1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743416 inlägg · 7967 ämnen

Silly Season 2011/12

Sv: Silly Season 2011/12
Pettisbif: dock inte bägge... som ni kanske förstår.

bradberry: Som jag förstod finns Dixon kvar i leken men har nu fått lite lösa rykten från sätra åsen och jag säger två namn som Brynäs mer än gärna vill ha..

JOHAN HARJU

FREDRIK PETTERSSON

.... aa den som lever får se =)

henke1: Såg att "Dicken" fega ur igen(Törs nog inte lämna Sverige), Skellefteå var tydligen intresserade, frågan är hur mycket kan han kosta?.........Kan han passa in tro, i "vårat" lag ?..................

mattiaskarlgren: Saxat från GD
Sundlöv har resonerat kring att förlusten av Magnus Kahnberg egentligen är något man redan kompenserat för genom utvecklingen hos bland andra Jakob Silfverberg och Johan Larsson.

Men jag uppfattar så här:
Talangen är Johansson.
Larsson och Lavander kommer dela målproduktionen av Kahnberg. Fast Sundlöv sa silvferberg och Larsson ska dela Kahnbergs mål.
Ollas kommer att ta Rödins plats helt enkelt.

Sedan en spelare som ersätter Eero. (Brendl skulle vara stort men han är mycket dyrare än Eero.)

mattiaskarlgren: Lavander är säkert billigare än Kahnberg också

Gurra88: Talangen lär vara Johansson.
Sen ersätter vi Lavander med Kahnberg. Inget bra byte men Lavander kommer säkert funka jättebra.

Eero kommer att ersättas.. Kanske med Brendl?

Ollas, Johansson samt Lavander är riktigt bra värvningar. Men nu gäller det att få in en förstecenter (Dixon) samt en ytterforward (Eeros ersättare).

Pettisbif: " Nu ligger Sundlöv hårt i för att värva Eero´s ersättare vilket kan bli en riktig klass spelare vad jag förstod(inget namn nämndes). "

- Då är Dixon ute ur leken då eller?

mk: vi har alltså ersatt eero, kahna rödin med ollas, lavander och johansson..
Sundlöv är ett geni

Dragan 2k: "Ska Levander vara Kahnbergs ersättare?
Kan det finnas två större ytterligheter än dessa två?
De är ju inte direkt varandras spegelbilder sett till spelartyp."

Nu vill vi ju inte att nästa säsongs lag ska bli en kopia utav förra säsongens lag. En spelare som försvinner kan ersättas av en annan typ av spelare för att förändra samansättningen av laget och anpassa det till det spel som tränarna vill att Brynäs skall spela. Vi ser klart att hårt arbetande ganske fysiskt starka forwards kommer in och även en skridskostark kille och en offensivt skiclig back. Dessa spelare skall tillsammans bidra med att förändra Brynäs spel mot någonting som förhoppningsvis leder till semifinal.

Pettisbif: Ska Levander vara Kahnbergs ersättare?
Kan det finnas två större ytterligheter än dessa två?
De är ju inte direkt varandras spegelbilder sett till spelartyp.

Pettisbif: saxat från GD för dom som tror att Lavander är Somervuoris ersättare.

Dixon och två forwards ska det vara.
– Så här har vi tänkt hela tiden, säger Sundlöv.
Den ene forwarden ska vara en etablerad sådan – med kapacitet för att göra poäng får man anta – och den andra troligen en talang.

Zzz: Har språkat med en med Brynäs anknytning. Han säger:Det är inte mening att Mats är Eero´s ersättare. Utan Magnus Kahnberg´s. Det är också tanken att Mats ska spela med Calle och Jacke. Jonsson/Larsson och Sundlövs strategi att köra med en tank ist för en sniper(nog för att Mats kan göra mål, 17 ifjol och 16 året innan.) Vi var ett tag inne på Daniel Brodin.(Då sa alla, han är ju en riktig stjärnspelare.. han får vi aldrig. Han har inte heller varit lika poäng stark som Mats) Nu ligger Sundlöv hårt i för att värva Eero´s ersättare vilket kan bli en riktig klass spelare vad jag förstod(inget namn nämndes).

Som sagt var:

Ollas-Anton
Johansson-Alex/Ludde
Matte-kahna
Eero-Stjärna...

Zzz: Men nu är det så att det kommer ännu EN spelare. Som kommer att vara Eeros ersättare (Dixon?) Sundlöv sa efter man hade signat Ollas att en talang (Johansson) en forward (Lavander) och en spetsspelare ska komma in i laget. Så nu väntar vi på Eeros ersättare.

