1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742189 inlägg · 7967 ämnen

Silly Season 2008 / 2009 [A new beginning]

Sv: Silly Season 2008 / 2009 [A new beginning]
rackham: Som du säger - efter den 30/4 vet vi om han hade rätt eller om övriga styrelsen var mer kompetent. Minus-bokslut: Reander vinner, styrelsen får gå. Plus-bokslut: styrelsen vinner och får sitta kvar.

Jajjen:

Är det så enkelt?

Fattade faktiskt inte vad Tord Lundström sa. "Man borde satsa på de egna juniorerna, och man har fokuserat för mycket på att tjäna pengar, problemet är man har inte haft lika mycket pengar som "storlagen", därför har man värvat för mycket.....för att man haft för lite pengar."???

Var det verkligen det han sa? Vad menade han?

rackham: Hur vore det om styrelsen och de personer som valberedningen föreslår ombads att lämna någon slags avsiktsförklaring innan årsmötet? Det är ju lite att köpa grisen i säcken när man väljer personer utan att veta hur deras program ser ut. Vad vill de göra? Hur vill de besätta strategiska poster i föreeningen som sportchef och klubbdirektör?

Tala om innan årsmötet, inte efter.

Undrar just vad Dacke sa om Brynäs till Andreas Johansson när dom samtalde då ?

Jajjen: Minus-bokslut: Brynäs IF forlorar, Plus-bokslut: Brynäs IF vinner. Vad gäller det övriga krävs en djupare analys.

rackham: "Är det så enkelt?"

Ja, i enögda onyanserade okunniga supportrars ögon är det så enkelt som att minussiffror automatiskt betyder att styrelsen gjort ett dåligt jobb och borde avgå mangrant.
Man baxnar över den sortens slutsatsdragande.

någon som hört något om angells vara eller icke vara i brynäs, de skulle väl vara klart senast igår..?

Domarn: Håller med. Otydlighet och urvattnade åsikter tyckte jag var allt den gamle legenden Lundström hade att komma med i Sportspegelnreportaget, som överhuvudtaget inte hade mycket att tillföra. Men just otydlighet är ju en rubrik som kan sättas över allt som har med Brynäs IF att göra i dessa dagar.

Man värvar enbart för värvandets skull och då bara skit för dyra pengar då man kan få egna bättre spelare för mindre pengar var nog vad Tord sa :)

tjugo8: Ja det där var gammal skåpmat och säkert nåt som skulle ha sänts om Brynäs åkt ur, där sket dom en lök men sände ändå!

Håller med Tord.L. Bättre att gräva i de egna leden än att värva halvtaskiga utlänningar som kostar 500 ggr mer. Hutten, Hansen,Spets,Korhonen,Kankan mfl kan lätt ersättas med Sandin, Persson, Hassel, Andersen, Jonte, Markström etc. Ska man värva utlänningar ska det va toppklasslirare, inte nåra penningtörstande turister.

sylf: Amen!!

sylf: Tord hade haft rätt om det gällt forntiden.
Nu handlar det om nutid och det håller inte med enbart egna produkter.
Sen verkar han inte ha nån större koll på att vi de facto slussar in egna juniorer redan nu.
Det gäller bara att göra det i rätt mängd och vid rätt tillfälle.
Svårare är det inte.
Han må vara en legend på banan men nån större analytiker vid sidan om är han inte.

sylf: Problemet är att laget inte heller skulle vara konkurrenskraftigt om det till hälften skulle bestå av 20-åringar. Och spetsa med toppklasslirare, för att använda din benämning, det vet vi ju alla är både ekonomiskt och moraliskt omöjligt i Brynäs IF.

sylf: Sen så är det ju rätt svårt att veta vilka som kommer att lyckas och inte lyckas, det är ju endå, om jag ska tala hockeyspråk, små marginaler.
Men det är klart att med facit i hand så kan man väl säga så.

Jag menar, Hutten är/har varit en klasspelare, Spets vann ju poängligan i Norge(Ungefär som att komma 3a i Allsvenska poängligan skulle jag vilja säga), och han har ju mycket talang, men alldedes för dålig fysik för att kunna producera i ES.

Vi har många bra talanger i BIF, vi MÅSTE utnyttja dem mer. Många av dem du just nämnde har gjort det bra, minst sagt.

