1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 747884 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 07/08

Sv: Silly season 07/08
rackham: Det var väl en ok kategorisering. Förrutom matchvinnarna som jag håller med om. Kan man ju i truppen när som helst skifta plats på Stomspelare och komplettering, jag ser ingen skillnad på dessa i vart fall.

rackham:
Korhonen - överskattad=för dyr. Typisk Andre målis
Sperrle - överskattad=för dyr. Typisk Andre målis

Sjödin - överskattad=för dyr. Pensionsmässig
Danne J - överskattad=för dyr. Pensionsmässig. Damhockeyklass
Sundkvist - överskattad=för dyr. Korpnivå
Angell - OK
Hiettanen - OK
Kräkenperkele - överskattad=för dyr. Dussinlirare
Andersén - Talang/Utfyllnadsspelare?
Carlsson - Talang/Utfyllnadsspelare?
Nolander - OK, utfyllnadsspelare
Hulken - Idrottsinvalid

Lind - OK, Stomspelare
Brendl - OK, Matchvinnare
Dackell - överskattad=för dyr. Pensionsmässig. Utfyllnadsspelare
Hansen - Utfyllnadsspelare
Alcén - Talang/Utfyllnadsspelare?
Månsson - Utfyllnadsspelare
Widing - Ok Utfyllnadsspelare/Matchvinnare?
Hauhtonen - överskattad=för dyr. Dussinlirare/Motionsnivå
Salmonsson - Utfyllnadsspelare
Karlsson - Utfyllnadsspelare
Spets - Utfyllnadsspelare
Hermansson - Utfyllnadsspelare
Molin - överskattad=för dyr Utfyllnadsspelare
Danielsson - överskattad=för dyr Utfyllnadsspelare

Östblooper/Thelin - Ett rop på hjälp
Sundlöv/Kent-Åke - En sista suck

rackham:

Ok, jag gör ett försök med Brynäs truppen på samma sätt:

Daniel Sperrle (komplettering, billig?)
Markus Korhonen (stomspelare, dyr)
Anders Lindbäck (talang, billig, utlånad)

Nick Angell (matchvinnare, dyr)
Antti Hulkkonen (stomspelare, dyr)
Daniel Johansson (stomspelare, dyr)
Linus Morin (talang, billig, utlånad)
Peter Nolander (komplettering, billig?)
Jörgen Sundqvist (komplettering, billig?)
Juuso Hietanen (stomspelare, dyr)
Markus Kankanperää (stomspelare, dyr)
Niclas Andersén (talang, billig, J20)
Tommy Sjödin (stomspelare, dyr)
Jonathan Carlsson (talang, billig, utlånad)

Janne Hauhtonen (stomspelare, dyr)
Mads Hansen (stomspelare, dyr)
Sebastian Karlsson (komplettering, billig)
Alexander Sundström (talang, billig)
Mikael Lind (stomspelare, dyr)
Björn Danielsson (stomspelare, dyr)
Richard Gynge (talang, billig, utlånad)
Johannes Salmonsson (talang, billig)
Mathias Månsson (stomspelare, dyr)
Daniel Hermansson (komplettering, billig?)
Johan Alcén, (talang, billig)
Daniel Widing (komplettering, billig?)
Ove Molin (stomspelare, dyr)
Pavel Brendl (matchvinnare, dyr)
Andreas Dackell (stomspelare, dyr)
Lars-Erik Spets (komplettering, billig)

Sammanfattning:
- Matchvinnare 2 st
- Stomspelare 13 st
- Komplettering 7 st
- Talang 8 st (4 är utlånade, 2 spelar i J20, 2 spelar med A-laget)

Hmmm...

Ove Myling:

Får jag föreslå kategorin "stomspelare" och "dyr"...?

Ove Myling: Dackell kan man lägga in som defensiv rollspelare, Sjödda som utfyllnad. Båda dyra.

rackham: Jovisst kan jag det. Men det är lite enklare i Modo som är ett bra elitserielag och som vann SM-guld senast.

Vilken kategorie placerar man Dackell och Sjödin i? Det är ansedd som "matchvinnare" men verkligheten säger en annan sak.