IN UT
Lavander Kahnberg
Ollas Rödin
Johansson Sundström

Jag tycker det ser bra ut. Lavander tillför mer för laget än Kahnberg, i mitt tycke.
Ollas och Rödin är nog väldigt jämna, Johansson är nog snäppet bättre än Sundström. Men alla tre nyförvärven krigar och ger 100% i varje byte. De tre visar väldigt mycket hjärta, iaf står det så om spelarna.
Därför säger jag:
Bra Jobbat Sundlöv!

arnio: Ja jag gillar läget, men att då som sportchef gå ut och säga att man ska värva Eeros ersättare ger ju såklart förväntningar. Varför inte gå ut och lobba för att det kommer att bli en annan profil? Jag blir sjukt besviken.

Zzz: Ja så är det att hålla på Brynäs, man kan inte räkna med att det värvas stora stjärnor eftersom att de inte har råd. Vi kan bara gnälla eller digga läget och stötta de våra. Bara att välja.

Jaha,, Va fan Sundlöv, Lavander är ingen dålig spelare men med Ollas och Johanssion så känns det som om ett offensivt nyförvärv hade varit på sin plats. Jag hade hoppats på ett kanonförvärv, alternativt Widíng, Nu är alltså Lavander den som kommer att fylla luckan efter Eero. Jag blir mörkrädd. Inte för att Lavander är ett dåligt nyförvärv utan för att jag inte kan se vem som ska göra Eeros och Kahnbergs jobb, för dom hade väll en plats förra säsongen?

Jag blir fan förbannad, vem är det nya namnet som marknad ska sälja in hos sponsorer nästa år? Är målsättningen att bli som AIK light? Om Silfverberg försvinnner vem ska då ersätta om det sinar på marknaden?

Fan vad det lockar att förlänga säsongskortet!? Men man lär ju sitta där på M1 som vanligt och hoppas. Jag brukar vara en posetiv prick men jag blir bara så less. Om det inte ha de varit för Järnkrok och Silfverberg hade vi lirat i allsvenskan nästa år! Juniorsatsningen är inte en satsning det är ett sista alternativ eftersom man inte kan konkurrera ekonomiskt om producerande spelare!

Redigerad kommentar

Pettisbif: Jag hoppas du har rätt men man brukar ofta va i dom där tankarna inför säsongen tycker jag. "i år är det nog Emils tur".

BTW så är Ollas och även Lavander duktiga straff skyttar.

Venom: Tror Emil har mycket mer att ge.. han gillade absolut inte NC. Men har haft Jonsson i junior åren. Emil har kapacitet att bli en riktigt bra elit spelare.. krigar, ger smällar tar smällar, härlig blick för spelet, fin klubbteknik! Hans andra säsong i Brynäs visade han vad han kan.. han är en sån spelare som kan väcka laget.. men en grym open ice/tunnel-dribbling/öppnande pass. Emil tror ivf jag mer på än ludde och sebbe w.. kanske kan jocke konkurera med emil för jocke har en liknande spelstil, fast något mer avig och bättre skott.

Lavander som tänkt målskytt känns väl sådär va..? Dock besitter han bra storlek vilket vi saknar.. Men målskytt, njaa. Men tror inte vi får så mycket mer än såhär

Huge: Jag är iaf klyven till denna värvning jag hade då räknat med en "bättre" spelare men men det är ju Sundlöv vi talar om!!!

arnio: Den springande punkten är väl isf varför Luleå på ett tidigt stadium valde att säga upp kontraktet?
Kan ju iofs vara ett sätt att sätta press på Lavander för att få ner lönen inför en ev fortsättning.
Kan annars bara tänka mig en tänkbar förklaring och den har du redan lagt fram: tröjorna.    ;-)

Pettisbif: In med Wännström istället för Sandin. Brendl kan vi nog bara drömma om, Widing känns som den mest realistiska i bästa fall.

Huge: Lavander är en grym krigare, med vasst målsinne framför allt i PP. Bra match vinnare, även ett rätt bra handledsskott. Och en grym tekare.. vann teknings ligan iår i Play Off, kom femma i serien.. ifjol topp tio. Även fast han helst spelar på en kant.. vill han gärna ta teken och vinner ofta den. Tror inte att han är Eeros ersättare.. men kahna´s däremot.. Ollas är Antons, Johansson mot Alex, Gunder mot Dale, Honken mot Greiss, Och sen hoppas jag på ett grymt nyförvärv alá Jonas Andersson/Björn Melin/Pavel Brendl ist för Eero.. Emil Sandin kommer även han bli kvar vad jag hört. Så detta lag vad säger ni om det?

