1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741958 inlägg · 7967 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
Metal Guru: Nej jag tycker att Mora har varit bra hela säsongen, även fast de haft väldigt svårt mot oss ;) Visst hade Mora kanske tagit nån mer poäng med SSK istället för FBK. Men ser man på interna möten mellan er och FBK så är ju ni det lag som gjort mest motstånd så att säga.

Det ska bli skönt nu när grupperna är borta. Även fast den nya lösningen känns krystad den med...

GävleLasse:

Det finns inget annat än en rak serie. Allt annat ger bara sådana här intetsägande diskussioner om 'om inte hade varit'. 

Jag skulle vilja ha Niklas Anger tillbak..

Huge: "Och hur vet du att det inte var Mapleftoft som tackade nej till Brynäs? Satt du med i förhandlingarna, eller?"

Informationen om att dom tackade nej till Mapletoft kommer faktiskt från Sundlöv själv, men det är väl säkert förvanskad info i och med att det inte gagnar dina argument??

Truppen just nu: Medelåldern ligger på 25,37 år och längd 182 cm, vikt 86 kg

Niklas Andersson D
Daniel Casselståhl D
Rodrigo Lavins D
Jörgen Sundqvist D

Jonas Almtorp C
Niklas Bäckström C
Andreas Dackell F
Björn Danielsson F
Mads Hansen C
Daniel Hermansson F
Mikael Lind C
Henrik Malmström F
Mattias Månsson F
Johannes Salmonsson F
Lars Erik Spets F
Daniel Widing F
Ove Molin F

70 Rodrigues: "Informationen om att dom tackade nej till Mapletoft kommer faktiskt från Sundlöv själv, men det är väl säkert förvanskad info i och med att det inte gagnar dina argument??"

Först säger du att det var tjänstefel att Sundlöv inte signade Mapletoft.
Då ifrågasatte jag riktigheten i att det enbart skulle vara Sundlövs "fel", sas, då ingen vet skälen till varför man tackade nej till Mapletoft.
Informationen i sig att dom tackade nej har jag väl aldrig förnekat att den skulle ha förekommit.
Det intressanta är som sagt VARFÖR man tackade nej. Du konstaterar ju bara att det var ett tjänstefel, utan att han en aning om varför.
Förmodligen för att det gagnar dina argument??

Huge: Gusten Törnqvist aktuell. från Almtunas

Bif_FANS: "Jag skulle vilja ha Niklas Anger tillbak.."

Var det någon som slog dig i skallen med ngt hårt, eftersom du inte hann avsluta meningen?
Förstår honom isf.
Jag hade heller inte velat höra fortsättningen....

jimmy_90_bif: Ja, jag såg ryktet om Gusten.
Men man ser sig väl omkring efter lite olika alternativ, och Gusten är väl ett av dessa, skulle jag tro.
Vilket väl även framgår av artikeln på Hockeycentralen....

GävleLasse: ""Detta resonemang gäller ju också generellt sett för många av de slovaker och tjecker som har kommit, och var även det ett exempel på att Leska kan tänkas höra till denna kategor."

Generellt sett? Exempel.."

Generellt var kanske lite fel ordval, då det låter som att majoriteten av slovaker och tjecker skulle ha svårt med acklimatiseringen och spelet i ES.
Jag menar att dessa båda nationaliteter kanske lite mer än andra diton, emellanåt har en tendens till att floppa i ES.
Leksands nuvarande legoknektar består ju till största delen av tjecker eller slovaker. Mora har ju även haft ett par stycken.
Leska är som jag ser det urtypen för vad jag menar: en spelare som i sitt hemland har öst in mål och producerat poäng i massor. Minns Branislav Janos, och du kanske förstår vad jag menar. :-)

Huge: Jag tror att Mapletoft missades på grund av att man satsade mer på att få hem Ekelund eller väcka liv i Rydmark. DÄR tror jag "tjänstefelet" ligger. Sen var det väl i samma veva som de hade budet ute på Nikolishin.

