1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742163 inlägg · 7967 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
Huge:
"Vad gäller backarna så tycker jag det hittills ser Ok ut.
Frågetecknet är väl Danne och hur Brynäs och han själv ställer sig till en fortsättning.
Sulku, Kupan, Sjödda och Sunken klara"

Glöm inte Cassel. OM vi ska förstärka backsidan från förra säsongen och slippa lindansandet krävs minst en Tuulola och en Kronwall. Det innebär att då MÅSTE Brynäs bryta med DJ, tacka nej till två av N.A, M.K och Björk.

Sjödda, Sulku, Kupan, Cassel, Sunken, "Tuulola", "Kronwall" och en av DJ/N.A/M.K och Björk. DÅ är jag nöjd om det inte blir lockout vill säga.

Angående förlängningen av Sjödin så är jag positiv om det inte är tänkt att han ska "bära" försvaret igen. Sunken känns också okej och ganska fräscht, problemet är att nästan alla backar i truppen känns som 5:e till 8:e backar....alla håller i ES men inte tillsammans så att säga.

Huge:

Du glömde att vi har Casssel också.

Huge:

Du glömde att vi har Casssel också.

aphac: Patetiskt är ordet. Sjödin en säsong till...

Ärligt talat så tror jag inte Sjödda vill bli nån sportchef och att det är därför han klänger sig fast innanför sargkanten säsong efter säsong...

Undrar när Brynäs ska börja förstärka laget???

70 Rodrigues: Törs vi tro på ett "namn" på måndag när nya huvudsponsorn presenteras (om det finns någon att visa upp)?

Clarence: Tror Du har rätt där, Clarence. Jag tror att han är rädd för att gå hem tillgumman också, det är därför han hänger med på alla träningspassen och bortamatcherna.

70 Rodrigues: Förstärka? År 2050 ungefär. F ö undrar jag vem Sundqvist nu är tänkt att ersätta då. Phillips??

70 Rodrigues: DJ ut (förhoppningsvis) - Sunkan in?
Jacko Johansson ut (förhoppningsvis) - Spets in?

Jompe:
Tommy Sjödin 39, ut - Tommy Sjödin 40, in ;)

Jompe: Tänk att allting jämt ska vara kanske och förhoppningsvis när det gäller Brynäs, dom är ju för fan en parodi på sig själva. Hur tänker man när man skriver ett 2-års kontrakt med en 33-årig back som inte har presterat ett skvatt enligt mig och många andra samt förlänga med Sjödin. Nu har vi 6 backar och måste värva 2 till, och dom måste vara av världsklass, för som det ser ut nu så är ju backuppsättningen sämre än föregående säsong. Vadan denna övertro på vissa spelare. Det var ju för fan backsidan som vek ner sig förra säsongen, dom blev ju sönderåkta i parti o minut men ändå så ska dom ha kvar nästan allihopa. Vad är visionen och framförhållningen? Återigen så gör Brynäs bort sig och gör många många supportrar besvikna. Så jävla trött på deras amatörism, tänk att dom aldrig lär sig. Vad ska behöva hända innan dom får tummen ur????

Om NHL konflikten fortgår, har Brynäs någon plan då eller blir det pannkaka som vanligt eftersom vi har ett "bra lag"???

Gusten: Jo, det är sant. Men jag tror mycket beror på vilken roll han ska spela. Om tanken är att Sjödin ska vara lagets försvarsklippa i BP så räcker det inte. Allt beror på vad som kommer i övrigt, bakåt och framåt. Sen är det väl också så att det är inte Sjödin shälv som avgör om han ska vara med nästa säsong. Det är sportchef och sportkommittén som fattar de besluten. Det är alltså deras bedömning som ska ifrågasättas, inte Sjödins. Jag skulle gärna spela i A-truppen nästa säsong men jag tror inte Sundlöv och SK är med på det.

Lagbyggets första serie av beslut måste vara att avgöra vilka man vill förnya med och vilka man vill ha bort. Därefter ser man var luckorna är och vad man vill/kan värva. När allt detta är gjort kan man bedöma kvaliteten på truppen, inte innan.

Jompe: Visst kan man bedöma backarna redan nu, det är sämre så här långt och som sagt så måste det till 2 backar av världsklass för att inte allting ska rasa ihop!!

70 Rodrigues: Du har rätt--man kan bedöma backarna redan nu. Jag tror att man vill undvika förnyat kontrakt med DJ; DET vore katastrofalt att inte lösa det kontraktet. Med Sulku, Cassel, Kupan, Sunkan och Sjödda under kontrakt har vi alltså tre platser kvar. Niklas A? Och sen?

Jompe: Det bara MÅSTE bli två spelare av hög klass. Om jag får läsa på Brynäs.se att någon av Björck, M.K och DJ är klara för nästa år får jag tokryck. Förutom Tuulola så tycker jag att vi kan snuva Malmö på Lilja (se länk). Jag menar, han viker ju inte direkt ner sig när det hettar till.

Jompe: Nä, det är väl Sundlöv som tvingar Sjödin att fortsätta. En utgiftspost mindre, helt i Brynäs linje...