Huge: Det är ju precis det jag säger. Ska man värva utifrån ska det vara bättre spelare än de man har i de egna leden. Jag hörde aldrig Tord säga att man ska ha ett lag enbart med egna produkter, var har du fått det ifrån?

lillovechkin: "Jag menar, Hutten är/har varit en klasspelare, Spets vann ju poängligan i Norge"

Ehhh, Hutten en klasspelare??? Spets vann poängligan i Norge, och ??

sylf: Jadu, det är lätt att vara efterklok!..
Kom igen, vi trodde väl alla att Hutten skulle kunna täcka upp efter Bäckis någorlunda.

lillovechkin: Jag trodde då på honom, visste absolut ingenting om honom. Men att han blev sådan flopp förespådde då inte jag iaf.

Hoppades är nog ett bättre ord än trodde. :-)

rackham: Har styrelsen godkänt en budget som backar, säg 5-6 miljoner, ska dom väck. Publiksnitt 6.600? Dom kunde ha frågat mej och fått en realistisk siffra. Om dessutom en styrelsemedlem pekade på budgetens brister och ingen av den övriga styrelsen agerade. Väck! Godkänna en budget med 30 spelare? Väck! Hur ska vi annars mäta styrelsens insatser? Det kunde ha gått värre? Gör rent hus! Börja om från början!

sylf: Framför allt måste det va spelare som är etablerade som toppspelare. Vad hade Hutten gjort? En bra säsong i Finland? Hittills har vi värvat spelare som KAN bli bra. Vi måste börja värva klasspelare som ÄR bra. Men det är ju inte enkelt om vi går miljoner back.

Jajjen:
6600 tycker jag inte att vara att skjuta för högt. T
ycker det i efterhand skulle varit ett uppnåligt snitt om vi presterat som försäsongen antydde.
Tycker också det borde rensas i organisationen ovanför spelarna, infektionen måste bort nån gång.... men det kommer inte hända....

Jajjen: Om de ska väck vilka ska vi då ta in? Huge o Rodrigues? Skulle bli ett fint par :)
Att säga att de ska bort är lätt, att hitta ersättare som är bättre är desto svårare.

AD:
Gillar krönikan till höger... "Brynäs - ett etablerat bottenlag"
Välskrivet och sant...
Gonatt go vänner!!

Horace76c: Hahah...
En etablerad bottenkrönikör, om du frågar mig.
Ett rejält hopkok av egna ologiska slutsatsdraganden utan större bärighet.

Huge: Jag kan fixa så att du får en krönika publicerad på Svenskafans om du känner att alla andra krönikor är kassa.

Jajjen:

Budgeterat publiksnitt 6500... = )
Nä, styrelsen har såklart inte klubbat en minusbudget.
Däremot är budget inte facit, det är bokslutet, och det har vi inte sett än. Såklart hinner det hända mycket under ett verksamhetsår efter att budget klubbas och det blir intressant att höra förklaringar över det turbulenta året och hur det påverkat resultatet... samt programförklaring över framtiden på kort och lång sikt...

Jompe:

Precis!
Det blir en bumpig resa till årsmötet i juni...

Peja: Har ingen aning om hur "alla andra krönikor" har sett ut men just den här känns onyanserad och ensidigt negativ till det mesta, vilket jag har invändningar emot.

Organisationen har fått sig ett lyft sen Boork tillträdde och hela föreningen fick därigenom en bra nystart. Ny arena bidrog naturligtvis också till den allmänna optimismen och det såg riktigt bra ut. När laget sen tog sig till slutspel 2 år i rad under Boorks ledning så fanns det inte så mkt att klaga på vad gäller de förhoppningar man hade. Ingen hade ändå räknat med att vi skulle bli ett topplag på ett par säsonger.
Inför denna säsong så kändes därför alla kalkyler och budgetar som fullt logiska och realiserbara, i stort sett.
Nu gick det inte som förväntat och det pga av flera orsaker men den största var lagets prestation, som ju är motorn i det hela.
Det sportsliga bakslaget ska dock inte skyllas på nåt organisatoriskt som krönikören försöker göra, utan helt enkelt på att det är små marginaler på banan och det är mkt som ska stämma för att slutresultatet ska bli lyckat.
Årets insats bör ses som en dikeskörning på vägen mot slutmålet: ett etablerat topplag.

Huge: "Det sportsliga bakslaget ska dock inte skyllas på nåt organisatoriskt som krönikören försöker göra, utan helt enkelt på att det är små marginaler på banan och det är mkt som ska stämma för att slutresultatet ska bli lyckat."

De små marginalerna, var det att vi vann minsta antal matcher, förlorade flest och släpte in flest mål. Är påståendet en förlängning av ditt konstaterande: "Det är inte så stor skillnad på Brynäs och topplagen"
Att det är mycket som ska stämma för att resultatet ska bli lyckat håller jag med om, liksom att Brynäs sluresultat inte alls blev särskilt lyckat och att det var många saker som INTE stämde, däribland; spelartruppen, styrelsen, sportchefen etc.

