1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 739222 inlägg · 7967 ämnen

Silly Season 09/10

Sv: Silly Season 09/10
arnio: Vad har globen med DIF att göra. De har ju flyttat till hovet.

Jajjen: Ja de är ju lite konstigt om Läkerol Arena tex är dyrare för Brynäs än vad Globen är för Djurgån. Tyvärr så kan jag inte tolka det på andra sätt än så då Brynäs omsättning är 40% högre än Djurgårns.

rackham: Det här är goda nyheter. Brynäs planerar för oförändrad spelarbudget samtidigt som i stort sett alla konkurrenter ska minska spelarkostnaderna. SSK med så mycket som en femtedel. Betyder alltså inte att vi blir bättre men alla andra blir sämre.

Siffrorna på omsättningen är ju lysande för Brynäs. Vi har en omsättning som är typ 40% högre än DIF och Rögle, 30% högre än SSK, Timrå och Skellefteå. Vi är en ekonomisk stormakt! Skulle i en normal verksamhet betyda att vi kan ha motsvarande högre spelarbudget (och det är givetvis därför som alla föreningar vill bygga ny arena). OM det inte är så att nån i organisationen tagit beslut som innebär att man byggt en hall som drar såna kostnader att den inkräktar på verksamheten. Skulle betyda att Brynäs lirar hockey för att finansiera en usel investering. Isåfall finns bara en lösning: Sälj skiten!

Med tanke på hur man budgeterat tidigare får nog alla uppgifter från föreningen tas med en nypa salt tills revisorerna kollat allt. Det kanske dyker upp en oförutsedd utgift på några miljoner.

Bissett19: Till följden av torrdass på etage 3...

bradberry:

"Fjärrvärme har man i alla fall kommit fram till att man ska ha...

Det tar sig..."

Snart kanske det kommer varmvatten ur kranarna också;)

arnio: Två mille plus efter att ha bantat spelarbudgeten med 7 sådana... Nä ngt är fel... Hur ser du på kravet att bygga en C-hall? Ger man sig på det och samtidigt siktar på jumbotron samt ett par tre saftiga nyförvärv i rådande lågkonjunktur med nuvarande strategi så skulle vi behöva Abramovitj eller nån...

Fjärrvärme har man i alla fall kommit fram till att man ska ha...

Det tar sig...

Luktar fortfarande lite amatörförining...

rackham: Hoppas att Brynäs börjar få lite koll på kostnaderna nu efter några år med Läkerolen. Styrelsen verkar lika förvånade varje gång de har räknat fram resultatet.

"Fan det blev 8 mille back.
Hurra 2,5 mille plus."
Vad blir överraskningen nästa gång?

Jag känner framgångens vindar vina, Brynäs är på G.

Men behövs verkligen både Sundlöv och Sjödin? Känns som att pengar slängs i sjön där.

bradberry:

Om verksamheten så tillåter... = )

Har frågat föreningen när årsmötet går av stapeln och väntar på besked... men det blir väl till att ta semester för att kunna delta.

bradberry:

"Kommer ni att skära ner i budgeten till nästa säsong? På vad i så fall?

Hans-Göran Karlsson, klubbdirektör, Brynäs
Nja, förhoppningsvis ska vi ligga kvar där vi ligger i dag, på runt 118 miljoner. Men det händer mycket i vår omvärld och vi kan inte vara så naiva att vi inte inser att det kan påverka oss.

Tommy Fritz, klubbdirektör, HV 71:
Spelarbudget och andra kostnader kommer att sänkas med ungefär fem procent, men omsättningen kommer att se ut ungefär som i år (ca 140 miljoner).

Mats Ahdrian, klubbdirektör, Frölunda:
Vi har pratat om att ta ner åtta-tio miljoner, vilket är sex procent av vår omsättning. Det handlar exempelvis om att resa lite annorlunda och att sänka kostnaderna på materialsidan.

Thomas Johansson, klubbdirektör, Timrå:
Vi kommer nog att sänka vår nuvarande omsättning (91–93 miljoner) något. Vi kommer att försöka dra in på allt, men vi sänker inte våra sportsliga ambitioner.

Mike Helber, klubbdirektör, Linköping:
Budgeten ska skäras ner med tio procent, det handlar om ungefär 15 miljoner kronor. Det innebär att ungefär fem av dem miljonerna ska plockas från spelarbudgeten.

Håkan Loob, klubbdirektör, Färjestad:
Det tror jag, vi tittar mer än någonsin på vad vi kan göra. Inte bara på att dra ner utan även effektivisera våra kostnader.

