1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742321 inlägg · 7967 ämnen

SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
HitTheLights: När andra kliver fram så funkar ändå den lagdelen. Linus vann målvaktskampen - med råge.

Bifbiffen: Vilsen? Nej jag är klar med vad jag tycker och tänker. Du däremot verkar enbart klara av att skriva trötta onliners utan substans.
Så när lindbäck gör tavlor så är laget odugligt. Men när Brynäs målvakter gör tavlor så är det deras fel? En tavla är väl en tavla?

Peja: Så du tycker alltså det är helt ok att 1an 2an och 3an i interna poängligan ska gå nollade i i en sm-final? De är totalt utraderade i merparten av matcherna. Är det en fungerande lagdel då? Ok. Som du säger, då tycker vi helt enkelt väldigt olika.

HitTheLights: Precis, skrattretande svammel om att vi faller på målvakterna.
Vad gjorde Pudas när Önerud får två chanser att slå in pucken?
Isf är det väl mer befogat att skylla på backarna.
Eller forwards, som missade många fina lägen att avgöra.
Och hur mkt bättre var egentligen Söderström när det gällde?
Darrade ex betänkligt hemma via ett par tavlor på bl.a Pailles backhand och ytterligare några dåliga ingripanden.

HitTheLights: med ett odugligt Rögle framför sig ja. Lite skillnad. Du är vilsen

HitTheLights: Analysera matcherna spelmässigt. Brynäs utespelare gjorde ett fantastiskt slutspel. Även matcher som man vann i sudden var spelmässiga utklassningar. Den största skillnaden mellan Brynäs och HV var målvaktspositionen, jag skulle t.om säga att Brynäs utespelare var bättre sett över 7 matcher.
Jag skulle inte haka upp mig på det avgörande målet. Det är bara ett mål.
Kolla kollektivt istället. Sammantaget fick Brynäs ut mycket av forwardsuppsättningen i hela slutspelet. Många spelade levererade.
Nej, alla forwards levererade inte, men det var ändå en fungerande lagdel i samtliga matchserier.
Självklart blir det mer kritik mot enskilda spelare när lagdelen målvakter analyseras eftersom den bara består av två spelare.
Brynäs hade bättre backar och bättre forwards än HV i finalserien. Det var inte där skon klämde...
For the record, hade ju HV också tilltänkta toppforwards som inte levererade. Men de hade en given förstamålvakt som de kunde lita på. Nu var finalserien HANS sämsta matchserie men han överglänste ÄNDÅ Brynäs målvakter...

Bifbiffen: nej det är inget svar, det är en löjlig hypotes. Såg du grodorna han gjorde i Rögles kvalmatcher? Det spelet han visade upp i kvalet hade inte gett oss ett guld.

HitTheLights: med Lindbäck hade det inte varit en match 7. Då hade guldet redan varit hemma. Där har du svaret.

Peja: Men om vi säger så här. Vi tog oss trots uselt målvaktsspel fram till en game 7. Där håller Rautio mot alla odds oss kvar i matchen. Han ger laget chansen att vinna. Var är Lindblom, var är Clark och var är Jensen? Paille? Granis? Vilken av våra matchvinnare och slutspelsrävar kliver fram?
Vilka är inblandnade i avgörande målet? Thörberg och Önerud, HVs främsta "kulturbärare" vinner matchen.
Men nej, vi lastar våra målvakter. Våra målvakter som alltså spelade direkt avgörande roller får att vi fick uppleva en final. Var är den befogade kritiken för våra poäng och målkungar??

Peja: Enig. Svedberg var tungan på vågen som tippade över till vår fördel mot Skellefteå.
Med likvärdiga målvakter som Hv hade det inte blivit 7 matcher inte heller Hv-guld

Skrubben: Att vara bra i en av tre matchserier är ingenting som man vinner guld med. Och även Rautio gjorde ju bort sig totalt i final 6.

HitTheLights: Ok då tycker vi olika. Jag ser framförallt match 6 som en match där målvakternas grodor fullständigt omöjliggjorde en seger. Har aldrig sett så dåligt mv-spel i ett guldlag, iaf inte i finalspel.