"Årets insats bör ses som en dikeskörning på vägen mot slutmålet: ett etablerat topplag."

Ditt förslag är alltså att Brynäs kör på med samma styrelse, tränare, spelare och sportchef som förra säsongen eftersom det bara var olycksfall i arbetet att det gick som det gick. Fick vi göra om säsongen skulle vi inte ha samma "otur" utan vara ett topplag. Undrar om det är någon annan än du som tycker det?

Ove Myling: "Ditt förslag är alltså att Brynäs kör på med samma styrelse, tränare, spelare och sportchef som förra säsongen eftersom det bara var olycksfall i arbetet att det gick som det gick"

Mitt förslag är att man kör med samma styrelse. Det är inte styrelsens fel att laget av olika anledningar underpresterat.

Ny tränare har vi redan och nåt annat hade varit otänkbart.
Nya spelare tillkommer både automatiskt iom kontraktsutgångar och pga att vissa spelare inte får nya kontrakt.
Sundlöv har hittills gjort ett bra jobb och får gärna sitta kvar.

Huge: Jo, men du brukar alltid kritisera krönikorna som skrivs där om de diskuteras här inne. Och tänkte att du kanske ville skriva en egen och göra klart för alla andra hur det egentligen ligger till med Brynäs... Ta det som ett erbjudande.

Peja: Den skulle bli kort. Allt som Brynäs gör och företar sig är det enda rätta, oavsett.

Huge: "Mitt förslag är att man kör med samma styrelse. Det är inte styrelsens fel att laget av olika anledningar underpresterat."

Men om förenigen går med brakförlust, är inte det heller deras fel?

"Ny tränare har vi redan och nåt annat hade varit otänkbart." Varför inte köra på med Doffen? Han är ju, enligt dig, en rutinerade elitserietränare. När bland andra jag klagade på att Brynäs anställt honom så försvarade ju du det valet. Så ska inte Brynäs försöka att få honom igen?

"Nya spelare tillkommer både automatiskt iom kontraktsutgångar och pga att vissa spelare inte får nya kontrakt"

Men var för ska Brynäs skaffa nya spelare när man är på rätt väg och bara "kört i diket". Det var ju bara otur att Brynäs kom sist, vi ska ju bli ett topplag och har ju enligt dig tillräckligt bra spelare för att bli det. Så varför byta ut några?

"Sundlöv har hittills gjort ett bra jobb och får gärna sitta kvar."
Du menar den sportsligt ansvarige som sett sitt lag komma sist i elitserien, som inte värvade en enda spelare under säsongen för att rädda situationen, som inte kunde hitta en ny tränare att rädda laget från kvalserien, som erkände att han var ansvarig för misslyckandet och dessutom inte pallade trycket och sjukskrev sig när läget var som sämst. När skulle han ha hunnit göra "ett bra jobb"?

Peja: Du har mitt tillstånd att publicera inlägget härnedan, som ett svar på Sörlings krönkika.
Men du får lägga till en titel.
Förslagsvis: "Brynäs tillfälliga dikeskörning"
Bara att starta pressarna...

70 Rodrigues: Han kan väl kopiera ihop texter från Brynäs hemsida med uttalanden som Sundlöv, styrelsen och tränarna har gjort. Blir ju iaf lite längre och mycket mer nyanserade än såna där läktarcoacher skriver.

Huge: "Du har mitt tillstånd att publicera inlägget härnedan, som ett svar på Sörlings krönkika.
Men du får lägga till en titel.
Förslagsvis: "Brynäs tillfälliga dikeskörning"
Bara att starta pressarna..."

Jo mycket möjligt att den blir tryckt. I tidningen "En ding ding värld"...

Ove Myling: "Men om förenigen går med brakförlust, är inte det heller deras fel?"

Jaså, vi går med brakförlust nu helt plötsligt?
Har dom redan släppt siffrorna för årets bokslut?

Det är inte styrelsens fel att laget av olika anledningar underpresterat vilket i sin tur gjort att det blivit ett ev underskott jämfört med vad man budgeterat.
HUR stort underskottet kommer att bli får vi väl se när siffrorna släpps.
Skulle dock tro att dom står i paritet med vad man kan förvänta sig efter det sportsliga bakslaget.

Huge: "Jaså, vi går med brakförlust nu helt plötsligt?
Har dom redan släppt siffrorna för årets bokslut?"

Vem har påstått det?