Holmqvist-Svedberg

Ekholm-Bertilsson
Silfverberg-Järnkrok-Lavander

Jonsson-Andersén
Brendl-Nordquist-Lauritzen

Gunderson-Sundqvist
Dackell-Larsson-Ollas

Johansson-Granström-Sandin
Berglind-Löf

Wännström-Hansen-Rohdin-Rensfeldt

Dansk-K.Johansson

BRA LAG MED HÄRLIG BREDD!

Huge: Det står ju också i samma artikel att Lavander och "Osten" haft flera möten och Lavander säger vidare "jag har haft en bra dialog med "Osten". Men det känns som att det är läge att röra på sig".
Jag tolkar det som att Luleå ville omförhandla kontraktet och var intresserade av att ha Lavander kvar men inte till vilket pris som helst. Lavander var säkert välavlönad efter alla de poäng han gjorde tillsammans med Omark och Harju som han spelade med när kontraktet skrevs. Min tolkning är att Lavander hellre lämnade än kliva ned några snäpp i lön i Luleå, sen har ju också brynäs väldigt snygga tröjor som lockade.

arnio: " Men trots att det återstod ett år på kontraktet valde Luleå Hockey i vintras att utnyttja en klausul i kontraktet och bröt avtalet.

- När Luleå meddelade att de sagt upp kontraktet var jag så inne i säsongen och tänkte inte så mycket på det. Jag har hela tiden varit inställd på att köra ett år till i Luleå men visste samtidigt att det fanns en möjlighet att bryta kontraktet, säger han."

Saxat från Kuriren.

Kan av ovanstående inte tolka det som annat än att det är Luleå som valt att inte förlänga och att Lavander gärna hade stannat kvar.

Huge: "arnio: Nja, med fru och ett nyfött barn så tror jag nog att han helst hade stannat i Luleå.
Så jag tror mer på att Luleå valt att inte förlänga."

Nja, nu verkar han ju ha haft flera möten med "Osten" och de lär väl knappast ha snackat om fiske. Brynäs var helt enkelt intressantare för Lavander och om det nu handrade om lön eller förtroende från tränaren eller någonting annat är svårt att säga. Att fru och barn skulle vara ett hinder för en flytt tvivlar jag på, barnet är ju bara ett litet knyte och flytten går ju åt rätt håll...

"Efter säsongen har flera elitserieklubbar visat intresse för den Piteåfostrade forwarden som också haft flera möten med Luleå Hockeys sportchef Lars "Osten" Bergström. Till slut föll valet på Brynäs."

Huge: jo men han gjorde 6 mål förra säsongen trots Luleås succe och semifilalspel....att han skulle göra 25 i Brynäs är det inget som tyder det är bara det jag vill ha sagt..

arnio: Nja, med fru och ett nyfött barn så tror jag nog att han helst hade stannat i Luleå.
Så jag tror mer på att Luleå valt att inte förlänga.

arnio: Nä, nån målspruta har jag heller aldrig påstått att han är.
Men om han gör ca 15 mål så är det mer än godkänt.
Det viktiga är som sagt att vi får en tuffing som står i ansiktet på målvakterna och gör dom där skitmålen som är så oerhört viktiga.
Utöver attityden och hjärtat.
Blir kanon, det är jag tämligen säker på.

Huge: När jag läser den här artikeln så får jag känslan av att Lavander själv tog beslutet att inte stanna i Lule. Det kan ha varit ett en lönesänkning som Luleå ville genomföra som han inte accepterade...

Huge:Jag tror också att lavander kommer att passa bra i Brynäs. Speeden får ungdomarna stå för och han kan bidra med fysik, attityd och erfarenhet. men att han skulle bli en målspruta är jag tveksam till.

70 Rodrigues: " Hur vet du hur Brynäs kommer att spela kommande säsong??"

Jag har läst de tankar och ideer som TJ har inför säsongen.
Men han kanske ljuger och mörkar, vad vet jag....

arnio: Tror inte att det kommer att bli nåt Luleåstuk över vårt spel, även om vi självfallet (och som du själv redan påpekat) kommer att utveckla spelet mot lite mer aggressivitet.
Skridskoåkningen har vi väl alltid haft så där blir det ju knappast nåt nytt.
Klart att Omark och Harju hade ett finger med i spelet när det gällde Lavanders produktion men det visar ju samtidigt att han verkar gå bra med yngre uppåtgående spelare.
Ngt vi som bekant har gott om.
Min huvudpoäng är dock att Lavander säkert trivs bättre med vårt spelsätt, som är lite mer avvaktande jämfört med Luleås.
Jag menar: hänger Dackell med på rören så vore det väl fan om inte Lavander också skulle göra detsamma...   :-)

Våran junior Linus Fröberg funderar på att flytta hem till Karlstad och Färjestad igen,han kommer ju där ifrån.

