1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 746046 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 07/08

Sv: Silly season 07/08
Bissett19: Ja de som hoppats på att Brynäs skall ta in massor av spelare går bet. Det verkar bli som jag förutspått. Man signar hellre gamla spelare än att förbättra laget genom att förstärka där det behövs.

Huge: Jag tog mig tiden att leta fram några frågor som du uppenbart missat.

1. Vilka skall bilda leading line?
2. Blir en spelare som Alex Sundström en BÄTTRE spelare när man värvat klart?
3. Blir Sundström mindre skadebenägen när man värvat klart?
4. Med Sundström, Dackell och Lind så har Brynäs 14 forwards varav fem av dessa är centrar, hur många fler tror du kommer in?
5. Vågar du komma med en analys när Brynäs värvat klart eller vill du skjuta fram analysen tills du har sett hur säsongen gått?

Där har du fem frågor att besvara. du skrev att du kollade när du satt dig ner och tittade efter anledning till "fyllesnacket".

Här startar det...

GävleLasse: "Återigen så ser man att Boork och Sundlöv har två helt olika filosofier när det gäller lagbygge. Sundlöv ger kontrakt till gamla spelare som Molin och Lind och Boork letar pojkspolingar..."

Av alla befängda teorier du ibland kastar fram, så är väl den här ändå den mest befängda hittills.
Menar du på fullt allvar att sportchefen och tränaren i ett ES-lag skulle köra sina egna race och motarbeta varandra?

Sen vill jag gärna ha en reflektion till det inlägg som jag skrev angående MIF's backar. Där var du inte sen med att komma med ett inlägg där huvudsyftet var att göra dig rolig på min bekostnad. Jag hade kunna ta det OM du bemött det som ligger till grund för det hela. Men som vanligt så missade du sakfrågan totalt.

Så här skrev jag...

Jag skrev:

Peja: Ser man på vad en del av MIF's backar har gjort under de matcher de spelat sedan de TILLKOM till truppen så kan man lugnt konstatera att de gott och väl skulle ta en plats i Brynäs.

Sekeras 23 matcher 3 mål 10 assist +3
Välivaara 31 matcher 2 mål 11 assist -2
Woolley 31 matcher 1 mål 5 assist +/-0
Sicak 10 matcher 1 mål 2 assist +1

Även Casselståhl har gjort det bra sedan han anslöt
Casselståhl 10 matcher 0 mål 1 assist +3

Att det tyvärr finns skribenter här som inte förstår att en spelaromsättning på 39 spelare under en säsong tyder på att man sparkat en hel del spelare som inte höll måttet grundlade den mindre imponerande säsongen.

Men de backar jag listade här skulle gott och väl göra ett bättre jobb än DJ, Sunken och Hulkkonen.

Sundqvist 55 matcher 3 mål 3 assist -8
Hulkkonen 32 matcher 2 mål 2 assist -6
Johansson 53 matcher 5 mål 6 assist +1

Fast det är klart, i Brynäs har man ju endast otur när man spelar dåligt...

Reflektion?

Bissett19:

Spets passar in i en fjärdekedja med uppgiften att spela noll noll.

Mormor har tagit färjan över till Muminland.

"Brynäs sportchef är för övrigt i Finland just nu och har sett Jokerits senaste två semifinalmatcher. Där finns backen Markus Kankaanperä som också placerats i Brynäs en längre tid.

- Vi tittar på honom. Men inte heller där finns något kontrakt klart och så länge Jokerit spelar väntar vi med övriga kontakter.

En finsk forward kan också tänkas ramla in.

- Vi ska ha en forward till och håller ögonen öppna för alternativ där också när jag ändå är här i Finland.

På hemmaplan återstår förhandlingar med Ove Molin, Tomy Sjödin, Micke Lind och Lars-Erik Spets.

- Vi för en dialog och hoppas få klart med några så snabbt som möjligt, säger Sundlöv."