"...Det är inte styrelsens fel att laget av olika anledningar underpresterat..."
Vems eller vilkas fel är det då?

Ove Myling: "Vem har påstått det?"

Du själv påstår ju att vi går med brakförlust utan att ha sett några siffror.
Vet du inte vad du själv skriver?

""...Det är inte styrelsens fel att laget av olika anledningar underpresterat..."
Vems eller vilkas fel är det då?"

Motståndarnas?

Huge: Så här skrev jag: "Men om förenigen går med brakförlust, är inte det heller deras fel?"

Det var ett MEN där, kan du inte läsa?

"Motståndarnas?" Ja, det är motståndarnas fel! Men om man år efter år förlorar mot motståndarna och hamnar i botten av tabellen, så kan ingen sund människa påstå att laget underpresterar, utan istället att de presterar på den nivå de befinner sig. USel nivå=usla resultat.

Lika lätt att inse som att läsa ett inlägg...

Ove Myling:

Kan vi inte bara konstatera att Sundlöv var/är sportsligt ansvarig och att Kent-Åke är/var ekonomiskt ansvarig samt att styrelsen har ansvaret för hela verksamheten inför medlemmarna.

Syndabock 1
Syndabock 2
Syndabock (kollektivt) 3

Simsalabim...

rackham: JAg skriver på för ett år till!

Frågan är vad som ska hända med dessa syndabockar?
Ska vi fortsätta som om ingenting har hänt? DVS Huges väg?
Eller ska de få gå på grund av sin inkompetens?

Ove Myling: Spelar roll om du klämmer in ett litet "MEN" och därigenom syftar på ett hypotetiskt scenario:
en styrelse kan ändå inte lastas i nån större grad för att laget av olika anledningar inte uppfyller förväntningarna och därigenom bidrar till att sänka intäkterna och orsaka en ev förlust.

Ove Myling: Jag förväntar mig att du på årsmötet ställer dig upp och redogör för exakt VILKA som är inkompetenta, VILKA åtgärder som är lösningen, VILKA nya kvastar som lämpar sig bäst.
Om inte så är du bara en i mängden av alla gnälliga tonårsbesserwissrar som tror dom vet bäst trots noll insyn, noll kunskap och noll erfarenhet av det dom kritiserar.
Gonatt!!

Huge: "en styrelse kan ändå inte lastas i nån större grad för att laget av olika anledningar inte uppfyller förväntningarna och därigenom bidrar till att sänka intäkterna och orsaka en ev förlust."

Så om laget underpresterar kan inte styrelsen göra någonting? Om gamle herr Huge har problem med minnet kan jag påminna om att man faktiskt sparkade tränarna två ggr om den här säsongen, det måste väl påverka hur laget presterar och vara ett direkt tecken på att de i allra högsta grad tar på sig ett ansvar för att laget inte "lever upp till förväntningarna" och att de därigenom kan lastas, i allra högsta grad, för lagets prestation.

Huge: "Jag förväntar mig att du på årsmötet ställer dig upp och redogör för exakt VILKA som är inkompetenta, VILKA åtgärder som är lösningen, VILKA nya kvastar som lämpar sig bäst."

Herr Stuts, det är ju precis dom här frågorna som alla mina inlägg handlar om. Vilka som ska bort och varför. Om du har missat det så är du mer än lovligt dum!

Sen undrar jag varför, utifrån vår diskussion här på HS, jag ska ställa mig upp på årsmötet och torgföra mina åsikter. Varför?

Jag antar att det är därför att du respekterar mina inlägg och finner dom raktigenom kloka. Att du vill låta Brynäs alla medlemmar ta del av Mylings visdomsord. Någon annan anledning till varför du vill se mig på årsmötet kan jag inte se. Jag menar du vill ju alltid Brynäs bästa, så det känns ju bra att du anser mina tankar vara så viktiga att de behöver nå en större publik än bara användarna på HS. Tack för ditt stöd!

Samtidigt ber jag dig ställa dig upp på årsmötet och redogöra för Vilka som är kompetenta, Vilka saker som utfördes på ett bra sätt förra säsongen och vilka av personerna i tunga poster inom organisationen vi absolut ska behålla!

Ove Myling: Sundlöv verkar vilja förlänga med alla utom de tre finländarna?

Inget större fel på Nolander, men nu har vi ju chansen att få bort en av alla 6:e backar. Kill your darlings.

Backarna om Sundlöv får bestämma:

Hietanen
Kankaanperä
Andersén
Carlsson
Sundqvist
Nolander
Angell
Ersättare för Sjödda

Ingen större förändring tyvärr...

« · 1030346 · »