1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742321 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 07/08

Sv: Silly season 07/08
70 Rodrigues: Vad tror du att ett lag som Färjestad gör när spelare som Jönsson, Rohdin, Höglund, Prestberg, A Johansson, M Johansson m.fl, den s.k kärnan lägger av?

Ja det återstå att se. Men frågan är väl om det är framgångsrik eller inte, eller? Se på Frölunda i år när dom tappar en stor del av sin kärnan, vad händer?

70 Rodrigues: Och det skulle inte äventyra klubbens existens menar du?
Nej det anser jag inte, inte om man gör det i tid och det är nu.

Huge: "Nä, varför skulle det äventyra klubbens existens, om och när vi lyckats uppnå samma stabila ekonomi som topplagen?

På vilket sätt ska vi göra det då, snälla kom med egna förslag nu, istället för att bara kritisera vad andra tycker?

70 Rodrigues: På vilket sätt ska vi göra det då, snälla kom med egna förslag nu, istället för att bara kritisera vad andra tycker?

Problemet är väl att du bara är av den åsikt att vi ska köpa framgång och att det är den enda vägen. Trots att det finns en rad katastrofala exempel, Leksand mfl.

Zzz: Att jag vill att det ska värvas 3-4 riktigt bra spelare till klubben betyder väl ändå inte att det ska köpas framgång? Att unga spelare ska få chansen är väl en självklarhet, men då måste dom få chansen också, chansen att misslyckas. Men så har det tyvärr inte fungerat i Brynäs.

Zzz/Roddan:
VÅGA satsa på juniorer!

Krydda det med ett par toppnamn, det kan vi vara överens om.
Låt denna mix krönas av våra gamla uvar, som genom att befrukta den nya massan kommer att avla en avkomma redo att vinna SM-guld.

Zzz: eller andra mer framgångsrika som LHC och till viss del även Mora.

Zzz:"Se på Frölunda i år när dom tappar en stor del av sin kärnan, vad händer?

Vilka kärnspelare tappade Frölunda? Så vitt jag kan se så spelade Niklas Andersson, Jonas Johnsson, Martin Pluss, Ronnie Sundin, Jan-Axel Alavaara och Tomi Kallio.

claesw: Det lät lite pervo det där: "Låt denna mix krönas av våra gamla uvar, som genom att befrukta den nya massan kommer att avla en avkomma redo att vinna SM-guld."

Hur tänkte du eller tänker du? :)

70 Rodrigues: Att jag vill att det ska värvas 3-4 riktigt bra spelare till klubben betyder väl ändå inte att det ska köpas framgång? Att unga spelare ska få chansen är väl en självklarhet, men då måste dom få chansen också, chansen att misslyckas. Men så har det tyvärr inte fungerat i Brynäs.

Det är väl snarare i det senare problemet ligger och där är vi överens. Att det sedan ska kryddas men några bra spelare är inte mig emot.

Dock motsäger du dig själv som du skerv tidigare att vi ska låna ut Gynge, Morin och Karlsson. Ger man dom chansen att misslyckas då? Det fungerar inte i Brynäs men det fungerar inte i ditt resonemang uppenbarligen heller.

Nu har vi suttit och disskuterat i 2-3 timmar och nu skriver du det som jag från början sa....

Hahl Bundy:
Om du följt mig under åren, skulle du veta att perversiteten alltid funnits där.

Först tänkte jag skriva något om säd, men det hade blivit för mycket...att se framför sig hur Sjödin ejalkulerar över...nä, där går gränsen!

70 Rodrigues: Vilka kärnspelare tappade Frölunda? Så vitt jag kan se så spelade Niklas Andersson, Jonas Johnsson, Martin Pluss, Ronnie Sundin, Jan-Axel Alavaara och Tomi Kallio.

Lundqvist, Kahnberg till en början, Tolsa mfl.

70 Rodrigues: Vilka kärnspelare tappade Frölunda? Så vitt jag kan se så spelade Niklas Andersson, Jonas Johnsson, Martin Pluss, Ronnie Sundin, Jan-Axel Alavaara och Tomi Kallio.

Lundqvist, Kahnberg till början och Tolsa tex.

claesw: Jo då jag har följt dig genom åren. Men man måste alltid kolla minst 1, 2 helst 7 ggr för att om möjligt förstå den sjuka tanken. :)

Zzz: Dom tappade ju den absolut viktigate duon i kärnan, nämligen Oduya och Koivisto.
Därav deras bedrövliga defensiv som höll på att kosta dom en ES-plats.

Zzz: Gynge, Morin och Karlsson, är det dom enda unga killar vi har i föreningen eller?

Huss: eller andra mer framgångsrika som LHC och till viss del även Mora.

LHC hade väll ett antal spelare i sin kärna innan dom värvade. Sen hittade dom spelare av rätt karaktär något som också är vikigt.