Jerry Häggström, vd, Modo:
Vi har förhoppningar om att ligga på samma omsättning som den här säsongen (ca 120 miljoner). Men vi ska presentera ett projekt som innehåller en resultatförbättring på tio miljoner kronor.

Per-Anders Isrelsson, kluddirektör, Skellefteå:
Vi omsätter runt 80 miljoner den här säsongen och någonstans där hamnar vi väl nästa år också. Men som alla andra försöker vi leva kostnadsmedvetet.

Stefan Jonson, klubbdirektör, Södertälje.
Hur det än går i kvalserien måste vi skära i kostnader. Vi kommer att omsätta runt 90 miljoner kronor i år och det blir det inte nästa säsong. Låt oss säga att vi minskar elitverksamheten med kanske 20 procent.

Peter Hedlund, klubbdirektör, Rögle.
Vi kommer att omsätta runt 70 miljoner kronor den här säsongen och spelar vi fortfarande kvar i elitserien blir det väl någonting liknande nästa vinter också.

Mats Larsson, ordförande, Djurgården.
Vi har inga planer på att dra ned. Jag tror vi omsätter runt 70-80 miljoner den här säsongen och det ska vi nog orka med nästa vinter också.

Curt Johansson, ordförande, Luleå.
Arenan håller på att byggas om och nästa säsong kommer vi att öka omsättningen från runt 85 miljoner kronor till 100. Bland annat får vi 18 nya loger."

Källa: Aftonbladet

rackham: Årsmötet reckham... Kommer du upp?

bradberry:

Ja, vi står och faller med Arenan.

DET vill jag höra hur föreningen tänker hantera...

rackham: Har en känsla av att årets trupp (budgetalternativet) hade genererat ett större plusresultat om vi fortfarande huserat i Gavlerinken...

Suck...

bradberry:

Ja, nu har vi ett år bakom oss som resulterat i att näsan är precis över vattenytan sportsligt och ekonomiskt, men HUR tar vi nästa steg?

Det är små marginaler ekonomiskt och sportsligt.

Kostnadsreduceringen på 10 miljoner tog oss till 0-strecket. Men det räcker inte.

Det finns STORA lån att betala på och det finns STORA krav att investera i verksamheten (läs framför allt i truppen) för att hänga med i utvecklingen, ännu mindre ta kliven upp mot toppen.

Tydlig strategi NU!

Signaler, bradberry, signaler!

rackham: Jo, läste i pappersblaskan jag... (surmulen gävlebo)

Brynär verkar ha bitit sig själv i svansen i ivern att få till ett avtal om ny arena. Här har man i avtal tagit på sig ett ansvar som skulle kunna själpa klubbens ekonomi...

Vid tiden för detta hade man väl tankar på att L.A skulle generera miljonvinster x 10 per säsong.

Istället har L.A blivit en "Ekonomisk belastning" som man säger.

Inte vet jag men någonting (eller mkt) sköts ju inte tillfredsställande... Bara en sån sak som att man FÖRST NU investerat i fjärrvärme. Menvaf... Kunde man inte gjort detta för tre år sen?

VEM TÄNKER?

bradberry:

Ser på nätet att Lasse Öberg m fl "mullrar" angående den efterlängtade C-hallen...

Det blir intressant att se vad förhandlingen med kommunen ang C-hall tar vägen.

Ny "jumbotron" verkar vara på gång i alla fall...

Källa: www.gd.se

Gusten: P-O Ejendahl- Vilken mupp!

Fy fan vad dålig tajming att gå ut med detta NU. Luktar frustration över dåliga resultat. Farligt för en klubb att förlita sig för mycket på sådana människor/Näringsidkare.

Jag tror faktiskt inte loppet är kört än för Leksand...

Riv avtalet med Ejendahl, flytta in i en islada å satsa på juniorer! Då har vi LIF i ES inom kort... :-)

Den här insändaren var i GD härom dan. Den säger en hel del om hur det brukar vara så här års i BIF.
Att fansen lägger ut "önskelistor" på nyförvärv på olika forum som både är rimliga och helt orimliga är väl en del av att vara just fans.
Men att hålla på som Sundlöv gör (inte första gången precis) är ju löjeveckande. En viss risk för att tidningar gör en höna av en fjäder i hans uttalande får man ändå ha i åtanke.

