1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446136 inlägg · 7966 ämnen

SILLY SEASON 13/14

Sv: SILLY SEASON 13/14
Sheena Punkrocker:
"Patrik Klüft har redan placerats som assisterande tränare ibland annat Brynäs och AIK."

Hästens väg mot AS fortsätter i Himpan imorgon...:)

Treklövern1912: de e de som gör mig lite fundersam...varför?

måste va nån skada eller nåt?

Sheena Punkrocker: Wow! Fick spela hela 8 matcher i HIFK.

Kanske ledig

Redigerad kommentar

tjugo8: Dale Clarke ;-)

Peja:
Kilström i all ära...
Men om vår Ekholm i år var Styrman...
Vem ska vara vår Ekholm 13/14?

70 Rodrigues: Ja, Nylander jr har verkligen skills. Han bör helt klart draftas i första rundan när han blir valbar för NHL-klubbarna.

Redigerad kommentar

Peja: Sitter o zappar mellan TIK-SSK och VIK-ÖIK. William Nylander i SSK, vilken lirare, faxa Sundlöv :-) Häftiga o se pappa o son Nylander tillsammans i PP :-)

En spelare som jag tycker har sett ruggigt bra ut i Allsvenskan den här säsongen är Michael Raffl i Leksand. Jobbar stenhårt och är målfarlig. Han borde hamna i Elitserien oavsett hur det går för Leksand.

Johan Norrström: Håller med. Lundberg är ju bara ännu en Lavander/Martin Johansson/Granström osv. En spelare som jobbar hårt men max producerar 1-4 mål per säsong.

Carl Lejonkräk:

Hade faktiskt varit skönt om några spelare som är på väg uppåt i sin karriär värvades. Lite trött på att Brynäs ska agera andra chansen hela tiden.

rafalski: Styrman har ju spelat en del i Elitserien utan att lyckas medan Iggulden sannerligen har lyckats trots en tung tid förra säsongen.

Carl Lejonkräk: Ehh, om vi värvar honom och han vräker in poäng så är han en bra värvning.

Om Styrman blir en backklippa i klass med Gunderson så ska vi självklart förlänga med honom också.

rafalski: Men om vi värvar honom och han vräker in poäng då? Är det en dålig värvning då också?

Carl Lejonkräk: Nej och åter nej, vi har prövat den vägen och det sket sig.

Nytt och fräscht tack!

rafalski: Flest mål (13) och näst mest poäng i Rögle (30) på Iggulden. Klart att han platsade även om Rögle valt att inte förlänga med honom. Jag tycker han varit grym i flera matcher jag sett honom spela i vinter.

70 Rodrigues: Hoppas det bara är ett rykte, känns som modellen att värva spelare som inte platsar i våra ES konkurrenter är prövad med dåligt resultat.

Men blir inte förvånad om Fredrik Bremberg och Fimpen Eklund presenteras som nyförvärv snart:-)

70 Rodrigues: Mike är bra!!! Jag säger ja!

Ryktas om den här killen, visserligen ett mycket löst rykte, men ändå.

70 Rodrigues: Jag skiter egentligen vilka som lämnar så länge de som blir kvar gör det bra och så även nyförvärven..... :-)

Enl. Aftonbladet ska alltså Sundlöv hämta två spetsforwards från Transatlantien. Jag känner mej inte helt trygg. De senaste han hämtade därifrån var Persson och Thuresson. Thuresson är en riktig besvikelse, Persson hade jag inga förväntningar på och har fortfarande inga. Jag hoppas Sundlöv tar med sej nån som har kontakter därborta. Anders Forsberg?

tjugo8: Jag tycker att Sundlöv ska ta med sig Ekholm hem, han måste väl ha tröttnat på att harva i AHL ;-)

Gunderson-Bertilsson

Kilström-Persson

Ekholm-Sundqvist

Där har vi isf tre bra packpar :-)

tjugo8: Risken är att man står med lönekostnaden under hela kontraktstiden hursom. Men det är klart man ska försöka bryta om man så gärna vill bli av med någon.

tjugo8: Hansen  har lämnat och Widing och Lavander ska tydligen också lämna. Nu ser jag framemot att få läsa om Nordqvist, Lauritzen och Rahms sorti från klubben.

Redigerad kommentar

Zzz: Tro mig, vi kommer att behöva alla backar vi kan ;-) Löf kan dom låna ut och Nörstebö är så pass ung så han får nog finna sig att kämpa på för en plats, han behöver lägga på sig ytterligare kilon.

