1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741928 inlägg · 7967 ämnen

SILLY SEASON 13/14

Sv: SILLY SEASON 13/14
Peja: Jag står för precis allt jag säger och jag vet att jag spottar ur mig både det ena och det andra när jag blir frustrerad!

Widde är väll inte sjuk men skulle han gå ut och säga att han är det så skulle jag NATURLIGTVIS ha förståelse och respekt för detta! Nu är han förmodligen bara kass ihop med många fler i laget och då kommer jag fortsätta kritisera och det är inget du kan göra något åt!

Wesley: Det kan vara så att några personer här på forumet är mer eller mindre sjuka också så vi kanske ska tänka efter innan vi spyr galla över vissa skribenter ;-)

Huge:

Brodin är enligt uppgift en Granström, Ollas, Lavander och Johansson typ. Enligt en vän till mig som dessvärre håller på Skansen är han en grovjobbare. Inget spelgeni och någon målmaskin direkt. Visserligen full av energi, men inte en kille som kan hålla kvar pucken i motståndarens zon. Även Thuresson kan väl tillskrivas samma egenskaper som de spelare jag nämnt. Behöver Brynäs ännu en grovjobbare? Såg inte riktigt så ut igår mot AIK. Hoppas mer på en duktig back i så fall. Framför allt nu när vi tydligen har en ansträngd spelarbudget att ta hänsyn till.

foppa78: "Och hur fan ska vi veta att han är sjuk??? Nu vet vi det och har respekt för detta naturligtvis! Vi är inte synska!"

Måste man veta att en spelare är sjuk eller skadad för att ha lite fantasi och tänka längre än näsan räcker, innan man öppnar sin skitkastarkäft och börjar toksåga?
Det var bara ett allmänt tips till framförallt dig och dina gelikar, inte för att jag tror att det har nån större verkan...

Ron: Själv tycker jag det behövs nytt på precis alla positioner, många och duktiga!

Ron: håller med hoppas verkligen att någonting händer imorgon.

Huge: du har rätt, från och med nu ska jag alltid hylla alla spelare även hur dåligt de spelar. Jag ber om ursäkt om mina tidigare sågningar... (Ironi)

Ron: Minns Brodin från Djurgården och gillade det jag såg.
Som du säger: ett energiknippe som är snabb på rören. Dessutom hyggligt målfarlig. Helt rätt att värva en sån spelare, sett till vårt långsiktiga tänk.
Kan ju tänkas att Sundlöv insett att det inte blir nån ny back och väljer att stärka anfallet, som indirekt kommer att stärka defensiven.
Men självfallet hoppas även jag på en ny back, om det står mellan en sån och Brodin. Honom kan vi isf locka över när säsongen är över.
Med tanka på allt strul med laget så här långt så vore det inte mer än rättvist att det blir jackpot: Wänna, Brodin och en ny stabil defensiv klippa...  :-)

sylf:

Jo det kan man ju tycka, men varför någon som besitter egenskaper man redan har överflöd av?

Linus Wickman: Såga går bra men galla smakar balla hopp faderalla.

Huge:Håller med ang Brodin, samtidigt kan man undra varför vi släppte Rhodin?

Linus Wickman: Finns ingen anledning att överdriva åt andra hållet och tokhylla allt och alla hur dåliga dom än är.
Räcker om du försöker lära dig att tänka lite längre än näsan räcker och använda lite sunt förnuft. Det brukar löna sig i längden, jag lovar.
Du blir dessutom tagen lite mer på allvar av dom lite mer nyanserade och seriösa skribenterna. Skitkastarna är nog tyvärr utom all räddning, man får ta det onda med det goda...

Huge:

Hyggligt målfarlig? Jo du kan verkligen vara positiv när du anstränger dig. :)

Ron: Vi har den spelartypen, helt riktigt. Men som det sett ut senaste månaderna har dom inte gjort jobbet fullt ut!

sylf: Ja, säg det. Har ingen insyn, så du vet nog mer än jag.
Kan tänka mig att det kanske hade blivit lite för mkt kindergarten, om du förstår vad jag menar.
Lite för många lovande juniorer som pockar på speltid.
Lite av medaljens baksida, när man får fram en drös talanger samtidigt.
Sen kan väl Rohdin själv haft önskemål om att röra på sig, men låter mindre sannolikt. Han var väl dessutom lite ojämn i sitt uppträdande, håller isf Wännström som bättre och lite tyngre.