Bratwursten : Men ändå. Finalspelet. Tänk om Svedberg hade svajat lika mycket 2012, då hade nog Skellefteå vunnit den matchserien. Brynäs behöver en målvakt som tillhör ligans toppskikt om man ska tillhöra toppen. Det finns backar, forwards och centrar som tillhör toppskiktet, men ingen målvakt. Det är en svaghet som Bengan bör korrigera. Att vi hade två osäkra mv-kort innan final 7 säger allt och lite till.

Bratwursten : Japp. Många glömmer bort Rautio i denna diskussion också. Han växte något enormt under Pecka den här säsongen och var fantastisk i slutspelet fram tills förkylningen. Han hade svårt att hitta in i spelet igen efter sjukdomen, men som du säger var även han mycket bra i game 7 i finalen.

Skrubben: Eller Sandström efter Game 7 nere i Göteborg.. Rautio gjorde en kanonmatch nere i jkpg i game 7 också enligt mig.

Såklart med god hjälp av ett grymt försvarsspel.

Skrubben: absolut helt klart bra i kvarten. Men när vi summerar så är det ändå den position som blev fallet i finalen. Nu har vi chans att förbättra denna position och ändå så verkar man inte göra det. Övertro var ordet

HitTheLights: Håller helt med.

Jag minns hur alla hyllade Rautio i kvartsfinalen och bad om ursäkt hur fel dom hade om honom förra sillyn.

Peja: Jag tycker väl själv att den bärande formationen som blev totalt bortraderad i 7 av 7 finalmatcher har en större del i att de blev en förlust än målvaktsinsatserna.

Är rent ut sagt förvånad att man inte själva ser att det var just målvakterna som fällde oss från guldet. Ändå ger man samma målvaktspar företroender. Ofattbart

Peja: Nog kan man på goda grunder debattera huruvida dessa målvakter räcker för att ta laget hela vägen eller ej efter att ha förlorat på lotteri i sjunde avgörande... Dessutom ska man komma ihåg att båda målisarna fick avbryta mycket positiva trender i slutspelet pga sjukdom.
Med det sagt håller jag med om att Linus S var en bättre målvakt och att man gärna ser Felix höjer sin lägsta- (eller Rautio sin högsta) nivå till nästa år. För egen del blir upplevelsen av hockey större att se den utvecklingen, än att vi köper den nivån. Men det är jag det och säkert är det förstås inte.

Peja: Tycker många överskattar målvakternas insatser i flera av matcherna där de "storspelade". Ofta var försvarsinsatsen så bra att de knappt behövde göra kvalificerade räddningar.

Exakt du säger det ju mer eller mindre själv här, har man riktigt bra backar så ser ju självfallet målvakterna jävligt bra ut. Vi kanske kommer ha grym backsida nästa år? som dessutom kommer kunna bidra mycket framåt. Den offensivt skickliga tvåvägsbacken (Gunderson typen, eller ännu hellre Erik Karlsson typen som sväljer massa istid) Skulle jag kunna argumentera för är minst lika viktig som en grym målvakt för lagets framgångar, så som modern hockey ser ut. Verkar ju uppenbarligen som att Brynäs vill satsa på denna typ av backar också (Henrik Larsson bland annat ).

Det enda jag ställer mig frågande till är målvakterna. Uppenbarligen har man, som vanligt, en enorm tro på Felix. Visst är det möjligt att han växer ut nästa säsong när han bara har klubben att fokusera på.
Men mot Fasth, monstret, JE, Lassinanti, ev Svedberg, osv. Blir det lite löst.

Men annars ser jag det som jävligt bra att man försöker bygga vidare på det som fungerade förra säsongen.

Ser många som är rädd för att det ska bli som 12/13. Skillnaden nu är att det bara är 1,5 bärande spelare som försvinner, då var det väl 5-6?
Man har stora möjligheter att förbättra på varje position man tappat såhär långt.

KalleTeodor: Huss beskriver grundproblemet bra, rautio och Sandström är bra målvakter, men inga målvakter som tar laget hela vägen. De är ju snarare två väldigt bra andramålvakter. Om Brynäs är seriösa med att vara ett topplag bör man också ha en av seriens bättre målvakter mellan stolparna. Det känns som ett rejält önsketänkande att rautio eller Sandström kommer tillhöra toppskiktet bland ligans målvakter. Ja visst, Felix kan utvecklas, detsamma kan sägas om typ Lucas Carlsson - men backuppsättningen står inte och faller med Lucas. Det är så det ska vara.

