1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 739239 inlägg · 7967 ämnen

Silly Season 09/10

Sv: Silly Season 09/10
arnio: Vad har globen med DIF att göra. De har ju flyttat till hovet.

Jajjen: Frågan är väl inte hur stor budget man har utan mer vad man lägger pengarna på.

arnio: DIf betalar bara hyra för Hovet, Brynäs får betala allt själv från sopsäckar till takplåt

65selander: Sorry hovet skulle det va. Men att Läkerolen kostar mer för Brynäs än Hovet för Dif är otroligt.

GävleLasse: Svaret är ganska enkelt om man ansvarar för ett hockeylag. Lyckas man, genom korkade beslut, prioritera resurser till räntor, amorteringar och drift på bekostnad av duktiga hockeyspelare, puckar och isotejp bör man nog fundera över vilka val man gör.

65selander: "Brynäs får betala allt själv från sopsäckar till takplåt"

Du skulle ha informerat Brynäs om det innan dom byggde "gökungen".

rackham: "Håkan Loob, klubbdirektör, Färjestad:
Det tror jag, vi tittar mer än någonsin på vad vi kan göra. Inte bara på att dra ner utan även effektivisera våra kostnader."
Effektivisera våra kostnader, hur går man det månntro?

JanT: "Sundlöv gör ett bra jobb med de knappa resurser han har!"

Sundlöv må göra ett bra jobb. Men det här med "knappa resurser". Har du nån källa till det påståendet?

Huss:

Mera hockey per satsad krona?

Ungefär som att Brynäs 08/09 budgeterat en minskning av personalkostnader i Brynäs IF med 10 miljoner jämfört med utfall 07/08 och Brynäs Arena AB en minskning med 1 miljon.

Det finns mer att ta av för att betala räntor, amortering och kanske, kanske tom en liten extra slant till spelartruppen.

Stor omsättning (ca 116 miljoner)
Stora kostnader för personal (ca 60 miljoner)
Dyr bostad (räntor ca 7 miljoner)

Källa: Brynäs årsmöte

Mycket och dyr personal är det...

Mer hockey för varje satsad krona!

rackham: Det blir väl mycket och dyr personal när varenda trojänare som ligger av ska få jobb.

Peja:

Ja, inte skulle det skada med lite mer trimning av organisation, och det gäller kontrakten i A-laget också.

Vi har omsättningen som andra lag har i toppen, vi har en arena som slukar resurser, vi har en trupp som är byggd för 55 omgångars snålspel.

Trimma arenan.
Trimma organisationen.
Trimma truppen.
Gasa eventsidan.
Bygg ett robust slutspelslag.

Men sälj, SÄLJ föreningen i alla externa kontakter!

Limpan förnekar att han är klar för TIK:

"Bland annat Expressen och Dagbladet i Sundsvall har gått ut med att Anders Lindbäck är klar för Timrå och att allt är påskrivet, något som många Brynäsfans läst. Men han är inte klar för någon klubb enligt honom själv.

– Det har inte hänt något nytt. Jag har inte skrivit på något, säger Lindbäck."

Bissett19: Starkt av Leksand att hålla 1-1 mot Lakers

Bissett19: Konstig länk va?

spud:

Ooops.

Din länk var något bättre;)

Bissett19: Konstig länk

arnio: Ännu starkare att tappa till 2-3 precis i slutet. :)

bradberry: " Men det sänder ju jävligt knepiga signaler. Va fan ska han på Moras träning å göra?"

Haha..
Ja, det måste verkligen vara första gången som en spelare tränar med sitt gamla lag, eller hur?
Granis träffar lite kompisar från hemtrakterna och passar samtidigt på att hålla igång det fysiska.
Och genast är nån tomte framme och tror att det handlar om en övergång.
Ska man skratta eller gråta?

Huge: Som vi konstaterade:

Det handlade nog om Håkan Boggs brorsas svensexa... :-)

Månsson sägs ju vilja lämna Skellefteå, tror ni Brynäs har honom i tankarna? Skulle han vilja komma tillbaka till Brynäs, så kanske hans kompis Widing stannar också?
----------------
Har ni hört några nya rykten om värvningar till Brynäs(seriösa sådana)? Vilka är aktuella än sålänge?

