1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742316 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 07/08

Sv: Silly season 07/08
Peja: Nej, Spets spelade inte mycket...

Spets:
Matcher: 50
Mål 3
Assist: 5
Totalt: 8
+/- +3 (9/6)
Utv: 10
Skott på mål: 24
Snitt total istid/match: 8min 28sek

Hermansson:
Matcher: 50
Mål 8
Assist: 13
Totalt: 21
+/- +6 (19/13)
Utv: 24
Skott på mål: 91
Snitt total istid/match: 12min 41sek

Peja: Målen skall första och andrafemman skapa och det är där vi inte har hängt med mot de bättre lagen. Tillfälligheter eller inte så gillar jag skarpt Spetsens kämpaanda och ser gärna att han får stanna i Brynäs i många år.

arnio: Ja, vissa är Herman och Spets helt okej defensivt, men det känns mest som tillfälligheter. Det krävs mer eller mindre ett mirakel för att Spets ska vara inblandad i ett mål framåt och jag tror att han hade haft betydligt sämre +/- om han hade fått mer speltid.

Intressant med stats faktiskt. Tittar man tex. på plus/minusstatestiken så hamnade spelare som Spets och Hermansson riktigt högt bland forwards i Brynäs. Spets var tex inne på 9 mål framåt och 6 bakåt samtidigt som han bara hade 10 utv. min. Mads Hansen hade för övrigt +12.

Det Brynäs behöver är ett lag där förstakedjan spelar plus mot de andra lagens förstafemma , tredje-fjärdekedjan i Brynäs matchar redan nu tredje-fjärdekedjan i de andra lagen.

Tittar man på stjärnorna i Brynäs så ser inte plus/minus speciellt mycket bra ut bland anfallarna vilket inte är bra.

Några exempel: Niklas Bäckström -1
Mattias Månsson +3
Andreas Dackell +4
Björn Danielsson -1
Mikael Lind -3
Jiri Bicek -4

Det är inte bara antalet mål och assist som är viktigt för laget utan även att vara inne på mindre mål bakåt som framåt och hålla sig utanför utvisningsbåset så mycket som möjligt.

En lina som jag tycker skulle vara intressant att se är:
Björn Danielsson - Mads Hansen -Pavel Brendl

GävleLasse: Ja, Bartek är spetskompetens, helt klart. Men Brynäs lär väl inte värva fler forwards nu?

En annan Lekandsspelare som imponerade på mig i kvalserien var Tomi Pettinen. Visst, han floppade i Frölunda, men jag tycker att han är en bra spelare.

Alisandali: Jo jag kollade era matcher i KS (de som gick på TV) och jag gillade hans spelstil...

Hence: Ja det står ju att han är en humörspelare i scoutingrapporten, och visst kan det vara det som ligger till grund för alla klubbyten. Men samtidigt så känns det som att man kan lika gärna ge en sån här kille chansen som att nöta vidare med Spets eller hålla på och ta in en massa "talanger" som man sedan raskt lånar ut.

GävleLasse: Dom fem matcherna som finns i hans stats är i från grundserien i AS , i kvalserien hade han 10 matcher och 4 + 4 .

Men det är en mycket bra hockeyspelare , snabb på skridskorna och ett mycket bra skott .
Och även lite småtuff kan ta för sig rejält , men spelar inte fult .

GävleLasse:

Bra stats. Men han verkar byta klubb lika ofta som vissa byter kalsonger. Dålig lagmoral?

Peja: En spelare som jag skulle bli nöjd över att se i Brynäs kommande säsong är Martin Bartek. Han spelade några matcher med Leksand och imponerade på mig.

Dream Team:

Ah, det var synd..

Han hade 8 ÷ 13 førra säsongen, inte jättebra men skulle klart føredra det framfør Spets

Peja:
Om man tittar på det mest troliga så har vi följande forwardsuppsättning idag.

