1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742291 inlägg · 7967 ämnen

SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Peja: Hehe, menade väl att det är bra att Brynäs anställt honom. Tidigare säsonger var hemsidan stendöd under off season.

Skrubben: Nej, men har gemensamma vänner. Då kanske man har skickat på honom ett nytt förslag. Inte mig emot i såna fall :)

Auchinleck:
Jag tolkar det som att man inte har en lägsta lön, men inget tak uppåt. Dvs det finns inget som hindrar en klubb för att ge 100 000 månad till en spelare mellan 18-21 om man vill det, eller tolkar jag miniminivåer fel kanske?

Tarasov:
Menar såklart "att man har en lägstanivå att förhålla sig till..."

Tarasov: du tolkar det helt rätt. Dock finns det en "gentlemens agreement" bland shl klubbarna att inte betala mer än minimilönen för att man inte ska kunna locka över talanger med pengar. Utan bara på sportsliga grunder.

Detta finns inte i HA, där kan juniorer och rookies många gånger ha bättre betalt än dom hade haft i shl.

Skrubben: Frågan är om det är ekonomiskt försvarbart att ha en heltidsanställd skribent?

Peja: Jag tror Brynäs tjänar på att skapa ett intresse kring laget även under off season. Kan lag i allsvenskan som Modo och Leksand ha heltidsanställda personer som sköter kommunikation med fans så kan även Brynäs det.

Lunkan: Där passerade du ett minfält! 😉 Hemska tanke usch spyfärdig!🤢

Skrubben: Hur ser Leksands och Modos ekonomi ut?

Boqvist har alltså inte bara besökt Färjestad idag utan även Frölunda.
Vore riktigt tråkigt att tappa Jesper då jag är ett stort fan av att min egen klubb i första hand vågar släppa fram yngre förmågor.
Boqvist kommer med tiden bara bli bättre och bättre.

Sen vet man ju inte vad dessa klubbar erbjuder. Tror att han garanterat är mer sugen på en andra formation i fbk eller frölunda kontra tredje-fjärde i Brynäs.
Nu säger jag inte att han blivit lovad någonting. Men om så skulle vara fallet tror jag att mycket kan avgöras i de avseendet.

mattiask: Det kan ju vara så att han sonderar marknaden i hopp om att Brynäs matcher eventuella erbjudanden och på så vis får han en bättre lön?

Zappaholic: Nej. Lönen är lika oavsett var han spelar.

SWEATT: Ska jag vara ärlig så tycker jag det känns lite ruttet gjort om Brynäs visar intresse och vi har fostrat honom. Borde iallafall ge Brynäs en chans innan han drar. Han kan knappast skylla på sportslig utmaning då vi i allra högsta grad kommer utmana även nästa år om Le mat.

Bifbiffen: Jag håller med dig helt och fullt.
Tycker knappast att man kan vara förbannad över speltiden när man trots allt fortfarande är junior, för det är han väl?

Peja: Dom spelar i allsvenskan så det är ganska givet att dom har mindre pengar över till kanslipersonal. Eller vad menar du?

Forsberg 1978: Förlåt, jag gick över gränsen, jag höll själv på att spy när jag skrev det där sista.

SWEATT: Ok. Är det den här oskrivna överenskommelsen klubbarna sinsemellan du syftar på?

Zappaholic:
Kan du inte kontakta Unionen och fråga om "den oskrivna överenskommelsen"?

Auchinleck: Det tänker jag inte. Men någon nämnde nåt om den överenskommelsen så jag undrade bara.

Fråga själv vettja.

Zappaholic:
Haha! :-)
Gentlemäns agreement då?

Hade ju varit trevligt om morgondagen innehöll en ny värvning som inger framtidstro:)...

Zappaholic: Den är vad jag vet inte oskriven. Men jag kan ha fel.

SWEATT: Det är nog jag som missuppfattat tror jag.

Mejlade precis Bz och bad för att Bogen skulle få vara kvar.

Okej bradberry, jag litar på dig. Ingen Andersén alltså. Men om Bz väljer att förlänga med Lucas, Lukas och Marcus så tror jag inte det kommer in någon ny back. Det skulle isf vara om Sunken blir tvungen att lägga av..? Sen har vi enormt många duktiga junior backar påväg uppåt också.

Lindbäck eller Svedberg är fortfarande mina önskenamn till målvaktsposten. Där måste bara prio 1 vara! Ersson eller Dackell som 3e keeper.

På forwardssidan hoppas jag innerligt att man ger både Ikonen och som sagt Boqvist nya kontrakt. Och att dom får bra med speltid. Sen om man ska tro blaskan så är ju Ritola i stort sett klar.. han kan nog bli bra av en hel säsong med samma lag. Och Ritola är ju i sina bästa stunder briljant. Spelade VM så sent som ifjol. Bara en sån sak. Kanske att Melin väljer att handplocka någon från AIK, Daniel Olsson Trikuja, osäker på stavning. Eller hans favorit Johannes Salmonsson, som spelat här förr? Bryta med Mannberg isf..?

Kanske kan bli något sånt här nästa år då? Jag tror att Bz väljer att satsa på kontinuitet och därför inte köper så väldigt många nya. Utan väljer få spelare, som han vet vad han får ut för något utav. Spar på pengarna, och köper nån likt Ikonen i år, i slutet av nästa säsong. Både Ölund och Boqvist, om han nu blir kvar, väntas ta ytterliggare kliv!

Lindbäck/Svedberg - Rautio

Gunderson - Bertilsson
Fälth - Kilström
Larsson - Carlsson
Zanetti - Ersson
Sundqvist?