Zzz:

Genom att ge foten till en del Underpresterare bör man kunna få lite mer Bang for the buck än hur det varit i år

70 Rodrigues: Jag är lika less jag (och alla andra som håller på laget), man hade ju hoppats nu att framgången skulle ge lite stabilitet. Klart dom har råd med en back till, men ska det in någon ska det ju i så fall vara av högstaklass och ingen bredd och en sån kostar en jävla massa pengar. Det finns en begränsad kassa att ta ur och då prioriterar jag hellre forwards och målvakt. Sen är ju frågan om man verkligen ska ha nio etablerade backar. Nörstebö blir i så fall tionde back! Men kan ju diskutera om man ska lösa ut någon men det kostar ju också en massa pengar som man inte får någon som helst valuta för.

Vi får enas om att vi tycker olika helt enkelt =).

Zzz: Brynäs har nog råd med ytterligare en back förutom Kilström och en bra målvakt samt 3-4 vassa forwards. Tror faktiskt att ytterligare en back skulle stabilisera upp rejält. Finns alldeles för många frågetecken kring backsidan för att jag ska känna mig nöjd. Med undantag från förra säsongen så har vi haft mellansäsonger i över 10 år, är så jävla trött på mellansäsonger. Nu vill jag se handlingskraft, får vara slut på allt fint snack, dax att börja leverera under en lång tid.

70 Rodrigues: Ja, men det kan vi ju enas om att det inte går på en säsong som läget är nu. Men att övertid ha en målsättning att vara ett stabilt topp 4 lag behöver ju inte ändras. Något nytt måste byggas och det tar tid.

Guderson och Bertilsson håller hög elitserieklass. Kihlström är an riktigt bra värvning som kommer att fortsätta utvecklas. Djoos ser jag som given topp 6 nästa år. Då finns en konkurrenssituation om dom sista två platserna mellan Sunken, Joacobsson, Löf och Persson. Jag tycker det räcker. I allafall för en förening med Brynäs ekonomi.

Satsa istället pengarna på en riktigt bra målvakt och 3-4 riktigt vassa forwards. Fyll sen på med hårt arbetande spelare med utvecklingspotential.

Zzz: Målsättningen är ju att etablera sig som ett topp 4 lag i ES. Om nästa säsong blir en mellansäsong så blir det alltså två mellansäsonger denna inkl. Vem har sagt att vi ska värva ihop ett topplag? 

70 Rodrigues: Vad har man för målbild för nästa år? Tror du det är realistiskt med topp 4 nästa år om man byter ut 10-12 spelare? Titta på dom lag som slutar topp 6. Samtliga lag har byggt lag under långtid med kontinuitet på samma sätt som vi hade förra året.  Det går inte att värva ihop ett topplag.

Nästa år blir en mellan säsong men det blir förhoppningsvis början på något nytt.

Zzz: Då ska man nog ändra målbild isf. Titta på hur topplagens backuppsättningar ser ut.

70 Rodrigues: Jo men man måste ju försöka se hela bilden. Tar vi ytterligare pengar av budgeten till backsidan så minskar andelen tll forwards och målvakter. 

Zzz: Backsidan är väl bra för en 7:e-8:e plats ungefär och målet är väl att etablera sig som ett topp 4 lag?

70 Rodrigues: Räkna med att Djoos tar ett par kliv också. Jag tycker inte det ser så dåligt ut, Klart det alltid kan bli bättre men iom att man har en begränsad budget ser jag hellre att målvakts och forwardssidan förstärks med något namn extra.

tjugo8: Med endast Kilström som värvning så blir vi inget topp 4 lag i ES, tyvärr :-(

70 Rodrigues:

Gunde - Bertil

Kilas - Robin

Djoos - Sunken

(DP - Löf)

Är väl habilt backbestånd, men inte topp-klass i ES...?

Utlåning Löf och en till rejäl förstärkning gör oss slagkraftiga/skadetåliga, men kommer nog inte ske...:(

Hoppas Robin kan utveckla sin rörlighet till den snabbare ES, hans första ES-säsong har ju varit något turbulent...

Såklart att det måste in någon fler back än bara Kilström, måste vara någon slags mörkläggning? Med bara Kilström som enda backvärvning så är backsidan tunn även nästa säsong. Sen undrar jag var i Jacobssons storhet ligger, tycker bara att han är stor o orörlig?

Tidig silly season och semester i år.... mycket kan sägas om den nyss avslutade säsongen men jag nöjer mig med att konstatera att de marginaler vi hade med oss förra vintern, de hade vi emot oss i år.

