1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743180 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 07/08

Sv: Silly season 07/08
Huge: bara inse att du skruvat dig fast vid din åsikt och vägrar inse att någon annan kan ha rätt. Peja har helt rätt angående DJ men det vägrar du inse.. tror nog att du är in love with the dj :)

Peja: Med det onyanserade inlägget så känns det inte vidare lönt att diskutera DJ mer med dig.
Du har låst dig fast i en överdriven åsikt, baserat på ngn sorts personlig aversion mot DJ, och det känns inte speciellt seriöst.

GävleLasse: Det jag menar med Jonte Carlsson är att han är knappast sämre än DJ.. så spela då ist Jonte på DJs plats. det kommer han ej göra.. men vi måste ändå våga satsa på juniorerna.. dom som platsar i ES dvs.. annars ska dom ej in i a-truppen..

Huge: Skillnaden är att Åkerman och MJ behärskar sina roller - det gör inte DJ. Han tillför ingenting. Om en back är usel defensivt och inte kan smälla på ska man åtminstone kunna kräva att han är bra med pucken och kan levererar öppnande passningar. Det gör DJ 5 gånger per säsonge. Man måste kunna kräva mer, det är trots allt elitserien det handlar om och ingen korpskit.

Peja: Helt rätt.
Men om man ser till de realistiska alternativ som föreligger, med tanke på hur många fler spelare som kan tänkas tillkomma, så måste man kanske välja och då har vi inte lyxen att kunna få både och.
Å andra sidan: med tanke på den förmodade vinsten så borde ju ekonomin ändå inte utgöra ngt större hinder för att värva enlig ditt förslag.

Angående DJ och den ständiga debatten om honom:
han har sin roll i laget och den är inte att ge motståndaren blåmärken genom att spela tufft och aggressivt.
När såg du ex Åkerman eller Magnus Johansson skicka på motståndarna en fetsmäll så dom haltar av banan?
Jag vet att Åkerman och Johansson har mer ledande och viktigare roller i sina resp lag, men det ändrar inte på ett principiellt faktum att samtliga lag har spelare med olika roller.

GävleLasse: "Jag tror inte att Sundström skulle vara ett lösryckt rykte när Sundström själv har kommenterat och bekräftat att Brynäs är intresserade."

Ok, då har jag missat ngt.
Hade för mig att vi bara hade anmält vårt intresse och att några seriösare förhandlingar eller diskussioner inte förekommit.

Huge: Egentligen behövs det både snipers och köttare. Jag skulle då vilja ha åtminstone EN spelare som man kan placera framför motståndarnas kasse i powerplay. Den här säsongen har ju Peter Nolander stått där en del och det känns inte som om han behärskar den rollen speciellt bra. Kankenpeerä kanske kan göra det, men det behövs minst en till powerforward. Det måste göra ont att möta ett hockeylag, det har inte gjort ont att möta Brynäs den här säsongen. DJ spelar schysstare än valfri innebandyspelare.

GävleLasse: Håller med dig i ditt resonemang.
Men jag håller det inte för uteslutet att ex Gynge kan bli en överraskning nästa säsong. Han är trots allt en naturlig målskytt i kombination med måltjuv. Utan att ha sett honom öht i ngn match, så känns det som att han på nåt sätt liknar Dackell, när denne kom fram i Brynäs.
Han har dessutom fått ett års härdning i Allsvenskan och det betyder trots allt en del.

"Brynäs nuvarande backbesättning håller inte hög klass nog att man kan ge juniorer chansen, tyvärr men det är följden av den tunna backbesättningen."

Helt rätt.
Nu tror jag iofs att en spelare som Andersén isf är att föredra, framför ex Morin eller Carlsson. Trots att det isf skulle kännas lite som att gå över ån efter vatten sas, så är Andersén en betydligt tuffare back och han har dessutom härdats i Leksand och fått hyggligt med speltid där.
Han har mao hunnit längre i sin utveckling, och jag tror att han mkt väl kan bli ett bra komplement till en Kankapeerä eller ngn annan stabil defensiv klippa.

