1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742152 inlägg · 7967 ämnen

Silly Season 09/10

Sv: Silly Season 09/10
Zzz: Nej men har man lagt ut mycket pengar på en defensiv klippa så måste han snitta minst 20 minuter per match. Jag tror inte att Bertilsson är redo för så mycket speltid.

GävleLasse: Absolut, man kan köra Sunkan brevid Bertilsson. Vi kan alltid dividera om han är redo eller inte, men Skellefteå med flera låter sina unga junior backar få chansen och dom har tagit den. Vi kan inte kräva att dom ska vara färdiga eliteseriespelare innan dom får speltid.

arnio: Jo han var ju det.. Så det kanske finns en oslipad diamant där. Han har ju inte fått speciellt många chanser. Han fick ju spela en hel del med Dixon i början och de var en katatrof defensivt. Men där kan man ju inte enkom skylla på Vas.

Jag tror fatkist att Vas skulle kunna vara en spelare som funkar tillsammans med en spelartyp som Kahnberg. Han är tung och kan skapa ytor åt Kahnberg när han snurrar i offensiv zon.

GävleLasse: Var inte Vas väldigt dominant i den där skills competition också?

Zzz: Jag ser hellre att man spelar en ny defensivklippa bredvid Hietanen. Jag tror det finns massor att hämta från Juusu om man kan ge honom en lite mer offensiv roll. Han sopade ju hem skillskompetition med sitt skott inför förra säsongen så jag tror det finns en bra potential där. Bara någon talar om för honom att man FÅR skjuta direkt på mål och inte behöver valla den i kortsargen varje gång.;)

Bertilsson är ung och jag tror inte han är färdigbakad än. I alla fall inte till den grad att man skall offra en dyr defensiv klippa att spela tillsammans med honom. Det är ju en viss skillnad på speltid.

GävleLasse: Om Somervuori är finnanserad och inte ersättare till Widing hoppas jag att kan ersätta honom om han sticker.
Vi behöver en defensivt skicklig back, varför inte offra Nolander och ersätta honom med en defensivt stabil back och spela in Bertilsson brevid honom?

Jag tycker Brynäs har öppnat starkt på årets silly season om man ska tro rykterna dock verkar bristerna från förra årets trupp bestå. Behovet efter en defensivt skicklig back samt en forward som har tyngd och tuffhet och kan driva på mål består. Wanvig värvades för att det fanns ett behov av en sådann spelartyp och jag hoppas inte Sundlöv lämnar den luckan i årets trupp också.

Widing är grymt underskattad av vissa tycker jag. Hans teknik är inte den bästa men han gör mål, viktiga mål och har en attityd, vilja på isen som är enorm. Han kan verkligen tända hela laget när han är på det humöret.

JanT: Ska vi värva en back från Växjö så ska det åtminstånde vara deras bästa back.

JanT: Men som Huge belyste så verkar ju Somervuori redan vara financierad med pengar som kommit utöver den vanliga budgeten. Kan Widing behållas så är det bra, men samtidigt så går han att ersättas precis som du säger.

Men nog skulle man vilja se en riktigt bra defensiv back. Lars Jonsson lämnar ju mycket att önska när det gäller defensiven. Kan man så in en till back så kulle det se väldigt bra ut.

Andersén - Jonsson
Ny defensiv back - Hietanen
Sunken - Nolander

Sedan har vi unga killar som knackar på bakifrån och får man igång målproduktionen framåt så har man mer utrymme att skola in bertilsson och de andra unga killarna.

Gurra88: Men det är väl bara att värva Goren, Kronwall, Somervouri, behålla Widing samt krydda anrättningen med Brendl.

Tror nog snarare de ekonomiska förutsättningarna räcker till en rejäl allsvensk back och Somervouri samt 4-5 J20-spelare. Eventuellt ersätts Vas med Bång.

Vi behöver en tung kille a la Lee Goren.. Fast allra helst en tung backpjäs, som kan städa upp där våra backer brister. Nån som inger lite respekt och som förmodligen drar en hel del folk till läkerolen. Lite som publikfavoriten i jönköping Lacce Ward som kommer tillbaka nu. Jag vet mycket väl att han är en av de sämsta spelarna , haha, men jag möter gärna inte han man mot man..:)

GävleLasse: Känns faktiskt riktigt bra med lagbygget inför fortsättningen. Dock tveksam till att vi kan ha både Widing och Somervouri i laget. Dom ligger nog i samma kostnadsklass. Widing måste ju begära rejält i påökt! Inte helt omöjligt att han hamnar i FBK som kompensation för Eero. Då går vi på plus enligt mig! Widing är bra men endimensionell!

