1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743546 inlägg · 7967 ämnen

Silly Season 2011/12

Sv: Silly Season 2011/12

"Djoos stannar i Sundsvall" är det enda Gävletidningarna har skrivit av Brynäsintresse på fler veckor, pinsamma skittidningar. Man ser alla andra lokaltidningar som har hockeylag i regionen som spottar ur sig nyheter, rykten och snack om sina lag.

Brynäsbloggaren Linus har inte gjort ett inlägg på en vecka heller. Jämför med till exempel MrMadhawk.

Pinsamt..

Redigerad kommentar

mattias - 74: Jaha, jag som inte har någon vidare koll på Ollas vill gärna veta vilken typ av spelare han är. Har fått för mig att han är en riktig kämpe som alltid kör 100% och aldrig viker ner sig..

Kan väl vara en schysst värvning, precis som Sjödell-Wiklander. Men det som är intressant är som sagt vilken roll han får/vem han ska ersätta.

Redigerad kommentar

arnio: Ja, det lär väl inte bli spelaren som gör skillnad.

mattias - 74: "Förstår att ni måste värva från Leksand för att få ihop ett bra hockeylag :)"

Precis, har ni någon fler till vår fjärdekedja att erbjuda? Eller en bänknötare kanske?

70 Rodrigues:

Förstår att ni måste värva från Leksand för att få ihop ett bra hockeylag :)

Jesper Ollas på ingång.

Min gamla granne! =)

70 Rodrigues: Japp men det har dom ju testat, varför inte ta det lite lugnt och hitta balansen i ekonomin. Salo gör ju samma sak som Masken och Lundström redan provat.

Redigerad kommentar

Zzz: Det skriker desperation tycker jag, förståligt iofs, hela byn vill ju tillbaka till ES.

70 Rodrigues: Nej det är förmodligen helt fel som vanligt när det gäller Leksand. Visst, man kanske går upp med dessa spelare. Men vad tillför Kallio och Prestberg i elitserien om två år?
AIK byggde ett lag som kunde utvecklas från säsongen i allsvenskan till i år. Leksand bygger som vanligt ett lag av äldre spelare som är allt för bra för allsvenskan men för dåligt för elitserien. Därför måste man värva 10 spelare om man går upp och sen är cirkusen igång. Dom borde ha fortsatt att satsa ungt och byggt ett lag långsamt.

Jajjen: Då är vi rökta!

Viktigt att Sundlöv passar på att handla. Snart kommer Växjö och kanske Rögle ut på marknaden. Det är nog dom vi kommer att konkurrera med nästa säsong.

Zzz: Nej jag blir inte heller förvånad om vi får nöja oss med en Höggren och en Aspeqvist och laget går ut och säger att "Nu ska vi verkligen ta oss till Semifinal, vi har ett härligt go i laget och vi är unga och lovande"...

Goddag yxskaft, var ordet! :)

Men som sagt, Zzz, hoppet är det sista som överger en... Sundlöv får väldigt gärna landa Widing, Brendl och ev. Tallackson för mig och låta de fem VI ersatt dom med gå... :)

Huge: Dom du nämner ska ju givetvis spela regelbundet, men de jag syftar på är Rohdin, Rensfeldt, Wännström etc...

Det hade väl varit bra mycket bättre att ha bättre lirare att sätta in, man kan ju inte direkt säga att dessa tre "förbättrade sina odds" i slutspelet, de spelade bara för att skadorna kom på nyckelspelare. Annars hade dom inte spelat. Där förlorade vi slutspelet, pga. skadorna...

Går du tillbaka å kollar på de förslag på uppställningar för nästa år så ser du att jag har med alla de unga lirarna som du ger exempel på. Så dom ska såklart spela mycket, men det är de andra som jag tycker ska ha en betydligt mindre framträdande roll kommande år.