Hur som helst så var det en miss att inte Signa Mapletoft, tyvärr så var det "envisheten" i att hela tiden leta nyförvärv i den "spelarband" som boork kände till. Skall Brynäs växa som lag så måste scouter anställas, det går inte att bygga ett lag, ens långsiktigt om man inte har en bra scouting.

Huge: SSK-LIF 4-0. Herre jävlar vad skönt att slippa KS i år........

Huge: Ja det var verkligen ett felaktigt urval. Men i din iver att leta fram "floppar" så glömmer du att majoriteten av de tjeckiska och Slovakiska spelarna faktiskt gör rätt för sig.

Jag minns även Orzagh, Bartecko, Pavlikovski, Pardavy, Moravec, Sevc, Machulda, Krizan och i viss mån Patera som blivit bättre och bättre.

Även fast Pavlikovski, Pardavy inte visade vidare moral efter att de fått veta att de inte skulle få vara med säsongen ut med Modo. Ett agerande som kan verka oproffsigt men sett ur en mänsklig synvinkel, fullt förståelig.

GävleLasse:
För h....e Lasse! - Glöm ej Scerban. Brorsan ringde precis o snyftade i andra luren.
Vore intressant att höra vad sponsorer önskar för spelartrupp?
Tror sponsorerna själva på den långsiktiga satsning som utlovats? Genererar det inte något de kommande 2-3 åren, så är jag tveksam.

Tyvärr är Boork alltför ensam att synas utåt i föreningen. Vi behöver en ny....!
Här måste jag tyvärr avbryta meningen, så jag ej blir alltför hatisk gentemot föreningen:-)

GävleLasse: ""Isf så borde väl JanT också anse att Boumedienne inte heller är ngn bra spelare, eftersom han också är med i uppräkningen. "

Nej det skulle ju verkligen vara konstigt att ta upp Boumedienne som en dålig spelare, han har ju spelat i Brynäs... ;)

Jag hävdar bestämt att den största boven i dramat när det gäller SSK så är det den ojämna derbygruppen de spelade i.

I och med att du inte bemött detta så utgår jag från att du håller med till 100%"

Åja, så lätt ska du inte komma undan.... ;-))

Visst har derbygrupperna enligt min mening haft en inverkan, inte tu tal om annat. Stigsson var annars inne på en intressant sak: det psykologiska
handikappet man kanske har, genom att på förhand veta om att motståndet i gruppen är betydligt hårdare jämfört med övriga lags diton.
Det är ju trots allt frågan om 6 extramatcher och ngn visade väl på att det hypotetiskt sett ändå inte hade så enormt stor effekt sett till sluttabellen, att möta sina tuffa derbymotståndare 2 gånger extra.
Men att man även lyckades vinna ett par gånger mot ett tuffare motstånd än vad konkurrenterna haft i exramötena, kan ju också psykologiskt sett ha gett en kick för självförtroendet, sas.
Håller alltså med om att derbymatcherna i deras fall haft inverkan, men att mötena kanske inte haft så stor betydelse som du vill framhålla: dvs att dom skulle ha varit den absolut största andledningen till kräftgången.
Tycker öht att SSK som lag betraktat varit en gåta, inte bara detta år.
Bra spelare på papperet, men dom varvar kanoninsatser med rejäla djupdykningar.

GävleLasse: "Ja det var verkligen ett felaktigt urval. Men i din iver att leta fram "floppar" så glömmer du att majoriteten av de tjeckiska och Slovakiska spelarna faktiskt gör rätt för sig. "

Och vad betyder dessa rader, som det verkar som att du själv glömde?:

"Generellt var kanske lite fel ordval, då det låter som att majoriteten av slovaker och tjecker skulle ha svårt med acklimatiseringen och spelet i ES."