Paddan:

Ja, du ser, jag har inte koll i detalj på de yngre.
Ännu bättre för MoDo i så fall. Talang under utveckling... vår hetaste i truppen (dessutom junior) spelar J20...

Ove Myling: sant mylingen

mattiaskarlgren:

Se svaret till Myling.

Bättre kan du... prova gör en sammanställning på samma sätt så skall du få se...

mattiaskarlgren: "Det finns bara kompletteringsspelare i Brynäs." men hälften av dem lyfter matchvinnar-löner.

rackham: Jag skulle ändra Forsberg och Bjuhr till talang istället för komplettering

Ove Myling:

Nu gjorde du det lite enkelt för dig...

rackham: Det finns bara kompletteringsspelare i Brynäs.

rackham: Brynäs
-Överskattade spelare 28 st

mattias - 74: "Alla andra" är inte samma sak som ett gäng onyanserade gnällspikar i Brynäs GB på Hockeysnack....

mattias - 74: Självklart ska Andersén spela ist för DJ. MEN det ska dock sägas att alla backar förutom Angell och Hietanen var dåliga igår.. Dessa två herrar skötte sig bra.

Men om DJ ska bli petad behövs väl en kunnig tränare komma in och röra om lite.. Men om du tittar vad Huge skriver så kanske vi skulle ta in honom som tränare? Då skulle garanterat klubben gå under, det verkar ju nästan vara vad han vill..

Peja:

Bara för att roade jag mig med att försöka se strukturen hos de svenska mästarna, jag må ha dåligt detaljkoll... men, men... hur använder de sina resurser (i kvällens match):

JONASÉN, Marcus (komplettering, billig ES-spelare)
BJUHR, Elias (komplettering, billig ES-spelare
FORSBERG, Tobias (komplettering, billig ES-spelare)

TOLSA, Jari (komplettering, billig ES-spelare)
STEEN, Oscar (komplettering, billig ES-spelare)
WERNBLOM, Magnus (matchvinnare, dyr)
JONSSON, Hans (stomspelare, dyr)
WESTIN, Jens (talang, billig ES-spelare)

SALOMONSSON, Andreas (matchvinnare, dyr)
SVARTVADET, Per (matchvinnare, dyr)
MOLINDER, Andreas (talang, billig ES-spelare)
HEDIN, Pierre (stomspelare, dyr)
HEDMAN, Victor (talang, billig ES-spelare)

SKRÖDER, Per-åge (matchvinnare, dyr)
WARG, Fredrik (stomspelare, 3K, dyr)
YETMAN, Patrick (matchvinnare, dyr)
HÅLLBERG, Per (stomspelare, dyr)
HEDMAN, Oscar (talang, billig ES-spelare)

ZAJKOWSKI, Mikael (komplettering, billig ES-spelare)
KRIZAN, Karol (matchvinnare, dyr)

Sammanfattning:
- Matchvinnare 6 st
- Stomspelare 4 st
- Komplettering 6 st
- Talang 4 st

Hur ser det ut i Brynäs?

Ankan - filosoferar

FM: Ja, jag tycker också att Brynäs ska satsa på Andersén. Men nja, Berglund och Andersén är ju nästan så olika som hockeybackar kan bli... Bland kedjespelare finns ju också mycket att önska. Spelare som Sykora, Immonen, Osala, Pesonen etc hade varit underbara att få hit, spelare i den klassen, men det lär ju inte hända.

Huge:

Det är väl snarare du som inte kan nånting eftersom alla andra i princip inte gillar honom =)

mattias - 74: De som hackar på DJ kan inget om hockey.
Inget att bry sig om...

mattiaskarlgren:

Hur har Andersen skött sig? Han har väl fått ganska begränsat med speltid och eftersom ni hackar på DJ ständigt så borde väl Niclas få chansen på allvar eller ??

Peja: Det skulle inte förvåna mig om BIF förlänger DJs kontrakt med ett år. Det är nästan garanti på det.

Skulle vilja se Alcén i en bra omgivning kommande matcher. Han har visat att han är duktig. Måste släppa fram honom på allvar.