Peja: hmmm jo, men många har ju faktiskt sagt att Rautio gått framåt denna säsong (vilket jag håller med om) också så han har ju utvecklat även etablerade målvakter, tycker dessutom Starkbaum tog ett kliv i Brynäs.

Är övertygad om att Sandström kommer att bli en grym målvakt i slutändan, men visst tålamodet är ju det som diskuteras i denna fråga, vilket såklart kan skilja sig mellan supportrar sinesemellan. Tråkiga med Sandström är ju att han med största sannolikhet drar till NHL/AHL om ett år, speciellt om han gjort en bra säsong.

För att kunna göra en klar och nykter analys måste vi ju ha hela spelartruppen framför oss, vilket är långt ifrån spikad. Sen visst är målvaktsposten väldigt viktig, sen tror jag du håller den något viktigare än vad jag gör.

{7057}: Lindbäck är en separat diskussion. Det finns många andra målvakter som också är bra, det ser man ju inte minst på de andra lagens värvningar. Det här är ju målvakterna vi pratar om, inte forwards till en fjärdekedja, livsviktigt att pricka rätt på målvakterna.

HitTheLights: Tycker många överskattar målvakternas insatser i flera av matcherna där de "storspelade". Ofta var försvarsinsatsen så bra att de knappt behövde göra kvalificerade räddningar.
Högberg gjorde fler svåra räddningar än Rautio, som dock var bra, mot LHC men Brynäs utespelare var ju klasser bättre än deras dito.
Jag fortsätter att vidhålla att målvakterna var en stor orsak till finalförlusten. Du kanske kan acceptera att de tappar in puckar i avgörande lägen, men det kan inte jag, inte när det inte är engångsföreteelser.
Angående bäst när det gäller: inför final 7 hade vi ingen aning om vem som skulle stå eftersom båda målvakterna hade gjort bort sig i final 6. För mig är det liksom yttersta beviset på att målvakterna är för dåliga när man går in i en avgörande finalmatch utan att kunna lita på någon av målvakterna... tror du att många SM-guldvinnande lag har varit i den situationen inför en avgörande final?

Peja: Självklart hade jag gärna sett Lindbäck i kassen. Det vill nog de flesta. Kan ju vara så att Bz erbjudit honom kontrakt men han inte vill signa innan hösten och invänta nhl/khl. Frågan är ju om vi kan vänta? Rena spekulationer från mig.

Peja: Nu är det ju detta bara ett rykte än så länge men om det visar sig vara sant så får vi helt enkelt vänta och se.
Värt att notera är att just målvaktsposten ofta får mycket kritik och åsikter även på andra forum och med andra målisar än detta. Vet inte hur det varit på detta forum tidigare då jag inte varit med så länge men en gissning är att det inte varit så många säsonger utan målvaktskritik. Sånt är livet för en målvakt.

KalleTeodor: Att tro på den egna juniorverksamheten är ju inte detsamma som att tro på precis varenda spelare som har spelat i A-laget. Simon Löf och Jonte Carlsson var med och tog guld, men de flesta kunde nog se att de inte höll SHL-klass. Det är trist att bryta med egna produkter men ibland håller de helt enkelt inte måttet. Det finns väl ingen spelare som har fått så många möjligheter att täppa till truten på sina tvivlare som Sandström men likväl är de kritiska trutarna fortfarande öppna och högljudda. Och på tal om Brynäsare, så finns det flera på svensk mark som är bättre än Sandström. Lindbäck, Ericsson och eventuellt Sahlin.

