1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741975 inlägg · 7967 ämnen

Silly Season 2011/12

Sv: Silly Season 2011/12
Tväst: Du behöver absolut inte skämmas om du ler åt det.
Många ledare i historien, t.ex. Karl den XII, P-G Gyllenhammar, Napoleon, Hitler, eventuellt Leif Boork i Brynäs o.s.v. har blivit "för stora" för staten, företaget eller för föreningen de representerar. De har helt enkelt trott att allt de gör är rätt.
I varje organisation bör det finnas en djävulens advokat med en stor respekt i organisationen som kan tala om för en sådan ledare hur saker och ting ligger till.

Treklövern1912: Fotbollen är på flera sätt störst i Götet men Frölunda Hockey är i särklass störst sponsormässigt. IFK Göteborg t.ex. är en lilleputt i sammanhanget och drar in mindre sponsorpengar än Brynäs.

Större delen av 80-talet harvade Frölunda i allsvenskan men det hindrade inte föreningen från att bli en stormakt och det lär krävas mer än några usla säsonger för att knäcka intresset för hockey i Gbg. Med pengar lyckas man förr eller senare. Och det omvända gäller också - utan pengar går det förr eller senare åt h-vete.

Treklövern1912: Kanske inte är omöjligt att vi får se Brendl igen då? Då NC kanske lämnar, han har ju sagt att han inte vill ha Pavel i laget. Men ny tränare, så kanske Brendl kan bli aktuell?

Coolt lag:

MV:Honken,Svedda,Dansk

Backar:
Ekholm,Jonsson,Andersén,Sundqvist,NY,NY,Aspeqvist,Berglind,Bertilsson

Forwards:
Silfverberg,Järnkrok,Brodin,Brendl,Nordquist,Lauritzen,Osala,Granström,Somervouri,Larsson,Hansen,Sundström,Höggren,Wännström

Jajjen: Fotbollen i Göteborg är mer än Änglarna så mycket sponsorspengar går till andra klubbar också. Det har funnits en allmän tendens också att vissa företag har varit mindre benägna att satsa pengar i hockey.
Sponsorerna för VF vill förmodligen höra hur deras satsade pengar har använts och varför resultaten har uteblivit. Skulle du vilja pumpa in pengar i en verksamhet som inte ger dig avkastning, antingen som pengar eller PR, om man nu är ute efter det.
Det finns en viss risk att pengainflödet reduceras och vad händer sedan om VF skulle hamna i AS.

Pettisbif: Tror inte att det finns tillräckligt med pengar för att värva Brendl och ganska osäkert om NC försvinner. Sedan, i och för sig 3 år med samma tränare är ganska lång tid, också beroende på om spelaromsättningen är hög eller låg.

Treklövern1912: "Skulle du vilja pumpa in pengar i en verksamhet som inte ger dig avkastning"

Frölunda kommer vinna en SM-titel i hockey innan Brynäs gör det. Oavsett om dom åker ur i år eller inte.

Här har vi vår nye sniper.

Sitter och tänker lite på nästa säsongs lag och kom och tänka på Klas Leidermark , 89an som gick till juniorligorna i USA för ett par år sen , han verkar ha stannat där i utvecklingen lite,
Fördelar med Klas:
: Hjärta för klubben
: Bra målsinne
: Teknisk

Nackdelar
: liten
: oprövad i ES

Varför inte Ringa Klas och fråga om han vill komma hem ?

henke1: Klas har ett collage kontrakt, om han byter klubb så måste han hoppa av skolan. Och det tror jag inte han gör.

Erat: Förmodligen pluggar han hellre hemkunskap på collegenivå 23 timmar om dygnet än att tränas av Niklas "sátt säga" Czkrpuvgnecki!

henke1: Vad skulle en kille med 2 poäng på 18 omgångar tillföra BIF?

Bissett19: Arlbrandt, sen var väl Figren och Calle Söderberg klara också........

Vad har vi på ingång? Nåra junisar kanske?

Bissett19: Pinsamt för Äggspressen om det inte stämmer... Men kul om det gör det, hoppas de möts i kvarten isf. :P

sylf: Ingen av de tre är klara, det är på ryktesstadiet.

Hence: "Luleås stjärnforward Pär Arlbrandt, 28, har skrivit på ett tvåårskontrakt med Linköping. "

INGEN tidning skulle skriva så om det inte var klart.

sylf:

Ahlbrandt är ju en kanonvärvning,en hur ska Calle Söderberg kunna lämna Mamma i Malmö,Figren var väl ingen som stack ut sist han spelade i ES direkt..

Jag hoppas Brynäs har lite bättre spelare på ingång.

mattiaskarlgren: han kanske kan få ett lyft i brynäs tänkte jag !

sylf: Å andra sidan, hur många "artist-tjecker" har ni att ersätta?

Linström_92: Skulle vara en bra värvning, hellre honom än Brodin (överskattad).

Peja: Ja jag tror han skulle passa in bra, har alltid gillat Hardt!

70 Rodrigues: Måste ha varit skadad eftersom han missat cirka 15 matcher... Men det kanske är bra, kunde fått vara någon som är lite större dock, hur det ska bli någon kraft i hans tacklingar?

Hence: Vill också ha lite storlek till laget!!!

Hence: Han är större än vad man tror, 180/87 och tacklas stenhårt. En riktig kanonkula det där. Som Aarnio (med två A:n) fast större.

Peja: Jävlar vilken vacker tackling! Klockren!

Spelaren som blir tacklad bjuder ju dock upp till den där då han stirrar ner i isen och fumlar med pucken.

MarcusElving: Mjo, det var en stor norrbagge dessutom. Och Columbus var inte helnöjda med Hardts tacklingar efter träningsmatchen heller...

