Slajsarn: Fast det handlar ju om att Brynäs följer en inslagen och väl genomtänkt linje. Satsa på egna produkter, satsa på allsvenska hungriga spelare, värva inte storstjärnor så fort det går snett, håll vår linje, äventyra inte klubbens ekonomi. Detta gav oss rutin i massor i slutspel när vi åkte ut i kvartsfinaler, detta gav oss guld förra året, och i år har det dessvärre gått värre med satsningen.
Frågan är då:
Ska Brynäs överge sin linje de tror på, eller hålla fast vid den då den har gett framgång i form av guld? Det är lätt att skrika om nyförvärv och förändring då det knakar, men i långa loppet kanske det inte är det bästa.
Själv vet jag inte, jag bara gissar hur organisationen tänker.
Vad tror ni andra?
Redigerad kommentar
Slajsarn: "Och lik förbannat så har inte Sundlöv gjort ett gott arbete"
Nä, vi tog bara guld förra säsongen.
Dåligt jobbat av Sundlöv...
"Jag ratade Rahm....hade jag rätt?"
Du ratade också Bäckis, han skulle komma hem med svansen mellan benen.
Hade du rätt?
"Jag ratade Backsidan som för tunn och skadekänslig... hade jag rätt?"
Ja, du hade rätt.
Liksom 99.99% av oss andra som också tyckte att just backsidan var den svaga punkten när säsongen inleddes.
Grattis till att du verkligen var ensam om att ha rätt där...
Zappaholic:Visst ska man följa en linje. I det här fallet att satsa på sina egna produkter.
Men skall man göra det in absurdum?
Man får ofta höra att ett av skälen att det gått åt helvete är att vi fått en "landslagsman" skadad. Visst påverkar det att man fått en viktig spelare skadad. MEN!
Man ersätter Svedberg med en exdopad målvakt som inte spelat hockeypå 2,5 år och som dessutom hade underkänt i sin senaste säsong. Tankevurpa#1
LJ skulle ersätta Ekholm. LJ? tankevurpa #2
Man blir dessutom av med Anderssén till KHL som ersätts med vad? D.P som är ett oprövat kort.
osvosv.
"inte äventyra klubbens ekonomi" Ett ord.. Fransongate
Sedan trycker man upp trycksaker och annat material om att guldet skall försvaras. Widing ger fingret i media och säger kom och ta den om ni kan.
Med ett sånt lagbygge kombinerat med en sån självbelåtenhet är fan skämmigt.
Tycker du att man följt den inslagna vägen?
Huge:Ja, jag trodde att Bäckis skulle få det svårt i NHL ppå grund av sin bristande skridskoåkning och väldigt europeiska spelstil. Nu visade han att han fixade det och jag har erkänt mig felaktig på den punkten fleragånger.
Hur många av de spelare jag sågat i Brynäs "efter ett felpass i C-hallen" är kvar i brynäs? Hur många fick ens en ordinarie plats i truppen?
Slajsarn: Ja jag menar att man i stort har följt den inslagna vägen, men det klart att det förekommer avvikelser från linjen. De två exemplen du tar upp är ju två sådana avvikelser som slagit fel. Därför ska man följa sin linje tycker jag. Rid ut den här säsongen, lägg tid på att scouta ordentligt, och kom väldigt förberedda till nästa säsong.
Att sparka tränare, göra om i alla kedjor, kommer inte rädda oss nu!
Zappaholic:Göra om i kedjorna måste TJ göra, för han måste ju försöka vända detta och säkra ett slutspel genom att använda de få vertyg han har i sin verktygslåda. Att röra om i grytan är ett sätt. Fast detta måste göras i kombination av riktiga bänkningar. Exmpelvis tala om för Widing, Honken mfl att ni håller inte måttet just nu så ni får stanna hemma. Ersätta dem med juniorer för en tid. Man kanske inte vinner den eller de matcherna men man har skickat en TYDLIG signal till spelarna istället för att nöta och nöta med sammaoch sedan säga "det kändes som att vi var på gång". Fast den åtgärden borde ha gjorts för länge sen,nu känns det lite väl sent.
Att förklara säsongen som förlorad och samtidigt köra på med samma folk är ännu sämre. Då är det bättre att ersätta vissa spelare som inte levererar med talanger och ge dem rutin och samtidigt får nyttig information om var de brister och behöver mer träning på.
Zappaholic:Det berorpå att du bemöter mina argument. inte kallar mig för en massa saker. sånt irriterar mig och det speglas i tonen på mina inlägg...
Slajsarn:
Widing är enligt mig den största besvikelsen, skulle nog bänkats några matcher, förvånande att det inte skett.
Men du nämner oxå honken.... han måste väl rimligen va väldigt medveten om sina missar, tveksamt om det hjälpt med några bänkningar där. Men jag tycker nog att Robin skall få starta 2-3 matcher när han väl är frisk..... inte direkt nåt att förlora på det.
Såklart skall TJ ändra lite i formationerna, men hur många alternativ har han?
Tycker det är för tidigt att ge upp säsongen nu..... gör allt för att nå slutspel.... nåt annat finns inte på kartan.