Anders Blank: I rest my case. Men blir inte förvånad om det inte blir så många etablerade nyförvärv och lönebudgeten fortfarande är strax över 30mille.

Anders Blank: "Jo helt klart är dom ju där för att dom fått förtroendet, men vad har Cz haft för val?? Spela med två femmor eller? Dom har ju varit tvungna att ge juniorerna speltid och därtill förtroende... Det har ju varit skador som fan i truppen, speciellt i slutspelet."

Goddag yxskaft.
Så Järnkrok, Silfverberg, Rödin och Larsson skulle alltså ha fått sin istid enbart pga skador i truppen?
Nåt av det mer okunniga jag läst på länge.
Dom har mer och mer blivit bärande spelare i laget och har helt enkelt förtjänat sin istid med råge.
Du får det att låta som om skadorna skulle ha tvingat CZ att matcha junisarna, nåt han aldrig skulle ha gjort om vi varit skadefria.
Morsning....

Anders Blank: never trust a hippie

Zzz: 50-60 på Rödin & Sandin tillsammans kan vi därmed stryka och höja dina uppskattade löneuppgifter en bit, om vi nu kan lita på sylf! ;)

sylf: Tack för infon sylf. Några fler löner du vet?! Vi har ju haft lite diskution här som du kan se. Vi har satt Dackell, Kahnberg, Eero, Rödin och Sandin mot En Widing-typ, en Tallackson-typ och en Brendl... Jag tror inte det skulle skilja så förbannat i lön mellan dessa lirare. :)

Zzz: Rödin hade 80k/mån den gågna säsongen.

hahii: Precis! Vi tror... Fan va bra och skoj det vore med offentliga löner! :)

Om jag får tro lite då så tjänade Dacke mellan 200-250k.
Eero tror jag låg på 200-230k. Och Kahnberg på 150-180k.

Är ju som sagt synd att vi bara kan tro här... Sundlöv skrattar säkert om han ser våra gissningar! :)

Zzz: Då har vi ju skramlat ihop 330k där på dom 4 lirarna, även fast jag tror att summan är högre, sen då får vi dra 70k av Dackes lön för att få ihop de 400k som du sa att Widing och Tallackson kostade. Dacke hade 200k sa du, 130k kvar och Brendl kostade 300k enligt dig. Då kostar de tre nyförvärven MED Brendl 170k. mera än de 5 som lämnar/slutar. Helt klart överkomligt om du frågar mig... Dom 170k tar han in med att sälja fler biljetter!

Zzz: Jag tror Kahnberg tjänade mer än Eero.

Anders Blank: Kanske är det förklaringen till att Brynäs har så svårt att locka "toppspelare". Glöm inte bort att Eero inte fick nytt kontrakt i Färjestad samt att Kahnberg var ordentligt stukad i Frölunda. Säg 150k på Eero, 120k på Kahna och 50-60k på Sandin och Rödin tillsammans.

MarcusElving: Haha! Helt klart... Han skulle nog göra susen i en korvmojj! Jag tycker dock att hans defensiva spel har sin funktion i nästa års Brynäs ändå. Center i en defensiv femma, spelar BP och dödar tid för motståndarna. Ska inte alls ha några offensiva uppgifter då han aldrig varit nån större poängmakare. Så för mig får han va kvar, på dom premisserna.

Anders Blank: Ja, centrar har vi gott om. En sån som Hansen kan vi dock placera i någon korvkiosk eller bar. En klämtjeck norrbagge skulle säkert öka försäljningen :)

MarcusElving: Just på centerplats så har vi väl ganska fullbeställt, men visst! Den där kedjan skulle jag inte spotta åt! :)

Jag kollar på sveriges match mot lettland nu.

Silfverberg-Zachrisson-Widing spelar ihop.