Clarence: Nej, inga utgiftsposter mindre. Om Sjödin slutar i A-truppen blir han sportchef, Sundlöv går tillbaka till civilt arbete som han sagt tidigare. Om Sjödin spelar stannar Sundlöv sannolikt kvar som sportchef. Sundlöv övertalar alltså Sjödin att fortsätta så att han själv kan sitta kvar som sportchef?

Gusten: Nä Lilja står ju upp när det gäller!!!!

Jompe: Känns mig lite lugnare nu. Har varit inne på Northpowers forum och fått enbart positiva tongångar när det gäller Sundqvist...tänk positivt....tänk positivt.....*gungar autistiskt i stolen*

Gusten: Ja, det hade onekligen varit bra med Lilja, likaså Huselius och Tallinder. Är väl dock tveksamt om de vill spela i Sverige - landet där de har utmålats som rena våldtäksmän och sexgalningar på grund av drinkar och lite sex.

För övrigt synd att det inte jobbades intensivare på Ragnarsson. Han hade Brynäs som ett alternativ, men sen hörde inte Brynäs av sig mera, man kan ju verkligen undra varför...

Nu gäller det att försöka fixa helst två stabila backar och två anfallsspelare som vi vet kan göra mål på den här nivån. Det behöver inte vara rena världsstjärnan från NHL, men en sån som Matthiasson skulle leverera, det är jag övertygad om.

Till slut måste jag säga att jag verkligen hoppas att det finns någon form av plan-B om lockouten upphör (eller viseversa) - till exempel kan inte Sundlöv räkna med att Phillips förstärker nästa säsong. Vet inte om han gör det, men man börjar ju undra hur det står till när Cassel, 33, får två nya år på sitt kontrakt och Sjödda fortsätter ett år till.

Om NHL uteblir även nästa säsong så är nog Sjödda bland de 10 bästa backarna i sverige och då bör han ha en plats i Brynäs. Eller kan vi värva andra backar som är bättre än så??

Joto: driver du med oss?

Sjödda har VARIT bra, nu är de bara deprimerande att se.

Jompe: Nej, så här ligger det till, slutar sjödda och tar över som sportchef går sundlöv in i truppen som förstemålis, kyrö förhandlar i dagarna om centerposition i tredje eller fjärdefemman. När sedan Ove lägger skridskorna på hyllan tar han automatiskt över Jannes position som marknadschef. Var tror ni Janne tar vägen då??? Just det, center i förstafemman tillsammans med Bisset och Puschkov. Cirkeln är sluten!

Larry: Man ska komma ihåg att motståndet har varit mycket bättre i år och kommer förmodligen att återgå till nivån som var ifjol. Det innebär att Sjödda kommer att dominera igen.

Joto: Om man tittar på våra bottenkollegor så har dom gjort bättre värvningar så här långt, men det är ju föga överaskande!!

70 Rodrigues: Det kan jag inte hålla med om till hundra procent. Vi har gjort vågade värvningar som kan visa sig vara rena geni-dragen eller kan det givetvis vara så att det blir tvärtom.

AD: När det gäller Brynäs så brukar det ju vara tvärtom allt som oftast, tyvärr, men vi får väl se. Tycker dock att det är dax att presentera ett par stora namn snart!!

Larry: Så Sjödin är deprimerande att se? (finns det flera Sjödin eftersom Du beskriver honom i pluralis?)
Varför tror Du t.ex att Floppa Forsberg tog ut Sjödin i sitt 'all-star' lag i hockeykväll, vad är din teori?
Pajas.

gojoh: "Varför tror Du t.ex att Floppa Forsberg tog ut Sjödin i sitt 'all-star' lag i hockeykväll, vad är din teori?"

Jag tror han grundade det på sjöddas plus-minus statistik...
Eller så har hjärnskakningarna tagit hårdare på foppa än man kanske tror?

Säga vad man vill om att Sjödda stannar 1 år till, men han är ju trots allt den bästa backen tillsammans med Sulku som vi har i truppen nu.

gojoh: Ett otroligt välformulerat inlägg fullt med substans imponerade att läsa. Seså svara på munkas frågor nu!

gojoh: Sjödda började förra säsongen mycket bra och det var väl också i början som Foppa tog ut honom, om jag inte minns fel. Känns som om han bara tappade och tappade, men det är klart man blir sliten om man är 40 år och spelar i Elitserien...

1993 tog brynäs SM Guld med följande lag:
Jonas Johansson
Tommy Melkersson
Mikael Lindman
Tom Bissett
Mikael Enander
Niklas Gällstedt
Ove Molin
Peter Gustafsson
Bedrich Scerban
Peter Larsson
Lars Karlsson
Christer Olsson
Mikael Wahlberg
Mikael Lindholm
Stefan Klockare
Anders Huss
Andreas Dackell
Mikael Sundlöv
Thomas Tallberg
Anders Carlsson
Anders Gozzi
Jan Larsson
Vi pratar idag om att vi måste värva stjärnspelare. Vilka av dessa 1999 var stjärnspelare? Varför lyckades man? Går det idag att vinna utan en massa stjärnor? Kanske en riktigt duktig tränare kan göra ett vinnargäng av ett gäng oetablerade spelare? Vi kanske ska lägga pengarna och energin på att få den bästa tränaren som finns att få. En massa stjärnor gör inget lag.

