1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743403 inlägg · 7967 ämnen

SILLY SEASON 13/14

Sv: SILLY SEASON 13/14
Zzz: Brynäs har nog råd med ytterligare en back förutom Kilström och en bra målvakt samt 3-4 vassa forwards. Tror faktiskt att ytterligare en back skulle stabilisera upp rejält. Finns alldeles för många frågetecken kring backsidan för att jag ska känna mig nöjd. Med undantag från förra säsongen så har vi haft mellansäsonger i över 10 år, är så jävla trött på mellansäsonger. Nu vill jag se handlingskraft, får vara slut på allt fint snack, dax att börja leverera under en lång tid.

70 Rodrigues: Ja, men det kan vi ju enas om att det inte går på en säsong som läget är nu. Men att övertid ha en målsättning att vara ett stabilt topp 4 lag behöver ju inte ändras. Något nytt måste byggas och det tar tid.

Guderson och Bertilsson håller hög elitserieklass. Kihlström är an riktigt bra värvning som kommer att fortsätta utvecklas. Djoos ser jag som given topp 6 nästa år. Då finns en konkurrenssituation om dom sista två platserna mellan Sunken, Joacobsson, Löf och Persson. Jag tycker det räcker. I allafall för en förening med Brynäs ekonomi.

Satsa istället pengarna på en riktigt bra målvakt och 3-4 riktigt vassa forwards. Fyll sen på med hårt arbetande spelare med utvecklingspotential.

Zzz: Målsättningen är ju att etablera sig som ett topp 4 lag i ES. Om nästa säsong blir en mellansäsong så blir det alltså två mellansäsonger denna inkl. Vem har sagt att vi ska värva ihop ett topplag? 

70 Rodrigues: Vad har man för målbild för nästa år? Tror du det är realistiskt med topp 4 nästa år om man byter ut 10-12 spelare? Titta på dom lag som slutar topp 6. Samtliga lag har byggt lag under långtid med kontinuitet på samma sätt som vi hade förra året.  Det går inte att värva ihop ett topplag.

Nästa år blir en mellan säsong men det blir förhoppningsvis början på något nytt.

Zzz: Då ska man nog ändra målbild isf. Titta på hur topplagens backuppsättningar ser ut.

70 Rodrigues: Jo men man måste ju försöka se hela bilden. Tar vi ytterligare pengar av budgeten till backsidan så minskar andelen tll forwards och målvakter. 

Zzz: Backsidan är väl bra för en 7:e-8:e plats ungefär och målet är väl att etablera sig som ett topp 4 lag?

70 Rodrigues: Räkna med att Djoos tar ett par kliv också. Jag tycker inte det ser så dåligt ut, Klart det alltid kan bli bättre men iom att man har en begränsad budget ser jag hellre att målvakts och forwardssidan förstärks med något namn extra.

tjugo8: Med endast Kilström som värvning så blir vi inget topp 4 lag i ES, tyvärr :-(

70 Rodrigues:

Gunde - Bertil

Kilas - Robin

Djoos - Sunken

(DP - Löf)

Är väl habilt backbestånd, men inte topp-klass i ES...?

Utlåning Löf och en till rejäl förstärkning gör oss slagkraftiga/skadetåliga, men kommer nog inte ske...:(

Hoppas Robin kan utveckla sin rörlighet till den snabbare ES, hans första ES-säsong har ju varit något turbulent...

Såklart att det måste in någon fler back än bara Kilström, måste vara någon slags mörkläggning? Med bara Kilström som enda backvärvning så är backsidan tunn även nästa säsong. Sen undrar jag var i Jacobssons storhet ligger, tycker bara att han är stor o orörlig?

Tidig silly season och semester i år.... mycket kan sägas om den nyss avslutade säsongen men jag nöjer mig med att konstatera att de marginaler vi hade med oss förra vintern, de hade vi emot oss i år.

Så klart jättebesviken..... men jag är fortfarande mer förvånad o glad över guldet vi erövrade så lägligt på vårat 100årsjubileum än att jag är förvånad över att vi åkte ut mot Saik.... synd bara att det blev så stora siffror och ibland rent genant...... men det är bara att börja ladda för 13/14.