Peja: Tycker att de är rätt lika som spelare men de är ju enligt min syn på hockey.. Sen känns det lite konstigt att ta hit Andersen från LIF utan att satsa på han. Finns ju redan lovande backar i BIF så varför ta hit en till. Säger sig själv att nån kommer at få kliva åt sidan om det blir för många unga.

FM: Det är två helt olika spelare... Det handlar ju om att ha backpar som kompleterar varandra väl och många typer av rollspelare. Men det är klart att det hade behövt en stjärnspelare på den där uppställningen, en ledartyp typ Väänänen. Men det blir väl som vanligt i Brynäs, att Daniel Johansson får stanna; Han blir väl lagkapten och förstaback när Sjödda slutar...

Peja: Platsar Andersen nu då ? Tycker att han är bra mkt bättre än Berglund iaf.

Peja: Som Allsvensk line ser det bra ut men tycker du inte att det ser väl svagt ut för en slutspelskandidat?
Hellström, Berglund och Carlsson bör ligga i en fjärdeformation.

Huss: Jag tycker att du underskattar Berglund. Han är en dominant spelare både i Löven och i J20-landslaget. Helt klart en av Sveriges bästa juniorbackar, tillsammans med exempelvis Andersén. Däremot Nevalainen kan ju jämföras med typ Linus Morin; på gränsen till JVM och inte alls samma potential. Men vi får väl se vad som händer.

Såhär skulle jag i alla fall kunna se BIFs backsida nästa säsong:

Hellström-Angell
Kankaan-Hietanen
Berglund-Carlsson
Reserver: Andersén, Sundqvist

Nolander sticker nog till FBK. Men det lär aldrig Brynäs våga ändå. De värvar nog några finnar, men det är klart att om finnen är Väänänen så gör det inget ;)

Huss: mittåt, utlåning år 1 menar jag....
Frågan om inte det kommer bli vanligare bland elitklubbarna framöver. Man säkrar talanger tidigt ett par tre år och lånar ut dem första året.

Peja: Men Neva var riktigt bra i PP, duktig med pucken vilket resulterade i många mål när han var inne. Sådana backar har vi inte många av...
Hellström påminner väl lite väl mkt om Andersén (och kanske även Carlsson) så frågan är bara vad han tillför.
Rahimi verkade få ett lätt form av hybris efter sin listning. Efter det verkar han stannat av totalt.
Sen håller jag med om att Berglund är mkt intressant, men då först på ett par års sikt (läge att säkra honom nästa år för att utlåning år 2?)

Huss: Personligen tycker jag inte att Neva var speciellt bra ifjol heller. Han är inte tillräckligt snabb för att kunna kompensera sin litenhet i försvarsspelet, det är däremot Berglund. Rahimi har varit väldigt överskattad i några år nu, han kanske man bli en rollspelare likt Lance Ward i framtiden, men en sån som Hellström är ju mycket bättre eftersom han även är helt okej med pucken och betydligt rörligare.

Peja: Hellström är också ett bra alternativ, Rahimi verkar ha stannat av.
Neva var riktigt bra ifjol men verkar tyvärr ha stagnerat. Berglund behöver nog ett år till i Allsvenskan (andra året alltid svårare, kanske det Neva råkat ut för).

Huss: Seriöst? Berglund är betydligt bättre än Neva, dessutom har han ju med framgång bildat backpar med Carlsson i både Löven och Juniorkronorna. Hellström i Blues farmalag vore inte heller fel, bra defensiv back.

Peja: Nja, Berglund är nog inte riktigt mogen än. Hellre Nevalainen då som spelande back. Helst hade jag velat att de jagade rätt på Edler men han verkar få chansen i Canucks nu.

mattias - 74: Ozzy från LA är betydligt mjukare än Ossi från DIF...

Huss: Jag tror nog Sundlöv, sin vana trogen, gör alla oss som håller på Brynäs riktigt besvikna. Traditionens makt är stor.

Huss:

Ozzy från DIF ?? Ozzy från Los Angeles menar du väl eller möjligen Ossi från DIF :)

Huss: Lägg till Tom Linder, Kristofer Berglund och Alex Täng från HA... Tomas Kloucek, Filip Novak och Tomas Zizka kan han gått åka till Tjeckien och kolla in också.

