1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742316 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 07/08

Sv: Silly season 07/08
Själv så har jag bjudit Staffan Westerberg på grogg. Grants och Fanta. Sedan så har ju även TIKbiff fått sig en grogg på Scandic i S-vall. ;-)

Att göra 39 poäng debutsäsongen i allsvenskan, det hade minsann inte någon i dagens Brynäs gjort. Sen att han inte kanske kan spela i en tredje eller fjärde-line.. men vi har allt förmånga defensiva spelare i första och andra line...

Målvakter: Korhonen(Sperrle)

Det svaga kortet i årets Brynäs. Korhonen är bra i ett lag i motgång, se bara på malmö. Men i Brynäs var han ständigt ojämn. Varvar fantomräddningar med riktiga ank-ingripanden. Tror dock han kan utvecklas en del av vår mycket skickliga målvaktscoach:)..

1:a Sjödin- Hietanen Brendl-Lind-Dackell

Stabilt backpar.. Hietanen ger tyngd med sin högerklubba i powerplay. Lind hör inte hemma i en första line egentligen, men hans passningsskicklighet kan ingen ta ifrån honom, Dackell är vi alla medveten om hans kapacitet. Dessa två herrrar kan friställa Brendl antalet gånger.

2:a Angell-Kankaanperä Gynge-Hauthonen-Månsson

Gynge ska bara in i dagens Brynäs annars är det något fel, låt gå för att han är defensivt inkompetent, men anser att det finns gott om sådana i elitserien sedan tidigare, han är ung och kommer under ledning av Boork även kunna utveckla det spelet. Två stora killar jämte sig som kommer ge ytor åt Gynges bössa. Två backar som inte backar undan. tveksam om de ända två backar som verkligen smäller på ska lira tillsammans.

3:e Nolander -Sundqvist Widing-Sundström-Molin

Nolander visade att han höll klass förra säsongen medans Sundqvist floppade enligt min mening, i ett backpar med Nolander kan han få tillbaka sin lite offensivare roll. Widing kommer slå igenom i svensk hockey, Sundström kommer ta för sig och Molin gör nog inte bort sig tillsammans med dessa herrar.

4:e Hulkkonen-Andersén Salmonsson-Hansén-Danielsson

Andersén har tyngd och borde få mycket istid, sen är jag tveksam till ett fjärde backpar även att jag tror att hulken underpresterade mycket förra säsongen.. Go blandning i Kedjan som troligtvis skulle kunna skrapa ihop en hel den poäng.

Gurra88: fan vilken speed du har satt ihop. 1:a och 2:a kedjorna kommer verkligen att agera som virvelvindar på plan...;)

65selander: Grants och fanta? För bövelen! Det låter ju som att ni groggat med Robert Gustavsson och illern Göran. Helt klart i klass med hashibashi och white christmas.

65selander:
Yea..det var grejer det,, och iår får du även bjuda Poffa kanske?
"svenska mästarna" får ju vara med i SCA cupen iår.

70 Rodrigues:

"örutom att kämpa(som vilken idiot som helst kan göra) vad är det som gör att Spets är en så bra hockeyspelare att du anser han ska spela i Brynäs i flera år?"

Spets gor ett grymt defenssivt jobb utan att dra på sig en massa utvisningar. Han ar ung och kan fortfarande utvecklas. Han klagar inte pa att han far for lite istid trots ca 8 min per match. Hans kampaanda drar med sig andra i laget till och ar foredomlig.

For min del sa ser jag honom garna i fjardelinan i 10 ars tid sa lange han inte ar inne pa en massa baklangesmal och sliter som han gor nu.

Beklagar att jag idag saknar prickar.

arnio:

Men pricken över i klämde du allt till med, din rackare... = )

Rackham - gillar pricken över i...

rackham: Var har du gjort av Ankan idag då?