KulaShaker:

Låter bra i mina öron

Även om vi har ganska liten erfarenhet av (framgångsrika) spelare från USA/Canada

Stephen Dixon (C) 1985-09-07 2008 - 2010 2 106 28 34 62 87
Marc-André Bergeron (D/W) 1980-10-13 2004 - 2005 1 10 3 2 5 72
Brad Berry (D) 1965-04-01 1990 - 1991 1 38 3 1 4 38
Dale Clarke (D) 1978-03-23 2010 - 2011 1 53 4 14 18 34
Cody Franson (D) 1987-08-08 2012 - 2013 1 26 3 4 7 10
Mike Harder (C) 1973-02-08 2001 - 2002 1 11 4 3 7 4
Greg Parks (C) 1967-03-25 1995 - 1996 1 40 14 26 40 67
Chris Phillips (D) 1978-03-09 2004 - 2005 1 27 5 3 8 45
Jamie Ram (G) 1971-01-18 2002 - 2003 1 40 - - - -
Kyle Wanvig (RW/LW) 1981-01-29 2008 - 2009 1 18 2 1 3 53

Jeff Williams (LW) 1976-02-11 2001 - 2002 1 12 0 1 1 4

Tom Bissett (LW) 1966-03-13 1991 - 2002 6 286 136 109 245 193
Ryan Gunderson (D) 1985-08-16 2011 - 2014 3 117 19 54 73 24
Nick Angell (D) 1979-10-31 2006 - 2008 2 91 20 26 46 104
Tyler Arnason (C) 1979-03-16 2004 - 2005 1 4 0 0 0 0
Brian Felsner (C) 1972-11-07 2005 - 2006 1 17 3 5 8 14
Brian Rafalski (D) 1973-09-28 1995 - 1996 1 40 4 14 18 26

HappyX3: Jag tycker också att man ska ha kvar Tommy Jonsson. Visst har inte resultaten varit bra, men å andra sidan har inte materialet varit det heller. Däremot måste man ifrågasätta varför Jonsson inte valde en defensivare taktik i ett tidigare skede under säsongen - det är trots allt ingenting som han i egenskap av huvudtränare kan skylla på någon annan.

Jag tycker ändå att man ska komma ihåg att han är en i sammanhanget ny och oerfaren huvudtränare som säkert har lärt sig massvis av den här säsongen. Han kommer att vara en bättre tränare nästa säsong.

Det ska bli väldigt intressant att se vilka Brynäs värvar och vilken typ av hockey lagets tränare kommer att förespråka nästa säsong. Spelare som Kilström och Brodin kommer att tillföra mycket, men inget finlir. Om man inte hittar några riktigt högklassiga nyförvärv kommer man inte att kunna använda sig av en taktik som går ut på att spela ut motståndaren.

Redigerad kommentar

Tragiskt om man dumpar Honken och låter slipsen Rahm vara kvar.

Förläng med Honken och riv Rahms kontrakt i tusen bitar.

KulaShaker: Skönt med en glad nyhet en skitdag som denna

Tog för givet att man skulle följa Barca modellen och satsa på spelare och ledare från trakten mer och mer. Men säger sundlöv i intervjuen att han ska fundera på TJ!?  vem kommer träna BIF nästa säs isåfall? Förslag? Önskemål?? 

Tycker ändå det sätt intressant ut med TJ, nu har han lärt sig en nyttig läxa med denna säs att man måste ändra spelet tidigare om man kör fast. Hoppas man ändå satsar på Gävlekillar och fyller på med RIKTIGT spets! behövs en spelare i kaliber med Bissett, Brendel och Silfvberg. 

Linus Wickman: Ingen Honken? Honken är ett givet val för mig.

Lars Johansson-Lars Haugen

Bertilsson-Gunderson

Jacobsson-Kilström

Persson-Sundqvist

(Djoos)

Harju-Lindholm-?

Rödin-Enterfeldt-Thuresson

Brodin-Granström-Ollas

Larsson-Lindgren-widing?

Ungefär så här tror jag laguppställningen kommer se ut till nästa år. Men laget kommer behöva minst två klasslirare till på forwardssidan som kan göra mycket mål för att ha en möjlighet att ta guld. Även målvaktssidan kan ju se mycket annorlunda ut en vad jag tycker. 

faceoff: får hoppas du har rätt då :)

Sheena Punkrocker:Kan till 100% säkerhet säga att Elias blir kvar!

bradberry: "1. Det finns 0 anledningar för honom att dra till Nordamerika redan nu. Nonsens!"

Nja, ja vet inte. Eftersom han e så högt rankad så kommer nog den klubb
som nu väljer honom att vilja ha över honom ganska snabbt för att anpassa sitt spel till små rinkar. Är ju ändå top10 i rankingen ;)

Enaranger: Jepp, och J18 är klara för kvartsfinal. Idag vann de den avgörande åttondelsfinalen mot Timrå med 3-1.

Det kan bli ett guld i år igen på seniornivå.
Damlaget gick just till final efter seger på straffar.

Sheena Punkrocker: Det känns som att du glömmer hur ung Elias är.

1. Det finns 0 anledningar för honom att dra till Nordamerika redan nu. Nonsens!

2. Han är för ung för att axla Calle! Han har ju inte fått sitt absoluta genombrott på seniornivå än. Garanterar att föreningen inte har det i tankarna.

Redigerad kommentar

rafalski: "När även Järnkrok försvinner så känns det som forwardssidan blir tuffare att få ihop."