Håller dock inte riktigt med dig vad gäller forwards. Nu beror det väl på hur många forwards ytterligare som värvas.
Blir det bara 1 till, så tycker jag att man isf ska satsa på en spelare med mer sniperstuk. Visserligen har vi inte så många genuina köttare så har vi ändå tillräckligt många spelare som har liknande karaktär, men som är mer grovjobbare än just köttare.
Är tanken dock att ta in 2 ytterligare forwards så är jag med på ditt resonemang.

Huge: Jag tror inte att Sundström skulle vara ett lösryckt rykte när Sundström själv har kommenterat och bekräftat att Brynäs är intresserade. Tackar han nej så är det bara att hoppas att Sundlöv insett att man måste få in rollspelare i laget. Precis som jag skrev till Mattias precis.

Jag hoppas att Sundlöv ser över laget, och även ser över vad om funkade och vad som INTE funkade förra säsongen och värvar spelare som tillför de bitarna som varit mindre bra. Det faktum att Brynäs skjutit minst antal skott flera säsonger på raken är ett faktu man inte kan ta lätt på. Det är främst backarna som måste skjuta mer. Detta kommer aldrig att ske förrän man har folk på mål.

När det gäller Målvakterna så hoppas man ju givetvis på en riktig kanonkeeper men jag skulle inte skrika mig hes om det blev en fortsättning med Kristan. Men som du själv skriver. Det går att hitta bättre målvakter.

Önskelista:
Två defensiva backklippor
En SNABB center som kan producera
två forwards som spelar fysiskt och är erkänt duktiga framför mål, typ Wernblom eller Ledin (inte just dem men spelare i deras klass)

mattiaskarlgren: "Andersén har jag aldrig sett spela men då tycker jag nästan att dom lika gärna kan satsa på en egen spelare i form av Jonathan Carlsson, och nu skiter jag i om han inte varit dominant i J20 eller inte för att ska man någonsin gå framåt som förening på isen så måste man våga satsa på egna juniorer.. In med Gynge (målskytt), Alcén, Jonte och även ge en kille som Seb Eriksson chansen.. Nu har vi iofs redan 4 centrar med Lind inräknat.."

Nej, nej nej... det får räcka med "talanger", Jag tror inte att Gynge kommer att spela många matcher med Brynäs. Möjligen kommer han att ges chansen på försäsongen men skall Brynäs bli ett bättre lag så finns det inte plats för honom. SÅ bra som många vill göra honom är han inte.

När det gäller Jonte Carlsson så har han ju knappast varit med i snacket förut men nu bara för att BÅG tagit med honom på en samling med landslaget så är han plötsligt högaktuell. Brynäs nuvarande backbesättning håller inte hög klass nog att man kan ge juniorer chansen, tyvärr men det är följden av den tunna backbesättningen.

Alcén kommer att ges chansen men jag ställer mig tveksam till att han kommer ta en ordinarie plats.

När det gäller "målskyttar" så har vi blivit brända allt för många gånger. Som jag ser det är det bättre att få in kompetens som lyfter våra befintliga spelare, detta i form av en klasscenter och en forwardtyp som Brynäs saknar idag. En som köttar framför kassen som petar in returer. Får vi in spelare med den mentaliteten så kanske kanske våra backar vågar skjuta lite mer, gör de det så kommer en hel del "enkla" mål att trilla in.

mattiaskarlgren: Nu gör du ju en "Huge" och bedömer spelare som du aldrig har sett spela. En kille som inte är dominant i J20-serien är chanslös i Elitserien, så är det bara. Niklas Andersson är bättre än Carlsson.

Huge: Snart får du ihop till en bok :)

Håller med dig delvis..

Jag tycker som alla andra typ att dom måste få in en målskytt av rang.. Det är ett måste. titta på alla andra lag, dom har en.. varför ska då brynäs inte ha en?

Andersén har jag aldrig sett spela men då tycker jag nästan att dom lika gärna kan satsa på en egen spelare i form av Jonathan Carlsson, och nu skiter jag i om han inte varit dominant i J20 eller inte för att ska man någonsin gå framåt som förening på isen så måste man våga satsa på egna juniorer.. In med Gynge (målskytt), Alcén, Jonte och även ge en kille som Seb Eriksson chansen.. Nu har vi iofs redan 4 centrar med Lind inräknat..

