1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742147 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 07/08

Sv: Silly season 07/08
rackham: Det låter såååå småländskt..

Har de systembolag?

GävleLasse:

Varför det när de kan bränna själva...?

rackham: Jästen har blivit så dyr.. den chockhöjdes ju från 90 öre till 1.10:- häromsistens... De småländska hemslöjdsföreningarna var i uppror.

Nu har de inte råd att hemslöjda utan får köpa som alla andra.

GävleLasse:

Jag visste det... jag visste det!
Hemslöjd...! Hrmpfh!

Många hemslöjdsföreningar med verksamhet på Internet framöver då... eller hemslöjdsutbyte med framför allt Tyskland...?

GävleLasse:

Fan, först trodde jag att du menade Gästen... men han håller ju mest till i loftgången...
Förlåt, Selander, förlåt... = )

GävleLasse:

"En bra elitserieback"? Ja men lugn nu! Han är ju i särklass den bästa backen i elitserien. Det är fan ett hån om inte Angell får ett NHL-kontrakt när en sån som Mange Johansson får ett kontrakt.

Sune:

Sune, snylta nu inte för mycket i hemslöjdsförrådet!

Det är jävligt svårt att jämföra Johansson och Angell... i alla fall om man betraktar saken nyktert...

rackham: Ja vart ska Selander ta vägen nu när HF har flytt fältet....

Hotellnotorna samlas på hög!

rackham:

Ja det är ju det jag säger...Angell är ju klasser bättre än Johansson!

GävleLasse:

Jag trodde du begripit vem om är nästa värd.
Stackars Lars, du kommer inte att förstå vad som hände... = )

Selander på Brynäs, jo jag tackar jag... ;-)

GävleLasse: Va f-n Rackham bor ju en trappa upp typ, annars så går ju SGS-bussen förbi Sandviken :-))

Fast om polarens tjej fixar så bor man för 250kr på Scandic.

Sune:

Nick, det räcker nu... vi tycker om dig i alla fall!

Sune: Vill du köpa min Brynäs replica med Angells namn och nummer på.

Du kan få den signad med, (det kan han ju göra när han hämtar sin vinterjcka OM han nu inte spelar för Brynäs)

Du får den för 10 000:- (Det är ju i alla fall en världsback) ;)

de eminenta trycket är custom made av fundamentals :)

GävleLasse:

Nick/Sune har ju redan sin originaltröja... Lars!

rackham: Men den är ju inte custom made by Fundamentals... ;)

GävleLasse:

Tänkte inte på det... = )

rackham: Sen är den ju game worn av mig.... bara det vettu.. ;)

Vinstmarginal 06/07 (det nyckeltal som Reander tyckte var för däligt)
1. Modo 10% (20 matcher i slutspelet)
2. HV 71 8,1% (14 matcher i slutspelet)
3. Brynäs 7,5% (7 matcher i slutspelet)

Omsättning 06/07
1-4. De fyra ”stora”, dvs. FBK 127 mnkr, HV 124 mnkr, Frölunda 120 mnkr, LHC 115 mnkr
5. Brynäs 112 mnkr

Det var nån som menade att om man inte röstar vid årsmötet kan man inte gnälla efteråt.
Det omvända gäller tydligen också: Rösta och du kan gnälla obegränsat.

Hur röstar jag genom ombud vid årsmötet?

GävleLasse:

Nu börjar vi tala om en klassiker! = )

Jajjen:

Ombudsröstning:
No can do...

Ang vinstmarginal:
Arenan var dessutom inte i stridbart skick under hela verksamhetsåret... och med semifinalspel hade vi varit topp 4 i omsättning, det finns potential...

Det är för dåligt! = )

Jajjen: Det du glömmer är de olika föreningarnas kapital.

Modo : +18,8 miljoner.
HV 71: +31 miljoner.
Frölunda: +65 miljoner.
Färjestad: +78 miljoner.

Där ligger vi lite efter. Linköping har vi dock kommit ifatt. Kanske har deras dyra satsningar börjat att nöta ner klubben sakta men säkert?

Linköping: +6.5 miljoner

Sune:
"Jaha....hur är stämningen i Brynäslägret då? Jag förstår att ni är nervösa att världsbacken Angell ska sticka till NHL före den 15:e."

...är lite dåligt i drafts o transfers...
men är det inte så att det enb är de som är draftade som måste gå senast 15 juni
sedan är ju draften 23 juni, och då borde ju de som går då kunna spela i nhl redan till hösten...?

topp-risk-skalan, som jag tror:
1 Månsson. Ej draftad
2 Angell. Ej draftad
3 Kankaanperä. Vancouver

tjugo8: Odraftade spelare som är äldre än 22 år anses vara free agents fram till den 15:e juni och kan således skriva kontrakt med vilket NHL-lag de vill. För yngre spelare gäller dock 2 Juni.

