1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742189 inlägg · 7967 ämnen

Silly Season 2011/12

Sv: Silly Season 2011/12

GävleLasse: "Man har bytt ut precis allt inom organisationen utom SC. Exakt VAD är det som är så enormt bra han gör som gör honom oersättlig?"

Tänk om det är så enkelt att han har gjort ett bra jobb med sina förutsättningar och därför sitter kvar?
Behöver det vara svårare än så?
Inte konstigare än att vilken arbetsgivare som helst gärna vill ha kvar kompetent folk och arbetsgivaren är väl den som bäst kan bedöma hur en anställd skött sig?

sylf: Visst har Sundlöv funnit en del guldkorn genom åren. Konstigt vore ju annars med tanke på att det är ett stort antal spelare som passerat i revy. De flesta har varit debutanter för ES men när de väl etablerat sig så har de gått vidare till mer ambitiösa föreningar. Hietanen är ett exempel på det, Angell ett annat.

Att sedan Brynäs blivit någon slags återvinningsstation för spelare som dalat så pass i sin karriär att de längre inte får plats i de större dyrare lagen är en annan sak.

Kahnberg, Nordan är ingen någon billig spelare. Kahnberg harvar i skymundan medans Nordan fortsätter att vara skadad titt som tätt.

Att mormor sedan har landat spelare som tex Ekholm bevisar ingenting. Honom hade säkert en annan sportchef kunnat landa med. I alla fall om man ser på omständigheterna. Man lovar mycket speltid i alla spelformer man ligger bra till rent geografiskt sett...

GävleLasse: "Man har bytt ut precis allt inom organisationen utom SC. Exakt VAD är det som är så enormt bra han gör som gör honom oersättlig?"

Det kan man undra, och det lär vi aldrig få veta heller.

Sundlövs dåliga värvningar ryms inte på ett A2 papper, medans de bra kan räknas på ena handens tumme. De flesta bra spelarna har dessutom kommit från de egna leden, typ Bäckis, Calle, Larsson, Markström. De gubbarna har ju knappast mormor tagit fram.

I dagens trupp Är enbart Ekholm och Eero nåt att hänga i julgran, Clarke, Greiss, JC t.e.x är ju floppar utan dess like!

Tväst: Jag tror att saker och ting går hand i hand. Kör man på i samma hjulspår i Brynäs så lär man inte attrahera nya sponsorer heller. På nåt sätt så kan man säga att Brynäs skapar sina egna förutsättningar.

När det gäller Sundlöv så har han flera gånger köpt in spelare som varit dyra och absolut inte leverat sett till prislappen. Har man en liten budget så är det desto viktigare att man får valuta för pengarna. Detta har inte Sundlöv lyckats med helt enkelt. Eller i alla fall inte bra nog för att man skall se honom som oersättlig.

Man har bytt ut precis allt inom organisationen utom SC. Exakt VAD är det som är så enormt bra han gör som gör honom oersättlig?

GävleLasse:
Eftersom det är svårt att veta vad en annan SC än Sundlöv kunnat uträtta med gällande förutsättningar tycker jag det är svårbedömt, vissa värvningar har han lyckats med medan andra har gått sämre. Det är nog svårt att hitta en SC som inte misslyckas ibland.
Dessutom har Brynäs spelarbudget ett antal år lämnat en del övrigt att önska.
Det tycker väl du är en av de dåliga bortförklaringarna men jag har svårt att se hur man skulle kunna bortse från de ekonomiska förutsättningarna.

Fakta är ju att när de flesta lagen spikat sina trupper får Sundlöv ge sig ut på realisationen och hoppas på att hitta nåt fynd som blivit över.

Rent krasst så spelar ju Brynäs i den undre regionen rent ekonomiskt.... för att ta sig upp därifrån så tror jag man är inne på helt rätt linje.
Det kommer att ta tid..... många små steg..... is i magen..... och lite tur.

SÅVIDA inte nån Stenbäcklookalike kommer upp med en stor säck pengar till Sätraåsen....MEN..... inte ens det skulle va nån garanti för snabb framgång, det finns det väl tillräckligt många nya o gamla exempel på i idrottsvärlden.