Men om man ska gå framåt så måste man sakta men säkert ge dessa unga killar chansen att utvecklas och det gör man bäst av att få spela i det tempot som finns i ES..

Kristan ser jag gärna att han stannar men gör han det inte så vill jag ha in en riktigt bra målvakt.. Ingen jävla heino-lindberg som pissar ner sig när han får reda på att han ska stå en slutspelsmatch..

Det Brynäs behöver värva är en defensivt rikigt bra back (kaka) sen en riktigt bra spelande back.. det har vi bara en (sjödda) som dock inte är den här explosiva Mange Johansson/Andreas Holmqvist spelartypen..
Sen en klasscenter + två forwards varav en gärna Ledin och en riktig riktig målskytt som gärna gör uppåt 25-30 mål / säsong!

GävleLasse: Ja, man kan ju alltid hoppas.
Nu verkar ju Sundström mer eller mindre vara avskriven, och det ser jag som positivt, om man ser till läget i stort.
Bara att hoppas på att man hittar en lite mer etablerad center, utan att jag fördenskull anser att Sundström skulle vara ett dåligt kap.
Men som sagt: sett till läget och behovet så känns en mer etablerad center som ett bättre alternativ än ngn som forfarande är under utveckling.
Vi vet ju inte heller hur man resonerat vad gäller Sundström, om han nu öht varit aktuell. Det är ju mest media som spekulerat och även om dom i dessa fall ofta brukar ha ngn form av rätt så får man ta deras uppgifter med en nypa salt.

En rejäl finne, typ Kankanpeerä är ett måste och sen vore det fint med ytterligare en back. Där ser jag det dock inte som absolut nödvändigt att det blir en back av samma kvalitet och typ som Kankanpeerä, då jag anser att enbart Kankanpeerä kommer att höja kvaliteten på försvaret som helhet. Men det är ju aldrig fel att höja kvaliteten ytterligare, så jag tackar inte nej till 2 Kankanpeeräs sas, om jag får chansen.
Där tror jag ex att en back som Andersén också kommer att höja kvaliteten, men förstås inte lika mkt men dock fullt godtagbart.

Målvaktssidan känns lite osäker och Kristan i all ära, men jag hoppas nästan att hans hemlängtan blivit för stor och att vi plockar in ngn annan.
Förutsättningen är dock att man inte tar in en målvakt som ex Heino-Lindberg, som jag anser hålla ungefär samma nivå och standar som just Kristan.
Bättre målvakter måste gå att hitta.

Huge: Visst kan man stänga av vederbörande. Om belägg finns så finns det ju inga hinder.

Tror du att det ramlar in några nyförvärv snart?

GävleLasse: Ja, det är mitt nya sätt att försöka vinna debatter.
Sen finns det ju alltid vattentäta sätt att inte behövar riskera att få svar.
Man kan ju stänga av kontrahenten ifråga, efter att första ha levererat en sista anklagelse.... :-)

Huge: Det måste kännas bra att "vinna" en argumentation när vederbörande motpart inte är inloggad ;)

waaay to go!

micke: "Jag hoppas verkligen att du har formulerat den här meningen fel,"

Ja, självfallet så menar jag Frögren, och inte Jonsson. Det var ett rent förbiseende och en uppenbart oavsiktlig felformulering från min sida.
Att öht kommentera den känns som rätt onödigt.

Glad Påsk, var du nu ska fira den någonstans.

Noterar bara att du avstår från att kommentera åsiktsfrågan ytterligare.
En talande tystnad som säger mer än tusen ord....

65selander: Har du varit på skidvallan nu igen Patrik? Ta av dig tummvantarna så går det bättre att wappa.. ;)

wap.hockeysnack.com
Kohtentan är att vissa tok värvar och vissa tror att livet gAr vidare... missmatch

Huge skriver till micke: "Så min käre vän, jag är ledsen: du har inte heller ngn egen åsikt, om man ska se logiskt på ditt resonemang."

"Du har inte heller någon åsikt..."