Peja: "Det här bäst när det gäller" Är intressant. Rautio var bäst när det gällde mot Linköping och överglänste med råge Hypeade Högberg. Men det var självklart till största del beroende av ett brilliant försvarsspel. Såklart.
Sandström var bäst när det gällde mot Frölunda i match 6 och 7. Bäst när vi hade kniven mot strupen, han nollade ett Frölunda som tryckte ner Brynäs i stövlarna och gav laget chansen att vinna. Han var betydligt bättre i avgörande lägen än uppskrivna JG. Även här var det självklart det brillianta spelet av utespelarna som var orsaken till seger.
Sandström nollade HV på bortaplan och gav Brynäs chansen att spela hem guldet på hemmaplan. Söderström darrade i det läget.
Sen klarar han däremot inte av pressen i 6 finalmatchen alternativt är övertänd och gör ett misstag, och sedan ytterligare ett. Vi förlorar matchen på hans misstag, men det mest pinsamma är ju att utespelarna inte klarade av att hantera ETT baklängesmål( till skillnad från HV match 7).
Rautio går ut och ger laget chansen att vinna borta i match 7 släpper ett mål på 60 min! En jävla studspuck i förlängning från att bli matchhjälte.

Så är våra målvakter alltså inte bäst när det gäller? Vilken infallsvinkel väljer man? Jag vet vilken jag väljer.
Därmed inte sagt att det går att uppgradera målvaktsspelet. Men de gjorde ett fullt godkänt slutspel.

Bratwursten : Ja och även om våra målisar inte tillhörde toppen av SHL tog de oss till SD i en sjunde SM-final. Kan Sandström ta steg framåt i år så är han väl värd att satsa på.

Dessvärre vet vi ju ingenting om det. Han kan stå kvar och stampa på samma plätt ett år till.

Bratwursten : Fast nu är det ganska många år sedan Brynäs hade en riktig toppmålvakt. Fem år sedan(?) Pecka förädlade en målvakt senast.

Zzz: Kan det vara så att man börjar med samma målvakter men att man avsatt cash för att kunna värva in en ny förstaspade under säsongen om det skiter sig? Kanske kan plocka in Läck eller nån om hans säsongstart blir dålig.

Är kanske önsketänkade men vill fan inte ha samma situation nästa år igen :/

Peja: Kan köpa dina åsikter till stor del (hade inte tackat nej till Lindbäck), men måste ju finnas anledning till att Pecka tror så hårt på Sandström, vilket vi ändå fått se glimtar av. Sandströms högsta nivå är väääldigt hög redan nu på SHL nivå, däremot allt för låg lägstanivå, vilket ju är normalt för en så ung målvakt.

Pecka har ju ändå ett rätt fint CV vad gäller att utveckla målvakter genom åren.

Raka besked av Bengtzén. Intressant att han delar upp spelarna i Brynäsare och spelare utifrån. Brynäsarna vill han ha kvar (Sandström, Carlsson, Ersson). Och jo han vill ha kvar Kihlström och Ikonen också men poängterar att det är spelare utifrån.
Skönt också att han och Melin ska träffa Boqvist i veckan, det kanske löser sig med honom ändå.

Bra att han förklarar angående Zaborsky, han var inte tillräckligt bra mot vad han kostade.

Det blir alltså Rautio och Sandström ett år till. Jag hoppas man får Sandström till en billig prislapp när man tar den risken samtidigt som man vet att man tappar honom oavsett hur det går för honom kommande säsong.

Skrubben: Bra tycker jag. Tar hellre Boqvist än Ritola om det nu har varit en del av spelet bakom kulisserna (speltid,, roll etc).
Ikonen, Carlsson, Kilström, är givna att behålla tycker jag.
Ersson visade att han har en dimension som Brynäs behöver framförallt om Bertilsson saknas.
Tror Sandström kommer täppa till käften på många tvivlare nästa säsong.
Framförallt är det viktigt att tro på det man gör i en klubb vilket också inkluderar juniorverksamheten. Att spelare med känsla för klubben är avgörande i framförallt slutspelstider visas gång efter annan och inte minst i detta slutspel.

munkas: Så sillyn är redan över menar du?

Det var ovanligt ogenomtänkt skrivet...

Skrubben: Det var väl tanken inför denna säsong också. Tycker inte han tog några stora kliv direkt. I slutspelet gjorde han ett par helgjutna insatser som inte går att ta ifrån honom. Hans insats i match 6 kan dock ha kostat oss guldet...

Skulle gärna se att han blev kvar. Dock som andremålis bakom typ Lindbäck eller någon annan med motsvarande kvaliteter. Kanske blir svårt med kontraktläget?