Så klart jättebesviken..... men jag är fortfarande mer förvånad o glad över guldet vi erövrade så lägligt på vårat 100årsjubileum än att jag är förvånad över att vi åkte ut mot Saik.... synd bara att det blev så stora siffror och ibland rent genant...... men det är bara att börja ladda för 13/14.

KulaShaker:

Låter bra i mina öron

Även om vi har ganska liten erfarenhet av (framgångsrika) spelare från USA/Canada

Stephen Dixon (C) 1985-09-07 2008 - 2010 2 106 28 34 62 87
Marc-André Bergeron (D/W) 1980-10-13 2004 - 2005 1 10 3 2 5 72
Brad Berry (D) 1965-04-01 1990 - 1991 1 38 3 1 4 38
Dale Clarke (D) 1978-03-23 2010 - 2011 1 53 4 14 18 34
Cody Franson (D) 1987-08-08 2012 - 2013 1 26 3 4 7 10
Mike Harder (C) 1973-02-08 2001 - 2002 1 11 4 3 7 4
Greg Parks (C) 1967-03-25 1995 - 1996 1 40 14 26 40 67
Chris Phillips (D) 1978-03-09 2004 - 2005 1 27 5 3 8 45
Jamie Ram (G) 1971-01-18 2002 - 2003 1 40 - - - -
Kyle Wanvig (RW/LW) 1981-01-29 2008 - 2009 1 18 2 1 3 53

Jeff Williams (LW) 1976-02-11 2001 - 2002 1 12 0 1 1 4

Tom Bissett (LW) 1966-03-13 1991 - 2002 6 286 136 109 245 193
Ryan Gunderson (D) 1985-08-16 2011 - 2014 3 117 19 54 73 24
Nick Angell (D) 1979-10-31 2006 - 2008 2 91 20 26 46 104
Tyler Arnason (C) 1979-03-16 2004 - 2005 1 4 0 0 0 0
Brian Felsner (C) 1972-11-07 2005 - 2006 1 17 3 5 8 14
Brian Rafalski (D) 1973-09-28 1995 - 1996 1 40 4 14 18 26

HappyX3: Jag tycker också att man ska ha kvar Tommy Jonsson. Visst har inte resultaten varit bra, men å andra sidan har inte materialet varit det heller. Däremot måste man ifrågasätta varför Jonsson inte valde en defensivare taktik i ett tidigare skede under säsongen - det är trots allt ingenting som han i egenskap av huvudtränare kan skylla på någon annan.

Jag tycker ändå att man ska komma ihåg att han är en i sammanhanget ny och oerfaren huvudtränare som säkert har lärt sig massvis av den här säsongen. Han kommer att vara en bättre tränare nästa säsong.

Det ska bli väldigt intressant att se vilka Brynäs värvar och vilken typ av hockey lagets tränare kommer att förespråka nästa säsong. Spelare som Kilström och Brodin kommer att tillföra mycket, men inget finlir. Om man inte hittar några riktigt högklassiga nyförvärv kommer man inte att kunna använda sig av en taktik som går ut på att spela ut motståndaren.

Redigerad kommentar

Tragiskt om man dumpar Honken och låter slipsen Rahm vara kvar.

Förläng med Honken och riv Rahms kontrakt i tusen bitar.

KulaShaker: Skönt med en glad nyhet en skitdag som denna

Tog för givet att man skulle följa Barca modellen och satsa på spelare och ledare från trakten mer och mer. Men säger sundlöv i intervjuen att han ska fundera på TJ!?  vem kommer träna BIF nästa säs isåfall? Förslag? Önskemål?? 

Tycker ändå det sätt intressant ut med TJ, nu har han lärt sig en nyttig läxa med denna säs att man måste ändra spelet tidigare om man kör fast. Hoppas man ändå satsar på Gävlekillar och fyller på med RIKTIGT spets! behövs en spelare i kaliber med Bissett, Brendel och Silfvberg. 

Linus Wickman: Ingen Honken? Honken är ett givet val för mig.

Lars Johansson-Lars Haugen

Bertilsson-Gunderson

Jacobsson-Kilström

Persson-Sundqvist

(Djoos)

Harju-Lindholm-?

Rödin-Enterfeldt-Thuresson

Brodin-Granström-Ollas

Larsson-Lindgren-widing?

Ungefär så här tror jag laguppställningen kommer se ut till nästa år. Men laget kommer behöva minst två klasslirare till på forwardssidan som kan göra mycket mål för att ha en möjlighet att ta guld. Även målvaktssidan kan ju se mycket annorlunda ut en vad jag tycker. 

faceoff: får hoppas du har rätt då :)

« · 1571006 · »