Och jag som trodde det var Arne som stod för de dåliga vitsarna.. ; )

Linnea:

Ankan vilar... de dåliga vitsarna tar på krafterna...

arnio:
Att Spets skulle dra med sig övriga laget är ungefär som att säga att Magnus Nilsson i Timrå drog med sig sitt lag.
Parodi är ordet:-)

Den som visade något extra under årets kvartsfinalserie var utan tvekan Dackell. Utan honom hade vi åkt dit med större siffror.

Har vi ej större krav än så på vilka som skall sätta på sig en Brynäströja, så förstår de flesta varför sm-guldet ligger långt bort.
Ser Brynässupporters andra lag under säsongerna?
Man kan tro att man stirrar sig blind på sitt egna lag.
Alla måste väl se vad som fattas för att nå upp till toppen?

rackham:
Det sitter ju två ankor i valberedningen:-)

wap.hockeysnack.com
Är det dags för samtal Herr Sjödin eller har glömt pennan på semestern. För övrigt så suger Veolia som entreprenör.

wap.hockeysnack.com
här får ni 'med' och 'han' att klistra in på valfri plats.

Gurra88: Håller med dig om Gynge, är man en målskytt så ska man in i laget. Brynäs har två målskyttar i Månsson och Brendl men jag känner på mig att Gynge kommer göra över 15 mål..

wap.hockeysnack.com
Ang Gynge så får han chansen på försäsongen. Skall Bli kul att se nyförvärven. För en annan så blir det först på Åland man får se laget. Och före det så hoppas man på positiva signaler från dom som har sett dom Mot Moskva samt från träningarna.

Jag har en målvaktsklubba signerad av Lasse Eriksson (-: och en autograf från T. Sandström (-: Dessutom så har Peer Djoos pekat finger åt mig...

GävleLasse: Skall man bara ha en enda autograf så har du den enda rätta!

"I don't share your greed, the only card I need is....."

Dessutom så har jag varit backstage med Lemmy och grabbarna och kan berätta att Lemmy drack Jack direkt ur flaskan(surprise)

arnio: Tror att Lemmys blodomlopp består av JD.

arnio: "Jag har en målvaktsklubba signerad av Lasse Eriksson"

Stort
Ett J-Vm guld är riktigt stort.
Han hade väl otur att vara i bakkölet av Wille,sen när Wille lade av hade ju Brynäs o Lasse inga höjdarår direkt.

wap.hockeysnack.com
Bisset: Eskilstuna måste vara glad att få sära på dig och Lasse. Förresten är Bus n oxå därifrån¿

arnio: Jag har den sista helsignerade målvaktsklubban av Micke Sundlöf,Fråga han själv!!

66Berglund: Ursäkta felstavningenj!!!!

Från dagens Gd/AB angående Sjödin:

"Brynäs lagkapten Tommy Sjödin har fortfarande inte bestämt om han ska spela hockey i Brynäs kommande säsong.

Veckans förhandlingar med sportchefen Micke Sundlöv har inte givit några resultat åt varken det ena eller andra hållet.
- Nej, vi ska träffas igen på måndag och diskutera vidare, säger Tommy Sjödin, som det här vecko-slutet slappnar av med en travresa till Finland med en del goda vänner."

Gurra88: jag tror att Sebbe Karlsson kmr få sitt genombrott iår så ta bort och klistra in :)

Bissett19: Kolla in denna forwardsuppsättningen:

F Johan Davidsson
F Andreas Falk
F David Fredriksson
F Jan Hrdina
F Andreas Jämtin
F Jari Kauppila
F Per Ledin
F Björn Melin
F Stefan Pettersson
F Mattias Remstam
F Martin Thörnberg
F Jukka Voutilainen

70 Rodrigues: Vilka tre spelare sätter man i första- respektive fjärdekedjan där? =)

Dream Team: Det roliga är att Ledin bytte klubb för att få en offensivare roll i laget. Inte lätt att få en mer offensiv roll i den omgivningen. Det finns ju n å g r a som verkar ha större chans att ta en plats i 1:a och 2:a kedjorna.