Tväst: Jag har dessvärre svårt att stötta beslut som jag med säkerhet kan säga att det inte kommer att föra föreningen framåt ett dugg.
Det känns som att det ruttna lingonet är och förblir Sundlöv. Så länge han får siitta och "leka" sportchef så kommer Brynäs att fortsätta trampa vatten i tabellens nedre regioner.
En rutinerad tränare med klara visioner och idéer skulle vara att föredra. Nu sitter det säkert många som tycker att jag ska komma med förslag på tränare men jag känner inte att jag vill det. Då skulle diskussionen fokuseras på namnet och inte helhetsbilden.

Jag har sagt det förr och säger det igen. Skall Brynäs ta sig ett steg till i sin utveckling så måste en ny SC tillsättas. Sundlöv har haft väldigt lång tid på sig att få till den förändring som måste till för att följa föreningens satta mål. Det har han inte lyckats med. Det enda som utvecklats är bortförklaringarna till varför vi inte utvecklats.

GävleLasse:
Alternativen är säkert många.... möjligt att en annan variant kunde va att föredra. Men det är svårt att ha en klar uppfattning om när man inte vet vilka, och hur många tränarkandidater som tillfrågats.
Jag väljer att lita på ledarstaben.... de har vissa förutsättningar o tillgångar till sitt förfogande, eftersom jag inte äger nån kristallkula så uttrycker jag mig inte säkrare än så. Vi får som vanligt hålla tummarna, hoppas på det bästa och självklart stötta i alla väder ;-)

GävleLasse: Ja tyvärr känns det här lite som när Olof Östblom tog över när Boork fick sparken.

GävleLasse: Tandfen, Tomten och Målgam i båset nästa år, kan nån tipsa Sundlöv?

Tväst: Är det inte bättre att satsa på en tränare med en UTTALAD vision istället för den här nödlösningen. För det är precis vad det är.

Jag ger mig fan på att Sundlöv tror på tandfén med

Tväst: Alla perioder

SH:
Vanligt förekommande.... ja.... såvida inte Brynäs vinner ALLA matcher ;-)

70 Rodrigues:
Tomas Jonsson som ass...... han kan mycket hockey, skulle kanske passa att ta hand om defensiven, det är ju inte lika påpassat som att va huvudtränare.
Jag kommer inte ihåg om det var offentligt hur hans sociala situation såg ut när han blev sjukskriven..... men jag tycker att det är OK med en andra lite mindre offentlig roll i Brynäs, återigen.... han får väl visa vad han kan denna gång, inte dömma för nåt som hände för så längesedan.

MarcusElving: Får väl då hoppas att det blir passande roller för båda. Kan ju vara så att Tomas J passar riktigt bra som ren backcoach? Samtidigt är det ju lite märkligt med tanke på förra sejouren.

Utrycket TränarJävlar lär bli vanligt förekommande på forumet nästa säsong...

70 Rodrigues:
Jag har ingen önsketränare som jag VET skulle bli en given succè... därför tycker jag att jag får ge Tommy Jonsson chansen att visa hur han vill att Brynäs skall spela.
Det är ju ändå en viss skillnad att ha huvudansvaret gentemot att va andretränare.
Nöjd??? som jag ser det så får vi vänta o se.

Inte undra på att intresset svalnar och publiken sviker!!!!

70 Rodrigues:
Nämen NÄ!!! inte HAN igen!!!...hoppas han håller längre än förra gången..blir ruggigt lack om det blir ännu mer drama i den här föreningen....

Tväst: Så du är nöjd med Tommy Jonsson som headcoach o Tomas Jonsson som Ass??

Tväst: Absolut, som jag skrev så hoppas jag att han vågar coacha mer aktivt i matcherna och sedan hoppas jag på ett mer fartfyllt och fysiskt spel.

Dock behövs det nya spelare som kan spela ett sådant spel i så fall, vi får se.

Jag TROR inte att det kommer bli mycket skillnad mot för denna säsong, men jag hoppas det.

MarcusElving:
Bara för att vi sett Tommy J som ass. bakom NC så är väl inte nästa säsongs upplägg o taktik hugget i sten???
Han kan ju inte gärna gå in och ta över bara för att han tycker NC gjort en felbedömning.... NC har ju huvudansvaret o TJ assisterar.... eller?

Jag tycker han måste få chansen att visa sina kort.....

70 Rodrigues:

Låten TNT kom plötsligt upp i huvet på mig.....
När man tänker på kanske nya tränarna.

Johnny Bravo: Senast jag var nöjd med en coach var nog när Roger Melin tränade oss.