Nån som sätter emot att Spets är näste man att få ett tvåårskontrakt?

70 Rodrigues: Ja, vad tycker du var anmärkningsvärt i det jag skrev om Floberg och Jobs?
Att dom var lovande spelare som inte höll måttet och nu spelar i AS, där dom gjort hyggligt ifrån sig, men inte mer?
Var det så kontroversiellt att det anses som totalfel?

Huge: Du menar det som du skrev om Floberg och Jobs ?

GävleLasse: Så du menar att bara för att du inte är nöjd med det svar du får och själv uppfattar det som enbart citat och motfrågor, så är det legitimt att svara med att kalla ngn för dum i huvudet och patetisk?

Jag har bläddrat tillbaka och kollat vad det är du anser dig inte ha fått ngt svar på. Kan inte hitta ngt speciellt som föranleder ditt påstående.
Mig veterligt så är det ingen annan skribent som jag har debatterat med, som tycker att mina svar är speciellt undflyende eller försök att smita från ämnet sas. Jag tycker nog själv att jag bemödar mig om att svara sakligt och även att i största möjliga mån underbygga mina argument med egna åsikter och fakta, när jag anser att det krävs.

Alexander Sundström: Ska vi ha ambitioner i SM-slutspelet bör man väl värva Peter Sundströms son istället.

Peter Sundström: TRE SM-GULD (1987, 1992, 1994)
Patrik Sundström: tre SM-guld färre... (3-3=0)

Huge: Har du reflekterat över vad som gjorde att jag skrev som jag gjorde?

Skillnaden är ju att du aldrig kom med svar på mina frågor utan kom med dina citat och motfrågor, precis som vanligt. Ställer man frågor så måste man även kunna svara på frågor. Gör man som du så ÄR man patetisk så enkelt är det.

Men nu gör vi så här:

Du fortsätter att kolla på textTv och gör dina efterhandsanalyser och ger fan i att kommentera det folk uppfattar efter att de besökt matcher så slutar jag att kalla dig patetisk.

Eller förresten. Du kan sluta att besvara mina inlägg rakt av.

GävleLasse: "Först så antyder du att jag är alkoholist och sedan så menar du att jag är dum i huvudet."

Vill i all anspråkslöshet påminna om det inlägg som startade denna fylledebatt.
Så här inledde du det hela:

" Tycker du allvarligt att det ser ut som att de har en klar linje i sitt lagbygge?

Söp du inatt?"

Då svarade jag med ngt om fyllerus. Vet inte om det svaret är så mkt allvarligare än ditt inledande under av saklighet.
Detta inlägg besvarade du sen med följande lilla saklighet:

"Du blir fan mer och mer patetisk för varje dag som går. Dum som ett hål i en vattenhink är vad du är."

Vilket jag återigen besvarade med ngt som antydde att du fortfarande befann dig i ett fyllerus.

Som jag ser det så har jag bara tagit seden dit jag kommit och besvarat dina egna antydningar. Antydningar som det dessutom är du själv som tagit initiativet till.

Huge: Jag trodde att jag skulle få någon slags förklaring på ditt påhopp förut. Men det verkar som jag gick bet på den...

Huge: När det gäller Bäckis så tror jag snarare att "klubbkänslan" finns hos hans pappa än hos Bäckis. Han gör som pappa säger helt enkelt.

Huge: Å den klubbkänslan byggar man alltså upp genom att ta in talanger och placerar dem på bänken?

GävleLasse: Klubbkänslan tyckar jag inte man ska underskatta när det gäller främst äldre och mer etablerade spelare. Där är den många gånger rätt viktig när det gäller spelares beslut i frågor som rör ev flytt osv.
Däremot så faller det sig kanske mer naturligt att klubbkänslan inte är lika stark när man är yngre och på väg upp i karriären.
Då är det andra saker som styr och det har jag full förståelse för.
Sen finns det förstås undantag även här, och Bäckis verkar ju iaf vara ett sådant.
Beträffande Sundström så är väl hans uttalande om NJ ett litet bevis på vad jag också menar.
Generellt sett så kan man inte dra några som helst slutsatser på grundval av ex Modins eller ngn annan hemvändare. Det finns nästan lika många klubbtrogna hemvändare sas, som ickediton.
Modin är väl dessutom i själen mkt mer Timråit än Brynäsare, om jag har uppfattat saken rätt.