GävleLasse: Ja, Kenta Johansson får nog en rätt så trevlig uppgift att sätta ihop ett lag av detta. Han kunde ju ha fått sämre förutsättningar, menar jag.
I nuläget av Silly Season känns väl HV som "vinnare". Även om MoDo såklart blir att räkna med, liksom Frölunda, liksom... ;-)

Dream Team: Ja han får lite att fundera över under sommaren, och en bra bit av hösten...Men visst ser det lovande ut för HV. Man kan inte hjälpa att fundera på vilka som blir årets besvikelse och överaskning. Besvikelsen tror jag kan bli Luleå och överaskningen kan bli SSK som har värvat friskt. Men det är ju som alltid, man skall ju få ihop ett lag av alla dessa spelare med.

Man kommer att få lite att tänka på när man skall tippa serien i höst.

GävleLasse: Årets besvikelse tror jag blir Modo som var 12 poäng från kvalserien förra säsongen. Nu verkar många lag förstärka rejält medans lag som Lhc och Frölunda garanterat kommer att gå bättre i serien.

Överraskningen blir kanske Brynäs (-:

arnio: hur många poäng från KS var Brynäs då? eller Mora? Modo vann SM guld med ett lag som i princip ser intakt ut till nästa säsong. Jag tror att modo kommer att fortsätta sin vandring mot toppen, hur tråkigt jag än tycker att det är.

GävleLasse: Brynäs var 7 poäng från kvalserien.

Jag tror att Brynäs kommer att fortsätta sin vandring mot toppen.

Oerhört tufft blir det dock mellan Färjestad, Hv71, Modo, Linköping,Timrå, Brynäs och Frölunda.

Tvådelad tabell spår jag.

Mora och Luleå är potentiella floppar.

Lika svårtippat som i fjol med andra ord. Så Flipparna och flopparna blir nog helt andra än vad jag förutspått.

arnio: Att serien blev så jämn som den blev den här säsongen berodde ju mest på att LHC hade en ganska medioker säsong och vaknade inte till förrän till slutspelet. Frölunda underpresterade de med och det bidrog en hel del till hur serien såg ut. Jag tror inte att det blir så till nästa säsong utan det blir tre "segment" i serien.

Plats 1-4: HV, Frölunda, Linköping och Modo
Plats 5-8: FBK, Timrå, Brynäs, Luleå
Plats 9-12 DIF, SSK, Skellefteå och Mora

(ordningen på lagen inom varje segment kan givetvis se ut hur som helst.)

GävleLasse:

Plats 1-4: HV, Frölunda, Linköping och Modo
Plats 9-12 DIF, SSK, Skellefteå och Mora

FBK som bäst femma? Luleå kommer nog att höra hemma bland DIF, SSK, SAIK och Mora tror jag

70 Rodrigues: Måste i vanlig ordning kommentera ditt inlägg angående HV's forwardsuppsättning.

Visst finns det många bra namn, men sååå bra är dom inte.

Några exempel; Falk/Fredriksson/Remstam skrämmer man inga barn med.

Hrdina? Med tanke på lön relaterat till insats under hela de gångna säsongen en rejäl flopp.

Pettersson; Lyckades han skrapa ihop 20 poäng i HV's förstakedja?? Ojämn.

Remstam; På nedåtgående. Ryktas gå till Borås HC.

Slutsats; Bättre än BIF, men vi har närmat oss.

GävleLasse:

"Plats 1-4: HV, Frölunda, Linköping och Modo
Plats 9-12 DIF, SSK, Skellefteå och Mora"

Sådär ser i stora drag även min analys av läget ut. Tror dock att vi får ett ganska stort glapp mellan plats 7/8.

LHF kan få svårt att hålla sin slutspelsplats. Tror att SAIK kan utmana. Som du säger, LHF kan bli en megaflopp med firma Roger&Roger vid rodret. Ekonomin verkar körd i botten.

I toppen lär det bli ohyggligt jämnt. Jag har svårt att lägga ett tips där. Tycker dock att de 4 stora fortfarande ser bäst ut, med MoDo/BIF/TIK som outsiders.

arnio: Hur som helst ser man nu vilka lag som har nya fina (stora) arenor och vilka som inte har det (undantag FHC).

