Burken: Jo, men jag har uppfattat det som att Wille ändå har nån sorts lön från Brynäs efter sitt avhopp som restaurangansvarig.
Och isf handlar det väl snarare om en teknisk fråga, där hans nya heltidsjobb som assistent kan ses som likvärdigt med restaurangchefstjänsten, bara att han nu fått en annan titel.
Man har mao "gjort om" den gamla heltidstjänsten i som chef till en ny, där ersättningen nu ändå blir densamma eller kanske t.o.m lägre än vad han hade som restaurangansvarig.
Men detta förutsätter förstås att han som sagt fortfarande uppbär lön eller nån annan ersättning från sitt gamla jobb.
Hoppas du förstår hur jag resonerar, även om det låter invecklat... ;-)
Burken: Ligger absolut nåt i det du säger om att rusta inför ett slutspel.
Problemet för vår del var ju att så många bärande spelare gick sönder i stort sett samtidigt.
Och hur garderar man sig mot sånt på ett realistiskt sett?
Förstärker genom att värva 4 nya spelare innan fönstret?
Knappast realistiskt.
Om vi säger att en eller två hade gått sönder så hade vi kanske kunnat acceptera det som ngt av ett normalt utfall vad gäller skador och ngt som vi bara ska klara av utan att förstärka. Skador får man alltid förr eller senare.
Så det blir mao en balansgång för en SC i dessa lägen.
Ska man "överförsäkra" sig, i tron att det verkligen kommer skador eller fortsätta med det man har och utgå ifrån att det inte kan gå så långt att 4 bärande spelare blir skadade samtidigt?
Och när vi dessutom inte hade några allvarligare skador inför slutspelet så kanske det var frestande att "chansa" med att inte förstärka för säkerhets skull sas.
Handlar ju en del om pengar också i de lägena och inte minst om tillgång på spelare.
Redigerad kommentar
Burken: "Att ersäta spelare innan de skatats går inte. Det förstår alla så en sån kommentar känns mer eller mindre fånig. Men det kanske är på den nivån du vill diskutera?"
Det var inte alls nåt försök att sänka nivån.
Jag uppfattade det som att du menade att vi borde ha förstärkt truppen inför slutspelet för att försäkra oss mot ev skador, och inte för att ev fylla på med det man ansett sig sakna i truppen.
Om man nu ansåg att det inte saknades nåt i truppen så fanns det väl heller ingen anledning att förstärka av den anledningen?
Kan iofs tänka mig att man mkt väl hade kunna tänkt sig att förstärka kvaliteten sas men att det inte var ekonomiskt försvarbart att förstärka, då den ev kvalitativa vinsten INTE blivit större än vad det kostat rent ekonomiskt.
Mao: det hade kostat mer än det smakat.
Om man dessutom redan anser sig ha en tillräckligt bred och kvalitativt sett konkurrenskraftig trupp inför slutspelet så tvekar man säkert att plocka in nåt nytt utifrån bara för säkerhets skull, då det bl.a rubbar balansen i laget, då andra spelare kanske får mindre istid trots att dom kanske inte förtjänat det.
Som sagt: många faktorer att ta hänsyn till som tränare i såna lägen, både sportsliga och ekonomiska.
Jag utgår ifrån att ansvariga med kunskap och rutin i frågan tar så korrekta beslut som möjligt, sett till alla parametrar som ska vägas in.
Parametrar som vi lekmän kanske inte alltid tar i beaktande.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Burken: "Att kräva vinst och SM guld av ett lag i nivå med Brynäs är snudd på galenskap. Det vore kul att veta vad gode Anders har för krav på sig själv i olika sammanhang. Är hans makaroner med i Guide de Michelin? För annars är de väl snudd på oätliga ;)"
Kunde inte komma på en bättre liknelse själv.
Klockrent, på min ära. ;-)
Redigerad kommentar
Peja: " Jag tror att CZ tänkte att Hansen skulle spela rutinerat och smart på positionen."
Ja, även jag tror att det varit hans tanke så där tänker vi lika.
" Din teori om att CZ ville ha en defensivt spelare (som skulle vara Hansen) i rollen är ju bara chockerande."
Sakta i backarna nu, det där har du fått om bakfoten.
Min teori är som sagt också att han velat ha en smart och rutinerad spelare med hyggligt offensiva egenskaper och spelsinne där man SAMTIDIGT får en defensivt skicklig spelare som är vaken för ex potentiella spelvändningar.
Jag har aldrig påstått att CZ:s tanke skulle kunna vara att använda en strikt defensiv spelare som pointman, enbart i syfte att säkra bakåt.
Det falle väl nästan på sin egen orimlighet att en tränare i första hand försöker hålla nollan i ett PP.
"Vilket han förmodligen klarade av i norska ligan men inte på elitserienivå. Antagligen därför som han inte fick särskilt många chanser i rollen."
Äntligen nån som iaf sett att Hansen inte fick speciellt många chanser som pointman i PP.
Och ändå har det efterhand blivit nåt av en skröna där Hansen till sist stått som pointman i stort sett varje gång vi fått ett PP, enligt vissa skribenter.
DET om ngt, är chockerande.... ;-)
Clarence: "Man kan inte bara acceptera oich liknöjd inom föreningen att det aldrig mer kan bli "som förr" för då kan det verkligen aldrig bli det igen."
Bara för att DU påstår att man skulle vara liknöjda så innebär väl inte det att det stämmer?
Det är ju bara en åsikt i mängden, bland alla andra negativa populistiska påståenden som oftast bygger på okunskap om det mesta.
Kort sagt: åsikter som mest bygger på gnäll och egen besvikelse som supporter.
En besvikelse man inte kan hantera och som man istället kanaliserar genom klaga och komma med dåligt underbyggd kritik eftersom man inte orkar eller vill ta reda på hur det verkligen ligger till.
Redigerad kommentar
Nedan! Klipp med Niinimaa i sina bästa stunder för Lulé..