Några backar för Sundlöv att scouta inför nästa säsong:
Comeback?
Mattias Karlsson, Bofors (blir han lika bra som ifjol så...)
Niklas Andersson, Växjö (verkar äntligen få sitt genombrott)
Nya?
Ozzy från DIF
Thomas Skogs från Mora
Staffan Kronwall
samt någon spelande back(typ Tjärnqvist)

Gusten: Ni som tycker att Spets duger kan ju omöjligtvis se matcherna live. Igår hade Brynäs kunna kommit 2mot1 tre gånger om Spets hade kunna slagit en vettig passning, men istället la han bara sarg ut trots att han var oattackerad. Har man så dåligt spelsinne håller man helt enkelt inte elitserieklass.

Gusten: Brynäs IF har aldrig joddlat med C under säsongen såsom andra lag gjort. Däremot har ofta captainen knappt platsat i laget såsom exempelvis Lindström 1990, Petta 1992, PeLa 1996 och Huss 1999. Jäklar, nu blev det redan ett inlägg av Tjugan.

Peja: "Tycker du verkligen att det räcker att jobba hårt för att spela i Brynäs?"

Om man lirar i en fjärdekedja och har som uppgift att spela 0-0 och stressa motståndarna så tycker jag det.
Spets är långtifrån så usel som du vill göra gällande. Han får minimalt med istid, hade han fått lika mycket istid som Hutten, Månsson mfl så hade han producerat också. Se bara på Luleåmatchen.

Han var förövrigt den enda som gick på mål i gårdagens match.

Men visst, jag hade hellre haft Detroits trupp och där platsar han inte. Men nu är det Brynäs vi snackar om och med tanke på hans ålder, lön, lojalitet och uppoffrande spelstil så är det måååånga andra som jag skulle skickat åt helvete före baggen.

Just det här med Spets, han sliter som ett djur och det är hans roll, samma med Karlsson och Sundström i fjärde.. Däremot skulle ja hellre se Sundström som center mellan Widing och Molin.. eller Månsson. För Hansen har inte varit bra iår. Han och Dacke skulle behöva lite fart, varför inte Molin?

Gusten: Det finns absolut ingenting förutom arbetsmoralen som håller elitserieklass hos Spets. Tycker du verkligen att det räcker att jobba hårt för att spela i Brynäs? Skulle lika gärna kunna sätta in Erik Belin.

mattiaskarlgren: Salle känns lite som Kenneth Bergkvist när det begav sig. Enorm potential och blixtrade till då och då, men i övrigt helt jävla lealös.

Spets gnäller inte, spelar för en spottstyver och har svettig tröja efter varje byte. En av få "rollspelare" vi har i laget. Fan han kastar till och med handskarna om det behövs.

Slit av C:et från Tinas bröst och sätt det på Spets dito!

Gusten: Tycker inte dom ska göra sig av med Salle. Har han inte spelat många matcher iår. Han är duktig och det visade han förra året när han lirade tillsammans med Dackell och Hansen. Han ska vara kvar. Spets, Karlsson, Herman och Sunken kan dom dra åt h-e

Skicka Salle, Herman, Karlsson, DJ och Sunken till MIF så kanske vi får den här i utbyte.

Jonasén hade inte varit helt fel. Han är bra på att stå framför motståndarnas mål i PP.

Bissett19:
Rosen har nog fel där. Jonasén är inte från Västerås om man nu ska vara petig han är född i Örebro om jag inte minns helt fel. Men kom dit som b-jr.
Att han slog igenom i VIK är ju rätt men dom spelade i tvåan då...
Det är ingen ren Västeråsprodukt iaf.

Drömförslag:

Korhonen

Angell-Nolander
Sjödin-Hulkkonen
Hietanen-Kankaanperä
Johansson-Alcén

Brendl-Lind-Danielsson
Widing-Hauthonen-Molin
Månsson-Michael Holmqvist/Sundström-Jonasén
Dackell-Hansen-Sundström/Tim Eriksson

Lindbäck-Carlsson-Morin-Andersén-Karlsson-Spets-Hermansson-Salmonsson-Gynge

rackham: LEIF Holmqvist? Han kanske har huset kvar i Strömsbro:-)

« · 942084 · »