1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743533 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 07/08

Sv: Silly season 07/08
70 Rodrigues: Hurme? Wilm? Brendl? I Brynäs, ja tror inte det.

Köp Per Ledin och signa Jesus igen.

Så här kan det bli rätt hyfsat :-)

Målvakter: Jani Hurme(Daniel Sperrle)

1:a Angell-Kankaanperä Brendl-Hauthonen-Molin

2:a Hietanen-NY Månsson-Wilm-Dackell

3:e Sjödin-Nolander NY-NY-Widing

4:e Sundqvist-Hulkkonen Hermansson-Hansén-Salmonsson

Extra: Alcén, Johansson

Låna ut Morin, Gynge och Karlsson.

JanT: Nej, inte när vi skriver april månad, och med bara en knapp månad sedan säsongen tog slut.

Dream Team: Absolut inte. Det var bara det att den gode Lars framställde er som alldeles särdeles professionella, vilket jag tycker är felaktigt. Ni är varken bättre eller sämre än oss andra.....

lillovechkin: Tro att vi får nöja oss med de båda finländarna samt Sundström och en artistskattare av rang som ersättare för Bicek. Bäckström anses nog ersatt av hutten.

JanT: Ja, och vår fjärdekedja saknade spelare, konstigare än så behöver det alltså inte vara.

JanT: Men det lär inte bli en vana :-)

70 Rodrigues: 2-3 klass lirare behöver förstärka för att vi ska kunna vara med och konkurrera om en semifinal/final.

Jag vill se en Svensk klasspelare, en kanadick samt en finne :)

70 Rodrigues: Jamen då är vi ju i stort sett överens! Händer inte var dag.

Dream Team: Vi har redan 4:e line spelare så det räcker och bli över. Erik Andersson är en jättechansning enligt mig. Hoppas verkligen att killen får ihop det den kommande säsongen.

lillovechkin: Jag vill inte ha någon av dom!

70 Rodrigues: Om man får välja mellan Axelsson/Andersson & Spets/Karlsson

Då tar jag nog Spets/Karlsson.

JanT: Anton Axelsson och Erik Andersson kan likställas vid Sebbe Karlsson och Spets.

JanT: Dessa båda är ju tänkta att husera i fjärdekedjan. Vari ser du besvikelsen där?

JanT: Keb är en rövslickare av rang, hattar fram och tillbaka från ena dagen till den andra. Han vågar inte stöta sig med Brynäs.

Dackell-Förläng omedelbart
Sjödin-Se ovan
Lind-Ingen förlängning, ta in Clarke Wilm från Jokerit istället.
Andersén-NEJ TACK, in med en klassback istället.
Spets-NEJ NEJ NEJ NEJ!!!!!
Sundström-NEJ TACK!!
2 klasslirare-JA TACK!

70 Rodrigues: Apropå satsningar. Hade BIF landat Erik Andersson/Anton Axelsson hade jag varit missnöjd. Har en viss aning om att du varit detsamma. Erik Andersson har exempelvis många frågetecken omkring sig sedan han kollapsade efter jul.

70 Rodrigues: Landar Sundlöv de 2 finländarna är jag nöjd vad gäller försvarsbiten. Framåt ser det värre ut. Att vi tydligen skall ha 15 forwards och 10 backar i truppen öppnar dock för 2 nyförvärv. Dessa skall vara klasspelare! Enligt Keb blir det så. (är du sur på honom?)

Slutsatser;

Dackell; Förläng omedelbart
Sjödin; Se ovan
Lind; Förläng med viss tvekan
Andersén; Yes (om vi skall ha 10 backar)
Spets; Förläng absolut inte
Sundström; Nej tack
2 klasspelare; Ja tack!

JanT: "Satsningen är hur som helst intressant, men skall icke övervärderas"

Vad tycker du om Brynäs satsning så här långt och hur tycker du att den ska värderas?

