1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 739112 inlägg · 7967 ämnen

Silly Season 09/10

Sv: Silly Season 09/10
65selander:

Undrar om CZE har nån dragningskraft på honom...

Att Brynäs väljer att bryta Vas kontrakt innebär att Vas kommer att kompenseras på nåt sätt. Troligtvis genom att ett belopp som motsvarar hela eller, i bästa fall, delar av de återstående löneutbetalningarna betalas ut. Ger alltså inte Brynäs pengar till värvningar. Däremot blir en plats ledig för Rödin.

Läck ersätter Lindbäck
Somervouri ersätter Widing
+ Kahnberg
- Bertilsson ersätter inte Carlsson fullt ut
Alcén och Lind årgång 08/09 behöver knappast ersättas.

Sammanlagt har vi en kvalitetsspelare plus jmf med senaste säsongen men något sämre backbestånd. Det kanske räcker? Brynäs stora lyft kan bli om det visar sej att konkurrenterna inte kan förstärka alls eller t.o.m. tappar spelare.

Hur som helst – har Brynäs nånsin gjort en bättre silly season?

Ang önskemål om en back så är Karlsson tillbaka på svensk mark. Utan klubb som det verkar också.

Förstår inte heller hur det inte kan finnas pengar till fler spelare då sparkat/förlorat så pass många redan och bara värvat tre nya killar.
Killar jag förövrigt är ruskig nöjda med.

*Magnus kan bli rikigt intressant med mer speltid.
*Eero kommer förhoppningsvis pressa in en och annan puck i målet.
*Läck är en ung lovande målvakt som kan bli något för framtiden.

Tycker som många andra att Widing MÅSTE vara kvar till Varje pris.
Vill han stanna så får Micke ta och råna en bank eller något bara han betalar karln.
Backsidan däremot ser en aning tunn ut om det tillkommer skador på våra 4 första backar. Jag tror iof att Bertilsson fixar en ordninarie plats men Löf har jag svårt att tro på, skulle vilja se Hassel där istället.

Lika så skulle jag vilja se Thegel eller Leidemark istället för Rödin, eller varför inte alla tre i en fjärdelina? vore grymt intressant.

MarcusElving: OK men inte för att jag förstår varför...
låt han gå säger jag och ta tillbaka honom om en par år när han förhoppningsvis lärt sig lite mer än åka fort och skjuta hårt för som det är nu är han inte värd kostnaden för att behålla honom.

Bissett19: Det är den stora frågan, känns som att han sticker ut i Europa där pengarna finns.

Ja, hade på känn att det skulle hända saker i Ö-vik! Får se om det blir någe bättre nu då? :P

Gusten: Ja det kanske vore något.

MarcusElving:

Men vill Widing spela i BIF?

I Modo rullar huvena efter ett missat slutspel.
VD och Sportchef sparkas.

tompap71: Jag vill ha Widing kvar, punkt slut!

tompap71: Typ denna?

MarcusElving: Skit i Widing, ska det dras ihop pengar till någon spelare är det bättre att lägga dem på att värva en erfaren, stor och tung defensiv back. En sådan förstärkning behövs mer än Widing.

HF: Se till att dra igång med insamlingen nu med en gång då? Det är ju nu som det fortfarande finns intressanta namn att värva,.. Inga fler sena Wanvigs tack.. utan kom igång med det initiativet nu med en gång..

HF: KANSKE NÅN KAN RÅNA EN BANK.

MarcusElving: Brooklyn Tigers jobbar på att få igång något sånt.

Lill-strimma: Behövs inte om alla hjälper till :P Många bäckar små...

MarcusElving: Börja panta flaskor.

Brynäs hade alltså bara råd med Kahnberg, Rödin och Läck. De var bara de som fick plats i Brynäs budget när Lind, Alcén, Wanvig, Carlsson, Lindbäck och Vas försvunnit. Sedan antar jag att Danielsson och Anton Persson också försvinner. Somervouri finansierad av "värvarpotten".

Summering

Ut: Lind, Alcén, Wanvig, Carlsson, Lindbäck, Vas (Danielsson, Persson)

In: Kahnberg, Rödin, Läck

Borde väl för fasiken finnas lite kulor kvar att lägga på Widing.