Den här killen kan vara på G till Brynäs, han ska besöka Gävle senare i veckan, även FBK och TIK är intresserade.

Redigerad kommentar

70 Rodrigues: Kul, men är ytterligare en ung forward verkligen vad vi behöver? Nästa år ska Wännström, Rensfeldt och Rohdin spelas in. Hur kompletterar då Max Friberg truppen? Brodin är ju iallfall etablerad i elitserien.

Jag räknar med att dessa stannar nästa år:
Hansen
Granström
Järnkrok
Larsson
Lauritzen
Nordqvist
Rohdin
Silfverberg
Sundström
Wännström
Rensfeldt

Jag räknar med att dessa lämnar, men hoppas så klart på Dacke och Eero.
Dackell
Sandin
Kahnberg
Rödin
Somervuori

Som jag ser det finns det plats för 1-2 forwards och hade då hoppas på att det skulle vara av högsta elitserieklass.

Någon som hört om det förhandlas med Sundström och Andersén?

Zzz:

Jag är inte så säker på att Rensfeldt stannar, han nosade ju på Amerika i somras och jag skulle inte bli alldeles förvånad om han återfinns i AHL nästa säsong.

Zzz: Det är ju kontinuitet iaf, att ha spelare som drar efter en till två säsonger ;-)

Redigerad kommentar

Max Friberg är ju såklart hyperintressant men jag tycker att det känns lite oroväckande att man endast verkar sikta in sig på så pass unga spelare. Vi har redan ett lag fullt med ungdomar, det behövs etablerade elitspelare som kompleterar. De unga spelarna kan, som vi vet, vara väldigt ojämna.

Om Dackell och Eero försvinner så är verkligen läge att börja kolla på etablerade spelare.

MarcusElving: Varifrån har du fått intrycket att vi INTE har börjat kolla på mer etablerade spelare, bara för att vi är intresserade av Friberg?
Och med tanke på att både Dackell och Eero kan försvinna så är det väl högst sannolikt att man även tittar på mer etablerade ersättare för dessa två.

Huge: Jag har fått intrycket av att man är intresserade av mycket unga spelare just för att det är så.. Vi har ju hört om Brodin, Hardt och Friberg.

Man vet nog inte riktigt med Dackell och Eero än, skulle jag tro. Om de ska spela vidare eller inte.

Huge: Klart att Sundlöv som du säger tittar efter etablerade. Det man nästan kan garantera är att Kahnberg tex försvinner, och då hoppas och tror jag att Sundlöv hittar en riktigt bra målskytt/framspelare för liknande pengar.

Sen finns det många spelare man tittar efter givetvis men det Brynäs måste ha in är spelare som går in och gör poäng, sen kan man även plocka in Friberg, Brodin osv som exempel men det som jag tycker saknas iår förutom spelare som går rakt på kassen är en riktigt duktig förstecenter som gör mål/pass.

Men det är jag säker på att Sundlöv kommer att fixa för Kahnbergs pengar.

mattiaskarlgren:  

Det ligger nog mycket i det du skriver..

Men jag tycker att det är lite konstigt att man siktar in sig på unga spelare utifrån. Vi har ju fått tydliga besked om hur Brynäs vill bygga laget, dvs med mycket unga spelare från de egna leden kryddat med spetsspelare utifrån. Nu verkar det som att Sundlöv vill ta unga spelare utifrån. Även om Brodin är lite av en favorit hos mig, har vi inte juniorer med samma talang som Brodin, Friberg osv?

Bara lite funderingar..

Redigerad kommentar

MarcusElving: Precis, varför räcker det inte med det vi får fram själv? Vi har ju fullt upp med att ge plats till dom.

MarcusElving: Om man ska ta spelare för spelare så tycker jag att Friberg är väldigt intressant. Har sett honom mycket live iår och det är en spelare som har kvalitéer. Men samma här, en bra junior blir bättre ju bättre lirare han lirar med.

Om man tittar på truppen vi har idag så håller jag Friberg högre än både Wännström & Rensfeldt.
Men dessa två kan också komma långt, med tiden.

Brodin har jag sett för lite för att ha en åsikt om, men det är väl en typisk powerforward som vi saknar.

Jag skulle vilja ha in två forwards som är lika Jämtin i spelstilen, går rakt på kassen, tacklas för allt vad som krävs osv. Detta är något Brynäs verkligen saknar iår.
Våra spelare viker hellre av när deras back lirar iväg pucken istället för att smälla på. Spelare som i detta läge smäller på vill jag har till vårt lag. Hardt verkar ju vara en sådan spelare!

Vem tar Charnezki med sig till FBK?
Hoppas inte att det blir Järnkrok, som jag hörde ryktas om från en med FBK anknytning. Om det är skitsnack eller ej har jag ingen iiiiiingen aaaaaaning om.

Treklövern1912: Tja, varför inte? FBK får ju alltid vad de pekar på, och Czarnecki vill till ett lag med chans att vinna något - varför skulle inte Järnkrok kunna tänka på samma sätt?

Korkad diskussion. Järnkrok har kontrakt med Brynäs över nästa säsong.

Anders Berg: tror verkligen inte Jänkrok går till FBK , han kör ett år till i Elitserien och sen sticker han til NHL !

Hoppas verkligen Berglind får ett kontrakt till nästa säsong!

henke1: Det lär han få. Tycker han visade offensivt igår att han är värd en ordentlig chans nästa år. Defensivt har han en del kvar men det har väll dom flesta av Brynäs backar så det lär ju inte vara ett problem..

Zzz: eller så är det just det det är....

"Defensivt har han en del kvar men det har väll dom flesta av Brynäs backar så det lär ju inte vara ett problem"

« · 1354165 · »