Det som stör mig mest är inte att man tar in Tomas Jonsson som assisterande/backansvarig. Utan att Tommy Jonsson blir huvudtränare, vilket känns som att ha kvar Czarnecki i stort sett.

Lär väl inte bli ändring på nåt i spelet, vi får hoppas att han har lite mer stake och coachar aktivt i matcherna.

Dock tror jag att han är "färgad" av Czarnecki vid det här laget.

70 Rodrigues: Men....... Är ni aldrig nöjda med era tränare?

Jonsson o Jonsson, vilket jävla skämt, grymt innovativt och nyskapande, jag tror jag spyr på skiten. Leda svensk hockeys utveckling, jo tjena!!!!

Zzz: Sundlöv är ju besatt av rightare så det finns säkert plats för flera...

70 Rodrigues: 95% av alla tänkta PP backar som är rightare och utlänningar floppar i elitserien. Äntligen plockar man från allsvenskan istället. Men släpp fram Berglind istället och ge honom en ordentlig chans. Han har dubbelt så stor potential än alla tillgängliga backar på marknaden av samma karaktär.

Zzz: "Jag ser hellre honom än någon ny överbetald utlänning som aldrig lever upp till förväntningarna."

Sundlöv kanske ska kolla lite extra innan han signa kreti o pleti??

hahii: Det verkar alltså vara sant.. 2x Jonsson och 1x Larsson alltså.

Zzz: Brynäs är en av klubbarna som vill signa honom... Ja, han är säkert bättre än Clarke. Och jävligt mycket billigare.

Redigerad kommentar

Peja: Enligt Expressen:
Tommy Jonsson flyttas upp till huvudtränare, Janne Larsson fortsätter i sin roll som assisterande tränare och klubben har erbjudit den forne storbacken och OS-guldmedaljören Tomas Jonsson en roll i staben. Som är mycket intresserad.

Peja: Det skrevs ju tidigare om att han var klar för Färjestad, men det verkar som om det har svalnat. Har du hört något eller är du ute och spekulerar? =)

Jag ser hellre honom än någon ny överbetald utlänning som aldrig lever upp till förväntningarna.

Redigerad kommentar

Två Johan Larssons i Brynäs nästa säsong?

Sundlöv spanar även på Per Åslund enligt Aftonbladet.

När det gäller tränarbiten tycker jag faktiskt inte folk ska klaga när det kommer till Brynäs. Vi, om några, har väl de senaste åren plockat in oskrivna kort som inte har haft ngn koppling till föreningen. Czarnecki, Nokelainen, Jonsson och Melin t.ex, med blandat resultat. Då tycker jag de andra föreningarna är "tråkigare" när det gäller tränarvärvningar, de plockar ju alltid ur Sveriges inavlade elittränarpool eller plockar ngn direkt från de egna leden...

GävleLasse: Jag vet inte om jag tycker att vi har stått och stampat i många år. Boork byggde upp något och allt reaserades under ett projekt som han inte lyckades förankra hos spelarna. Cz har nu återigen byggt upp Brynäs som ju tagit ett steg vart år och i år tagit bortaskalper mot topplagen. Men nu är det det dags att studsa upp till topp fem i tabellen och då vill jag ha en ny tränare som vill spela en konstruktiv hockey. Dom juniorer vi får fram är spelskickliga och klarar av att spela en offensivare hockey, då tycker jag det är tjänstefel att vi har en tränare som i grunden står för en defensiv hockey. Sen att att man bygger ett lag bakifrån och att en bra defensiv är en förutsättning för att spela offensiv hockey är ju en självklarhet.
Jag håller med dig i det du säger att Sundlöv verkar sakna idéerna om hur laget ska ta nästa steg. Det verkar som om man inte riktigt vill släppa sargen och ta in en tränare som vill framåt utan att det är viktigare att ligga på plats 6-8 och alltid gå till slutspel än att våga ta chansen och gå framåt med en offensivare spelstil. Sundlöv är säkerligen ärrad av dom törnar han har åkt på och om det hämmar honom i hans sätt att välja väg för laget så tycker jag han är fel man som sportchef. Jag hoppas dock fortfarande att Sundlöv hade bytt ut Cz hursom och ville ta in en ny tränare med en ny spelidé. Om det nu blir Tommy Jonsson så behöver det inte per automatik betyda att han står för samma hockey som Cz, men jag tycker att det hade varit nyttigt med en helt ny röst som kommer med nya direktiv.