Mmora är däremot kan jag hålla med om till viss del, även om det knappast kan anses framgångsrikt.

Hahl Bundy:
Men Hahl, samtidigt måste man ju säga att du verkar ha levt i en skyddad värld, förskonad från allt sjukt i världen om du är chockad över mina inlägg.

Se till att ni slår HV imorrn istället. Se upp för Petrasek!

70 Rodrigues: "Varför tror du att hockeyspelare i ES spelar hockey överhuvudtaget, är det för att vinna GULD eller är det för att lalla omkring och tycka att hockey är bara kul, det är roligt att bara få vara med?"

Att signa spelare baserat på lång och trogen tjänt lutar mer åt att man skickar signaler att man INTE har någon ambition att vinna SM-guld.

Jag är rädd att spelare som Molin mer kan sorteras till kategorin "kul att vara med" än en hungrig spelare med ambitioner.

70 Rodrigues: Gynge, Morin och Karlsson, är det dom enda unga killar vi har i föreningen eller?

hehe nej naturligtvis inte, men det är ju som vi har i a-laget nu och dom vill du ge chansen genom att låna ut.

Hahl Bundy:
Tänk att jag alltid blandar ihop TIK med MoDo...sorry!

claesw: Nu tycker jag att du var fruktansvärt oförskämd! :)
Däremot blir jag sällan chockad förutom när du tror att jag är Modoit.
Usch nu måste jag vommera igen!

Zzz: Vill se att spelare som Alcen, Ellebo, Götz, Sunna och Sebbe Eriksson ska få chansen, och med chansen så menar jag hela matcher och inte bara ett par byten. Sen ser jag även att Lindbäck ska få stå någon match, där har vi en framtida stormålvakt!

70 Rodrigues: Vill se att spelare som Alcen, Ellebo, Götz, Sunna och Sebbe Eriksson ska få chansen, och med chansen så menar jag hela matcher och inte bara ett par byten. Sen ser jag även att Lindbäck ska få stå någon match, där har vi en framtida stormålvakt!

Ja gärna för mig men Gynge är väl ett större löfte än Sunna. Tycker samtliga du nämner ska få kontrakt dock utlånning för alla utom Alcén. Då samtliga behöver utvecklas genom a-lagshockey innan dom är redo.

Widing är enligt aftonbladet överens om ett nytt 2års kontrakt.

GävleLasse: "Att signa spelare baserat på lång och trogen tjänt lutar mer åt att man skickar signaler att man INTE har någon ambition att vinna SM-guld."

Vilka tycker du man signat pga lång och trogen tjänst?
Dackell och Sjödda är självskrivna, och det är naturligtvis(?) inte dom du avser.
Molin på 1 år är perfekt, då han fortfarande har motivationen och kompetensen samt inte minst klubbhjärtat. Samma med Lind. I övrigt känns spelartruppen och ev nytillskott som fullt logiska följdvärvningar, sett till den plan som man har: dvs att vi i första hand fortfarande har ambitionen att bli ett etablerat stabilt ES-lag.

Vi har tappat en mkt bra center och förmodligen kommer vi också att tappa Kristan.
Hauhtonen har ännu inte fått ngn riktig chans att visa sitt rätta jag, enligt min mening. Inkastad i ES-hettan från mkt begränsad speltid i farmarligan därborta, gör att det finns mkt mer att ta av där.
Sen hoppas jag att man försöker ersätta Kristan med en mer etablerad målvakt.
En tung defensiv back är ju enligt rykten redan klar, så trots allt känns det inte helt tokigt. Plussa på med en etablerad forward och saken blir iaf inte sämre...

70 Rodrigues: Är helt inne på samma linje.. Vart ska Brynäs ta vägen när Dacke, Sjödda, Lind, Molin osv lägger av? Då är "all" rutin borta och man måste bygga ett nytt lag.. Våga nu satsa på Alcén, Carlsson (Jonathan), Seb och Gynge och så vidare.. Brynäs måste slussa in Juniorerna sakta men säkert för att nångång komma nånstans.. Annars blir det AS om 3-4 år.. Bara att inse

Huge: "Vilka tycker du man signat pga lång och trogen tjänst?
Dackell och Sjödda är självskrivna, och det är naturligtvis(?) inte dom du avser.
Molin på 1 år är perfekt, då han fortfarande har motivationen och kompetensen samt inte minst klubbhjärtat. Samma med Lind. I övrigt känns spelartruppen och ev nytillskott som fullt logiska följdvärvningar, sett till den plan som man har: dvs att vi i första hand fortfarande har ambitionen att bli ett etablerat stabilt ES-lag."

