en stark grund i ett framtida Brynäs.

Jag är jävligt orolig. Får vi inte in en ny bärande kärna i laget snart kan vi komma att förfalla som Leksand och Södertälje.

70 Rodrigues: Gynge har ju visat iår att han är värd en chans i ES..

Gör man så mycket poäng i AS så borde han ju kunna göra uppåt 20 i ES.. Det är sådana spelare vi behöver, visst 20 poäng är inte mycket men det är ju målen som gör att vi vinner :)

Kaankanperä (b)
Andersen (b)
Alcén (f)
Gynge (f)
AS (f)
AS (c)

Gusten: Men det lär väl bli något såhär :-(

Kaankanperä (b)
Andersen (b)
Hellström (b)
Spets (f)
Alcen (f)
Gynge (f)
AS (c)

Gusten: Ser riktigt bra ut :) Kronwall skulle sitta fint ;D

Gusten: Inte mig emot :-)

70 Rodrigues: Okej vi fyller ut luckorna med:

Kankaanperä (b)
Hjalmarsson (b)
Kronwall (b)
Straka (c)
Brendl (f)
Videll (f)
Vahalahti (f)

Sen kör vi över dom andra skitlagen ;)

Peja: Det ska jag erkänna att jag aldrig sett Brynäs J-20 lag förutom "live" på swehockeys hemsida.. men då bor jag också 42 mil ifrån Gävle och har ingen större lust att kika på Brynäs J-20..

Visst har Alcén visat i J-20 att han har en stor potential.. men det är en jäkla skillnad mellan j-20 och elitserien.. och han har inte visat nånting enligt mig i es för att få ett kontrakt.. tex Bäckis tog för sig direkt när han kom upp till a-truppen det har ej alcén gjort..

Då har ju en sådan kille som Gynge visat i AS att han kan producera där så jag hoppas och tror att han går före Alcén..

Men som sagt det är en stor skillnad mellan J-20 och ES och alcén har inte den potentialen som Bäckis hade så jag tror inte alcén kommer lyckas på ES.. men det är min teori!

« · 864028 · »