GävleLasse:
ok. men kan ingen av de spelare jag nämnde kan gå t nhl efter den 15 juni?
inte ens om de blir draftade 23 juni?

GävleLasse: Där fick jag svar på mitt tidigare inlägg...såg att Belin är på gång till Nybro. Det gick ju bra för Gynge..så mman kan ju hoppas på en liknande utveckling för Belin.

Nu återstår det dock att se hur det går för Gynge i elitserien....är en viss skillnad på ES och allsvenskan trots allt.

brynästigern: Då får du vänta. Jag tror inte att Gynge tar en plats i Brynäs den här säsongen. Han är en målskytt, men som inte håller måttet för ES. Defensivt så är han absolut inte ett alternativ att tänka på så där kan han inte heller göra sig nyttig. Att man i sin tur skaffade Brendl så stärker detta knappast Gynges aktier för spel.

Jag skulle bli rejält förvånad om han tar en plats. Alcén är en bättre spelare defensivt och har således lättare att slå sig in i laget genom att skaffa sig rutin med spel i fjärdelinan.

Jag tror till och med att Belin har större chanser att ta en plats i A-laget.

Ställ dig frågan. Varför tog man inte hem Gynge innan fönstret stängde förra säsongen? Var det för att Nybro låg skrynkligt till? Knappast. Var det för att man ansåg att Gynge skulle lära sig mycket på de få matcher han hade kvar i Nybrodressen? Näe. Det är någonting annat som ligger till grund. Jag är ganska säker på att Bäcklin hade haft stor nytta av Gynge i J20 slutspelet, detta kombinerat med att Brynäs hade kunnat köra med honom i de sista matcherna innan slutspelet. Nu när man ända hade tränat ner sig så låg ju fokus mest på slutspelet, även fast det hette "Vi ska försöka vinna"...

Nej trots detta så valde Brynäs att låta Gynge spela fyra fem matcher till i Nybro.

GävleLasse: Värvningen av Brendl stärker inte Gynges chanser..det har du alldeles rätt i.

Håller med dig i det mesta, men jag tycker att Brynäs måste våga satsa lite mer på de yngre killarna det är ju ändå de som är framtiden.

Alcén har varit mycket bra de matcher jag har sett honom, när det gäller det defensiva hos Gynge så har jag inte någon åsikt då jag endast sett honom i ett par matcher mot Almtuna denna säsong. I dessa var han dock inte så framträdande varken framåt eller bakåt.
Ska bli kul och se hur det går för Lindbäck i Almtuna, har du kollat in honom? Är han något inför framtiden?

Sedan är jag av den bestämda åsikten att alla elitserieklubbar måste försöka släppa fram lite mer talanger än vad de gör i dagens läge..

brynästigern: Jag har ganska bra koll på Brynäs juniorer då jag sett de flesta hemmamatcherna som både J18 och J20 har spelat de två senaste säsongerna. Lindbäck är en supertalang. Men man skall vara försiktig med lovorden när det gäller målvakter. brynäs har haft många målvakter man trott mycket på. Asplund, Lundström mfl.

Personligen hade jag gärna sett Ellebo i A-laget.

GävleLasse: Just Asplund är lite av en gåta för mig...som du skrev var han ju riktigt lovande ett tag men verkar ha stannat upp i utvecklingen. Blev han hämmad av konkurrensen från "Honken" månne ?

Tycker det var bra att vi tog tillbaka Markus i alla fall, kanske inte någon toppmålvakt men det är sällan han gör några riktigt dåliga insaster heller.

brynästigern: Nej, jag är nöjd med Karhu jag med. Han är ingen toppmålvakt men definitivt inte dålig. Sen hänger det mycket på hur våra nyförvärv på backsidan sköter sig. Det är ett orosmoment. Upphaussade finska backar har vi ju värvat förr.

Nu är det upp till bevis.

GävleLasse: Jajamän! Ska hur som helst bli intressant att se om Brendl kan komma upp i samma klass som denna säsong. Är av den uppfattningen att antingen gör han succé eller så blir det Boorks frysbox.

brynästigern: Jag är ganska restriktiv när det gäller Brendl. Han skall lära sig ett nytt spelsystem osv. 20 mål så gör han en godkänd säsong 25 mål eller mer så är det mycket bra.

Nej, forwards som man kan kräva mer av är Widing, Hermansson och Danielsson. Sedan tror jag att Månsson får sitt riktiga genombrott, men jag vill se honom ta fajten framför kassen. Sen är det bara att hoppas att Sundström får nytta av sitt fina skott. Det kommer att bli tufft att ta en plats i Brynäs den här säsongen. Jag hoppas verkligen att man skolar in Sundström som center och inte kör med honom som ytterforward som i Björklöven.