Huge: enligt mig så har jag all rätt att klaga om spelare inte bryr sig. Såklart är det tråkigt om en spelare blir sjuk och det är orsaken till hans svaga prestationer. Jag går på varje Brynäsmatch, vilket jag gissar på att du inte gör? Och jag kräver att spelare iaf ska kämpa om jag ska betala för att se på det. Om spelaren är sjuk ska han inte vara med från början.

Huge:
Han gjorde 8 mål i sin tid i Djurgården. Det på 128 matcher.

Redigerad kommentar

Linus Wickman:Det är ju helt underbart när man ska tvingas att skriva att det är ett ironiskt inlägg.

Det dessutom till mannen som har Sveriges bästa stavningsförmåga och läsförståelse.

Det sista var ironi Huge.

För att du ska förstå hur den formen av humor funkar. Så kolla på Henrik Schyfferts show. The 90-s, "ett försvarstal".

Där förklarar han vad ironi är på ett bra och begripligt sätt. Så att människor även över 50år kan förstå hur det funkar:-)

Redigerad kommentar

Huge: Nja vad jag vet så ville han väl ha mer speltid, vilket man inte helt riktigt kan lova. Att han förmodligen hade fått det är ju en annan historia!

Linus Wickman:"enligt mig så har jag all rätt att klaga om spelare inte bryr sig"

Oj, jag undrar om det någonsin har funnits en spelare som inte bryr sig. En spelare sonm inte gör sitt bästa och som helt enkelt inte gillar att vinna. Kanske en sådan spelare också försöker sänka sitt eget marknadsvärde så att hen slipper få så DJÄVLA MYCKET LÖN i framtiden. När plånboken blir för tung så finns ibland inget val än att helt enkelt sluta bry sig.

Linus Wickman: Om du på fullt allvar tror att spelare på den här nivån kliver in på isen och inte bryr sig om att försöka prestera så är du mer än lovligt naiv och okunnig.
Kanon att du går på varje match och stöttar, men kan inte se vad det har med saken att göra?
Jag kräver bara att man tänker efter en aning innan man börjar såga spelares prestationer. Det måste vara frustrerande för framförallt spelaren ifråga, som vet vad det beror på men ändå får en massa skit från okunniga och kortnästa supportrar.
Och trot eller ej: spelare som är sjuka brukar i regel få vila.
Men ofta spelar man småskadad eller halvkrasslig, dels pga lojalitet och vinnarskalle men även pga att det kanske inte finns nåt bättre att ersätta med.
Kan försäkra dig att varenda spelare kämpar och gör sitt, ser bara inte så ut när spelet inte stämmer och man inte jobbar tillsammans som ett lag.

Carl Lejonkräk:

Ibland verkar du vara fantastisk naiv och blåögd. Klart det finns spelare som inte brinner för klubben och uppgiften fullt ut. Malmö Redhawks någon?

mk: Ajfan, försökte han vara ironisk?

Obs: ironi

Bara så att du och andra under 50 år fattar att även dom över 50 förstår sig på ironi.

För övrigt vill jag bara klargöra att det inte finns nån anledning att överdriva åt andra hållet, oavsett om han försökte vara ironisk eller inte.

Huge:"Om du på fullt allvar tror att spelare på den här nivån kliver in på isen och inte bryr sig om att försöka prestera så är du mer än lovligt naiv och okunnig."

Intressant. Varför tog Brynäs in Boork för några säsonger sedan? Jo för att reda ut just ett sånt problem.

Att man sedan har ett antal spelare som verkar ganska mätta efter guldet är inget nytt problem. Har man då inte en tränare som ställer höga krav och tillåter spelare att underprestera i match efter match utan att det blir följder i exempelvis kraftigt reducerad speltid eller liknande så smyger det lätt in en form av lättja i truppen.

Det har hänt förr och kommer att hända igen.  

Redigerad kommentar

foppa78: Jag ska försöka vara lika pedagogisk som när jag pratar med en 10-åring. Att kalla någon för "jävla sopa" är inte att kritisera någon. Det är att kasta skit på någon. Utöver att det är respektlöst är det barnsligt, till och med för en 10-åring. För en vuxen människa är det ju obeskrivligt barnsligt. Slutligen: skulle du vilja bli kallad för "jävla sopa"?. Det är då som 10-åringarna brukar svara "Nej..." och tänka efter lite.

Redigerad kommentar

Peja:Hur många 10-årigar plockar ut +200k/mån? Med lönen höjs kraven.

