1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743570 inlägg · 7967 ämnen

SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
Peja:

"Vanligtvis brukar samma personer, generellt sett, betrakta kvartsfinal som godkänt och semifinal som bra beträffande Brynäs."

Herregud, vilka har du pratat med? = )

Du menar "guld som godkänt" och "nu tar vi dem jävlarna rakt upp och ned" som bra?

Du får kalibrera din Brynässkala, annars är du på Godis eller Rallarbo-nivå... haha.

Peja: Sweatt är en målskytt. Assistpoäng kan man få på många sätt, beroende på omgivning och PP. Att så många av hans poäng är mål ser jag enbart som positivt. Det är en målskytt vi behöver. Eller ser du honom som en playmaker?

honken21: Tycker att ditt resonemang är märkligt. Ja, Sweatt är liksom Zaborsky främst en målskytt, men det betyder ju inte att assistpoängen som de bidrar med är irrelevanta. Precis som det naturligtvis inte är irrelevant om en playmaker, likt Bäckis eller för den delen Ikonen, också kan göra mål utöver assists. Det är liksom bättre att göra 20+10 än 20+0 oavsett om man är en målskytt eller inte.

Åter till Sweatt. Min bild av honom i Brynäs var att han var en av ligans bästa kontringsspelare. Han var periodvis också väldigt bra när Brynäs hade etablerat tryck i offensiv zon, men han var lite kantig i passningsspelet där. Han är duktig på att skapa chanser på egen hand, främst i spelvändningar men också på andra sätt. Han vore självklart en förstärkning men tvivlar på att han är rätt spelartyp att komplettera Jensen och Clark.

Samtidigt har vi fans en tendens att fokusera mycket på tidigare spelare. Den där Louie Caporusso verkar påminna en hel del om just Sweatt.

Peja: Känns som du läser för snabbt och tolkar saker fel. Jag har på inget sätt uttryckt att assist skulle vara irrelevant. Pekar på omständigheter som kan avgöra väldigt mycket hur många assistpoäng man får. Du får inte lika många gratismål som gratis-assist.

Du säger själv att han inte är en passningsspelare. Håller helt med om beskrivningen. Han har på gränsen till direkt dålig speluppfattning. Hans många assists i Brynäs är då rimligen ett tecken på något annat än att han skulle ha blivit sämre.

15 mål i Luleå med den omgivningen är riktigt bra. Att direkt jämföra skörden i Brynäs mot Luleå med olika förutsättningar blir skevt.

Det relevanta är ju vad vi vill ha in. Tycker det är en målskytt vi behöver. Han kanske inte ens behöver lira i den kedjan, han kan som du säger skapa målchanser själv i en "sämre" formation. Något han just visade i Luleå. 15 mål i en andrakedja, ja tack.

honken21: Frågan är också om Sweatt befinner sig på en lönenivå för en andrakedja. Det vi vet är att Luleå jagade honom som bara den för några år sedan och erbjöd honom ett kontrakt som Brynäs inte matchade - och att Luleå nu har valt att inte erbjuda honom en förlängning. Det säger ju också någonting om hans tid i Luleå. Och som sagt, Caporusso låter som en forward som påminner väldigt mycket om Sweatt.

Peja: "lönenivå för en andrakedja", tror du vet att det inte är så det funkar. Två forwards med spets ska in. Hur man sen formar laget är en annan sak.

Tror på Caporusso! Eller snarare, jag tror på det Bengtzén tror på. Hans magkänsla på den här typen av "utanför radarn-värvningar" (sort of) brukar falla väl ut. Att han signade upp honom så tidigt är ett tecken på att han är väldigt säker.

honken21: På tal om något annat, det ska bli kul att se hur tanken är att Boqvist ska användas. Om han kommer att spela ytterforward eller center. Ikonen, Boqvist(center) och Sweatt/Caporusso känns rent spontant som en vass kedja.

När det gäller Sweatt så hoppas jag att jag slipper se honom i Bynäströjan någon mer gång. Scott hoppas jag dock att få återse i stan.

Peja: Den ena tror jag kommer va Christoffer Liljewall, tror han skulle va en perfekt värvning, en Alzen Blomqvist med lite mer skicklighet.