Jonte321: Sundlöv är väl nere kring medelhavet och spelar billig golf (måste bota hooken), han grät ju ut om hur jobbigt det var att inte hinna börja värva förrän efter kvalserien.. Så när KS är avgjord kanske han börjar jobba igen, annars blir det ju orättvist.

Partyjack: Har hört att han golfar på minigolfbanan i Boulongern, då kan han samtidigt lyssna när GIF tränar och ev värva nån vass spelare därifrån....Han är inte dum mormor.

Jonte321: Tror du på allvar Widing skulle tacka nej till en massa rubel för att få spela med Månsson i Brynäs????

Eh...

Eric Beaudoin lämnar LHC, kan det vara nåt för Brynäs? De tre senaste säsongerna har han gjort 26. 27 och 23 poäng i elitserien så han kan ju producera. Vi skulle ju helt klart behöva nån som kan spotta in 15-20 mål under en säsong iaf.

Hence: Ja Beaudoin skulle verkligen vara en förstärkning. Han skulle lätt kunna ta en plats i förstakedjan i dagens Brynäs.

GävleLasse: Beduinen mot Widing känns som ett bra byte, rent spelmässigt.
Vi får då en bra målgörare som dessutom är en klart bättre targetforward än vad Widing är. En som kan frysa pucken längs sargen och behålla den tills förstärkning anländer.

Huge:
"Beduinen mot Widing känns som ett bra byte"

Fast Beduinen är ju center,jag ser hellre ett byte mellan Lind och Beduinen.

Bissett19: Ähh, Granis är ju också center men går lika bra som forward.
Behåll Lind och komplettera med Beduinen som kan spela både center och forward.
Känns som att det krävs nåt vassare för att axla Linds mantel....

Huge: Lind är slut...inse och släpp taget.

2008-2009 Brynäs Elitserien 18 2 3 5 10

Linds sk mantel är inget annat än en särk tilldelad av Gävle lasarett...

Huge: Personligen tycker jag inte Beaduoin är tillräckligt målfarlig för att ersätta Widing rakt av, han känns mer som en Månsson-typ. Byter vi Widing mot Beauoin så blir vi bara ännu brunkigare och ännu uddlösare än vi varit i år.

Däremot skulle jag gärna se kanadicken i laget, men inte med pressen att han ska göra >20 mål.. För det har han inte i sig.

GävleLasse: Helt Ok stats på Lind i förhållande till antalet spelade matcher.
Att rata en mkt kompetent och hårt jobbande center med stort klubbhjärta vore att kasta ut barnet med badvattnet: dvs korkat.
Enda frågetecknet är skaderisken.
Efter operationen ser jag dock inget skäl att börja yra om fortsatt skaderisk, eftersom skaderisker är nåt som alla spelare är utsatta för.

Partyjack: Nä, nån målspruta a la Widing lär Beaduoin aldrig bli och där håller jag med dig: han känns mer som en Månsson typ, fast med ett bredare register.
Frågan är om han isf är rätt man att ersätta ex Lind och om vår centerbesättning därigenom förstärks?
Tveksamt.
Han känns inte tillräckligt kreativ som ersättare i ex PP, där Lind är ett klart bättre alternativ.

Just centerfrågan och Linds vara eller inte vara blir en marig nöt att knäcka.
Man vill ju dessutom att både Sundström och Dixon får fortsätta sin utveckling i laget.

Huge: Kom igen nu Huge, Lind är en klassisk och omtyckt Brynässpelare men hans skadeproblem har hållt på lite för länge. Gillar själv Lind jäkligt mycket men jag tycker gott han kan få dra utomlands och tjäna lite pengar istället.

Ibland måste man göra sig av med lite heliga kor.

Davey_22: Ahh fan..jag vet inte, kan inte bestämma mig om Lind...ens kunnande grumlas väl av nostalgi.