Jag är beredd att hjälpa till att betala för att få ha Widing kvar om pengar absolut inte finns och om han nobbar spel utomlands förstås. Värvarpott från fansen som går under namnet "Rädda Widing". Någon som drar ihop det?

arnio: Persson i Växjö är en klippa.

GävleLasse: J-20´s uppgift är inte att ta sm-guld eller försvara sådana, deras uppgift är att fostra spelare till A-laget, inget annat.

Peja: Oj fan jag trodde han var bra. Sjödin har nog bättre koll. Han verkar inte ha hittat någon godbit än så länge, men han jobbar säkert stenhårt på det.

arnio: Herregud nej. Han hade svårt att ta en plats i AIK när de var skadefria.

arnio:
Kanske denna, stor stark och tom. lite elitserierutin.

Partyjack: Jag tror att du har fel om Bertilsson. Men det krävs ju fler än 6 es-mässiga backar.

Spelartyper som jag tycker saknas:
1) Stor elak back.
2) Playmaker center.
3) Stor elak forward.

Partyjack: Precis en etablerad back från allsvenskans toppskikt vore mumma, kanske med lite rutin från kvalserien. 25 årsåldern, 190cm och 95 kg har inte vår eminenta scout gjort nåt billigt fynd som kan bredda/tunga backsidan lite grann?

GävleLasse: Som jag förespråkat tidigare en Stor Tung Elak pjäs behövs. Någon som kan vara polis och murbräcka!!

GävleLasse: Det behöver heller inte vara en kostnadsfråga, en hyfsat stark fysisk back som kan gå in och slå lite sarg-ut och inte gnäller över att sitta på bänken..
Någon som har A-lagsrutin från allsvenskan, eller kanske tom elitserien.

Bara för att ha något att falla tillbaka på, efter det jag såg av Bertilsson i år så kan jag inte tänka annat än att han kommer spela till sig en fast plats bland 6 backar. Men det känns lite farligt att vänta på en skada och då kasta in Simon Löf hipp som happ för att spela ES-hockey.

Peja: Visst fan är det tunnt. Det kommer att bli grymt slitage på Jonsson, Hietanen sunken och Anderssén. För det kommer ju att få spela massor av PP och BP med...

GävleLasse: 7 backar med Simon Löf men ja det är tunnt.

bradberry: Nej men han är väl i det närmsta en våt dröm...

GävleLasse: Kronwall vore inte så dumt...

Lindström: Ja jag tyckte även jag om vad jag såg av Sundström. Hans kedja var duktiga på att få lite längd på anfallen, något man saknade från övriga laget många gånger. Det är bara att hoppas att han får sitt genombrott på allvar den här säsongen. Det vore väldigt kul.

arnio: Ja det där kan man bara spekulera i. Vi får hoppas att Sundlöv har använt pengarna förnuftigt. Och att han har sparat en buffert för eventuella skador. För som det känns nu så har Mormor lagt väldigt många ägg i samma korg.

Partyjack: Ja jag kan inte mer än att hålla med

Jonsson - Andersén
Sunken - Hietanen
Nolander - Bertilsson

Det känns väldigt tunnt tycker jag.

GävleLasse: Jag hoppas och tror mycket på på Sundström i år. Det man såg på slutet av sessen av han så var han ju imponerande att se på. Han kan ju hålla i pucken fast två stycken hänger på han och dessutom leverera bra passningar. Det som liggar han i fatet är ju just som du skriver att han är duktigt skade benägen.

Men om han kan hålla sig hel så kommer han att bli mycket nyttig.

GävleLasse: "Det måste röra sig om kraftiga löneförhöjningar i så fall."

Nja inte så stora tror jag. Men kolla på tex Dixon, Silverberg, Läck (jämfört med Lindbäck), Sundström, Nolander där har det nog höjts en del.

"Lind, Wanvig, Widing och Vas sammanlagda löner måste ju ha kostat mer än Kahnberg och Somervuori gör."

Ganska jämt skägg tror jag där faktiskt. Kahnberg och Somervuori kastar mycket pengar tro mig.(Brynäs betalade nog inte så mycket för Lind pga. sjukskrivning)

"Sen har vi ju även "förlorat" Jonte C, Alcén, som säkert inte var allt för dyra men säg att de hade 20 k i månaden. Att kunna erbjuda en spelare 150 k i stället för 110 K kan ju göra en ganska stor skillnad."

Besparingen där tas nog ut av nya spelares löner plus löneförhöjningar.

