1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446147 inlägg · 7966 ämnen

SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
SnowKing: Inte på det klara vad du menar. BZ satte ihop det bästa laget vi haft på väldigt länge och det tog oss en hårsmån från guldet
Det var givetvis även en ekonomisk chansning (vinna, nåja, eller försvinna). Kan bara konstatera att vi får ett svagare lag kommande säsong, trots bättre ekonomiska förutsättningar. Detta måste givetvis ställas i förhållande till övriga SHL lag men om BZ går ut med att målsättningen är guld så blir trovärdigheten lägre.

Peja: Gunderson-Bertilsson inte bara toppbackar utan också bäst av seriens toppar. Bakom dem ser jag inte heller något lag som har vår bredd. Bäst spets och bäst bredd. Självklart med mina ögon, men vilken annans ska jag se med...

Auchinleck: "Kanske någon rad som förklarar hur du tänker...?"
Du får nöja dig med två då:
Jag tycker spelartruppen helt enkelt ser aningen försvagad ut.
Jag tror inte spelare som Jensen, Clark och Paille blir lika bra i vinter.

Clarence: Fortsätter du gissa får du förmodligen rätt nån gång.

{2064}: Med tanke på att kvalitén på serien blir sämre varje år när toppskiktet av spelarna försvinner är hemligheten kontinuitet. Att behålla stommen av ett bra lag är bättre än att värva spelare som KAN vara bra. När spelare som Jocke Lindström och Henke Lundkvists brorsa bara blir bättre och bättre för varje år inser man läget.

{5915}: Jovisst, men kontinuitet kan inte bara vara att behålla 3/4e line gubbarna och släppa poängmakarna eller att droppa Zaborsky och värva Louie som KAN vara bra.
Ja, jag överdriver och visst är det viktigt att vi har Blomman, Alcen, Paille, Clark m.fl. men utveckling är aldrig statisk.

{2064}: Henke Lundkvists brorsa bevisar motsatsen. År efter år efter år efter år...

Nån som har gd+ och kan meddela vilka 3 namn som Bz avfärdat?

{7057}: Artikeln var öppen från början, men jag kommer bara ihåg Rödin och Conacher.

Clarence:
Så kan det vara. Jag tror att fler spelare kan få problem att upprepa sin prestation 17/18. Dels baserat på att det var stolpe in för laget, dels ökade krav kollektivt och individuellt, dels att några lag underpresterade.
Men det är ju det som är grejen. Man vet inte.

{5915}: Nåja, han har också haft sina dippar i karriären men har är mer som ett årgångsvin, blivit bättre med åren. Men när årgångsvin passerar zenit går det fort nerför. Hans motsvarighet i SAIK fick väl inte nytt kontrakt härförleden....

{2064}: Poängmässigt tappade Lundqvist rejält 16/17 i jämförelse med säsongen innan, tycker inte han gjorde någon särskild skillnad mot Brynäs heller för den delen. Bra spelare men överskattad.

Skrubben: Om man jämför med 3:e och 4:e backarna i Färjestad, så håller jag nog Grundel och Wikstrand ganska mycket högre än Carlsson och Kilström. Då i synnerhet i spelet med pucken. Gunde och Bertil är antagligen bättre än deras landslagsfinnar, men samtidigt vet vi också att Bertil är skadebenägen.
Sedan bör man kanske betona att många klubbar inte har spikat sina backuppsättningar. Det som jag reagerade på var egentligen Honkens "Tycker vi är bäst i serien på backsidan med marginal" som enligt min mening är att kraftigt överskatta Brynäs backuppsättning.

{2064}:
Ledaregenskaper räcker långt.

Peja: Om nu Grundel och Wikstrand är deras 3- och 4:e-backar. I så fall är deras toppduo Melart och Virtanen, och man vore riktigt dum om man skulle byta ut Gunde och Bertil mot dom två. Även om Virtanen gjort en del poäng i Finland så är givetvis Gunde ett bättre kort på förhand (speciellt då backar från finska ligan brukar ha det betydligt svårare när dom kommer till SHL). Och Melart är ganska långt ifrån en toppback i SHL i mitt tycke.

Skrubben: Gunderson har väl tappat ganska mycket? Dom två senaste säsongerna har ju inte varit hans poängbästa om man säger så. Eller är ni förblindade av hans forntida storhet?.

modomille: Poängmässigt ja. Håller med om det. Men titta på hans förstapass och hur han spelar sig ur situationer. Toppback i SHL.

modomille: Gunderson är bättre än någonsin på allting förutom att få igenom skott i PP.

Skrubben: Kan förstå dina argument, men skulle likväl kunna förstå en person som sa tvärtom, dvs att Färjestads backuppsättning är bättre. Därför menar jag att det inte är objektivt att hävda att Brynäs har bäst backuppsättning med marginal...