Jag undrar om man inte tänkt att Elias ska ta Krokens plats?
Snarlika spelare, därför borde man ha delat på dem i serien och på
så sätt (kanske) fått lite mer bredd? Dock så hävdar jag fortfarande
att det finns risk för att Elias spelar i Nordamerika nästa säsong,
beroende på hur tidigt han går i draften.

Men man saknar fortfarande en renodlad målskytt ala Silfverberg !!

faceoff:
Ok, trodde du menade att han garanterat blir kvar iom att inte har ngn klausul om att få lämna...?
Men då uppfattade jag dig fel...?

Brynäslegenden: Sundqvist är väl inte ursprungligen från Skellefteå, född i Härnösand och började i Antjärn för att sedan ta sig till Dalarna och Leksand, i TV-pucken spelade han i Dalarna... Sedan att han spelat några säsonger i Skellefteå är ju en annan sak... Eller har jag missat något?

tjugo8: Det behövs ingen klausul så länge spelare och förening är överens om att bryta kontraktet.

tjugo8:JA!det hade han inte,om det blir så så släpper säkert bif gunde!

Redigerad kommentar

faceoff:
Och det vet du?
Hade Brendl klausul?

Både U16 och J18 har vinna eller försvinna matcher idag 14.00 i SM slutspelet.

Treklövern1912:Han har ingen klausul!

Carl Lejonkräk: Historien kan vi men att se in i framtiden är svårare ;-)

Treklövern1912: Gunderson försvann inte efter förra säsongen så han kan nog bli kvar nu också.

rafalski: Kilström kanske är tänkt som ersättare till Gunderson.

Brynäslegenden: Varför skulle Gundersson säja nej till högre lön någon annanstans?Jag räknar kallt med att han försvinner.  

rafalski: Du kan ge dig faan på att Sundlöv är nöjd med stommen ;-)

Brynäslegenden: Kan vi få in Kilström och en vass offensiv back så ser baksidan helt ok ut.

Framåt måste en del barlast bort, Nordqvist, Widing, Lauritzen i första hand. När även Järnkrok försvinner så känns det som forwardssidan blir tuffare att få ihop.

Laget nästa år just nu:

Rahm(........)

Bertilsson-Gunderson
Djoos-Jacobsson
Persson-Sundqvist
Löf-Nörstebö

Lindholm-Enterfeldt-Thuresson
Ollas-Granström-Harju
Lauritzen-Nordan-Lindgren
Larsson-Molin-Ljunggren

De självskrivna i kommande års lag ser jag bara som Bertil,Gunde(Om inte KHL ringer),Djoos,Jacobsson,Sunken,Nörstebö(7-8e back),Lindholm(Om inte AHL ringer),Enterfeldt,Thure,Ollas,Granström,Lindgren.

Många år sedan vi hade en sån här spelaromsättning. 

Jag är lite rädd för att stommen i Brynäs ska försvinna. Förr fanns Björne Danielsson, Molin, Dacke, Lind, Sjödin i laget med mycket hjärta. Nu är stor risk att stommen efter säsongen är Honken(Helbrynäsare), Sunken(Halvtaskig back ursprungligen från Skellefteå), Bertil(Brynäsfan som bara är 21), Granström. Det är egentligen bara dessa jag kan hitta som stommespelare i laget då L.Jonsson, Calle, Basse, Nordan, Widing lämnar.

Hur ser ni på detta?

Redigerad kommentar

Hoppas på trean för Örebro.

70 Rodrigues: haha yes! Vi får se vem som får rätt :-)

Linus Wickman: Vi kan dra det här i långbänk. Vi kan agree to disagree :-)

Verkar som Ridderwall blir kvar i Tyskland med! Riktigt tråkigt. Han hade passat grymt bra in i Brynäs.

70 Rodrigues: om Brynäs har den backuppsättning jag nämnde, tycker jag den håller en bra defensiv! Behövs isf en offensiv stark back. Gunderson är ju en av de bästa backarna i elitserien. Sundqvist är riktigt bra när han är i form. Kilström en av de bästa i Luleå. Jacobsson har varit rejäl och stabil hittills. Djoos kan bli riktigt bra. Persson om han kan hålla sig frisk, är en stabil back. Bertilsson håller nästan landslagsklass. Enligt mig en top 4 backuppsättning.

Linus Wickman: Sundlöv är Sundlöv, nuff said när det gäller honom. Vi kan köpa in hur många bra forwards som helst, men finns det inget försvar så hjälper det föga. 

70 Rodrigues: att låna ut löf håller jag helt med om. Men tror du inte sundlöv kommer använda "pengarna på hög" till att ersätta järnkrok samt värva minst två kvalité forwards och även en bra första målvakt? Jacobsson och Persson har varit bra när de har spelat, så jag är inte orolig att de kommer floppa. Möjligtvis Persson isf.

« · 1570766 · »