Skönt med ett erkännande... ;)

Huge:
"Det ju du som missuppfattat det hela och istället fokuserar på att du minsann inte avsåg Robin Jonsson, när det talades om framtidslöften."

Jag hoppas verkligen att du har formulerat den här meningen fel, annars är jag allvarligt oroad för din mentala hälsa.
Jag var den som började "framtidslöften"-debatten och avsåg hela tiden R. Jonsson. Du kan väl för faen inte påstå att DU vet bättre än mig vad jag menar med mina inlägg. Frögren var bara ett sidospår som du spinde loss på.

Erkänn istället att det är du som har missuppfattat mina inlägg och och totalt missade/missförstod detta:

""okänd": "Ja jag vet inte om Jonas Frögren räknas som "lovande framtidslöfte" ? Inte för mig iaf"

Jag svarade: "Det var din kommentar om Robin Jonsson..."

Nu åker jag och firar påsk får du älta i Frögren hur mkt du vill...

På med skygglapparna Huge "Att med jämna mellanrum hålla med dom som vet vad dom talar om, är väl också att ha en egen åsikt? "

micke: "Det är därför jag tycker Sundlöv ska spänna bågen högre och sikta på en riktig toppback. Det är väl inte så svårt att förstå? Slutdiskuterat Frögren för min del..."

Vilket jag också håller med om, och som du hade märkt ifall du hade noterat följande passus i ett av mina svar:

"och då passar Frögren som backtyp in mkt bra, och hans faktiska kvaliteter gör även att han mkt väl skulle kunna ta den återstående vakanta platsen bland backarna.
Att jag sen självfallet helst ser en ännu bättre back på denna plats, är en helt annan femma och har inte med diskussionen att göra."

Vi är mao överens på den punkt som du kallar huvudfrågan, dvs att det ultimata är en riktig toppback som ersättare för Lavins.
Jag anser bara att Frögren är helt Ok, men då i första hand som ersättare för ex Andersson, då jag anser att vi behöver 2 nya backar varav en riktigt bra. Skulle det dock mot förmodan visa sig att Frögren blir aktuell (vilket vi båda å andra sidan inte tror), så är det enligt min mening bara att signa honom, då han lätt går in som topp3back hos oss.

Summa summarum:
Min poäng ända från början har varit att Frögren är en mkt kompetent ES-back och en typ som vi är i behov av.
Men att jag gärna tar en ännu bättre back ifall tillfälle ges.
Det ju du som missuppfattat det hela och istället fokuserar på att du minsann inte avsåg Robin Jonsson, när det talades om framtidslöften.

"Ett toppencitat Huge. Det är du i ett nötskal, den ska jag komma ihåg."

Ja, jag hoppas att du tar till dig och kommer ihåg denna självklarhet.
Eller menar du som sagt att det bara räknas som en egen åsikt ifall man som DU gör, INTE håller med dom som vet vad dom talar om?
Man har väl en egen åsikt OAVSETT om man håller med, inte håller med eller har en helt egen fristående åsikt som skiljer sig från de båda första alternativen?
Så min käre vän, jag är ledsen: du har inte heller ngn egen åsikt, om man ska se logiskt på ditt resonemang.

På helgerna tycker jag det skulle vara bra med ett stavningsfilter.

wap.hockeysnack.com
Kohtentan är att vissa tok värvar och vissa tror att livet gAr vidare... missmatch

wap.hockeysnack.com
Fy f-n om alla körde på i påsk ... Ein betraktelse like fisköga

JanT: Naturligtviss så måste detta vara sant, det är ju positivt ;)

Vi får vänta och se hur det gått med det ekonomiska. En sak är dock klar. Har man inte gått med en reäl vinst så är det jävligt konstigt.

Men ser man på nyförvärven så här långt så verkar det mer som om man gått minus. ;)

wap.hockeysnack.com
Fy f-n om alla körde på i påsk ... Ein betraktelse like fisköga

Huge:
Nej Huge. Ska vi försöka för den fjärde gången nu då... *suck*
(Nu ngt förkortat och editerat så att du förstår)

"okänd": Luleå värvar R. Jonsson, hoppas Sundlöv kan värva ngt liknande. Ser att Frögren är ledig.