1. C Janne Hauhtonen
2. C Mikael Lind
3. C Mads Hansen
4. C Alexander Sundström

1. HF Mathias Månsson
2. HF Ove Molin
3. HF Björn Danielsson
4. HF Johannes Salmonsson

1. VF Pavel Brendl
2. VF Andreas Dackell
3. VF Daniel Widing
4. VF Daniel Hermansson

Över: Utlåning?
C Sebastian Karlsson
VF Richard Gynge
VF Johan Alcén

Jag gjorde en ranking baserad på hur mycket förtroende spelarna fått den här säsongen, detta efter en väldigt grov uppskattning.

Hence: Mackan Matthiasson lämnade MIF för spel i Europa i första hand. Enligt Svenska Fans är Almtuna, Tyskland och Österrike aktuellt.

Istället før Spets tycker jag Markus Matthiasson vore nåt. Eller han kanske inte är lika bra som han en gång var?

GävleLasse: Ingen aning. Men jag hoppas att han lånas ut!

Peja: Varför signa Spets om man skall låna ut honom?

Hence: Ja, jag tycker inte att just dessa ska bli utlånade överhuvudtaget, däremot borde det bli högaktuell för t.ex Alcén, Spets, Lindbäck, Morin etc..

Peja:

Att låna ut dem i børjan är nog ingen dum ide (førutsett ifall de inte behøvs i Brynäs, om en eller några forwards går sønder), men att binda upp utlåning øver en hel säsong när det gäller dessa spelare verkar korkat.

Gusten: Ja att låna ut spelare hela säsongen är totalt uppåt väggarna, men ett par månader i taget kan vara vettigt. Fast jag ställer mig tveksam till att låna ut Salle som är bättre än många av våra forwards. Jag gillar hans spelstil, det gör ont att möta en sån kille.

Gusten: Det lär inte hända. Finns ingen anledning för Brynäs att låna ut Gynge eller Salle hela säsongen.

GävleLasse: Spekuleras om Salle och Gynge till Almtuna. Var det inte Västerås vi skulle ha ett sammarbete med?
Är det inte vansinne med utlåning HELA säsongen?

Zzz: Givetvis så skall Gynge testas och ges samma chans som alla adra i laget. Men jag ställer mig ganska tvivlande till att han tar en plats. Som Rodrigues fråga förr, VEM skall han peta? Att köra med en "målskytt" i tredje eller fjärdelinan är ju totalt åt skogen. I dessa linor så skall man hellre se till en spelares defensiva kvaliteter, precis sna som man får genom att använda RUTINERADE forwards typ Molin och Danielsson.

Gynge har ett bra målsinne men det jag sett i övrigt är en långsam och defensivt svag forward. Det i kombination med att vi redan har ett antal spelare som inte är några raketer. Lind, Hauthonen, Dackell så begränsar det lite i vilka man skall matcha ihop.

Gurra88: Vad gäller Sundström så spelade han ytterforward förra säsongen, Är han bättre på centerpositionen under försäsongen så kanske man skall ge honom en sån? Att du klagar på hans produktion den gångna säsongen och sedan föreslår att man skall använda honom som ytterforward visar ju att du inte tänkt många sekunder på den lösningen.

Hermansson, Gynge, Spets (om han nu kommer) och Alcén kommer att få visa att de förtjänar en plats i A-laget. Bästa laget skall spela, oavsett namnet på tröjan. Personligen har jag svårt hur dessa gröna herrar skall kunna sno platser av rutinerade spelare som Widing, Danielsson och Molin.

GävleLasse: Ja, jag har sett Gynge spela flera gånger och visst har han svagheter i sitt spel, men jag tycker ändå att hans offensiva talang borde ges en chans även i elitserien.

Titta på tex Månsson eller Hermansson, dom gjorde cirka 45 poäng vardera innan dom kom till Brynäs. Månsson är ju en riktigt bra ES-spelare. Gynge gör 39 poäng i AS och det borde ju då betyda att han iaf är så pass bra att han skulle kunna platsa i ES. så varför inte ge honom chansen? Nene skit i de, spela vidare med Lind, Molin osv som är 35 bast, fundera inte ens på framtiden..