Jag är tveksam till om backsidan behöver förstärkas. Ser gärna att Bertilsson får chansen på allvar tillsammans med Nolander. Därutöver Löf & Hassel som back 7/8. Vi kan inte sitta och klaga på Sundlöv för att han inte släpper upp juniorer och samtidigt klaga på att "vi har för lite tyngd i försvaret". Det scenario som jag kan tänka mig är en tung allsvensk back som kan konkurrera med våra juniorer om 6:e platsen. Christoffer Persson i Växjö skulle bli perfekt i den rollen (han har jag koll på - en av Växjös bästa backar)

Storhonken: Han beskrev i en intervju för några månader sedan att han kände för sin egen utvecklings skull att han ville ha mer istid och helst i en förstafemma.. Han sa då också att han helst stannade i ES då han gillade landet och ligan.

Minns inte var jag läste intervjun.

Varför det sen ska bli just Brynäs är väl svårt att svara på.

GävleLasse: Somervuori vore ju riktigt kul att se i Brynäströjan!Men jag undrar varför han skulle välja oss?Får han inget nytt kontrakt med fbk el?

arnio: Nä här inne blir man bara hånad, bäst att dra:)

Bissett19: Numera litar jag aldrig på någon spelarnas uttalanden om hur mycket dom har hjärta för sin klubb.
Får dom lukta på rätt pengar så betyder inte gamla uttalanden eller löften något.

Huge: Lind skadefri är ju närmast ett nirvana i sjukstugan Timrå. *skratt*

Nej skämt åsido så tycker jag att det ser ganska lovande ut. Hade det inte funnits substans i somervuoriryktet så hade han nog varit klarare i sin kommentar. Det känns som att det är klart men han vill hålla god ton mot FBK och säger att han fokuserar på slutspelet. Beroende på hur det går ikväll så kanske det redan blir klart i morgon bitti att hans nya klubbadress blir Brynäs.

GävleLasse: Känns som att Sundlöv bullat upp för ett win-winscenario:
Värvarpotten går till Somervuori, vilket innebär att vi fortfarande har råd att behålla Widing om han vill stanna kvar.
Om Widing istället väljer att flytta så kan dom pengarna läggas på ytterligare 1 back utifrån.
Centersidan är heltäckt iom att Dixon och Sundström sannolikt förlänger.

Och sen är det bara att hoppas på att Lind drar utomlands.
Vill inte se honom skadefri och pånyttfödd i ES.

Tikinmyheart: Fan Lind och Lindbäck är inte fy skam. Kanske ni vill ha en Vas också? Kontrakt finns färdigt att tas över.

Huge: Pris ske gud. Jädrans tur för oss att BIF i Linds fall frångår sina principer att förlänga med oldboysen:)

Horace76c: Ja, sent ska syndar´n vakna... :-)
Jag har generellt sett inte mkt över för murvlarna och deras skriverier men i såna här fall brukar dom faktiskt rätt så ofta ha rätt.
Bara att hålla tummarna.

Huge:
Ligger det NÅN sanning i SommarVåri-ryktet så kommer jag revidera mina åsikter om Sundlövs fax å det grövsta!!

Tikinmyheart: Sluta gnäll. Ni verkar ju få tillbaka Micke Lind... ;-)

Bissett19: Om ni får Somervuori blir jag riktigt avundsjuk och lite små förbannad på våra sportchefer.

arnio: Nej men det var ju ett aprilskämt.. Inget bestämt ännu..

Bissett19: Kenny får nog kosing så det räcker i RBK. Har väl en jättevilla vid strandremsan ;-)

65selander:

Jag tänkte på Bröderna Jönsson.

Bissett19: Också har vi ju fått behålla Hermansson.

Bissett19: Abbotts lämnar ju RBK...

65selander:

Klart "Plånkan" styr mycket,men inte alla spelare,bara att titta på Bröderna Brothers från Ängelholm;)

Tror dock inte han spelar i FBK nästa år,däremot ser jag honom som förlorad,blir väl Schweiz eller Ryssland för honom.
Han har ju tydligen kärat ner sej i ngn brud som skall plugga utomlands också,så han valsar väl efter henne,)

Men med Somervuori och Kahnberg så har vi gått på plus.

arnio: Widing kommer nog att försvinna skulle jag tro. Skulle han bli kvar så lär han kosta en slant och frågan är om han är värd den. Visst har han gjort mål men samtidigt så lämnar han en hel del att önska. På elitserienivå så måste man ha ett bredare register när det gäller finter.

Knäckfrågan ligger snarare i Dixon. Blir han kvar eller ska man leta fram en ny? Skulle man få Somervuori med så vore ju en klasscenter mellan honom och Kahnberg ett jättekliv framåt. Även fast jag tycker att Dixon blev bättre och bättre ju längre säsongen led.