Bratwursten : Jag tycker inte att Sandström var särskilt mycket bättre 16/17 än 15/16. Det är fortfarande samma ojämna målvakt som tenderar att släppa in långskott och göra tavlor. Och han har inte visat att han är bäst när det gäller heller. Givet att han har mer utveckling i sig, men han kan utvecklas någon annanstans. Hur många SM-guld ska Brynäs riskera att gå miste om för att BZ vägrar värva en toppmålvakt?
Men vi får väl se, det är ju inte spikat än.

Lunkan: Att sitta nöjd är att bli omkörd. Målvaktsidan var vår akilleshäl från 1a omgången till 7e finalmatchen. Missförstå mig rätt, bägge är bra, men inte tillräckligt bra för att ta oss hela vägen. När vi möter likvärdiga motståndare i ett slutspel så är det nästan alltid den starkare målvakten som avgör matchserierna.

Skrubben: Jag tar mig friheten att ha en egen åsikt grundad på mina egna observationer, precis som alla andra här också borde göra. Sedan kan förstås åsikterna gå isär. Det som försvagar "Brynäs vet bäst"-argumentet är ju det faktum att Brynäs uppenbarligen gjorde den bedömningen inför 16/17 och det visade sig bli väldigt kostsamt. Så jag förstår inte riktigt varför man ska köpa det argumentet den här gången.

Får väl se vad gäller sandström, han är ju längre fram i mycket nu än vad Söderström var vid samma tid förra året (Söderström är ett år äldre)

Peja: Och om Pecka och Bengtzén bedömer att Felix kommer ta några steg i utvecklingen nästa säsong (speciellt med tanke på att han slipper spela JVM) så anser du dig kunna göra en bättre bedömning som motsäger deras?

SH: Gillar Ritola av det jag sett tidigare, men med tanke på vilket spel Brynäs börjat bygga upp under Bulan och nu ska väl då Melin fortsätta utveckla detta så måste jag säga tack gode gud att Ritola stannade i LIF.
Tycker inte alls att han hade passat in i ett sådan spel som vi har.
För mig är han en aning för dålig på skridskorna (snabb) för MIN smak.
Men sen har han självklart många styrkor, men jag är samtidigt glad och tycker pengarna kan användas till en klart bättre spetsspelare än Ritola (oavsett om han var tänkt som spets eller ej).

Peja: Man måste alltid tänka på alternativkostnaden också, hade vi plockat in en bättre målvakt tex Jocke Ericsson som många ville ha innan säsongen ( som för övrigt inte hade någon jättesäsong), så kanske vi inte hade kunnat värva en sån som Clark, och då kanske vi inte hade varit i final ändå.

Sen håller jag med om målvakterna på ett sätt, hoppas det blir bättre till nästa säsong.

Lunkan: Målvakterna var ju en stor orsak till att Brynäs förlorade. Söderström var inte på topp i finalserien men han överglänste ändå våra gossar med råge. Jag tror det är farligt att dra den slutsatsen som du verkar dra, typ "hur dåliga kan de ha varit om Brynäs gick till final?".
Ja, Brynäs gick till final, men det betyder inte att alla spelarna bör få fortsätta. Precis som Brynäs behöll för många spelare efter guldet 2012 kan man vara på väg att göra samma misstag nu. Målvakterna tappade in puckar i ett läge där Brynäs var ytterst nära att vinna guld, det håller inte.

Skrubben:" ...bara för att få lite omväxling?"
Rolig du.
Nej, för att kanske kunna bli ytterligare bättre.

munkas: Så man ska sparka spelare, som bevisligen gjort det bra, och värva in nya bara för att få lite omväxling?

munkas: kommer garanterat ett par starka namn framåt. Vi lirade trots allt en 7e och avgörande final vilken avgjordes i SD så så j-a kassa kan inte målvakterna varit. Jag ser inte Lindbäck som någon frälsare, han gör också grodor. Jag tycker både Kilström och Carlsson höjde sig ju längre slutspelet gick, ersätt sunken med stabil back så ser backsidan vg ut.

Älskar att se kampen mellan brynäsare och leksingar om vilka som är gladast över att Ritola blir kvar.

« · 1827727 · »