Gurra88: "Varför är Gynge så underskattad?? Han mäktade med hela 39 poäng fördelat på 21 mål och 18 assist. Vad mer ska han behöva göra för att få förtroende. Han är precis den spelartyp vi behöver.. Sen hör man snacket om att Sundström kan flyttas ut på forwardplats, Sundström har inte hälften av den kapacitet som Gynge besitter.. Sundström gjorde hela 2 mål förra säsongen. Grattis.. Säger inte att Sundström ska plockas bort, tror vi kan ha stor nytta av honom, men platsar inte Gynge i detta lag, då bör han flytta..Han platsar i vilket es lag som helst."

Även jag gillar Gynge, men jag tror du kraftigt överskattar honom. Det är en enorm skillnad på allsvenskan och elitserien. Det har genom åren funnits flertalet spelare som har producerat i superelit och allsvenskan men aldrig varit i närheten i elitserien. Gynge har helt klart potential, men i vilken grad kan han väll få bevisa innan vi hisar honom till skyarna.

GävleLasse: Hellre Molin på gamla meriter än Gynge på inga meriter alls...

Varför så negativ till Gynge?
Låt grabben visa vad han går för. Har han inte kvaliteter för elitseriespel visar det sig snabbt. Men ge honom chansen. Ove Molin lär ju knappast vara mannen som gör Brynäs bättre på sikt, det kanske inte Gynge heller är men åldern gör att han har förutsättningar för det.

Varför är Gynge så underskattad?? Han mäktade med hela 39 poäng fördelat på 21 mål och 18 assist. Vad mer ska han behöva göra för att få förtroende. Han är precis den spelartyp vi behöver.. Sen hör man snacket om att Sundström kan flyttas ut på forwardplats, Sundström har inte hälften av den kapacitet som Gynge besitter.. Sundström gjorde hela 2 mål förra säsongen. Grattis.. Säger inte att Sundström ska plockas bort, tror vi kan ha stor nytta av honom, men platsar inte Gynge i detta lag, då bör han flytta..Han platsar i vilket es lag som helst.

Peja: Hellre Molin på gamla meriter än Gynge på inga meriter alls...

Jag skulle bli väldigt förvånad om Gynge ens blir med i A-laget efter försäsongen. Hur många matcher har du sett honom spela den här säsongen eller baserar du allt på statsen?

70 Rodrigues: Hermansson eller Molin borde vara realistiska spelare för Gynge att peta, om nu inte Molin ska fortsätta få vara med på gamla meriter.

Gusten: Börjar fan tro det :-)

70 Rodrigues: Måste ha varit på fyllan :)

Gusten: Tror ju knappast att man förlänger Hermanssons kontrakt med 2 år för att sedan sätta honom på bänken?

70 Rodrigues: Herman kanske?

Björne-Lind-Gynge låter ju ganska intressant...iaf på försäsongsbasis till att börja med.

Peja: VEM ska Gynge peta?

mattiaskarlgren: DJ blir ALDRIG petad!!

70 Rodrigues: Skulle hellre se uppställningen så här..

Målvakter: Sperrle(Korhonen)

1:a Sjödin-Nolander Brendl-Sundström-Månsson

2:a Angell-Kankaanperä Dackell-Hansén-Salmonsson

3:e Hietanen-Andersén Widing-Hauthonen-Molin

4:e Hulkkonen-Sundqvist Hermansson-Lind-Danielsson

70 Rodrigues: Det ska bli intressant att se om DJ kommer att fortsätta få samma förtroende som tidigare, trots bättre backuppsättning. Hittills tycker jag att DJ ofta har blivit favoriserad av tränarna, men förhoppningsvis är det slut med det nu.

Gynge SKA inte i laget! Dominerar man i allsvenskan som junior så har man inget där att göra.

argonaz: va ja hört av en person som snackat me bäckis så flyttar han över till whasington i mitten av Maj

GävleLasse: Då är det väl nästan slutvärvat för den här gången? Räknar med att Sjödin skriver på för ytterligare 1 år. Spets eller någon annan lär väl tillkomma, förhoppningsvis någon annan än Spets. Lär bli svårt för Boork att formera formationerna. Så här vill jag se det iaf:

Målvakter: Korhonen(Sperrle)