Sundlöv och övriga sk. talangscouter i Brynäs skull ALDRIG bli erbjudna liknande jobb i en annan förening. För dåligt kunnande och sämre kontakter gör att det blir floppar i stil med Wanvig,Vas,Williams,Pekkala ........ ja listan kan göras hur lång som helst.
I en förening med lite pengar blir ju sånna här värvningar dubbelt så dyra, istället för att vara mer grundliga i sin scouting (där har vi kunnandet igen).

JanT:
Håller med, han har ändå rätt bra träff-ratio med den plånboken.

65selander: "Öppen vädjan till Ejendal. Flytta lagret till Gävle, jag lovar att det finns ett lag som behöver pengarna bättre och har bättre logistik gällande ditt företag. Trort o m vi skulle förvalta dom bättre ;-)"

Den där göken kan dom gärna behålla. Så urbota dumt att gå (rulla) ut i media och spä på den tuffa situation laget befinner sig i. Där ser man baksidan med starka sponsorer som Ejendal och Percy ... tjommar som inte kan ett skit om hockey men ändå ska in och peta i delikata saker som lagbygge ... snacka om fara för hockeyn.

Sen kan jag inte se det "fiaskot" av leksand heller, de tre tuffaste motståndarna varav två på bortaplan. Lägg därtill skadorna på två bärande backar.

Bara tll att ladda inför: Atlanta Thrashers - Detroit Red Wings
30 min kvar till nersläpp.

JanT: HAHAH stört sköööönt!!!!

JanT: Stamtavla... Finns vissa som tycker att sin gatukorsning är fin också men å andra sidan så brukar den bita sin husse eller matte...

Hade jag varit sportchef i LIF hade jag gjort som min far som är född i Vemdalen och farfar som var född i Ramsele, dragit ut skiten på en myr och skjutit dom. De sköt bara odugliga jakthundar. ;-)

JanT: Du vet väl att Gud hör bön!

Det är bara att knäppa händerna!

För egen del blir det aftonbön - God Natt.

JanT: Hahahahahaha!!!! :D

MarcusElving: Jag läste i "vakttornet" att Mattias Tedenby, Johan Davidsson och Martin Thörnberg setts utanför missionskyrkan i Gävle.

Det sägs att den nye pastorn besvurit dessa 3 spelare att i herrens namn lämna HV för Brynäs!

Till råga på allt har 5! finnar siktats på Sätråsen, bärandes på väskor!

Har mormor en hel femma på G????

arnio: Har hört att Bäckis snackar en del med Mike Green och Semin i omklädningsrummet, så de två ligger nog väldigt nära Brynäs inför nästa säsong också. Brashear brukar ju vara med och surra ibland också, så han är nog också i stort sett klar! Skönt, släng dig i väggen Lance Ward!

Fan, Bäckis ordnar ett kanonlag åt oss till nästa säsong han. Hygglig kille det där!

SM-GULD 09/10 - Brynäs Capitals ;)

65selander: Såg att Leksand lagt ut 10-tals miljoner de 4 senaste säsongerna på inte mindre än 36 st "stjärnor" med fin stamtavla.

Många av de som sitter och häcklar Sundlöv skulle med all säkerhet applåderat dessa värvningar om de hamnat i Brynäs.

"titta vilka fina stats - 20 mål i tjeckiska ligan och 129 NHL-matcher"

Situation har ju dessutom sett exakt lika dan ut i Malmö.

Detta spektakel manar till eftertanke; det räcker inte med pengar för att skapa ett slagkraftigt hockeylag.

Sundlöv gör ett bra jobb med de knappa resurser han har!

bradberry: Vem som helst kan lägga ut ett rykte på eliteprospects med en tidningsartikel som stöd.

Det hela är med andra ord fullständigt nonsens.

65selander: Blir ju Nyllet och Kronvall också aka du se.

GävleLasse: Eftersom Bäckis är kompis med Ryssen så är ju även han klar eftersom de umgås...

Förövrigt så tycker jag att vi spikar KS nu. Sparka tränare och ta tillbaka efter något år, det är bara BIF och LIF som klarar sådant. Skillnaden är att Boorken klarade av det.

Öppen vädjan till Ejendal. Flytta lagret till Gävle, jag lovar att det finns ett lag som behöver pengarna bättre och har bättre logistik gällande ditt företag. Tror
t o m vi skulle förvalta dom bättre ;-)

Gusten: I så fall skall Bäckström vara ett konkret rykte fram i augusti för han tränar ju med Brynäs då...

65selander: Granis var definitivt bland topp 3 i Brynäs sett över hela säsongen ok. Trots att han dippade efter nyår.

arnio: Då har du tittat på någon annan kanal...