GävleLasse: Apropå reaktioner; Vad säger du om "proffsiga" TIK's satsning på fjunisar? Håller det med 2 scoringlines och 2 fjunislines? Titta på LHF och "proffsiga" Lener. TIK lär landa 2 dyra finnar till och hoppas att det skall bära mot himlen. Satsningen är hur som helst intressant, men skall icke övervärderas.

Clarence: "Redan -02 / -03 gjordes uttalanden från klubbledningen om en 4-5 -årig stegvis och långsiktig satsning. En satsning som i så fall, om den varit riktigt lyckad, väl borde ha burit bättre frukt nu"

Ja, det vore väl mkt anmärkninngsvärt om inte en klubbledning har som ambition att stegvis utveckla laget för att så småningom ev nå toppen.
Jag säger "eventuellt nå toppen", då du tycks nära ngn underlig och orealistisk uppfattning om att en satsning automatiskt alltid ger utdelning, enbart pga att man just satsar.
Mkt kan hända på vägen, och det var också vad som hände efter 02/03.
Efter 2 år av kräftgång så valde man att ta tag i det hela och det var ju i det läget som Boork kom in och tog tag i grejerna.
Det finns inte heller några garantier för att den nystart som Boorken inledde ska ge resultat, vare sig i det korta eller långa perspektivet.
Man kan bara hoppas att det blir bra efter att ha tagit ett beslut om tillvägagångssättet.

Det anser nog de flesta.
Och även du, om du tänker efter...

GävleLasse: DJ lär få sitta på bänken den kommande säsongen om de 2 finländarna ansluter. Öhrstedt var ingen större succé i BIF och får knappast förängt med LHC. Hade Luoma varit hel hade han suttit på bänken.

Vad gäller Brendl är känslorna delade. Förvisso är han en tvättäkta snabbskrinnare som gärna står fastmonterad på offensiva blå. Men han har onekligen en viss förmåga att göra mål....

Tror dock inte han hamnar i BIF. Gör han det så litar jag i vanlig ordning på att Leffe fixat det hela. ;-)

wap.hockeysnack.com
En sak är säker sola skin int i möra. Ang Brendl så är han välkommen alla dar i veckan

JanT: "Miljonerna rullar och de slovakiska snabbskrinnarna med fina stamtavlor står som spön i backen. Tyvärr så står de sportsliga framgångarna inte i paritet till vad kalaset kostade....."

Det ska bli intressant att få läsa om dina reaktioner om Brendl ritar på för Brynäs ;)

JanT: Ja spelar Öhrstedt på samma resoluta vis som han gjort sedan han kom till Linköping så ser jag gärna att han tar DJ's plats...

sylf: Om mormor fixar "kånkelbäret" och Hiettanen är jag nöjd. Båda herrarna hade mycket speltid i 2 av SM-Liigas topplag. När det dessutom nu talas om 15 anfallare i truppen ser jag även ett ljus i tunneln vad gäller forwardssidan.

Har hela tiden hävdat att vi behöver minst 4 klassförvärv för att ta nästa steg. Låt oss se vad mormor har att erbjuda.

Clarence: "Stenhårda kortsiktiga satsningar" är vanskliga affärer. Titta på Percys pågar Och IK Knätofs. Miljonerna rullar och de slovakiska snabbskrinnarna med fina stamtavlor står som spön i backen. Tyvärr så står de sportsliga framgångarna inte i paritet till vad kalaset kostade.....

sylf: Det är bara att värva! Klasspelare som "örat" växer inte på träd. ;-)

Lasse Och Tony skulle säkerligen hoppa jämnfota av glädje om så blev fallet........

Killen är ju för f-n en potentiell svensk mästare!

Gusten: Intervju med Juuso Hietanen på lokala finskspråkiga sändningen på P4. Hörde bara andra halvan men det skulle bli flytt till Gävle i sommar, han var lite oklar över sommarträningen än så länge. Sedan frågade reportern vad han visste om Brynäs: "Bra lag, åkte ur i kvarts-final i Play-off, siktar ett snäpp högre till nästa säsong".

Gusten: Han som inte platsade i Brynäs "superlag" förra säsongen kvitterade just i SM- finalen.....