Det försvarar inte att någon kallar en spelare för jävla sopa, men det ligger i farans riktning så att säga.

Slajsarn: jämförelsen med 10-åringar åsyftar ju oss vuxna supportrar, och hur många av oss som lyfter 200' i månaden vet jag ej... ;) 

Slajsarn: Jag talar om normalfall, inte där vissa spelare av olika anledningar kommit på kant med ex tränaren, som i Boorks fall. Dvs där spelaren medvetet kanske försöker att straffa ut sig.
Sen var väl knappast huvudanledningen till varför man anställde Boork att han skulle få bort ev rötägg, det fick vi på köpet.
Och det där snacket om mättnad efter guldet tror jag inte mkt på, gäller väl isf mer topplag som är vana att vinna.
I vårt fall tror jag isf att "ovanan" gör att spelarna gärna vill känna guldfebern ännu en gång.....

DavyDjoos:En sak är klar. Skulle jag ha den lönen på jobbet så kan du vara lugn för att kraven skulle öka. Man skulle inte tillåta att jag gjorde samma "nytta" som en med halva den lönen. Något man kommer undan med i dagens Bynäs,

Vad tror du Brynäs fjärdelina kostar Brynäs/månad?

Huge:"Och det där snacket om mättnad efter guldet tror jag inte mkt på, gäller väl isf mer topplag som är vana att vinna.
I vårt fall tror jag isf att "ovanan" gör att spelarna gärna vill känna guldfebern ännu en gång....."

Det har hänt förr.. rent spontant så kommer jag på ett fall. Vad hände med modos bärande spelare efter deras guld? Precis samma sak som i Brynäs.

När det gäller dagens Brynäs så har man ju dessutom lyxen att kunna skylla på skador och liknande. Frågan är vad Sundlöv kan skylla på efter att ha haft en en rejäl övertro på många spelare.

På tal om naivt menar jag...

Sen är det lite kul att du skriver "normalfall", som om Brynäs tar guld ofta. Dagens situation är ju väldigt "onormal" i det avseendet. ;-)

Slajsarn: Och hur vet vi att inte du själv är överbetald?
Marknaden styr lönerna,
ointressant att jämföra som du gör.
Hur ofta har du motståndare i ansiktet på ditt jobb, som gör allt för att sabotera din prestation?

Slajsarn: det beror väl på vilken uppställning TJ har satt upp dagen till ära... ;)

Men visst är även de spelare med minst istid rätt så välbetalda, och de som förväntas prestera mer har en ännu högre ersättning. Även om andra föreningar har högre omkostnader för sina trupper än vad BIF har...

Och, ja man kan ju utvärdera vid tid, t.ex. efter säsong, eller vid kriser/deadlines om vissa spelare verkligen gör sig förtjänt av lönen, eller om man tror att det löser sig på längre sikt, etc. etc. — man kan försöka göra som Växjö, byta ut icke-presterande mot spelare man tror presterar, eller sitta lugn i båten till nästa säsong, det beror ju på vilka värderingar och riktlinjer föreningen i fråga har valt.

Sedan kanske det skiljer sig lite åt hur man diskuterar internt och hur man kommunicerar ut det.

Jag hoppas på backförvärv, både för nu och för nästa säsong, och jag kan tycka att det vore intressant att värva Daniel Brodin om man gör en värvning för framtiden, då har man ju redan påbörjat nästa säsongs trupp, att rensa i skafferiet, få in ersättare för de som inte höll måttet.

Men, på din fråga om vad fjärdelinan kostar har jag ingen kvalificerad gissning, tyvärr...

Huge:Kanske för att min lön styrs av en grundlön och sedan en lönestege som baseras på vilken kompetens man har. Detta i form av meriter som UTBILDNING, Certifikat och liknande.

Inte vad man presterat förra året...

Så ditt resonemang faller lite. Men jag uppskattar försöket ;-)

Slajsarn: Man kan väl se spelarmeriter hos en hockeyspelare som arbetslivserfarenhet i sammanhanget?

Redigerad kommentar

DavyDjoos:"Sedan kanske det skiljer sig lite åt hur man diskuterar internt och hur man kommunicerar ut det."

Vad som sägs är ointressant. Det är handlingarna som avgör. I form av bänkningar etc...

Mot slutet av många matcher när TJ går ner på folk så är det oftast samma spelare som får sitta. Det vill säga de unga killarna, inte de spelare som kanske skulle behöva den signalen.