Kapten 2 år i Rögle och har inställning för 2 spelare och bra ålder.
Stor och stark och helt orädd.

{5504}: Varför fick inte han förlängt med Rögle? För han ville ju vara kvar, eller hur?

moment22: masken tyckte inte han fick plats. Dom hade 3 centrar kontrakterade och den 4 E skulle vara en spets center.

Blir Liljewall vår nya center? Säkerligen en spelartyp som Bengtzén är svag för. Stor och tung, men ändå spelskicklig, och en ledare. Trodde dock att det var lite mer poängspelare vi sökte. Men den centerrollen kanske Ölund kommer få i en andrakedja. Eller Blomqvist.

honken21: Möjligen att han värvas in som breddspelare. Inte en chans att det är en av spetsspelarna.

honken21: Breddspelare ok spetsspelare NEJ för satan!!!

Inkazar: Hmm, känns ju sådär om Rögle bedömmer att de inte får ut tillräckligt med "bang for the buck" när han dessutom är kulturbärande lagkapten... Nej, lite mer spets hoppas jag på.

Peja: Japp, SHL var aldrig aktuellt.

munkas: BZ har väl å andra sidan aldrig sagt att de forwards som ska in nu är spetsspelare?

I gårdagens tidning fick han frågan om det är spets- eller breddspelare som ska in, då svarade han bara "Det får vi återkomma till. Två till ska in helt enkelt". Sen började han som vanligt snacka om hur bra den nuvarande truppen är.

Så det här med att de två kedjespelarna som ska in är spetsspelare kanske är någonting som fansen har inbillat sig?

moment22: Liljewall har dessutom en lång skadehistorik. Bara förra säsongen hade han en fotfraktur och en ledbandsskada. Han är en hockeykrigare med en sargad kropp.

Peja: Är ganska säker på att en av dem är det men hade hoppats på båda.

Då man tappar spetsspelare så vore det ju önskvärt att försöka ersätta dessa med nya spetsspelare.
Jag hoppas att så blir fallet.

Peja: Fast blir det inga spetsspelare som kommer till byter vi ned truppkvalitén på forwardssidan. Det är ett faktum.

ellis:
Jag tycker att det vore ett ologiskt drag om så blir fallet. Pengar borde ju vara frigjorda med tanke på de spelare vi släppt/tappat och dessutom borde slutspelet genererat en hel del pengar.

Qvarre: OM detta stämmer med Liljewall, litar inte riktigt på Sandström(journalisten) just nu. Men får känslan av att de då ersätter viss spets med potential som redan finns i laget tex Ölund och sedan tar typ Liljewall hans plats längre ner.

Om Liljewall är en av två spelare som ska in så känns det fullkomlig katastrof.

Vi ska inte hugga på spelare som inte är önskade i Rögle PUNKT

Bifbiffen: Håller med. Liljewall är en brunkare som jag absolut gillar och kan tänka mig i Brynäs, men tror vi behöver offensiva skills mer i nuläget. Ska bli intressant och se vilka de sista spelarna blir. Är även rätt säker på att både boqvist och inte minst ölund är tänkta att producera.

Bifbiffen:

Så Jesper Jensen var en dålig värvning med?

{7057}: Boqvist och Öhlund, där har ni 2 som har skills och som vilket lag som helst hade velat tagit in!!
Dom måste ju va tänkta i en 1a eller 2a kedja.

Man måste våga satsa på såna talanger som bara ska framåt.
Som HV gjorde denna säsong.

Daniel Sandströms källor brukar vara lika tillförlitliga som Pettisbifs. Han skrev bland annat en artikel i våras att Rödin till 95% var klar för Brynäs till nästa säsong. Det visade sig vara helt fel.

Berge: Spelade Liljewall med Jensen i Rögle?

Liljewall klar för oss.

Peja: känns sådär,,, tanken är väl att ölund och boqvist ska få och ha producerande roller. Det var väl därför boqvist stannade kvar....hoppas det funkar men känns som en del gamblande. Känns som det kan bli ett lite typiskt Brynäslag nästa säsong. Där potentialen är stor om allt klaffar men är inget självklart topplag.

Liljewall känns dock som en typisk slutspelsspelare som kommer höja sig likt granis och en del andra när det hettar till.