Huge: Så här skrev du till mig idag.

"Ditt konstruktiva svar visar väl bara att du ännu inte vaknat ur ditt fyllerus.
Verkar mer och mer bli ett permanent tillstånd...

En normalbegåvad person väntar kanske med att betygsätta värvningarna tills dess att truppen är spikad"

Först så antyder du att jag är alkoholist och sedan så menar du att jag är dum i huvudet.

Är det ditt sätt att debattera sakfrågorna? Det enda du gör är att ställa motfrågor och undviker att svara på våra motfrågor.

Huge: Jag säger vad jag tycker till folk direkt till personen i fråga, kryper inte iväg som en patetisk lite halvfigur och gråter ut hos någon annan.

Huge: Skrattretande!

Huge: Och det gör du genom att sätta epitet som "gamnackar" och liknande...

Huge: Nu har jag svarat på två av dina motfrågor... Nu är det väl ändå dags för dig att förklara varför du säger emot dig själv.

Är det svårt att erkänna att man skrivit ett inlägg och tagit upp exempel på spelare utan att ens ha koll på vad de gör idag?

70 Rodrigues: "Nu tycker jag du är elak, ska nog klaga och gråta ut som ett ryggradslöst djur i en annan GB!"

Du gråter ju ut härinne mest hela tiden så du behöver väl inte gå till ngn annan GB och dra dina gråtvalser om hur eländigt det står till med Brynäs?
Jag är bara elak mot ryggradslösa skribenter som sysslar med personliga påhopp istf att ifrågasätta och debattera åsikterna.

Huge: Den röda tråden?
"Om det var detta du ville ha sagt, så drog jag fram Floberg, Mårs och Jobs som exempel på motsatsen, dvs spelare som inte utvecklats nämnvärt bara för att dom lämnat Brynäs för en annan klubb."

Hur skapar man klubbkänsla genom att beta av massor av talanger och inte ge dem chansen när man så vackert talar om dett i media. Man vill få det till att Brynäs blivit så attraktivt för unga talanger efter att Boork tagit över rodret.

Ändå tar vi in "talanger" som producerar mindre och som har uttalade planer på att skriva på för NJ Devils. Slår han väl ut och blir bra, hur länge blir han kvar i Brynäs? Hinner han få klubbkänsla eller kommer han att sluta som Fredrik Modin som ratar brynäs för en annan ES klubb när han kommer tillbaka?

Om vi vänder på det. Hur många talanger har valt att komma tillbaka till Brynäs efter sitt NHL äventyr? Sjödin och Dackell, de är de enda jag kan komma på.

GävleLasse: Så här skrev du:

"Det låter vackert när man talar om det men när det verkligen kniper så är det en jävla massa bänknötande, är det så man skapar klubbkänsla? Hur många lovande spelare har lämnat Brynäs just på grund av den anledningen?"

Frågan är då: vad vill du ha sagt med detta?
Bara ett allmänt konstaterande att lovande spelare då och då lämnar sina resp klubbar pga för lite istid, eller vill du ha sagt att det sker enbart i Brynäs?
Eftersom det sker även i andra klubbar så utgår jag ifrån att du ville få fram ngt annat, nämligen att de lovande spelare som ibland lämnat Brynäs, automatiskt skulle börja utvecklas bara för att dom kommer till en annan klubb?
Har jag uppfattat det hela rätt?
Om det var detta du ville ha sagt, så drog jag fram Floberg, Mårs och Jobs som exempel på motsatsen, dvs spelare som inte utvecklats nämnvärt bara för att dom lämnat Brynäs för en annan klubb.