Clark - Jensen - Rödin
Ritola - Ölund - Boqvist
Paille - Granström - Ikonen
Caporusso - Blomqvist - Alcén
Mannberg/Asklöf

Pettisbif: Ritola är för mig heelt ofattbar. Så otroligt överskattad och säkerligen inte helt gratis. Gör inget extra den killen. Är väl egentligen bäst på att spela ner lag i lägre divisioner. Nej spar pengarna.

Det förvånar mig faktiskt att Bz är intresserad av honom, om han nu är det som ryktet säger

Bifbiffen: Jag tror Bz ser en enorm potential i honom, bara han gör en bra försäsong och kommer i bra form när säsongen startar. Skellefteå fick enorm fart på honom med deras träning t.ex. Att han misslyckades i Leksand säger väl ingenting egentligen. Han kom mitt i en kaossäsong och där han förväntades hålla laget kvar i SHL helt på egen hand.

Skrubben: jag skulle betala det dubbla för Zaborskys skills än Ritolas.

Wennerholm har facit redan...
Uppladdat:

500x0-img_0756.jpg

KulaShaker: "Brynäs får vara glada om det blir SM-final igen" Gäller inte det ALLA lag? Har man nått semi så kan vad som helst hända.. Det borde "skjutjärnsjournalisten" Wennerholm ha lärt sig.

Skrubben: precis. Dessutom är Ritola nog ganska beroende av spelare som ligger på ungefär samma nivå som honom, som kan hänga med honom i spelet så att säga. Och det hade han definitivt inte i Leksand. När han kom dit verkade hela laget tycka att han skulle göra allt själv.

Inkazar: Frågan är om Brynäs kan få Ritola lite billigare. Han vill väl pendla från sin lya i Dalarna och dessutom komma till ett SHL-lag som flyger så lite som möjligt. Så egentligen är väl Brynäs enda alternativet för honom?
Det är en bra förhandlingssits - för Brynäs.

{6984}:
Framförallt är det lite knepigt att tippa utgången 4,5 månader innan serien startar:) för att alla trupper är klara. Själv tror jag BIF har en bra stomme att bygga på, en erkänt skicklig tränare i Melin som in princip gjort ett bra jobb var han än varit, och i Bengtzen som gjort ett bra jobb de klubbar han varit i.

wikegård sugen på att bli tränare. Skulle varit perfekt ersättare till Bulan att förvalta det han påbörjat. Synd att man inte hade kylan att invänta.

Tarasov: Detaljer som Wnnerholm förbiser. Fast hans jobb är ju att krysta ur sig en massa dynga inte komma med sakliga analyser.

{6984}:
Det kunde nöjt sig med "läget i lagen":)

Peja: jag tycker helt enkelt att han rimmar dåligt med vår typ av hockey. Helst ska han väl dessutom gå in bland två producerande femmor och det tycker jag känns orimligt om vi ska ta ytterligare ett steg nästa säsong. Nej tack till Ritola. Förstår faktiskt inte vad folk ser i honom. Någon får gärna förklara vad jag missat

Bifbiffen: Du tycker seriöst att det vore bra att ta in en person som inte varit tränare på över 10 år?

Bifbiffen: tycker Ritola påminner lite om Lindblom men Lindblom ger sig in framför mål mer och är en bättre målskytt. Annars är de ju rätt lika, skickliga tvåvägsforwards som är starka på pucken och hittar bra passningar. Så jag kan tänka mig att Ritola har Lindbloms plats. Förhoppningsvis kan Brynäs bygga fler toppkedjor, Rödin är ju vass om han kommer och det finns fler skickliga spelare också i truppen.

Skall man summera säsongen så blir det en klar positiv överraskning. Hade tippat Brynäs till semi då Bulan förfogade över den starkaste truppen på länge.
Final var ett steg längre och det var så snubblande nära ytterligare ett guld.
Vi hade SHLs bästa förstalina (bortsett från finalspelet) samt en väldigt bred och jämn trupp. Målvaktssidan starkare än väntat men inte tillräckligt för att gå hela vägen. Sandströms karriär tog inte fart helt enkelt, snarast ett halvt steg bakåt medan Rautio gick från att vara en puckmotare till ett bra puckmotare.
Största positiva överraskningarna bortsett från förstalinan var Paille, Bertilsson och Ölund (efter jul).
I slutspelet så steg Blomman, Alcén, Kilas och Ikonen fram och var fantastiska.

Framåt då? Siktar vi på guld så måste det in en förstakeeper av klass. Lindbäck gärna.
På backsidan försvinner Pudas och sen kommer ev. Sunken att lägga skridskorna på hyllan. Det finns ett antal duktiga juniorer på väg men vi behöver även få en till stark defensiv pjäs. Sunken och Zanetti i alla ära, men det känns mer som de agerar stoppklossar för ungdomarna som är på väg.
På forwardssidan har det varit väntade förluster och låt oss hoppas att Ikonen samt Boqvist stannar (även fast Silly vinnaren FBK nog kan kännas attraktivt).
Om så blir fallet så behöver vi få in en center för att ersätta Paw och två ytterforwards för att ersätta Lindblom och Zaborsky. Ikonen/Boqvist ersätter Johnson.

2016/2017 var det jämnaste guldracet på många år med flera guldkandidater. Nästa säsong ser, än så länge, ännu öppnare ut.

Skrubben: ja absolut! Finns väl ingen som samlat på sig så mycket erfarenhet av all hockey han kommenterat. Han gillar dessutom Bulans hockey och kännsn inte helt olik honom i sin attityd.

Den ständige följetången Andy Miele klar... för Malmö.

Steenm: tråkigt som fan. Vi får ta han när kontraktet går ut med Malmö:)

Jenssen vilar från VM.

Tack för det! #rehab

bradberry: Vart hittar du den informationen?

« · 1826833 · »