Vidare så tror jag att Janne Hauthonen kommer att göra en fullt godkänd säsong. OK han är ingen raket på rören men han såg lovande ut under de första matcherna innan Boorken körde skiten ur honom med sin hårdare träning. Dålig fingertoppskänsla från Boorkens sida i hans fall. Att J.H skulle "drabbas" hårdare av nedträningen än resten av laget borde han ha insett och således tagit det lugnare med honom.

GävleLasse: Widing tycker jag har varit ganska ok,men Danielsson och Hermansson kan betydligt mer..det håller jag med dig om. Hautonen har jag inte direkt någon uppfattning om men som du påpekar blir han säkert en tillgång för laget så småningom.

Jag tror att Sundström kommer att få sina chanser vad det lider..och visst: Han ska vara centerforward, frågan är bara vilka yttrar som ska vara med i kedjan ?

En jävla tur att vi inte värvade Hjalmarsson som det surrades om.

En försvagad konkurrent är en bra konkurrent :)

Gusten: Men då hade vi väl fått pengar för honom? Eller måste han ha spelat matcher för laget först?

Fundamentals: Vette katten om man får nåt för en tjomme som inte lirat nån match. Men vi blir säkert snart varse om det ;)

Gusten: Japp, snart kommer det nån katt som vet saker.

Gusten: sett till luleås backbesättning så vet jag inte om de försvagats vidare mycket.

Tycker det är bra att Hermansson stannar, han var i en riktig toppform innan Lupaschuck (stavning?) crosscheckade han i ryggen nere i Malmö, kan han hitta den igen så är riktigt vass framåt.

Luleå räknade med att Hjalmarsson skulle utvecklas till en EHT-spelare kommande säsong, så visst är det tungt att tappa honom till NHL. De har bra spets, men dålig bredd på backsidan.

Angell lika bra som Lidas...? Vad är nästa; Nolander lika bra som Scott Niedermayer? Om Angell hade varit hälften så bra som Lidas, så hade NHL-klubbarna stått på kö för längesen.

Lindström sparkas ifrån LHC. Vore en riktigt bra förstärkning till BIF men nu när truppen är spikad så lär det ju inte kikas nått där..

mattiaskarlgren:

Vill du bara berätta vad det är som gör att Lindström vore "en riktigt bra förstärkning till BIF"...!?

Han lär väl dessutom bli kontrakterad av Percy IF eller nåt...

rackham: Lindström bevisade väl i slutspelet att han är en bra ES spelare. Högerskytt dessutom. Han skulle ju vara bland Brynäs bästa forwards iaf. utan tvekan..

mattiaskarlgren: behöver vi verkligen en högerskytt till? vi har 11 stycken...

Johan "Liket" Lindström utan kontrakt i LHC. Ser honom också som en utmärkt försträkning till Brynäs, även om truppen är spikad idag. Ett tips - Han hamnar i Hv... där han har spelat tidigare plus att han är från Småland.

Robban_Brynäs:

Ja, eftersom "Liket" är född och uppvuxen i Taberg, som är ett bruks och villasamhälle i Jönköpings södra delar, så hade nog som tidigare angivet plus för att han är från Småland, smidigt kunnat bytas ut mot att han är från just Jönköping :-)

Et tu Brute: Ett minus skulle försås vara att han ratats av klubben en gång.

GävleLasse:

Han ratades aldrig, men liksom så många andra juniorer som inte är riktigt mogna att ta steget till seniorhockeyn, direkt efter sitt sista juniorår, så hamnade han i samarbetsavtalet med Tranås. Han var ju inte direkt ensam i Taif, 99/00. Stefan Liv, Andreas Andersson, Johan Fransson, Magnus Axelsson, Henrik Nilsson, Johan Ström, Karl Helmersson, Magnus Svensson, Daniel Wallin samt Johan Franzén var andra "HV-juniorer" som befann sig där samtidigt.

Under senare år har man väl mer lagt ut detta samarbete på Oskarshamn istället. Martin Thörnberg är ett exempel, Niklas Hjalmarsson ett annat.

Ur "de ratades skara" från 99/00, så är ju också Andreas Andersson tillbaka i HV i år. Johan Franzén är en annan från denna skara som också skrev på för HV för två år sedan...men sedan fick han sitt NHL-kontrakt.

Det som talar för att han inte hamnar i HV, är väl i så fall att han får bättre betalt någon annanstans...eller garantier för mer speltid och dyl. Som det ser ut i HV idag så får han ju gå in och kämpa om en plats i tredje femman. Fast det blir ändå ett ganska löst antagande, eftersom vi inte riktigt vet hur det ser ut i september. En hyfsad ES-spelare får man ändå säga att det blivit av "Liket".

Et tu Brute: det där har du mer koll på än mig. Jag lyfte ebdast fram den möjligheteb...

GävleLasse: min laptop kan inte stava ;)

« · 888391 · »