Det känns ändå som att man borde snegla lite på backsidan. Att Brynäs var bra bakåt den här säsongen kan ju inte bara tillskrivas backarna utan det var ju hela laget som jobbade hem på ett bra sätt. På bekostnad av offensiven. Man kan göra en jämförelse mellan Boorks regim. Första och andra säsongen var man täta bakåt men skapade inte så mycket framåt när man sen skulle bli offensivare så visade det sig att backarna inte höll måttet defensivt riktigt. Jag vill ha in en defensivt skicklig back till som komplement till Andresén. En i klass med Obsut eller Majesky skulle smaka fågel.

Bissett19: Tar inga löften på allvar längre, plånboken styr alla spelare. Ger FBK Widing ett antal kronor mer så stickar han som en hane som ser en löptik.

Bissett19: Det vore ju inte första gången en hockeyspelare förfinat sanningen under silly season iofs.

Man kan knappast klandra honom, ifall regerande svenska mästarna (antar jag) kommer med ett FETT (antar jag) bud så ska det till ett jävla hjärta för att stanna i Gävle.

Wesley:

Widing har väl tydligt deklarerat att om han blir kvar i Sverige är det Brynäs som gäller,vi får väl se om dem orden fortfarande gäller...

Partyjack: Kommer han så är det kanon, men glöm inte att Widing hänger löst. Trots allt plus om vi får Somervuori och Kahnberg och tappar Widing.

Bissett19: Men det har ju ryktas om att FBK rycker i Widing, så jag hoppas att det inte är någon rokad som kommer att ske.

Bissett19: Isf är det bara att lyfta på hatten till Sundlöv, känns som att Kahnberg och Somervuori skulle kunna leda offensiven i egentligen vilket ES-lag som helst.

Bara att hoppas att förlängningar och kanske en stark defensiv pjäs faller som det ska så känns laget riktigt starkt.

Wesley:

Somervuori till BIF låter väl helt okej i mina öron;)

sylf: Webb Expressen har lagt fram det så här.

FBK:s finska stjärna på väg till Brynäs

KARLSTAD. Brynäs är nära att göra klart med en av Färjestads slutspelsstjärnor mitt under guldstriden.
Eero Somervuori är på väg till Gävle.
- Det är en möjlighet. Men vi har en stor match kvar. Så jag vill inte prata om det, säger Somervuori.

MarcusElving: Enligt Vad jag vet är det en landslagsmässig forward Sundlöv och Brynäs jagar, huruvida Somervuori är det vet jag inte, men om det visar sig att det är han det förs långt gågna förhandlingarr med skulle iaf inte jag bli överraskad.

Partyjack: Klart vi ska signa Sundström, han är framtiden, Lind är forntiden. Men han har ju fått kontaktsförslag och är nära en förlängning precis som Dixon.

Gurra88: "även att jag bra mycket hellre sett kvar Lind än sundström"

Varför?
Jag tycker det finns hur mkt potential som helst i Sundström, han gjorde ju 10-15 riktigt grymma matcher innan han blev skadad i höstas. Tror han kan utvecklas riktigt mycket.
Vore en ordentlig miss att INTE ge Alex ett år till att växa på tycker jag.

65selander: Det är en ytterforward och inte en center de vill ha enligt GD. Centerkvoten är full. Beduinen kan vara spetsen.

Här är lite mer om den sk värvarpotten som någon skrev om tidigare.

...Initiativet känns igen från den intensiva period då Brynäs försökte värva Calle Söderberg i slutspurten av säsongen då Malmö hamnat i kris.

– Då fick vi in 600 000 kronor på relativt kort tid, bara några timmar. Det lovar gott, säger Engwall, som ännu inte kan uttala sig om vilket gensvar insamlingen fått denna gång.

MarcusElving: Enl dagens pappersexpressen så är Somervuori nära Brynäs, han själv väljer att inte kommentera.

Gurra88: Jag gillar också Somervuori! Kollade på matchen ikväll mellan FBK och HV71. Han är ju överallt på banan, ett riktigt yrväder i anfallszon som tänker avslut i de flesta lägen. Vi behöver spelare som skjuter på mål, jag har en egen förhoppning om att Sundlöv är och rycker i honom. Jag skulle bli överlycklig om han skrev på för Brynäs.

Tack för allt Micke Lind ! Lycka till i nästa klubb.

Eero Somervuori har väl ryktats bort från Färjestad. Gillar honom skarpt.. Aningen liten så skulle passa in väldigt bra i vår Hobbits-trupp.;)

Huge: Vill nog allt påstå att Bång är bra mycket bättre forecheckare och fysisk i sin spelstil än vad Vas är. Att han sen förmodligen är god för antalet baljor är inte helt otroligt.

Gällande Lind är jag glad att Sundlöv äntligen tar och rensar lite, även att jag bra mycket hellre sett kvar Lind än sundström, men helst blir jag av med båda.. Om Lind nu äntligen verkar vara över med sina problem så kan sundlöv gjort en riktigt groda. En frisk Lind är ganska många steg bättre än Sundström.

erik_m: Ja han skulle smaka mumma...

« · 1151092 · »