Dvs att majoriteten faktiskt är och har varit riktigt bra.

Huge: Men samtidigt bevisar just FBK's poängskörd att stigsons uträkningar inte stämmer. Färjestad tar 84 poäng den här säsongen vara hälften av dessa tas mot lag i sin egen derbygrupp.

Men jag håller med, SSK har varit en besvikelse för de flesta "experter" den här säsongen. Jag kan mycket väl tänka mig att den svåra derbygruppen har haft stor inverkan. När man möter topplagen så ofta så är det svårt att få in självförtroende i truppen.

Att man sedan, (som jag personligen tror är huvudanledningen) Att man förlitade sig på Taavola på tok för länge. Sedan när det var dags för förändringar så ställde sig Hallin i båset... Samma lösning kom i Leksand. Ringer det en klocka ;) Pirro och Taavola, sveriges två största fågelholkar ;)

kentalalarsson: Din bror får förlåta mig men jag tar bara upp spelare som spelat i ES den här säsongen. Annars kan listan göras hur lång som helst.

Tröttnar ni 2 aldrig på varandra lr ? ;)

okänd: Vi gör precis vad som är meningen.. Vi diskuterar. Är det nåt du stör dig på så kan du surfa in på lunarstorm istället...

okänd: Håller med..Byt msn-adress eller nåt..Kan ni sitta där och tjafsa med varandra i stället!

BFG: Var i ligger tjafset någonstans?? Det här är ett forum för hockeydiskussioner och diskuterar hockey är precis det dom/vi gör, eller tycker du att jag är helt ute och cyklar??

kentalalarsson: "Tror sponsorerna själva på den långsiktiga satsning som utlovats? Genererar det inte något de kommande 2-3 åren, så är jag tveksam. "

En kvalificerad gissning från min sida, är att sponsorerna har lite mer tålamod än många härinne iaf. Att bygga upp ett nytt lag kostar pengar och tar tid. Det måste tas i etapper för att inte äventyra ekonomi och även för att stommen i laget behöver tid på sig att utvecklas i lagom takt.
Konsten är ju att, liksom ex Frölunda och FBK har gjort, sakta men säkert jobba upp ekonomin. Detta tar lite tid och innan kistorna börjar fyllas ordentligt gäller det att sas konsolidera det man har i form av spelare, innan dom eventuellt sticker iväg till NHL eller någon annanstans. Innan dom förhoppningsvis hunnit utveckla sig till riktig bra spelare så är dom ju fortfarande relativt billiga i drift, vilket gör att ekonomin som fortfarande inte hunnit bli den man siktar på i slutändan, gör att man kan behålla dessa spelare. När sedan ekonomin kommit upp i topplagens nivå, ja då kan ju även vi vara med och konkurrera när dessa spelare ev blir lockade av andra ES- eller NHL-klubbar.
Har sagt det tidigare och säger det igen: jag tror inte att Boorken kommer kunna ta laget hela vägen sas, men under uppbyggnadskedet är han nog rätt man. Och det tror jag även att sponsorerna kan ställa upp på, om dom har lite framförhållning i sina resonemang.

BFG: Jag vill att du tar dig en titt uppe i vänstra hörnet..

Hockeysnack - Diskutera svensk hockey på nätet...

GävleLasse: Fan vad du ska tjata om Lunarstorm varje gång nån skriver nånting som inte du gillar , Du måste tycka det är jävligt roligt att hålla till där .. Fatta du inte att det va lite "Skämtåsido" med mitt inlägg ? därav den blinkande smilen ...

okänd: Men uppenbarligen så fick du medhåll på en gång. Samtidigt så tyckte jag att din förkortning på ordet eller tyder på att du hänger en hel del på alla olika communities runt om på nätet. Det och dina "lunarinlägg" under matcherna...

BFG: " Håller med..Byt msn-adress eller nåt..Kan ni sitta där och tjafsa med varandra i stället!"