Joto: Det är 12 år sedan, har hänt lite sen dess!!!

Joto: Fanns inte så otroliga topplag som FBK och VF då...

Joto:
De allra flesta av de spelare du nämner var på uppgång 1993.
De namn som fortfarande är aktuella (i Brynäs) kan nog sägas var på nedgång...
Hur många i dagens trupp är på uppgång?

rackham: De tre nyförvärven som BIF har presenterat skulle jag nog säga är det.

70 Rodrigues: Tänker du på LIF, Lule och Mora? det är ju inte bara det som värvas som är intressant utan hur truppen ser ut utan NHL lirare. (för dom kommer igång....)
OM.... Malmström, Lind och Sachl förlänger samt att det värvas 2 bra!!! backar och 1 riktig målskytt (alla nya skall vara under 27 år...) ser det rätt bra ut (med våra mått).

AD:
Ok. De tre nyförvärven + ännu osignade NA är på uppgång.
Jämfört med "93:orna" är det ändå en viss skillnad...

Joto: Finns inga likheter mot dagens Brynäs. Hela säsongen 92-93 var Brynäs topplag, kom tvåa i serien 48 poäng mot segraren Väserås (!) 52. Tre bra kedjor som producerade smurfkedjan, ungdomarna Dackell & Johnson med Tallberg, samt Larsson, Bisset & Huss. Det brynäs var bra på då var att hitta unga lovande spelare och göra dessa till bra elitseriespelare.

Djoos till Simons IK som ass tränare, en onödig förlust...

lindberg: "Det brynäs var bra på då var att hitta unga lovande spelare och göra dessa till bra elitseriespelare."

Kan vi inte bli bra på det igen då? (inte så mycket riktat till dig egentligen utan till alla)

Jag tycker det gnälls och bitchas om att Brynäs inte har förmåga att värva toppspelare. Det FINNS inte så många toppspelare, och de som finns hamnar i starkare klubbar som Färjestad och Frölunda.

Alltså har vi två vägar att gå: Antingen värvar vi det som blir över när andra lag har tagit sitt. Det vill säga: Videofinnar. Eller så plockar vi oslipade diamanter och ger dem utrymme att utvecklas.

Vilket av lagen vill ni betala för att se?

Långsiktighet är vad som krävs. Visst, vi kanske kan förstärka med ytterligare ett par rutinerade herrar som har sina bästa år bakom sig, och rent av nå slutspel, men på sikt tror jag att det urholkar laget ännu mer. Därför tycker jag att de tre värvningar som har gjorts så här långt är helt rätt.

Men det krävs såklart tålamod. Både av lagledning och klubbledning, och av fansen.

En viktig skillnad mellan "nu" och "då" är ju förstås Team Gävle. Spelare kunde skolas in via Team Gävle och Brynäs kunde skicka ner spelare för att ge plats för andra. Nu har vi juniorlagen, men det gör ju också att det alltid är just juniorer som får stryka på foten i kampen om platser, helt enkelt för att det är enklast. Enklast, men knappast det bästa på längre sikt.

Larry: Visst kan jag svara på hans fråga (såg Du fler än en fråga?): Nej, jag tror inte hans hjärnskakningar har tagit hårdare "än man kanske tror". Däremot tror jag att reptilinlägg av modell "Sjödda är deprimerande att se" tyder på en lägre kunskapsnivå om hockey "än man kanske tror".

Och Du kan väl be din svenskalärare förklara innebörden av ordet 'substans' samtidigt som Du får förklarat skillnaden på singularis och pluralis?
Dubbelpajas.

3 Daniel Johansson 31 år 181 cm 84 kg Höger 1 år

blir detta rundningsmärke kvar ????

gojoh:
Nu känner vi igen dig, Håkan.
Men du vet, här på HS är vi kompisar.
Luleåiter har ett eget forum. Säkert också HSB:are...
Det är väl kanske det du benämner "dubbelpajas", eller?
Trist Håkan, skämmes...

Joshua_Tree:
Vi kanske skall nyansera bilden av TG (Team Gävle) lite.
Vilka spelare skolades in i Brynäs via TG?

Joshua_Tree: Håller med dig om det, Brynäs som klubb har aldrig varit den rikaste men 90-talet var ett bra exempel på att man kan vara hyfsat framgångsrik ändå. Jag anser att en av anledningarna till de senaste årens kräftgång är att man inte lyckats få så många yngre/alt. de från lägre serier att etablera sig, ex "den nya centern" som man väntat på Olsson, Wågström, Johansson. Tycker att de tre nyförvärven hitills är intressanta men hur får man dem att blomma ut? Varför har det passerat så många spelare de senaste åren utan att kunna etablera sig? för dåliga spelare, fel tränare, fel medspelare, för bra motståndare?

--

I dagens UNT skrivs f.ö att både Jonas Almtorp och Patrik Rönnkvist diskuterar nya kontrakt med Almtuna.

« · 540216 · »