Var det så svårt att se den röda tråden i det resonemanget?

Huge: jag väntar fortfarande...

70 Rodrigues: Lever man efter parollen "Det spelar ingen roll vad man säger bara käften går" så blir det ofta motsägelser.

Att leva som man lär finns inte hos Boork.

Huge: Nu tycker jag du är elak, ska nog klaga och gråta ut som ett ryggradslöst djur i en annan GB!

Huge: Å jag fattar inte vad du menade med dina inlägg om Floberg och Jobs...

Förklara dig nu.

70 Rodrigues: Ett är iaf säkert: INGEN fattar vad du just nu svamlar om...

GävleLasse: Stökigt på isen, heta känslor och 138 utvisningsminuter.
Precis som det ska vara i ett slutspel.
– Vi ska vårda våra grisar, säger Brynästränaren Leif Boork, för dagen gäst i Kanal 5.

Är det därför det lyser av hårda, tuffa spelare i Brynäs mån tro :-)

Huge: Att du inte fattar betyder inte att ingen annan gör det!

Huge: Moras Kenneth Bergqvist är en annan spelare som misshandlats av Brynäs.

2006-2007 Mora Elitserien 42 matcher 6 mål 15 assist

70 Rodrigues: Så du bara slängde in en fråga som ingen har en aning om varför du ställer?
På tal om att inte veta vad man snackar om, så verkar du vara ett praktexempel på detta just nu....

För enkelhetens skull så kan du ju isf tala om vad du menade med dina exempel och vad du ville ha sagt.

Huge: Ja där är jag överens med dig.

Nu vill jag ha din förklaring på de inlägg du skrev innan...

Huge: SSK's Linus Videll är ju rätt het just nu och är "rubrikernas man".

GävleLasse: Och min tes är att Brynäs inte är det enda laget som har ett J20-lag och som också brottas med problemet med avvägningen mellan hur mkt man ska satsa på junisarna kontra satsningen på att bästa lag ska spela.
Du får det att låta som att det är ett specifikt Brynäsproblem, och att det isf måste vara ngt fel på föreningen, ledarna eller ngt annat.
Dom får gärna anamma FBK:s upplägg, bara det ger resultat i slutändan.
Dvs lägga ner J20 och låna ut junisarna till ngt AS-lag.

Huge: Lasse pratade om det ja, men inte jag. Vet du själv vad fan du snackar om?

GävleLasse: Brynäs värvar unga spelare för att det ska se bra ut, sen blir dom bänkade och drar. Det förklarar dom med att dom inte var tillräckligt bra, när det egentligen berodde på att dom var fega och inte vågade spela dom. Sånt jävla hyckleri!!

70 Rodrigues: " Patrick "Putte" Erickson, Tony Mårtensson, Daniel Rudslätt, räcker det?"

Lasse talade om egna unga spelare som skulle ha tvingats bort pga att dom fått nöta för mkt bänk.
Tycker du att Putte, Daniel och Tony är exempel på såna spelare?

Huge: Så du har tänkt dig att svara med en motfråga? Du fegar ur som vanligt.

Min tes är:

Brynäs har en lång historia av att misshandla unga talanger som till slut väljer att söka sig till andra klubbar. Sen kommer Boork in och "scoutar" AS efter "talanger" som han tar in till Brynäs. Alla Boorks anhängare är lyriska över detta. En del tar på sig steppskorna och är överlyckiga över att Boork minsann hittat talanger. I själva verket så har Brynäs sedan tidigare ratat spelare som gör minst lika bra ifrån sig i AS. Hur många miljoner kostar vår J20 verksamhet, hur mycket får vi tillbaka i spelare?

tycker du inte att det är bra konstigt att mn bedriver en egen j20 verkssamhet men väljer att ta in talanger utifrån istället för att ge sina egna chansen?