Skulle sitta fint i Brynäs också ;)

Zzz: Men om vi kan "enas" om att Widing och Tallackson ersätter Eero, Dacke, Kahnberg, Rödin och Sandin så Brendl blir utöver... Då måste hans lön kunna få bli en extra kostnad för att få han till laget. Han säljer ju ändå sina extra biljetter plus att han skjuter ju in sina mål /säsong. En sån som vore bra att ha i laget.

Sen undrar jag ju hur HV kan betala Davidsson, Ledin m.fl 400k å uppåt om ingen i Brynäs enligt dig tjänar över 150k.

Det går bra för Sundlöv nu, snacka om att vara dissad. Blir nog snart några stressvärvningar för att kompensera misslyckandena av spelare han ville ha

Anders Blank: Definitivt lättare. Men jag lovar dig att spelarna i Brynäs tjänar mindre än vad vi tror.

Zzz: Så du vill påstå att Kahnberg, Rödin, Eero och Sandin tjänade 300k tillsammans?!?! Knappast va?! Eeros uppgifter gick ju upp till 200k när han skrev på, så sa ryktet då. Kahnberg kanske 150. Dacke minst 200k...

Är ju tråkigt att lönerna inte är officiella som i NHL, då hade det varit lättare för oss fans att bygga nästa säsongs uppställning! :)

Anders Blank: Nej det vet jag inte, har inte en aning. Men jag tvivlar på att någon tjänade över 150k/mån, Dacke kanske. Jag tror Kahnberg, Rödin Somervouri och Sandin ryms under en Brendl.

Redigerad kommentar

Zzz: Tack för uträkningen! Du som har en sån insyn vet säkert också vad Dackell, Kahnberg, Rödin, Sandin och Somervuori tjänade... Så får vi se vad skillnaden blir då.

Zzz: de jag menade med cool var att vi har haft så otroligt många dåliga "SON" spelare men även en hel del bra! Tänker främst på dom som spelare än idag.. Mårtensson,Andersson,Samme, Enterfledt,Nicke D. mm

Zzz: "9 450 000:- för fyra spelare med en lönebudget på 31 mille..."

Slängde med mig själv också om någon undrar hur det kunde bli 4st, någon lär ju nolltaxera om Blank ska få ihop sitt lag =)

Pettisbif: "coolt med detta "SON" lag som jag kom på i all hast.."

Grymt coolt, vad ska jag göra med denna info?

Pettisbif: Tränare i första;Tommy Jonsson och i andra:Tomas Jonsson

Anders Blank: coolt med detta "SON" lag som jag kom på i all hast(från början av 90-talet tills nu,, (BLANDAT) :

Joacim Eriksson
Mattias Pettersson

Lasse Jonsson-Christer Olsson
Niklas Andersson-Patrik Andersson
Daniel (Glimmenvall) Johansson-Tommy Melkersson
Jonathan Carlsson-Simon Bertilsson

Mikael Samuelsson-Tony Mårtensson-Jonas Andersson
Anders Masken Carlsson-Janne Larsson-Per-Johan Johansson
Patrik Putte Carlsson-Jonas Johnsson-Peter Larsson
Sebastian Karlsson-Tyler Arnason-Johannes Salmonsson

V.S

Lasse Karlsson-Lasse Eriksson

Gunnar Persson-Joakim Persson
Johan Hansson-Adam Andersson
Magnus Eriksson-Mattias Karlsson
Olle Mattsson-Rikard Eriksson

Felix Eriksson-Sebastian (Enterfeldt) Eriksson-Johan (Tellström) Jonsson
Göran Hermansson-Daniel Olsson-Daniel Hermansson
Björn Danielsson-Jakob Johansson-Nicklas Danielsson
Johan Markusson-Anton Persson-Mathias Månsson

Jajjen: Nja, han (K-Å) fick väl 1.5 årslöner eller vad det var, och nån blaska skrev då det begav sig att han hade i runda slängar en miljon i årslön. Ganska bra för att snurra tombolan och ropa ut Bertil 7.