Kent McDonnell klar för Skellefteå. En fight mot Kuppa i länken.

Peja:
sannolikt Matti va...?

"vår" Kuppa slåss ju inte...

tjugo8: Ja, det var fel Kuparinen. Fast "vår" slåss ibland han med

arnio: Jag har på känn att det har börjat vända för FBK. De har förlitat sig länge på gamla spelare som har börjat sjunka i effektivitet. Jag tror det kommer en säsong där FBK gör misstaget att förlita sig på dessa i för stor utsträckning. Det finns även en stor risk att FBK's spelare är mätta på framgång.

HV, Frölunda, Linköping och Modo känns fräshare.

När det gäller Luleå så hamnade de i mittengruppen av den anledningen att jag ville ha fyra lag i varje grupp.

När det gäller Brynäs så får vi se. Det är en del nyförvärv som man börjar skönja en viss överskattning av. Det kan bli flipp men samtidigt så kan det bli en rejäl flopp.

GävleLasse: Hur mycket väger egentligen förlusten av Bäckström för Brynäs? Den Bäckis som fanns på isen under hösten, innan JVM, kontra den Bäckis som nog inte nådde samma höjder i spelet under vårsäsongen och slutspelet. Kanske visade Brynäs att de fixar att stå upp väldigt bra även utan sin bortflyende superstjärna då denne inte bidrog på samma sätt under säsongens senare del? 

Dream Team: Tja, det är bara att titta på den period då Bäckis var upptagen med Juniorkronorna. Personligen så tycker jag att Bäckis är överskattad. Visst han är ung och grymt bra för sin ålder. Men man får inga extrapoäng för det så sett till den totala centerbesättningen i ES så är han ingen topplirare.

Så just den biten tror jag att Brynäs fixar bra. Men han har inte försvunnit från Brynäs än... Inte för att jag ger möjligheten att han stannar i Brynäs stora chanser, mikroskopiska är ett mer passande ord.

Men han har kontrakt med Brynäs så man vet ju aldrig. :)

GävleLasse: Vad vill du ha sagt med detta... Att chansen att Bäckström stannar är så löjligt liten att den är försumbar. Det betyder att den finns inte fast bara litet.
- Travestering av Hans Alfredson Under Dubbelgöken på Berns 1979

20 Lindgren: Han har fortfarande ett väldigt högt värde rent marknadsmässigt så det är ingen nackdel OM han nu mot förmodan skulle bli kvar.

GävleLasse: Bäckström talangen som försvann?

arnio: Nej, han är fortfarande en talang. En fullt utblommad hockeyspelare är han inte än på ett par år. Men då kommer han att vara grym. år han bara fart på skridskoåkningen så...

GävleLasse: Hoppas att du har rätt om Bäckis. Hur det går på andra sidan pölen blir spännande att se och om han floppar så kommer han alltid att vara välkommen tillbaks till Brynäs.

GävleLasse:" Personligen så tycker jag att Bäckis är överskattad".
Det känns tråkigt, men jag måste faktiskt instämma. Självklart har inte Bäckis fått allt beröm de sista 1 och ett halv åren för s a s ingenting. Men framförallt har den mediala upphöjelsen av honom tagit sig allt för stora proportioner och sen har väl Bäckis i sanningens namn också rent konkret haft lite svårt att mera konstant leva upp till sitt supertalangrykte. Han måste bli mer produktiv framåt. Göra mer mål, helt enkelt. Jag anser att en sån som Patrik Hörnqvist är en lika bra spelare som Nicklas. En spelare som, faktiskt, också är snäppet effektivare offensivt än vad Bäckström är. Det är lätt att säga, men jag tror faktiskt att Bäckis går till NHL åtminstone ett år för tidigt. Han är inte riktigt färdig för resan. Känslan är att det kommer att bli knepigt för honom där borta i höst.

« · 877852 · »