Huge: " 6 mål 2010/2011 imponerar..lol"

16+12 säsongen 08/09 samt 17+13 säsongen 09/10 tycker jag ger en mer rättvisande bild eftersom Luleå och Brynäs då spelade betydligt mer snarlikt än vad som varit fallet under Rönken.

Din koll i det här fallet imponerar INTE....   ;-)  "

Är det inte så att Omark och Harju är ganska inblandade i statsen i alla fall 08/09? Sen talas det ju om att brynäs siktar på att spela mer som Luleå gjorde denna säsong så din koll imponerar inte.

Men det är klart att som Brynäsare så känns det ju bäst att bara ta åt sig de positiva statsen och de positiva skriverierna om en spelare som är på väg till Brynäs. Att Lavander bara gjorde 6 mål förra säsongen och fick sitt kontrakt med Luleå brutet bortser vi från  ;-)

Fast kämpar med lite tuffhet är alltid välkomna i Brynäs även om de likt gamle Melkerssom eller Johan Lindström inte gör mer än en handfull poäng per säsong...

Redigerad kommentar

arnio: " 6 mål 2010/2011 imponerar..lol"

16+12 säsongen 08/09 samt 17+13 säsongen 09/10 tycker jag ger en mer rättvisande bild eftersom Luleå och Brynäs då spelade betydligt mer snarlikt än vad som varit fallet under Rönken.

Din koll i det här fallet imponerar INTE....     ;-)

Huge: Hur vet du hur Brynäs kommer att spela kommande säsong??

Wesley: Lulebloggaren har koll på läget.
Poängen är att Brynäs inte alls spelar samma intensiva skridskokrävande spel som Luleå gör.
Vilket kommer att gynna Lavander.
Som sagt: en kanonvärvning både på och utanför isen.
Vilket alla som har lite koll på hockey inser...    :-)

Rätt tidigt märktes det att Mats Lavander hade problem med Jonas Rönnqvists spelsystem som kräver mycket skridskoåkning av utespelarna. Mats Lavander har hunnit fylla 31 och lär knappast bli snabbare på rören - i det avseendet förstår jag ändå Luleås handlande.

Å andra sidan är han en smart spelare med målkänsla, stark vid sargspelet och skapar ytor åt sina medspelare. Framför allt är han en pådrivare och riktigt bra lagkamrat. I mina ögon såg jag honom som en blivande lagkapten men tränarna och Lars "Osten" Bergström resonerade annorlunda och valde att säga upp kontraktet.

Han kommer vara saknad i Luleå.

Huge: Poängen är att han alltid varit ngt av en måltjuv utöver hårdheten och inställningen.
Saker du hade haft koll på om du haft lite hockeykunskaper....

Och det är just koll och hockeykunskap 70 Rodrigue besitter.

Lavander är en bromskloss i ett speedigt spel. Måltjuv är väll lite att ta i också. Lavander är en spelare som kräver rätt omgivning inte en spelare som gör sin omgivning.

Huge: Jo men självklart, han kommer att ösa in mål, som sagt den här säsongen hade han bara otur men det vänder!!

Redigerad kommentar

70 Rodrigues: Var säkert otur också att Lavander producerade 17 mål och 13 assist säsongen 09/10.
Poängen är att han alltid varit ngt av en måltjuv utöver hårdheten och inställningen.
Saker du hade haft koll på om du haft lite hockeykunskaper....

arnio: Hur vet du att det är därför han ratades?

Därför stt deras tränare har uttalat sig om spelartyperna han vill behålla och varför.

arnio: Enl Sundlöv räknar dom honom som förlorad. Vad ska dom göra, han har ju kontrakt med vancouver....

arnio: Jo men självklart gör han det!!!

Är Rödin förlorad?

70 Rodrigues: I Brynäs vänder det, jag lovar att Lavander gör 25 mål

För första gången i mitt liv håller jag med Huge. (måste bara kolla om det snöar i helvetet)

En klockren värvning, dock förstår jag den inte???

« · 1377054 · »