Håller med Rodrigues i detta fall. Nu blev du allt förvånad, va....?
"Tjafset" kan tyckas vara tjafs men är ändå till största delen hockeyrelaterat.
Verkar som att du mer hänger upp dig på att det bara är ett fåtal som "tjafsar", men varför isf inte själv hoppa in och delta och fatta ståndpunkt? Tycker f.ö att det är lite dåligt öht i boken med deltagandet i "debatterna". Många sitter ju inloggade hela dagarna utan att säga flaska en gång.

Bara en liten "kul" grej.

Min faders kusin har öst in poäng iår i Mariestads BOIS i Div 1, och dom kvalar till Superallsvenskan just nu. Vinst ikväll mot Hammarby borta.

Nu till saken, eftersom Brynäs letar nyförvärv i AS så varför inte kika på honom?! :D hehe!

Lars Trygg Forward 21 26 47
47 poäng är ju rätt så bra iaf för att vara Div 1 och varför inte testa honom?

Bara en rolig grej att prata om eftersom det är farsans kusin :)

Läste nyss dagens morgontidningen (Arbetarbladet) och fann något intressant om Brynäs.

- Sundlöv gör allt för att Honken ska stanna
- Två nya backar ska vara klara samt en forward
- Mikko Kuparinen till Jokerit
- Gusten Törnqvist aktuell?
- Brynäs vill behålla Sjödin, Johansson och Morin

Enligt Sundlöv så ska alltså tre nya spelare, en forward och två backar, vara klara för Brynäs. Men eftersom dom fortfarande spelar kan man inte berätta vilka det rör sig om. Vi kan väl tippa att någon eller några av dom kanske spelar kvalserien just nu. Inom några dagar berättar man vilka det rör sig om.

Samtidigt vill Brynäs behålla Tommy Sjödin, Daniel Johansson och Linus Morin. Det skulle betyda att med dom tre nya spelarna och om dessa tre skriver kontrakt, så är laget nästan helt klart. Det enda som är kvar då är målvaktssidan där man vill behålla Holmqvist och kommer att göra allt för att göra det också. Samtidigt jagar Brynäs en ny målvakt, då Lundström knappast får nytt kontrakt, eller? Törnqvist från Almtuna kan vara aktuell.

Laget om nu Sjödin, Morin och Johansson blir kvar.

M1 -
M2 -
M3 -

B1 - Jörgen Sundqvist
B2 - Niklas Andersson
B3 - Daniel Casselståhl
B4 - Rodrigo Lavins
B5 - Tommy Sjödin (*)
B6 - Linus Morin (*)
B7 - Daniel Johansson (*)
B8 - Ny back, klar!
B9 - Ny back, klar!

C1 - Mikael Lind
C2 - Nicklas Bäckström
C3 - Mads Hansen
C4 - Jonas Almtorp

F1 - Henrik Malmström
F2 - Andreas Dackell
F3 - Björn Danielsson
F4 - Lars-Erik Spets
F5 - Mathias Månsson
F6 - Daniel Hermansson
F7 - Daniel Widing
F8 - Ove Molin
F9 - Johannes Salmonsson
F10 - Richard Gynge (Muntlig överens)
F11 - Ny forward, klar!

(*) - Inte klar.

Jag tror att det kan röra sig om Bäcker. Han ska ju tydligen vara på väg bort från FBK och Brynäs har ju jagat honom ett tag nu. Känns ju konstigt att man helt plötsligt kanske värvar den 15 forwarden när man sagt att den sidan skulle vara klar. Måste ha blivit någon spelare som blev ledig och man inte kunde motstå att värva.

Vi får se.

Falken: Sundlöv säger till tidningen att de spelar just nu men hoppas kunna avslöja inom några dagar. Då Luleå är på väg ut så kanske han menar just dem. Lubos Bartecko kanske....