Haha. I samma stund blir han klar för oss 😆

Skrubben: Hehe. Det som är märkligt i sammanhanget är ju att lokalmedia kände till intresset men inte skrev någonting om det.

bifhjärta: "KHK har inte råd med Liljewall"...
Vi får en bra fjärdekedja nästa säsong!

Trist, hade hoppats på något vassare. Duger gott att ha i en tredjekedja men vi behöver riktiga spetsspelare

Bratwursten : Jag har alltid gillat Liljewall men man hade ju hoppats på spets i detta läge. I synnerhet eftersom BZ redan har sagt att Brynäs ska vara ett topplag. Brynäs kom trots allt femma i serien senast och vi kan nog räkna med att flera av konkurrenterna blir bättre. Det dröjde ju tex inte länge innan Bulan gjorde Brynäs till ett bättre lag, bedömer det som sannolikt att han kommer göra detsamma med Luleå och Skellefteå lär inte ha ett till mellanår. För att ta två exempel.

Bz räknar nog med att Öhlund kan axla Lindbloms roll. Och att boqvist kan ta samma steg som Öhlund gjorde. Liljevall är sannolikt tänkt för en tredje eller fjärde kedja.

Peja: Om Bulan gör Luleå till ett topplag nästa säsong med den där skräptruppen så borde han få Nobelpriset.

Peja: Det kommer in en spetsspelare till, med all säkerhet.

Skrubben: Kanske inte topplag - men kanske ett lag som kan utmana om den femteplats som Brynäs placerade sig på 16/17.

Brynäshjärta - ja, och igår var det med all säkerhet två spetsspelare som skulle komma.

Peja: Samtidigt så är det ju så att vi alla bedömer Brynäs trupp som om Bulan skulle träna laget.
Jag var inte supernöjd att Melin kom tillbaka.

Men nu är han här och i takt med att suget efter nästa år börjar komma ( redan😀).
Så kommer det bli ett annat spel under RM.

Personligen så hoppas jag på ett mer "spelande" Brynäs, som inte bara flänger runt, som det ibland upplevdes. Utan att man kan äga matchen på ett annat sätt.
CL är ju en stor spelare som nog kan bli bra. Det fattas ju en...

Skrubben: I fysik då eller? 😂

Skämt åsido, Liljewall känns som en bra värvning till en tredje/fjärdekedja. Inväntar spets nu.

Peja: Då överskattar du hans jobb med Brynäs denna säsong. Laget han förfogade över hos oss är många klasser bättre än det han har i Luleå.

Skrubben: Jag syftade på hur Bulan lyfte laget den säsongen som han tog över. Blev ett snäpp bättre mot för när Tommy coachade. Tror det är sannolikt att han lyfter Luleå på samma sätt. Sedan betyder det ju inte att han lyfter de till de högsta höjderna, så att säga.

Håller med er, Liljewall känns som en bra värvning för 3:e, 4:e lina. Kändes dock innan denna värvning att vi hade gott ställt på dom platserna?
Jag hoppas verkligen att han inte är tänkt som spets utan att det kommer två spelare som det skriker spets om. Känns som att vi har pengar för det.

Bengtzéns märkligaste värvning såhär långt. Antar att han spelar "gratis"

Bifbiffen: Ja, inte är han överdrivet dyr. Det talar också för att det kommer in spets. Jag är inte orolig för det. En spetsspelare kommer in som ska spela med Clark och Jensen..frågan är vem?

Bifbiffen: Ja, nu måste ju pengarna läggas på hög... Johnson och Zaborsky tjänade nog några spänn i månaden. Kanske lägger man pengarna på att bygga ut baren i arenan? Synd att man inte satsar på ett slagkraftigt lag i stället. En riktigt bra målvakt till exempel. Final 2025/2026 nästa gång då.
Just ja; det blir ju nytt ljudsystem i arenan till nästa säsong. Alltid något!

Bifbiffen: Här är jag verkligen fundersam hur tankarna gått, jag trodde vi skulle in med spets till de sista två platserna läs Scott typ. Hoppas han är en av 3 som ska in, annars känns det mycket märkligt.

« · 1828985 · »