Lite kul ang publiken i slutspelet so far...

Team

GP

Spect Avg   GP Spect Avg   GP Spect Avg

1

FHC

3

34136

11378

3

17741

5913

6

51877

8646

2

FBK

2

15237

7618

3

18534

6178

5

33771

6754

3

LHC

4

30107

7526

3

17331

5777

7

47438

6776

4

HV71

5

35190

7038

3

17408

5802

8

52598

6574

5

BIF

2

12522

6261

2

15237

7618

4

27759

6939

6

SAIK

4

23343

5835

4

30107

7526

8

53450

6681

7

TIK

3

17408

5802

4

28152

7038

7

45560

6508

8

LHF

2

10703

5351

3

34136

11378

5

44839

8967

Gusten: Jag skojade bara till det lite. Visst är det som du säger att han betydde mycket för Sandin och Silfer de sista matcherna. Samtidigt så var han mycket vassare före nyår men visst var han med på banan ända till det bittra slutet.

arnio: Orkar inte ens bemöta...

Konstaterar bara att vi förmodligen ser väldigt olika på hur han tillför...

arnio: Då tittade du inte tillräckligt, han var en stor bidragande orsak till att Silfverberg och Sandin gjorde en bra avslutning.

bradberry: "Han står ju trots allt som konkret rykte på eliteprospects"

Jonathan Granström (F) Brynäs Mora
03/20/2009 | Source (Training with team)

Parantesen anger ju alltså att det är ett rykte om att han TRÄNAR med Mora just nu, inte att han är aktuell inför nästa säsong.

Sen håller jag självklart med om att det inte sänder några skitbra signaler direkt, jag köper svensexa-spåret :)

bradberry: Jag såg inte till han efter nyår, kanske han var osynlig

arnio:

?

bradberry: Granström spelade han efter nyår?

65selander: Ja som t.ex. att nya backparet Numminen/Sajonma skulle vara klara för BIF t.ex....

bradberry: Jag såg Fernholm gå med röd halsduk... Han skall spela med LHF ;-)

Rykten kan man starta utan någonting bakom... Se bara på hur USA underminerar... äh Skit i politiken.

Det som är viktigt är nu att Sundlöv gör något vettigt förutom att försöka behålla hela förra laget utan utrymme för utökat kompetens

65selander: Signalerna Selander, signalerna....

Sänder inga bra vibbar. Bara hoppas det är en höna av en fjäder här. Låt säga att de körde en plojmatch polare emellan.

Han står ju trots allt som konkret rykte på eliteprospects. Men de verkar ju å andra sidan grunda detta på den där jävla artikeln...

Nä, Granström står för "hjärta". Han ska inte träna med annat lag. Jag bestämmer härmed att det hela rörde sig om en plojmatch. Svensexa för Håkan Boggs brorsa typ... :-)

Hård: Träna kan han väl göra, han kommer ju från grannbyn men har svårt att tro att MIK har knatat på is redan när de har en organisation och lag som spricker fortare än vad Berlinmuren gjorde.

Gusten: knata över till Granis morsa och kolla läget.

Vet inte ens om man vågar tro på dom där ryktena. Finns liksom ingen logik i det hela. Dels finns det ingen anledning till att träna för en annan klubb, oavsett om det är i Elitserien eller Allsvenskan. Och om han nu skulle vara intresserad av att spela i Mora, varför gick han då till Brynäs?

Nä, jag tror nog att det blev något fel i den där artikeln...

65selander: Äh visst är det väl ändå ok att Granit leker lite med dom gamla polarna på semestern? Inte behöver vi direkt kissa i byxorna av rädsla för att han skulle stanna i dalarna inte, för där spelas inte elithockey.

Gusten: Har jävligt svårt tro att Granis ger upp en säker plats i ES mot ett harvande i AS där de inte når KS.

Gusten: Äh han träna"r lite med Mora enligt DD"

- Men det sänder ju jävligt knepiga signaler. Va fan ska han på Moras träning å göra? Jag menar... Jag förstår om man har 300 mil hem eller bor på andra sidan atlanten, att man då passar på att hålla igång genom att träna med moderföreningen. Men till Mora är det fan inte ens 15 mil... Behöver han hålla igång ska han fan inte köra med Mora.

Nä...detta luktar skit!

Jajjen: Äh han tränar lite med Mora enligt DD. Han är säkert hemma i Orsa och eftersom han var aktuell för landslagsuppdrag så höll han säkert igång 14 km från barndomshemmet.

« · 1145669 · »