Peja: Ja, man kan väl vrida och vända på allt egentligen. Skulle vara kul att höra vad typ Sanny Lindström tycker.

Auchinleck: Läs på hemsidan istället.

modomille: kan inte förstå att alla är så poängstirrande, gunder var grym är grym och förblir grym gör aldrig ett fel väldigt sällan ivf så att ens uttala sig om honom är bara konstigt

Jag noterar att Justin Azevedo fortfarande är kontraktslös inför nästa säsong. En fantastisk minilirare, utsedd som en av KHL:s bästa utlänningar och tre säsonger i rad poängbäst i Ak Bars Kazan.

Känns som ett orimligt namn för Brynäs, men man kan ju drömma. Han har ryktats till SHL förr, men oklart om det egentligen varit särskilt nära.

Ikonen gör militärtjänst i Finland.

"– Han åkte dit direkt efter säsongen och har haft uppstigning 06.00 varje dag sedan dess. Militärtjänst måste man göra i Finland då de har allmän värnplik, förklarar Stefan Bengtzén.
De ligger i en idrottspluton, som vi hade tidigare i Sverige också. Där har de möjlighet att träna mer och Juuso kan faktiskt träna på is också. De har fina förutsättningar där. Han har det bra."

Skrubben:
Perfekt med tre månaders träning av försvarsspelet...

Auchinleck: Är inte anfall bästa försvar?

{2064}:
Njae, det beror väl på motståndet... fördröjningsstrid (styrspel) kan fungera bra också.

modomille: Forntida storhet?! Det är väl bara i Örnsköldsvik som man pysslar med föredettingar.

Här borde Bengtzén hugga. Kan bli jävligt dyrt men ett säkert kort som kommer leverera i SHL.

Skrubben: vettetusan om jag skulle kalla han ett säkert kort, han har egentligen bara haft en poängstark säsong i SHL...
Känns snarare som att det skulle kunna vara stor floppvarning på honom, levererade bara 15p ifjol.

Svedberg och Salavat bryter kontraktet. Vore kul att se honom i Brynäs igen. Är väl dock osannolikt med tanke på att vi redan har målvakter..

Skrubben: Blir tydligen ändå kvar i sin KHL-klubb.

Skagge: SAIK hade 2 målvakter när Ortio blev tillgänglig

kennys: förmodligen dyrt att bli av med en kontraktsbunden målvakt. Kanske det vi ska lägga årets överskott på?

Positiva besked från Berra.

– Det känns bra nu och det har det gjort länge. Jag har inga symptom och jag tränar på för fullt, det har jag gjort sedan vi körde igång, säger Bertilsson som haft skadebekymmer tidigare försäsonger.
– Kroppen känns riktigt bra och jag har kunnat köra för fullt hela tiden. Andra somrar har jag haft lite strul, men det har jag inte haft i år. Det känns fantastiskt.

Skrubben: Fan va skönt, har varit riktigt orolig för Bertil!
Smått komiskt att den tacklingen inte ens gav en 2:a!

Lätt den tråkigaste silly season på lääääänge!

Forsberg 1978: Hehe va ska man säga . Är inne på forumet som vanligt många ggr om dagen . Men det är dött som i graven inga spännande nyheter/rykten som förgyller en grå dag .

Jan Grismöbel: Här inne får man aldrig några nyheter. Gissningar på sin höjd. Hörde att Bud Holloway skrivit på - men det var bara struntprat.

Forsberg 1978: Håller med. Så urbota händelsefattig silly i år...

ellis: Det är ju bara en spelare till vi väntar på och så har det varit en längre tid. Kan väl ta ett bra tag till innan något är klart.

KulaShaker: När signades sista spelaren förra året? Var det i juli?

KulaShaker: Det man ändå kan få undra är ju skälet till att den sista lagda pusselbiten ska ligga så långt fram i tiden då?
En grej till: Har Stefan Bengtzén kontrakt med Brynäs längre än kommande säsong? Jag undrar jag om han som SC hinner uppfylla "löftet" att få hänga upp en 14:e guldflagga i Gavlerinken Arena...

ellis: "Det man ändå kan få undra är ju skälet till att den sista lagda pusselbiten ska ligga så långt fram i tiden då?"
Spelaren fortfarande aktiv, har ej bestämt sig än och är värd att vänta på...
Vet inte hur långt kontrakt BZ har.

KulaShaker:
Tror bz nya kontrakt gäller 3 säsonger till
Bra det, gjorde på 3 år ett vrak t ett guldlag, sånär som på en andraträff m skaftet på volley i en båge över Rautios benskydd
FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN!

ellis: en snabb googling så får man fram att Bengtzen har 2år kvar på kontraktet. Dvs över säsongen 18/19

Inkazar: nu kommer alla att säga att det inte är något konstigt med att juniorerna lämnar men här är senaste nytt iallafall.

« · 1830531 · »