Tväst:Honken har gjort många nonchalanta insatser den här säsongen och som tänkt etta så måste det kosta. Speciellt i det läge brynäs har befunnit sig i sedan omg 12.
Rahm är på tok för öjämn. Jag ser hellre att man satsar på att ge vår talangfulle J20målvakt chansen att visa sig på styva linan.
Widing är bara stor i käften,det är allt.
Put the money where your mouth is....
sylf:"Den "lyckade" satsningen gav ett guld, men även en baksmälla ingen hade räknat med, än mindre hade botemedel mot!"
Nej hybris är svårt att bota på egen hand. Då är det bara att kliva åt sidan och låta andra stöda upp...
Men skall man göra det in absurdum?"
Är verkligen satsningen på att ex Berglind och Molin skulle ta kliv framåt, att betrakta som en satsning på egna produkter in absurdum?
Herregud, du har sannerligen märkliga referensramar.
Att spelare som Djoos och Lindholm gått framåt nåt enormt och att man inte kan lyckas med ALLA egna produkter kanske borde vägas in i vågskålen, men icke.
Du överdriver exakt allting i vanlig ordning, gärna när det handlar om nåt negativt du vill visa på.
"Man får ofta höra att ett av skälen att det gått åt helvete är att vi fått en "landslagsman" skadad. Visst påverkar det att man fått en viktig spelare skadad. MEN!"
EN spelare?
LJ och DP försvann redan från start.
Sen försvann Bertilsson.
En landslagsback och två tänkta ordinarie backar borta från start, och du tycker att det inte borde påverkar så oerhört mkt?
"Sedan trycker man upp trycksaker och annat material om att guldet skall försvaras. Widing ger fingret i media och säger kom och ta den om ni kan."
Oerhört dumt.
Man borde förstås ha tryckt upp affischer som säger att vi inte tänker slåss om nåt guld, bara inrikta oss på att undvika KS.
Och självfallet borde Widing och övriga spelare gå ut med att man absolut INTE tänke försöka försvara nåt guld...
Huge:L.J, fucking L.J, som var totalt urusel hela förra säsongen skulle alltså ersätta Ekholm, ES kanske bäste back? Redan där skulle Sundlöv fått en fet känga i röven!
Övertro är vad det handlar om, bara för att en spelare varit med i en guldvinnande trupp är han inte en världsstjärna. Att jämföra med att kalla Lauritzen för Gretzky, ett hån mot #99 värre än att Bäckis skulle åka runt i Kazakstan med #99 på ryggen!
Huge: Du kan väl in på fullaste allvar tycka att det var bra gjort av Widing att peka finger på bilden? Fruktansvärt töntigt. Mina Brynäs-vänner skämdes som hundar när de såg bilden.
Det ger naturligt lite extra tändvätska att möta regerande mästarna och jag tror att Brynäs smått överlägsna agerande (allt skryt om den fantastiska juniorverksamheten, Widings finger, etc.) har gjort det ännu jobbigare.
Jag tror dock att Brynäs kommer fixa detta. Denna typ av upphämtningar brukar inte lyckas. Någon gång börjar puckarna studsa rätt. Snart kommer Brynäs nästan ses som underdog. Tror det kommer bli jämnt, men jag skulle bli mycket förvånad om AIK lyckas sno platsen.
Huge:Tidiga skador gör att Sundlöv har haft gott om tid att ersätta de skadade spelarna.
Tilltron till LJ är det nog bara du och Sundlöv som hade. DP var fortfarande ett helt oprövat kort närhan försvann.
Det finns fler osäkra kort,främt bland backarna. Du verkar tycka att Löf är enetablerad ES back... det säger allt om dig.
Nej man skulle ha visat ödmjukhet och inte drygat sig i media. Speciellt inte Widing som inte levererat på flera säsonger. Men han var väl den enda som ställde upp. Det liksom skriker Widing över hela den grejen.
"Herregud, du har sannerligen märkliga referensramar."
Mmmmm, det har jag. Jag ansåg att om man inte ersätter spelare som Andersén, Ekholm, Silfverberg, Larsson och Svedberg inför en säsong så har man haft förycket tilltro på resterna av det lag som tog guld.
Redigerad kommentar
Carl Lejonkräk: Så du menar alltså att vi alla här i gb:n bara ska tycka att allting är bra hela tiden, oavsett. Får man överhuvudtaget kritisera något som har med Brynäs att göra? Ingen av oss här står i båset, det är ju därför vi diskuterar och har åsikter om Brynäs. Om vi hela tiden skulle tycka att allting var fine and dandy så skulle det inte bli så mycket till diskussionsforum.
Tväst:"Suck..... nu börjas det igen. En sån samling losers, en del behöver bara spy rätt ut på bordet för att få gillamarkeringar. Tragiskt."
Så det är DÄRFÖR du är här, för att få gilla markeringar.
Det säger allt om dig.
Logain på Facebook och lägg ut bilder på semlor och hjärtanså kommer du säkert få masor av gilla markeringar.
Bad_Brett: Kan hålla med om att just Widing kanske inte är rätt spelare att peka finger, känns inte som att han har tillräckligt med verkstad bakom sitt löfte sas.