Visst det kanske inte blir så bra att bänka sina "bästa" den matchen, men i och med att mn har ett uttalat mål att sitta lugnt i båten och jobba med tålamod så kanske det inte är panik för just den matchen utan det är det långsiktiga som är i fokus.

Blir tex Widing, Nordan och Hansen petade i sista ett par matcher så kommer TJ i alla fall få se karaktären på spelaren.

Stannar han kvar efter träningen och nöter avslut eller är han först in i duschen och nere på java innan håret torkat?

Peja:Ja och nej... Några exempel...¨

En målvakt som spelar i ett defensivt duktigt lag som har väldigt bra backar. Kan ses som en grym målvakt utan att vara det.

En back spelar ihop med en lina som producerar mycket poäng. Han får en grym plus/minus...

En center spelar med två erkänt duktiga och producerande ytterforwards som som får massor av andra assist i en liga som är väldigt generös med poängen. ..

I idrott är det väldigt enkelt att åka snålskjuts

Slajsarn: Visst, men om du är på en civil arbetsplats och på en avdelning som fungerar så kan man också åka snålskjuts. Det finns ju folk som frågar kollegor så fort någonting börjar bli svårt... ;)

Peja:Ett konkret exempel är Månnsson som spelade med Bäckis...Han blev till och med Landslagsman på de meriterna. Men så drog Bäckis och det slutade med att Månsson stod och grinade i TV efter att SSK hade åkt ur ES.....

Peja:Absolut finns det såna.. Och de brukar ju bli omtyckta ;-)

På tal om "förolämpningar" i olika former...

Molin lånas ut till Mora resten av säsongen.

Linus Wickman: Det var ju inte bra, de måste ju betyda att Brynäs inte tror på Molin,och att man inte satsar och tar hand om sina juniorer, iaf om man lyssnar på gurra

Berka:Han har ju inga gamla meriter att visa upp. Tänk vilken signal man hade kunnnat skicka till exempelvis Widing, Lauritz eller någon annan någon annan underpresterande spelare. DET hade varit en bra investering för nästa säsong.

Berka: va inte bitter. Ni får ju en tränare som kan ta vara på er talang till nästa säsong. Ni åker givetvis ut i kvarten i år.

Wännström och ev. Brodin , snacka om att Sundlöv gynnar svensk hockeys framtid

Gurra88: Modo är bäst i Sverige på att ta hand om talanger, bara börja räkna från nhl!
Eftersom att du bevisligen alltid har fel i dina påståenden så kommer Modo klara kvarten eftersom du påstår att vi åker då!
Själv då, klarar ni av att ta er till slutspel.. Vore ju sjukt starkt av svenska mästarna med så mycke bra svenska hockeyspelare och talanger att ta sig hela vägen till slutspel, det kommer bli tufft, men med lite flyt å en jävla vilja så kan ni nog knipa 8:e platsen!

Slajsarn: Eller så är det helt enkelt så att Molin har svårt att prestera i elitserien och att istid i allsvenskan kommer att gynna hans utveckling på lång sikt.

Berka: Gurra88:  Modo är bäst i Sverige på att ta hand om talanger, bara börja räkna från NHL!
Eftersom att du bevisligen alltid har fel i dina påståenden så kommer Modo klara kvarten eftersom du påstår att vi åker då!
Själv då, klarar ni av att ta er till slutspel.. Vore ju sjukt starkt av svenska mästarna med så mycke bra svenska hockeyspelare och talanger att ta sig hela vägen till slutspel, det kommer bli tufft, men med lite flyt å en jävla vilja så kan ni nog knipa 8:e platsen!

Ladda hem pdf filen nedan så kan ni se hur många juniorer respektive lag har använt sig av under säsongen 12/13

http://estat.hockeyligan.se/PDFReports/Elitserien_2012-2013_SamladSpelarstistik.pdf

Berka: Vi inser ju iallafall när vi är dåliga till skillnad från Modoiter.. Hur ni är på att ta vara på talanger just nu har inte så mycket med Sedins, Foppa m.m..

Luleås Robin Jacobsson är tydligen nära Brynäs-

Berka:Tror inte nån säger emot att Modo varit klart bäst på detta historiskt sett, Foppa, Sedinarna är bara några utav dem. Men i dagsläget är det väl ändå Brynäs och Saik som leder den utvecklingen, tror ingen utan cyklopöga kan säga emot där heller:)

Zzz: Så tjärnbacken är i hamn nu...? :)

« · 1555697 · »