Men var ligger ambitionen? Många pratar om att man skall ge unga spelare chansen och andra pratar om att man måste förstärka laget rejält. När man förlänger med spelare som t e x Lind och Molin så blir det på bekostnad av antingen bättre spelare eller unga talanger. Boork är ute och letar lovande killar i AS och KS medans Sundlöv sitter hemma och ger nya kontrakt till gamla spelare. Jag tycker inte att det finns en klar linje i lagbygget. Jag tycker personligen att Molin gör sitt jobb på ett bra sätt och att ha honom kvar på ett år kan vara en väldigt bra sak. Men skall det bli på bekostnad av en spelare med mer spetskompetens så väljer jag nog bort Molin. Vi har helt enkelt för många spelare som man säger "han är bra defensivt".

Jag tror knappast att Frölunda kommer att misslyckas på samma sätt den här säsongen och med ett hårdsatsnade Timrå och Modo och 4 topplag som vi inte är i närheten av ekonomiskt så känns det lite som att målet inte kommer att vara "Bättre än förra säsongen" utan det känns mer som att ambitionen ligger i att främst hålla sig kvar och att slutspel är en bonus.

Ser man på produktionen så har den sjunkit konstant på våra spelare som utgör stommen.. "Men de är bra defensivt..." Är Brynäs målsättning att vinna alla matcher med 1-0 och 2-1?

Brynäs jämför sig för mycket med topplagen. Fokus och ambition måste ligga på våra närmaste konkurrenter. Modo, Timrå och Luleå.

mattiaskarlgren: Det finns massor av rutin...

Bara att välja och vraka...

70 Rodrigues ja brynästigern:
12. Markus Kankaanperä, Jokerit 49 GP 9+7=16 42-27=15 136 PIM
Killen är född i Skellefteå!
Jokerit vann kvartsfinalspelet med 4–0 över Ilves och inleder ikväll semifinalspelet som går i bäst av endast fem matcher.
Markus Kankaanperä har deltagit i alla fyra playoffmatcherna hittills där han skjutit noll poäng och dragit på sig en liten utvisning.
Man får alltså vänta minst tre matcher innan han kan presenteras officiellt som brynäsare.

20 Lindgren: just nu sänder Canal + sport 2 Kärpät-Blues , får man se en gammal favorit igen Anti Aarnio :)

GävleLasse: "Brynäs jämför sig för mycket med topplagen. Fokus och ambition måste ligga på våra närmaste konkurrenter. Modo, Timrå och Luleå."

Precis min mening att det i dagsläget är det som gäller i första hand.
Det är ju bara att titta på hur lång tid det tagit för topplagen att komma dit där dom nu är. LHC är väl egentligen det enda undantaget och där beror det mkt på faktorer som sponsorklimat och ett i regionen uppdämt behov av toppidrott. Plus bra organisation förstås.

Huge: Ändå känns det som om vi blir akterseglade av alla tre lagen. Alltså är det en åttondeplats som vi får inrikta oss på.

Balansgång på slak lina mao.

GävleLasse: Akterseglatsen ska vi kanske vänta med att fastställa.
Mkt beror ju också på hur dessa lag värvar och formerar sina lag inför nästa säsong.
Dessutom är det små marginaler mellan lagen, som jag ser det.
Vi hade lika gärna kunnat vara i semi just nu, och då hade tongångarna kanske varit lite annorlunda.
Det ska bli intressant att se hur ex ett lag som Luleå ser ut inför nästa säsong. Sen blir Djurgården också ett osäkert kort. Där kan det bli vadsomhelst, som det känns.

Huge: Det som verkligen skiljer Brynäs från Timrå och Modo är att de HAR en stenklar förstakedja.

GävleLasse: "När man förlänger med spelare som t e x Lind och Molin så blir det på bekostnad av antingen bättre spelare eller unga talanger. Boork är ute och letar lovande killar i AS och KS medans Sundlöv sitter hemma och ger nya kontrakt till gamla spelare."

Jag känner precis som du en viss oro inför ovanstående faktum. Var skall vi förstärka laget? Till och med Keb ropar efter klassförvärv! (då har det gått långt) De signaler som kommer från Sätraåsen är inte de rätta om du frågar mig. Var skall de klassförvärv som behövs få plats? Det enda tänkbara är att de unga utvecklingsbara spelarna lånas ut. I annat fall kommer det bli svårt att haka på toppen. Snarare får vi börja titta nedåt igen. Obegriplig strategi när ekonomin börjar vända uppåt....

Men jag ger Sundlöv några veckor till att reda ut det här innan slutomdöme ges.

Hoppas att Brynäs hittar några 23-26-åringar i AHL som ger upp NHL-drömmen. Typ Pihlman, Sprukts, Malmivaara. Spelare som håller landslagsklass men inte NHL-klass och kan stanna några år.

Roger Hansson, Sportchef i Rögle har bekräftat för hd.se att Succékedjan ZAC kommer lämna Rögle..