GävleLasse: Nej, men han är trots allt Brynäs propagandsminister, så lite inspiration har han hämtat från historialektionerna.

Huge: "Och hade inte Gavrilo Princip avlossat skottet i Sarajevo 1914, så hade förmodligen inte Första Världskriget startat heller.
Det känns som att din frågeställning ligger på denna intressenivå...."

Historia är tydligen inte din starka sida... ;)

Gusten: ok, bara för kukpäronet att packa sig över då alltså!

sylf: Kärpet tog tredje raka tidigare ikväll. Bäst av fem har jag bestämt för mig.

Gusten: Är den redan klar?

sylf: Nu är SM-Liiga äntligen avslutad...blir att elda på F5-knappen hela kvällen/natten/morgonen :)

Huge: Ett SM-GULD är en hyfsad förutsättning att spinna vidare på och göra något bra!

70 Rodrigues: "Man bygger inte ett topplag på 3 säsonger"

Dom tog SM-GULD 99, vad hände efter det, otur eller? Snacka om att supa bort ett gyllene tillfälle. Hade det då funnits kompetens så hade vi idag varit The no 1 team i Sverige."

Guldet 99 byggdes ju upp på 3 säsonger. 1996 spelade vi ju i allsvenskan och i den efterföljande kvalserien. Självklart går det att bygga ett topplag på kort tid. Idag räcker det med pengar så är saken klar. Brynäs tror att dom kan bygga "the Thure Wickberg way", med grundstommar och skit som ändå aldrig kommer att finnas. Så fort nån spelare är tillräckligt bra för att bilda en hörnsten i en stomme så drar han ju. Bäckis var en sån och han drog nåra månader efter sin 19 års dag. Visst, Sjödda, Dacke etc är också bra, men har passerat bäst före datum för länge sen.

Huge:"Man bygger inte ett topplag på 3 säsonger"...
Knappast på 33 säsonger heller. I Brynäs, alltså. Inte med nuvarande strategi i alla fall. Som andra mycket riktigt har skrivit här inne flera ggr, det är enkelt att prata om att bygga upp ett lag som ska vara bra om 3, 4, 5 år istället för att jobba stenhårt kortsiktigt för att vara som bäst den säsong som närmast kommer. Men sanningen är ju att denna "utfästelse" och strategi från Brynäs redan ä r 3-5 år gammal. Redan -02 / -03 gjordes uttalanden från klubbledningen om en 4-5 -årig stegvis och långsiktig satsning. En satsning som i så fall, om den varit riktigt lyckad, väl borde ha burit bättre frukt nu då än två kvartsfinaler de två senaste säsongerna.För att inte glömma också två besök i kvalserien. Det anser nog de flesta. Utom du då, förstås...

munkas: Ja, det är väl bara just en onyanserad pajas som kan dra paralleller mellan dom två sakerna.

Huge: Nä, det är dumt att hålla på att älta gammalt groll. Jag minns för någon månad sedan när brynäs spelade riktig rövhockey och det knorrades en hel del på forumet. Då var det nån onyanserad pajas som satt och jublade över att brynäs hade lyckats vinna 8(?) raka matcher några månader tidigare. Vet du vem det var....?
Jag vet vem.....:)

70 Rodrigues: Möjligtvis såtillvida att man kan se tillbaka på vilka fel som gjordes och dra lärdom av dessa.
Men det är ju å andra sidan lätt att sitta med facit i hand och kritisera ngt som dåvarande aktörer gjorde, med de förutsättningar som DOM hade.

Huge: Allting kring Brynäs kräftgång både sportsligt och ekonomiskt grundlades ju då, klart som fan det har ett värde.

70 Rodrigues: "Hade det då funnits kompetens så hade vi idag varit The no 1 team i Sverige."

Och hade inte Gavrilo Princip avlossat skottet i Sarajevo 1914, så hade förmodligen inte Första Världskriget startat heller.
Det känns som att din frågeställning ligger på denna intressenivå....

Huge: Tydligen inte för dig?