Men att kritisera själva upplägget och raljera över att spelarna går ut med höga ambitioner och skojar/överdriver lite för att få publicitet, är ju bara magsurt som jag ser det.
Hade man inte sagt nånting så hade det kommit kritik för det också, det är så det funkar.
Speciellt i den här gästboken... ;-)
Och skrytet över juniorverksamheten är väl nåt som bara gurra och vissa supportrar sysslar med. Har iaf inte sett några spelare eller ansvariga stå och slå sig för bröstet och skryta om saken.
Det som oroar mig är att AIK ser ut att ha hittat en formtopp, precis när dom behöver det. Eldebrink har fått ordning på hela laget och framförallt defensiven. Laget ser mkt tätare och kompaktare ut över hela banan, jämfört med när Perra satt vid rodret.
När ett lag i deras sits får vittring så kan det gå fort, om inte vi själva gör nåt åt saken och fortsätter kräftgången (även om det såg klart bättre ut mot Timrå).
Som du säger: nån gång måste puckarna börja studsa rätt.
sylf: "En sån som skulle sitta här och skrika "heja heja heja Brynäs, Brynäs IF är dom bästa" om dom så spelade i korpen med 3500 lag före sig i Sverige!"
Precis, nåt åt det hållet är väl egentligen vad all normal form av supportande handlar om: att stötta förbehållslöst eftersom det är laget i ens hjärta.
Det är såna saker som du och dina skitkastande medgångare ALDRIG kommer att förstå.
Det är bara så tragikomiskt att se hur ni på fullt allvar tror er stötta laget genom att kasta skit och håna spelare och ledare.
Så oerhört omoget och barnsligt att man tar sig för pannan, speciellt när man vet att de handlar om vuxna personer som har barn och familj.
Slajsarn:Jag klarar mig bra utan gillamarkeringar, så jag tror inte du vet så mycket om mig, men säger en del om vissa andra.
För mindre än ett år sen var Brynäs föremål för hela hockeysveriges hyllningar, ett fantastiskt år kröntes med guld till ett nederlagstippat A-lag. En lågbudgetsatsning med stort förtroende på juniorerna fick mycket beröm.
Att det är svårt att försvara ett guld torde väl inte va nån överrasknig för de flesta.... att i det läget va så otroligt dömande om lagledningens säsong så här långt tycker jag är magstarkt.
Ni som nu sågar allt som Brynäs åstadkommit...... skulle vi ge upp juniorsatsningen direkt efter guldet?
Redan i början på augusti döma ut backarna och rusta upp med ett par storväxta med landslagsmeriter?
Visst såg backuppsättningen tunn ut i början..... men är det möjligt att gardera sig för alla tänkbara situationer?
Min åsikt är att den förbannade NHL-lockouten förstörde hela hösten... och i förlängningen hela säsongen.
Huge: Jag skulle aldrig komma på tanken, att sluta supporta Brynäs, att hålla på dom oavsett. Jag skulle heller aldrig, som jag skrev, sitta och bröla att dom är BÄST när dom spelar i korpen. En jävla skillnad det!
Läs vad jag skriver innan du kommenterar!
Fan va du tjatar om att vissa här har familj etc, har det nån relevans?
Tväst:Min åsikt är att den förbannade NHL-lockouten förstörde hela hösten... och i förlängningen hela säsongen.
Bara för Bif då?
Huge:Jag STÖTTAR inte brynäs, jag har ingen ambition att göra det och sedan jag flyttade från Gävle och slutade som aktiv inom Brooklyn Tigers så har jag aldrig stötta laget.
Däremot så har jag hållt på Brynäs sedan barnsben och det smärtar mig att se laget jag håller på degradera sig själva genom bristande ödmjukhet.
Om du tror att du stöttar laget genom att låta denna degradering fortgå så får det stå för dig.
Du besöker ju inte ens hemmamatcherna så din "stöttning" består av det du gör här inne på HS. Jag undrar hur mycket den stöttningen är värd för Brynäs.
Du är här för en enda sak. Att göda ditt eget jävla ego i tron att du är någon slags übermenschen över allt och alla här.
Hade du varit den språkligt duktiga skribent som du tror dig är så hade du haft förmågan att skriva det du vill ha sagt imycket kortare inlägg.Men du ordbajsar på och ingen orkar läsa dina inlägg utan att mötas av upprepningar, glåpord och ditt vanliga jidder om otur, dommartavlor och liknande.
Sedan klagar du på bristande läsförståelse. Problemetligger i att väldigt få läser det du skriver fullt ut.
faceoff:
Kan inte bedöma hur det såg ut i de andra lagen..... men Brynäs skulle ju behövt förstärka backsidan när alla skadorna ramlade in.
Inte lätt att tillsätta spelare i det läget..... OM NHL lägger ner hela säsongen så översvämmas ES av lediga NHL-spelare samtidigt som vi fyllt ut med det vi ansåg ha råd med, och som dessutom VILLE spela för Brynäs.
Då blir det nåt avvaktande mittemellanläge som gäller, och det kan väl knappast anses ha gynnat oss.