Det rimmar inte...

By the way, En annan spelare som det gått OK för

Mattias Karlsson Bofors 44 11 21 32 34 (Spelade i J20 04/05)

GävleLasse: Ja, dina stats på Floberg och Jobs visar ju bara att dom utvecklats till hyggliga AS-spelare.
Så vad vill du själv egentligen ha sagt med att alla unga spelare som lämnar just Brynäs, skulle göra det pga att just vi låter unga spelare nöta bänk?
Känns som att du har placerat dina båda skinkor på två stolar samtidigt...

70 Rodrigues: Framför allt Mårtenson.Sveriges bästa hockeyspelare just nu.

Huge: Adam Andersson har det klagats rätt friskt på under året i mOdO boken.Dem är inte så nöjda med honom.

Huge: Patrick "Putte" Erickson, Tony Mårtensson, Daniel Rudslätt, räcker det?

Huge: Floberg:
45 matcher 12 mål 15 assist

Peja: På rak arm kan jag inte komma på ngn annan spelare än Adam Andersson, som lämnat oss som ung lovande och som sen utvecklats hyggligt i andra klubbar.
Jag säger hyggligt, för han känns än så länge bara som en just hygglig stabil ES-back.
Däremot så hittar du genom åren betydligt fler lovande spelare som efter flytten inte gjort ngt större väsen av sig i sina nya klubbar.

Huge: *Edit*
Först skriver du:
Tja, bl.a spelare som Jobs, Floberg och Mårs.
Spelare som verkligen har utvecklats i sina nya klubbar....

Sedan skriver du:
"Jag säger inget om Jobs stats i Almtuna, men hans utveckling känns ändå inte som ngt anmärkningsvärt som leder till några större rubriker."

exakt VAD ville du ha fram? Vet du vilken skinka du ska sitta på?

Peja: New Jersey Devils??Bra för Sundström,för då kan han ju spelsystemet när han kommer över:)

Från Boork till Robinson,eller han kanske inte är kvar?

GävleLasse: Min poäng var ju att du får det att låta som om det vore ngt jätteunikt att unga spelare som får nöta bänk, bara lämnar just Brynäs.
Denna problematik gäller ju för alla lag som försöker satsa på unga spelare i kombination med målsättningen att bästa lag ska spela.
Jag säger inget om Jobs stats i Almtuna, men hans utveckling känns ändå inte som ngt anmärkningsvärt som leder till några större rubriker.

Peja: Jo den var ju det.

Jättetalangen Alexander Sundström är förlorad för Björklöven.
Men inte till NHL som många trott utan till elitserielaget Brynäs.

- Jag är klart intresserad men har inte skrivit på något än, säger Alexander just hemkommen från Björklövens senaste bortamatch mot Malmö.
Alexander Sundström har varit en av Björklövens bästa spelare i slutet av säsongen och spelat mycket bra i kvalserien.

- Tycker att det lossnat för mig och laget på slutet, säger Alexander och berättar att han haft förfrågningar från flera elitserieklubbar men att Brynäs varit den klart ivrigaste och den enda förening som kommit med ett konkret anbud.

Kontraktet med Brynäs, som inte är påskrivet än, löper över två år och innehåller en så kallad NHL-klausul. Det betyder att Sundström har rätt att flytta till NHL under kontraktstiden om han så önskar.

- Så är det, säger Alexander och tillägger att det är mycket troligt att han redan till sommaren skriver på för NHL-laget New Jersey Devils men sedan lånas ut till ett svenskt lag som då skulle bli Brynäs om Alexander skriver på det tvåårskontrakt föreningen erbjuder.
- Vi får se. Först ska vi spela den sista matchen i kvalserien, sedan får vi se, säger Alexander Sundström.

Talangen kan vara förlorad för Björklöven redan på söndag kväll.

GävleLasse: Ja, Jobs statistik var ju snäppet vassare än Sundströms, om man säger så.

« · 865847 · »