Sen hyrde ju Brynäs in Manpower för att rekrytera ny klubbdirre, och för det sexsiffriga beloppet kom dom ju fram till att den sittande var bra, han som är supernöjd med verksamheten du vet.

Undrar varför det inte finns nåra pengar till A-laget?

Anders Blank: Jag kan räkna åt dig.

Widing 200k/mån
Tallackson 200k/mån
Brendl 300k/mån

Säg att dom skriver på för ett år och får lön augusti - april.

700k/mån x 9 mån = 6,3 mille
6,3 mille x 1,5 (+50% arbetsgivaravgift, socialaavgifter och försäkringar) = 9 450 000:- för fyra spelare med en lönebudget på 31 mille...

Zzz: Då lönerna inte är officiella i ES så är det väl i stort sett en omöjlighet för nån utanför Sundlövs kontor som skulle kunna ha nån uppfattning om det. Men med tanke på vilka som slutar/lämnar så borde det inte skilja så förbannat mycket mellan Dackell, Kahnberg, Eero, Rödin, Sandin mot de tre. Sen måste det få kosta lite också när dom nu äntligen har sagt att dom ska satsa på A-laget när juniorverksamheten är i full rullning. Plus att det är 100-årsjubileum och dom har måsta gått på Sparas linje i två år nu med spelare som lämnat med hög lön som inte blivit ersatta... Pengar MÅSTE finnas annars är det läckage på spargrisen i LA!

Jag tycker inte vi ska ha Johan Larsson in en fjärde lina.
han har visat att han ska ha utrymme nästa år! Får han MYCKET speltid från start kan han vara given i landslaget redan nästa säs.. Alltså ska han spela Center i en andra eller tredje lina.

Anders Berg: Ja, då kan vi snacka om utfyllnadsspelare... Jag tycker det är bra att vi nu kan säga att vi har BRA utfyllnadsspelare. Dom åren då dom var utfyllnadsspelar så hade vi en viss kedja med Molin-Larsson-Bissett framför Djoos-Tuulola och Rudslätt-Kyrö-Mårtensson framför Sjödin-Olsson! Dåvarande tToppspelare i två femmor!...

Anders Blank: Det skulle vara intressant att höra dig uppskatta en lönekostnad för Widing, Brendl och Tallackson. Fixar du det?

aphac: "Synd att Brynäs och Gävle inte har någon attraktionskraft hos ev. nya spelare."

Kan man få spelare att flytta till Karlstad, Skellefteå och till och med Leksand då är inte Gävle kommun nåt större problem. Allt handlar om hur mycket deg dom får för besväret.

mk: Det behöver vi inte alls vara, tillbaka till 35-manna truppen!

Laget gjorde det bra, inget snack om den saken. MEN om laget vill ta ett steg längre, kanske sluta 3-4 i serien och nästa år ta sig till semifinal så måste vi få in mera spetskompetens. Säg att vi som utgångspunkt har två riktigt bra femmor, en checking femma och en avlastningsfemma...

1:a: Sebastian Lauritzen–Jonas Nordquist–Pavel Brendl (IN)
2:a: Jakob Silfverberg–Calle Järnkrok– Barry Tallackson (IN)
Check: Tony Lagerström (IN)–Jonatan Granström–Daniel Widing (IN)
Avlastn: Johan Larsson–Mads Hansen–Alexander Sundström
Ludvig Rensfeldt
Joachim Rohdin
Sebastian Wännström
4 st. in på forwardsplats som bygger en bra stomme. Sen även ha tillgång till Rensfeldt, Rohdin, Wännström vid skador...

sylf: "Bingohallen är viktig, fråga bara K-Å, alias Jabba the hut. Han snurrar på bollarna där och har 1 mille i årslön!"

Eftersom det gäller Brynäs, och allt när det gäller ekonomi kan vara möjligt, måste jag fråga - tjänar han 1 miljon kronor om året? Säg att det var ett taskigt skämt.

« · 1369433 · »