Peja: "Man bygger inte ett topplag genom att förlänga med spelare som Spets heller."

Nä, inte om ambitionen och kravet är att ta guld redan nästa år.
Men vi håller som sagt på att bygga inför ett förväntat topplag om några år, och den spelartyp som Spets representerar behövs i alla lag.
Blir han kvar en säsong till så ser jag inte det som ngt nerköp direkt.
Det känns viktigare att vi förstärker på back- och ev målvaktssidan.

70 Rodrigues: Har det ngt egentligt värde att i dagsläget diskutera vad som gjordes rätt eller fel säsongen efter det senaste guldet?

Huge:"Man bygger inte ett topplag på 3 säsonger"

Dom tog SM-GULD 99, vad hände efter det, otur eller? Snacka om att supa bort ett gyllene tillfälle. Hade det då funnits kompetens så hade vi idag varit The no 1 team i Sverige.

Huge:
Rent sportsligt kanske det går sakta framåt, men ack vilken lekstuga det är organisatoriskt.
Palle har reda gjort klart sedan ett antal år átt jag sitter o ringer runt till sponsorer med uppmaning att ej sponsra Brynäs If med pengar.
Detta UTAN att informera eller överhuvudtaget tala med Kent-Åke samt Anders Hedin, innan han samtalade med mig.

Oavsett de svar jag fått genom Brynäs IF så borde valberedningens ordförande avgått redan då.
När han dessutom påtalar för mig att Bert Johnsson skulle vara såpass viktig för föreningen, med sina kontakter med banker etc, ja då blev man ännu mer paff.
Detta påtalade jag för Bert vid ett möte för 2 år sedan o han såg mest ut som en fågelholk, men det var då. Inget ont om Bert.

Vidare tycker jag det är märkligt att det sitter personer i medlemsrådet som dels tycker att äldre personer är idioter, dels talar illa om medsupporters samt håller sig borta helt från att diskutera, svar ,ja jag syftar på dig Prosten.
Jag frågade dig en gång varför du snackade skit om mig, Tony, Gävlelasse, Anders samt Anneli.
Fick ett nekande svar. Dåligt Prosten, mycket dåligt att ej stå för det du har sagt.

Den enda orsaken till att en del personer sitter kvar är att den stora massan ej engagerar sig tillräckligt.
För egen del sitter jag vid sidan om och ser på, skrattandes, leendes samt i total vetskap om att mycket kunde vara bättre med rätt personer på rätt plats, men varför engagera sig?
Ingen lyssnar ändå:-)

Får fortsätta mala på i ett par decennier till så vi får en ny valberedning, klubbchef samt medlemsråd:-)

Alla vet säkert att jag ej har speciellt stort förtroende för Tobbe, ordförande i BSKV. trots det samtalar vi faktiskt i mobil lite titt som tätt o för dialog med varandra. Jag tror flertalet personer, supporters gömmer sig bakom ryggar, samt vägrar att diskutera med oliktänkande.
Här måste jag ge ett stort plus till Tobbe, som alltid har skött det bra när jag har frågat samt diskuterat med honom.
Sedan har han o jag olika åsikter om saker o ting:-) men det är en helt annan historia.

jag tror att detta inlägg var precis lika långt som ditt Huge.
Nu får vi låta våra medsupporters avgöra vilket som var viktigast, ur ren debattsynpunkt:-)

Huge: Man bygger inte ett topplag genom att förlänga med spelare som Spets heller.

Zzz: Jag tror att du kanske missuppfattat mig en aning vad gäller den logiska påfyllnaden av spelare.
Visst såg det på papperet bättre ut inför förra året, med Bicek och framförallt Bäckis som tilltänkta stjärnor.
Men det jag menar är att de tilltänkta nyförvärv vi nu verkar få, tillfredställer de logiska krav man kan ha sett till en ambition som fortfarande måste vara att ta utvecklingen framåt men i en lugn och sansad takt. Man bygger inte ett topplag på 3 säsonger.
Det var det som var min poäng.

« · 871033 · »