"Jag": Det räcker väl med lovande framtidslöften nu, det behövs riktiga etablerade spetsspelare i laget.

"okänd" Jag skulle inte vilja kalla Frögren "lovande framtidslöfte". (här trodde okänd att jag menade Frögren, därför svarade jag:)

"Jag": Det var din kommentar om R. Jonsson. På tal om Frögren så har väl han varit ett "framtidslöfte" hela livet som aldrig blommade ut (alltså ett skämt att jag fortfarande kallar Frögren ett löfte med tanke på att karln nästan är 30 bast). Som sagt, jag skulle föredra att BIF värvade en riktigt duktig back än ex Frögren.

Så gick diskussionen och här kommer du in och missuppfattar allting, vägrar förstå vad diskussionen gick ut på och fattar fortfarande inte...

Vill du fortsätta diskutera Frögren så varsågod. Personligen skiter jag fullkomligt i honom eftersom han såvitt jag vet inte är aktuell för BIF för fem öre. Frögren är en habil elitserieback som i sina yngre dar spåddes en mycket mer lysande framtid inom ishockeyn (det innebär inte att jag tycker det är kattpiss att spela hockey i elitserien i ett av Sveriges bästa lag). I FBK är han 6/7:e back, i BIF skulle han säkert vara en av de bästa, det säger väl tyvärr mer om BIF:s backbestånd än om Frögren som spelare. Det är därför jag tycker Sundlöv ska spänna bågen högre och sikta på en riktig toppback. Det är väl inte så svårt att förstå? Slutdiskuterat Frögren för min del...

"Att med jämna mellanrum hålla med dom som vet vad dom talar om, är väl också att ha en egen åsikt? "
Huge 6/4-07

Ett toppencitat Huge. Det är du i ett nötskal, den ska jag komma ihåg. Tack för den godbiten! :)

Peja: Den kommer nog aldrig att släppas, av den enkla anledningen att den förmodligen aldrig kommer att kunna avslutas.

Huge: När släpper du din bok?

micke: För att vilja förklara saken enklare, så måste jag säga att du krånglar till och missuppfattar det hela rätt bra.

"okänd" skrev alltså att TIK hade värvat R. Jonsson och önskade att Sundlöv kunde göra ngt liknande. Jag tyckte att det räckte med framtidslöften och hellre vill se en etablerad stjärnback. DET var huvudfrågan, DET var den springande punkten."

Om nu Frögren, som du säger, inte har med sakfrågan att göra, varför skriver du då så här i nästa inlägg:

"Frögren har väl varit ett "framtidslöfte" hela livet som aldrig blommat ut, och förmodligen aldrig kommer göra det. Jag skulle hellre se att BIF värvade en riktigt duktig back istället för FBK:s 7:e back bara för att han inte för förlängt kontrakt i Karlstad..."

Det borde väl isf betyda att det är Frögren du avser, iom att du nämner hans namn?

För övrigt så verkar du ha förbisett att även jag hellre ser att BIF värvar en riktigt duktig back istället för FBK:s 7:e back (alltså Frögren, där jag dock inte håller med om att han rankas som sjunde back).
Men att Frögren således är en fullt tänkbar ersättare för ex Lavins.
Den sista backplatsen måste dock vikas för en minst lika bra eller bättre back än Frögren.

"F.ö så jämför jag inte div.2 med FBK, jag jämnförde två talanger som spåddes en stor framtid i NHL och ingen av dom utvecklades till sådana spelare att dom någonsin fick chansen..."

Nä, men Frögren utvecklades till en mkt bra ES-back som skulle klara sig rätt bra i NHL trots att han som du säger "harvar kvar i FBK i tredje-, fjärdekedjorna" och det var min poäng. Och att han därigenom är ett mkt tänkbart nyförvärv, teoretiskt sett.
Att dessutom "harva i tredjekedjan i FBK" med den backuppsättning dom har i övrigt, säger väl mer om hur pass bra Frögren.
Du verkar mer stirra dig blind på att han spelar i en tredjekedja (underförstått: i en tredjekedja spelar ju dom sämre backarna), än att titta på kvaliteten på övriga backpar.
Det är ju som att hävda att ex Sjödda skulle vara en dålig back bara för att han spelar i en tredjekedja, i ett lag där ex Magnus Johansson och Åkerman spelar i första resp andrakedjan.