Lunkan: Vet ni om att Fatikov var andre keeper i vitrysslands lag som slog ut Sverige i OS 2002? Som om den förlusten inte var förnedrande nog.. =)

Gurra88: Ja Esko fick ju spelarna emot sig för han ansåg att träning var viktigate än Golf med företagare...

Alla spelare som fick gå under Boork var de som gnällde mest enligt vad jag har hört.

Zzz: Här har du anledningen till att Brynäs stått och trampat så många år. Man pratar om förändring och förbättring men man envisas med att återanvända allt gammalt så utvecklingen uteblir.

Hur mycket förtroende finns det hos TJ bland sponsorerna, publiken, supportrarna och spelarna? Den är marginell på gränsen till obefintlig. Jag hade förhoppningar om att man skulle ta ett rejält kliv framåt efter detta med som det känns så går man bakåt.

Man tog in Boork för att laget hade varit "missbrukat under lång tid". TJ ingår i den skara tränare som gjorde precis det. Och nu ska Sundlöv ta in honom igen. Med såna val kan man verkligen fundera på hur Sundlöv resonerar. Att TJ "vill till Brynäs" är inte skäl nog. Hur många tränare i Div 1 och AS skulle tacka nej till en jobb som tränare i ES? Skulle det göra dem lämpliga bara för att de vill?

Det känns som att Sundlöv inte har idéerna att föra laget framåt så det är dags att kliva åt sidan

AVGÅ SUNDLÖV!

Gurra88: Tar Esko med sig Leonid Fatikov är det fest i dagarna sju.

Zzz: Esko Nokelainen kom tillbaka, allt är förlåtet;)

Huge: Ja det kanske är hugget som stucket, men ta då han som har anknytning till klubben framför han som skämde ut Brynäs och sig själv fullständigt när han satt och grinade på en presskonferans..

Du menar ekorrhjulet Brynäs?! =).
Vi måste få en tränare som kan utveckla spelet. Cz har gjort ett bra jobb men nu har man ett annat utgångsläge än när han tillträdde. Nu måste vi framåt och det duger inte den spelidé som vi har idag till för.

Huge: Senast man anlitade TJ så fick man ta in Boork för att städa upp....

Zzz: Kan ju stå mellan Jonsson och Djoos när det gäller ansvaret för backarna.
Hugget som stucket isf som det känns, så här ur ett läktarcoachperspektiv...

Och med TJ som huvudcoach ska vi nog inte förvänta oss några större förändringar i spelsättet.
Prio 1 är som vanligt bra försvarsspel.
Varför försöka uppfinna hjulet en gång till?  :-)

Wesley: Laine skulle vara defn ultimata värvningen för Brynäs. Är det något vi saknat i år så är det någon som vill och klarar av att gå rakt på mål. Men att värva honom blir förstås ingen lätt uppgift. Det som dock talar för ryktet är ju att det kommer nu så pass sent. Jag tror dom bästa spelarna redan har klart vart dom ska spela nästa år.

Tomas Jonsson till Brynäs måste vara ett skämt. Janne Larsson och Pär Djoos som ass låter mer rimligt. Tommy Jonsson som headcoach kanske funkar men jag vill inte att han trampar på i samma spelstil som Cz utan i så fall ska han komma med något nytt.

70 Rodrigues: HAhahaha.. Jag såg klart och tydligt att det stod INGEN PANT på TJ... Vad fan har Brynäs blivit en återvinningscentral????

BYT UT SUNDLÖV NU!!!

tompap71: Verkar som att Jonsson isf ska ansvara för backarna och där tror jag tvärtom att han är en bra tillgång.
Har ju dessutom erfarenhet som ass tränare i juniorlandslaget.
Att han av personliga skäl tvingades sluta som huvudtränare för 10 år sen ser jag inte som belastande i det här läget.
Stor skillnad dessutom när det gäller press och förväntningar om man är huvudtränare jämfört med att vara assisterande.
Blir nog bra det där....

70 Rodrigues: Nej här får vi hoppas att expressen är ute och cyklar. Tommy Jonsson får gärna fortsätta i nån form men ta inte hit Tomas igen. Leksands loosermentalitet kan stanna i dalarna.

Lunkan: Hoppas verkligen inte det :-(

« · 1360173 · »