GävleLasse: Nog för att vi skulle kunna få plats för ytterligare en forward, men framförallt backsidan ser ju skrämmande tunn ut.

Förra säsongen hade vi änglavakt och slapp långa skador på alla backar, var det öht någon back som var skadad någon gång under säsongen?

Det kommer hur som helst inte att hända igen, får vi låt säga två backskador vid samma tillfälle (inte ovanligt) så står vi där med 5 backar varav två är relativt eller helt oprövade juniorer.. Det är alltför jävla tunt!

bradberry: Leidermark lär ju spela i canada. Ja det skulle väl vara Thegel i så fall. Sundström glömde jag bort, men han är ju skadad så mycket så man glömmer honom. ;)

GävleLasse: 13 forwards (inkl.Sundström) exklusive Thegel, Leidermark. Dä bli 15 dä...

bradberry: Som jag skrev. vi har 4 fulla kedjor i dagsläget. Det känns lite väl tunnt.

arnio: Det måste röra sig om kraftiga löneförhöjningar i så fall.

Lind, Wanvig, Widing och Vas sammanlagda löner måste ju ha kostat mer än Kahnberg och Somervuori gör.

Sen har vi ju även "förlorat" Jonte C, Alcén, som säkert inte var allt för dyra men säg att de hade 20 k i månaden. Att kunna erbjuda en spelare 150 k i stället för 110 K kan ju göra en ganska stor skillnad.

GävleLasse: Jo fast nog finns det väl spelare så det räcker. Man förlängde ju t.o.m. med Herman och Molin...

Gurra88: Du har inte tänkt tanken att eftersom Widing tidigt sa att han ville utomlands så budgeterade Brynäs inte med honom?

GävleLasse: Sundlöv har säkert gett några lirare löneförhöjning samtidigt som han har värvar Kahnberg och finnen.
Klart att han inte kan sitta och vänta på Widing utan han måste agera för att knyta till sig godbitarna vilket han gjort. Vill Widing stanna så kommer Sundlöv givetvis att fixa degen men försvinner han så värvas ingen ersättare så enkelt är det.

Sett till resurserna så har Sundlöv gjort ett fantastiskt jobb, ända plumpen är Hermansson som tydligen fått förlängt!, han skulle kunna ersatts av en spännande lirare från Allsvenskan eller en junior, men men.

Kepsen av för Sundlöv och Sjödin(är nog han som scoutat Kahnberg, finnen och Läck).

bradberry: Men man kan väl inte urlaka sin J20 trupp för mycket heller. Vi har ett SM-guld att försvara och skall vi fortsätta att vara attraktiva för sveriges talanger som skall börja gymnasiet så måste J20 laget vara ett topplag.

GävleLasse: "Nej det måst komma in fler nyförvärv. Kanske inga klasspelare men ändå friskt blod in i leden."

- Å det är precis då....precis då: Som Juniorerna dyker upp. Inga värvningar av utfyllnadsspelare tack. Här fyller vi på med egna produkter.

Gurra88: Precis. Och nu när även Vas lämnar så lär det väl finns lite kulor där. Fast det är klart. Sundlöv kanske har vetat om att Widde sticker så han har helt enkelt lagt ut hans lön på Kahnberg och Somervuori. Sen kan man ju fundera på vad Dixon kostade.

Hur som helst så känns truppen ganska tunn. Vi har bara sex backar på kontrakt och fyra fulla kedjor, då med talangerna inräknat.

Nej det måst komma in fler nyförvärv. Kanske inga klasspelare men ändå friskt blod in i leden.

Gurra88: "Du får tro vad du vill.."

- Tack för det. Det är ju precis det jag gör. TROR. Det handlar om spekulationer. Jag SPEKULERAR i att Widing kanske skulle få en lön kring 130 pix i månaden. Är det alltför galet att tänka sig att Somervuori kan få bortåt 250 lök/mån?

arnio: Jo logiskt är det ju så..Men enligt Mickes uttalande om att Kahnberg inte är ersättare till Widing, och att somervuori är en spelare som budgeterats med värvarpotten.. Så borde det helt enkelt finnas pengar kvar till Widing eller en ersättare

Lunkan: oj himlars det där blev fel. Det har ju kommit in två klasspelare och försvunnit en. Alltså har potten gått till värvandet av en av de inkommande.

arnio: appropå 1-1 = 2 eller?

« · 1153654 · »