Huge: Man ska tänka på att Lind genomgått operationer innan denna, och både i hans fall och generellt sett brukar en operation i höft/ljumsk-trakten ofta göra att någon annan del i området börjar nötas och snart står en ny operation för dörren.

Ser MYCKET hellre att vi försöker behålla Dixon och Sundström då det finns så extremt mycket mer utvecklingspotential i de två.. Även om Lind mkt väl med en frisk säsong skulle kunna funka.

Men det finns inga garantier för det. Snarare tvärtom tyvärr..

Davey_22: Då kan du ju tänka dig hur grumligt Sundlövs kunnande måste vara, de har delat ganska många säsonger ihop..

Sundlövs kunnande (det lilla som finns) lär vara närmast bortblåst mtp hur mkt de har gått igenom ihop.

Känner mig rätt säker på att det blir nytt kontrakt på Lind, tyvärr i mina ögon.

"– Det har inte hänt något nytt. Han har massor av anbud från klubbar i elitserien, men någon annan elitserieklubb än Brynäs är inte intressant i dagsläget, säger Widings agent Lars Cederström."

Känns skönt att läsa faktiskt.

Huge: "Helt Ok stats på Lind i förhållande till antalet spelade matcher."

Javisst med samma poängsnitt per match så blir det 15 poäng på 50 matcher, bättre än Vas i alla fall. Förläng 5 år.

Dessa nyförvärv skulle jag helst vilja se i Brynäs(alla kanske inte får plats, men dessa är killar jag kan tänka mig):

Staffan Kronwall
Mathias Månsson
Eric Beaudoin
Jonas Andersson
Kyle Wilson
Anton Rödin
Henrik Thegel
Pierre-Edouard Bellemare
Mika Pyorälä
Kimmo Koskenkorva

Jonte321:

Jag skulle vilja se dessa:

Niklas Bäckström
Niklas Lidström
Thomas Holmström

Jag glömde Brendl förstås

Andreas Valdix från Oskarshamn till Brynäs?

Hence: Det kanske kan stämma. Men Brynäs behöver inte fler dussin-lirare. Det "vi" behöver ha in i laget nu är tex en center och forwards som gör över 30-40 poäng per säsong.

Visst har flera av dessa spelare som man då hittar ett stort lönekrav men någon måste man kunna hitta bland alla spelare!

Hence: Hamnar Valdix i Brynäs så blir jag förbannad. Vad ska man med en halvdan Allsvensk center till? Presenteras Valdix som Brynäs första nyförvärv, då kommer jag att börja grina helt klart. Då får man ett besked om vilken ambitionsnivå Brynäs ligger på för tillfället, och inte är det ett trevligt besked i såna fall.

MarcusElving: Bara att hålla med dig och Karlgren. Kan inte se vad Valdix skulle kunna göra i Brynäs som inte skulle kunna göras bättre av nån av våra bästa J20-spelare

Hence: Exakt! Vi behöver spetskompetens, inte massa utfyllnadsspelare!

MarcusElving: tyvärr så är det just såna värvningar som Sundlöv gör... för att sedan snacka om succé när han gjort 5 mål på 55 matcher

GävleLasse: Det är ju tyvärr det... Det är det som gör en rädd. Sådana värvningar får Kristian Forsberg till Modo att framstå som toppvärvningar...

GävleLasse: Precis, förstår inte att man ens blir förvånad längre. Dock ska ju sägas att han kanske inte ens är påtänkt för Brynäs. Men jag har svårt att se att så många andra lag än Brynäs tror att de kan få nytta av en spelare som Valdix.

Fahlman på HK får sej en pratstund med Månsson där han förnekar flytt från Skellefteå:
"Jag vet inte vart det kommer ifrån. Kanske att jag har en lite jobbig familjesituation. Min dotter är fyra år och bor i Karlskoga, och det är tufft att knappt få träffa henne alls under vinterhalvåret. Sedan bor min tjej nu i Norge. Men jag har ju kontrakt med Skellefteå och kör vidare på det."

Sedan avslutar han samatalet med att avslöja vad Widing gör i Staterna:"Han är i Washington och friar"

« · 1145669 · »