"Med jämna mellanrum påstår du ju att du hellre litar på tränares, journalisters och andra mediaanställdas åsikter och håller enbart med dom. Mao erkänner du ju själv att du inte har några som helst egna åsikter inom ishockey,

Att med jämna mellanrum hålla med dom som vet vad dom talar om, är väl också att ha en egen åsikt?
Med din "logik" i detta fall så kan jag ju lika gärna hävda att du själv inte heller har ngn egen åsikt, iom att du med jämna mellanrum INTE håller med dom som vet vad dom talar om.
Sen håller jag "enbart med dom", när jag tycker att dom har rätt.
Och tyvärr för din och andra onyanserade skribenters del, så har faktiskt dom som sysslar med hockeyn i sitt yrke oftast rätt.

Varför jag skriver här?
Ja, bland annat för att få lite balans mot personer som du.
Såna som konstant verkar finna ett nöje i att i ngn form generellt sett dissa föreningen och laget i så gott som varje inlägg.

mattiaskarlgren: Hellre Tomek Valtonen än Ledin.

70 Rodrigues: Ja, om vi har tur klubbar han ner DJ på första träningen.

mattiaskarlgren: Ja, då får vi iaf lite stake i laget!

mattiaskarlgren:

Skall ni värva ledin ? då sjunker ni avsevärt i mina ögon som förening

Det är ju bekräftat att Per Ledin lämnar FBK.. det vore en riktigt bra värvning för Brynäs!

Makkan:

Hur kan du hoppas att en sådan extrem målskytt bara är ett rykte?

rackham: BIF går inte med vinst. Vi går alltid med förlust. Dessutom förlorar vi på isen.

Du kan vara lugn för att 15-miljoners vinsten bara är ett illvilligt rykte.

Peja: Jag tror inte att det ligger någon större substans bakom det ryktet. Det känns mer som att det kommer från en fri tolkning...

Peja:

Hoppas Brendl-ryktet stannar vid ett rykte.

GävleLasse: Ja, de vore något... Hirschovits är en grym center, Valtonen en bra powerforward. Brynäs tittar ju på en forward i Finland - bara att hoppas att det är någon av dessa eller någon med liknande kapacitet. Janne Pesonen vore inte heller fel. Vad hände med Brendl-ryktet?

Peja: Eller varför inte någon av dessa...

Kim Hirschovits 54 matcher 19 mål 40 assist
Tomek Valtonen 54 matcher 19mål 16 assist

Båda är ganska tunga, och tyngd är något vi saknar... Vi har för många "björn danielsson"

Peja: Nej såna har vi nog av...Jag hoppas att Sundlöv öppnar plånboken och får med sig ett par BRA forwards från Finland... Jani Rita skulle sitta fint.

GävleLasse: Ja... typ juniorer som gör 10 poäng i allsvenskan.

Peja: Det är inget at bry sig om. Vi behöver bättre spelare än skyttekungar från AS.

Pär Arlbrandt klar för SSK. Ännu ett namn att stryka för Brynäs.

BFG: Det kommer tydligen att rulla in av sig självt enligt Huge. HAn verkar tycka att vi skall anamma samma arbetsplan som tillämpades efter senaste SM-guldet.. Att luta sig tillbaka och se hur allt funkar ändå. ;)

TIKbiff: Han ser lovande ut. Det är bara att hoppas att han håller samma klass i brynäs. Då har vi helt klart fått in en förstärkning på backsidan...

70 Rodrigues:
Detta är backen som ni får,,grattis....

Om nu Brynäs kommer att gå med 15mille i vinst..Så MÅSTE man fanimej ta och köpa in ett par riktiga klasspelare för en del av pengarna! Ett bra lag fyller LA..Och fyller vi LA gång på gång så rullar det in ännu mera pengar..

« · 868296 · »