Zachrisson, Carlsson och Arlbrandt.. Jag skulle gärna se Zacce och Arlbrandt i Brynäs tröjan nästa säsong

Han ser fram emot NHL, men öppnar även för en fortsättning i elitserien och Brynäs, om det inte skulle fungera i NHL.
– Ja, det är viktigt för mig. Jag har inga planer på att spela i farmarlaget. Då vill jag ha en klausul som gör att jag kan lånas ut till Brynäs. Jag kan inte tänka mig att spela i någon annan klubb i elitserien än just Brynäs, säger Nicklas Bäckström.

mattiaskarlgren: Jag vill inte ha dem till Brynäs. Vi har alltför få platser öppna på vår roster, dessa måste fyllas på med spelare som gör LAGET bättre...

Lunkan: Jag blir inte ett dugg överaskad över detta, precis som väntat.

Även fast jag tror att Washington kommer att försöka övertyga honom att han utvecklas bättre i AHL.

GävleLasse: "Första namnet på listan är klar.
Landslagsforwarden Fredrik Hynning, 23, är Timrå IK:s första tunga förvärv inför den kommande säsongen.
– Det kommer mera, lovar Timrås sportchef Kent Norberg."

Sådana ord skulle vara trevliga att höra från Sundlöv någon gång!

70 Rodrigues: Bra säsong både publikmässigt och sportsligt, det borde ge blodad tand och en vilja att spetsa laget.
Vad händer, vi kör ett recept från -99 då vi litade på det gamla gardet och det gick ju bra....
Jag har varit helt säker på följande: förlängning med Sjödin, Dackell, Angell och Widing, vass ersättare till Bäckström.
2 riktigt bra backar och 2 topp fw.

Som det låter nu så blir det ingen rolig vinter, tyvärr!!!

kacken: Ja, det ska verkligen bli intressant att se vad Sundlöv hittar på framöver. Det ryktas ju att Kankaanperä redan ska vara klar, och det är ju isf bra, då behövs det ytterligare 1-2 riktigt bra backar, en center av högsta klass samt 2 ytterforwards av rang. Jag hoppas verkligen inte att dom har lutat sig tillbaka och tror att allting ska ordna sig av sig självt som efter guldet 99, man får hoppas att dom tog lärdom av det misstaget?

70 Rodrigues: Skall bli intressant att se hur backsidan utvecklas. Jag tänker då redan på året efter. Ett inte helt osannolikt scenarie är att Sjödin slutar, Johansson går till Rögle, Hulkkonen inte får förlängt, Angell går till NHL/Schweiz om han upprepar fjolårets succe. Då sitter vi med Sunken, Nolander och Morin som bärande försvarsspelare. Även om vi får Kankanperä över två år ser det tomt ut. Frågan är om det då räcker med en ung talang a la Hellström?

kacken: Den är det här med ambitionen, att våga ta steget. Det är ju så "härligt" att kunna "planera" och "sätta målsättningar" som ligger längre fram än nästa säsong. Då kan man ju inte misslyckas.

Det blir nog inget säsongskort för mig nästa säsong.

Huss: Vi måste ha in klasslirare både back och forwardssidan, svårare än så är det inte!

Huss: Om Hellström slår så pass väl ut så att han blir så bra som man hoppas blir ju hans karriär i svensk ishockey kort. NHL lockar.

Brynäs verkar bli en språngbräda för talanger. Man måste satsa på spelare som ligger på 27-30 år. Då har man ett stabilare lagbygge som inte riskerar att splittras på grund av avhoppande lycksökare.

GävleLasse: Klart att NHL lockar men jag tror nog det en 2-4 år innan Hellström är mogen uppgiften. Dessutom verkar NHL mer intresserade av spelskickliga, offensiva backar än defensiva, fysiska spelare (som de själva är bättre på att få fram).

Det är inget fel att vara en språngbråda för talanger så länge det finns en balans i laget och att talangerna får en känslomässig koppling till Brynäs.
Att vara attraktivt för talanger skapar positiv bild av laget både hos sponsorer och media. Titta på Färjestad, en av anledningarna att de varit så framgångsrika på senare beror på att talangerna återkommit (Höglund, Nordström, Johansson samt nu Wallin) efter proffsspel.
En inte helt vågat gissning är att Modo kommer sitta i samma sits några år framöver nu.

Huss: "Titta på Färjestad, en av anledningarna att de varit så framgångsrika på senare beror på att talangerna återkommit (Höglund, Nordström, Johansson samt nu Wallin) efter proffsspel."

Sanning med modifikation. FBK har råd att matcha de löner som betalas ut i t ex den schweiziska ligan.

GävleLasse: Nja, inte riktigt va? Finns väl en anledning att Berglund m.fl. fortfarande huserar därnere.
Men det är klart, FBK har Elitseriens starkaste ekonomi, utan tvekan.

« · 864028 · »