Nee jag går o drömmer vidare, gonatt.

Falken:
Bäcker ser ut att gå till DIF

Jag vill se en tuffing i Brynäs nästa år
behåll Widing ffs!
Jag gillar det jag sett från honom hittils, det gjorde ju även Boork

58Ollie: Widing har ju redan kontrakt nästa år, så det är klart vi behåller honom.

mattiaskarlgren: Å hur många här i forumet mer än Du tror du vill sitta å snacka om din farsas kusin....? ;-)

GävleLasse: Ja, Fransson skulle inte vara helt fel på en av de sista två backplatserna.
Bäcker tror jag inte på, då centerkvoten väl måste anses vara fylld.
Den ena av backplatserna kan ju tänkas vara vikt för Ericsson från Bofors.
(rätt stavat?)

Huge: Linus KLasén är center...

GävleLasse: "Linus KLasén är center..."

Jag tänkte mer på skelleftepatrik...

Huge: Hur seriöst är intresset för Fransson? Har Sundlöf bekräftat att dom är intresserade eller är det bara era våta drömmar att han ska flytta till Gävle?

Huge: Här har du en lista på mer "troliga" spelare som Boorken tittar på..

Richard Gynge - Forward från Hammarby IF (sägs vara muntligt överens)
Linus Klasen - Forward från Huddinge IK
Christoffer Heino-Lindberg - Målvakt från Färjestads BK
Johan Ejdepalm - Back från Växjö Lakers
Fredrik Ericsson - Back från Bofors IK
Daniel Larsson - Målvakt från Hammarby IF
Markus Lauridsen-Andersson - Back från Valbo AIF
Gusten Törnqvist - Målvakt från Almtuna IS
Johan Hägglund - Forward från IK Oskarshamn

Portello: Det är inget seriöst rykte alls utan nåt som dykt upp som en önskvärd värvning då det kom rykten om att Fabricius och Fransson inte skulle fortsätta i Luleå. Det finns ingen som helst substans i dessa rykten.

Men eftersom det är BRA rykten så hugger huge direkt ;)

GävleLasse: Wow, vilka lirare!!!

Portello: Det skulle gå helt emot Sundlöv/Boorks linje att värva en sån klasslirare,skulle bli mkt förvånad om så skulle bli fallet.......

Så det är nog bara våra våta drömmar att vi skulle få se Fransson i Brynäs Nr 5 kommande säsong!!

70 Rodrigues: Ja Boork håller på att göra om Brynäs till en kolonilott serru.... Det är endast plantor som skaffas in. En del verkar inte ha förstått att Boork har en agenda, att köra ett litet experiment helt enkelt.

GävleLasse: Trevligt! Sen om det går åt helvete åker han hem och krattar löv och lämnar över det sjunkande skeppet till totalt oförstående Brynäsare

-Men Leffe sa ju att det skulle gå bra :-)

Bissett19: Luleå skickar nog med en liten slant, för att bli av med han.

GävleLasse: Ryktet att Fabricius och Fransson skulle lämna Luleå har varit känt en längre tid, har ingenting alls med ev. rykten till Brynäs att göra.
De ville inte skriva på nya kontrakt med Luleå pga ev flytt till NHL, därav gnisslet med Chrunak.

GävleLasse: "En del verkar inte ha förstått att Boork har en agenda, att köra ett litet experiment helt enkelt."

Ja, och hittills har ju "experimentet" verkligen inte gått någe vidare.... :-)

Portello: "Hur seriöst är intresset för Fransson? Har Sundlöf bekräftat att dom är intresserade eller är det bara era våta drömmar att han ska flytta till Gävle?"

Ja, du har ju redan fått svar ser jag. Var väl mest en undran hur landet ligger, sas. Alltid kul att röra om lite i grytan. Det håller iaf dysterkvistarna vid liv... ;-)

Så har BIF förstärkt på backsidan.

« · 694533 · »