1:a Sjödin-Nolander Brendl-Hauthonen-Månsson

2:a Angell-Kankaanperä Dackell-Lind-Molin

3:e Hietanen-Sundqvist Widing-Sundström-Salmonsson

4:e Hulkkonen-Johansson Hermansson-Hansén-Danielsson

En eller flera av följande lär bli utlånade: Alcén, Gynge, Karlsson eller Morin. Andersén tar nog Hulkkonens plats medans han kurerar sig.

argonaz: Jag tror att Månsson är på sin peak nu. Han är trots allt 25 år och en EHT-spelare som nästan får spela VM. Det känns inte som om han har större kapacitet, men det är ju inte fy skam som det är nu heller.

argonaz:
..till nästa säsong...

70 Rodrigues:
För att lyckas ta den sjättplatsen gäller det att centerspelet
utvecklas ett steg ytterligare till nästa år.
En blind höna kan ju se vad Sundström o Svartvadet drog
med sig under slutspelet.
Vi ligger mil efter vissa lag när det gäller bra centrar, om nu Bäckis försvinner.

Sedan måste ytterforwards börja producera samt hålla en
högre jämnhet.
Månsson har stannat upp i utveckling men det brukar Brynäsare
göra när de kommer med i landslaget:-)

Vad gäller målvakt samt backbesättning så finns det ej anledning
till oro.
Dock kan vi ej räkna med att Boork skall ge oss en topplacering.
Det krävs en TRÄNARE till detta, ej en VD, som han passar bättre
som nu till åren kommen!

Custemo till Örebro Hockey! Mumma det!

GävleLasse: Keb skriver följande: Förhoppningsvis kan Brynäs ta ett steg till i utvecklingen och i varje fall försvara sin sjätte plats från i år. Men det blir tufft...

Klart att det är pengarna det handlar om, vad skulle de annars förhandla om. Däremot tycker jag inte att man ska jämföra så mycket med Renberg, i hans fall är det trots allt mer än bara lönen som de är oense om.

tjugo8: Sjödda har inte sagt mycket negativt i medierna men hade han snackat skit om BIF som Renberg gör om Luleå så hade det varit dax att ge honom foten.

GävleLasse:
instämmer i bägge dina inlägg

min inlägg rörde dock inte så mkt själva lönefrågan
snarare att det vore tragiskt om han till slut fick lyftas ut ur omklädningsrummet...
menar inte att detta är en risk i år, men om 1-2-3...år

GävleLasse: Ingenting som säger att han inte vill tjäna mer. Varför inte förhandlingarna har "ledit" till ett kontrakt vet vi faktiskt inte så att skriva negativa saker om Sjödin bara för att rykten florerar att Timrå är aktuellt och att Sjödda vill ha snormycket betalt är som sagt bara löjligt.

Se bara på ryktet om att spelarna inte verkligen ogillade Boork och skulle ta första bästa chans att lämna Brynäs.
Tja de flesta spelar kvar vad jag kan se...

tjugo8: Jag kan tänka mig ett scenario. Sjödda har varit väldigt tillmötesgående när det gäller lönen under ett antal år nu just på grund av brynäs dåliga ekonomi, nu har man fått igång en positiv trend och Sjödda vill ha lite kompensation för alla år av löner som varit under hans marknadsmässiga lön. Något jag till viss del unnar honom.

arnio: Men vad är det som säger att han inte vill tjäna ännu mer?

Det som talar för just det är ju att förhandlingarna fortfarande inte ledit till ett kontrakt. Han VILL spela för brynäs, Brynäs VILL ha honom. Det enda som återstår är pengarna... Det tar jag som ett ganska tydligt tecken på att Sjödda är ute efter en löneförhöjning, hur mycket låter jag vara osagt men uppenbarligen så vill han ha en hel del då ingen överenskommelse har kommit till stånd.

arnio:
naturligtvis ska hockeyspelare få tjäna bra
och hans övriga argument tycker jag också är relevanta och ska respekteras

min poäng är, som sades i mitt första inlägg, att jag anser att det första som tycks komma upp i TS tankar är inte att laget o andra spelare ska dra nytta av hans insatser...lite illavarslande..

« · 877705 · »