Brynäs IF

713428 inlägg · 7953 ämnen

Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9

752021 · » Till forumet


Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
Inte för att det spelar någon roll nu och dömt är dömt, men det verkar som om Skellefteås första mål inte borde ha dömts mål eftersom pucken måste vara där före spelaren. Nästa gång kanske det är vår tur!

Kul att veta vad som gäller iaf.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
65selander:
Kikade tidigare då var det 3 st NHL målvakter som fortfarande var lediga dock vet jag minst 1 av dessa provspelar på träningscamp för NHL lag så om dom blir kvar vet jag riktigt inte .. Mike Dunham som provspelar för Islanders just nu , Brian Boucher och 1 till som har glömt namnet på för tillfället var dom som inte har kontrakt för tillfället .. just AHL är det extremt svårt veta vilka som kommer hamna där nu och vilka som kan tänkas vara möjliga för spel i europa av alla dom talangfulla målisar som kommer hamna i AHL , känns dock som det osannorlikt nån av dom kommer spela i europa dock
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
Jompe: Ja vi får verkligen hoppas att Kristan hade en dålig dag i måndags för det han visade då var INTE elitseriemässigt spel. En del kan ju tycka, men vaddå, han räddade ju 90% och det är ju inte så dåligt. Visserligen är 90% en fullt godkänt siffra men man får betänka att det var mot ett ineffektivt och under långa stunder dåligt SAIK. När det väl kommer bättre motstånd så lär dessa 90% halka ner till 80% eller till och med mindre, var så säkra på det. Kombinationen med att Brynäs satsar på snabba offenvia backar med målvakter som släpper många okontrollerade returer, ofta även på skott man tycker borde vara ganska lätta att styra ner i sarghörnen eller limma för att snabbt sätta in i spel igen. Detta gör man inte när man ligger på isen som ett reklamjippo för isdubbar.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
Så här tycker jag:
Målvakter: Kristan(sperrle)

1:a Hulkkonen-Johansson Dackell-Lind-Malmström

2:a Angell-Sundqvist Månsson-Bäckström-Molin

3:e Sjödin-Nolander Danielsson -Hansen-Salmonsson

4:e Hermansson-Karlsson-Alcen

Extra spelare: Casselståhl och Spets
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
65selander: Näe, det är bara vi på läktarn som alltid ger järnet:)
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
Fundamentals: Bara ge 100% vissa ger inte hälften ens ibland ;-)
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
Fundamentals: Nähä :-)
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
70 Rodrigues: Nej, det var lite ironi, man kan bara ge 100%.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
Fundamentals: Så du tycker att försvaret ska behöva jobba arslet av sig bara för att Sundlöv och Boork har värvat en bergsget från Slovenien som inte kan ett smack??
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
Fundamentals: Que???
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
70 Rodrigues: Jaha, då får dom väl ge 110% då.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
Fundamentals: "Det här med att en dålig målvakt skulle sprida osäkerhet bland backarna är enlig min mening nonsens. Backarna fokuserar helt på sin egen uppgift och bekymrar sig inte om vad målisen pysslar med. Det finns inget dom kan göra åt saken iallafall. Man kan bara ge 100%"

Du är nog rätt ensam om den uppfattningen, är målvakten osäker så sprider sig det över hela laget, särskilt försvaret som måste jobba extra edtersom målvakten inte sköter sin del!!
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
Jompe: 'Om det nu skulle bli det fallet att BIF funderar på en ny, vad finns det då att köpa, hyra in?

Har noll koll på vad som finns ledigt, kanske Warhawk har koll på npgn ledig sak från NHL/AHL?
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
GävleLasse: Enig vad gäller Kristan. Han lär få stå på torsdag, men han är inte bra. Flaxig, fladdrig, sprider returer, gör hela försvarsspelet osäkert. Har det inte skett en tydlig höjning av hans spelkvalitet (och man undrar om en sådan är möjlig) efter de första tio omgångarna bör mormor veva igång faxen och ge sig ut på shoppingrunda. Sperrle är den typiske backup-målvakten, inte förstemåliskaliber.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
Peja: Ja, han har valt att lämna båda klubbarna för att han inte har haft kampvilja nog att kriga sig till en plats. Samma sak hade nog skett även i Brynäs om Honken stannat.

Hur som helst så har Kristan mycket att bevisa... Vi får se vem som får förtroendet på torsdag, men jag har skrivit det tidigare, jag tror Boorken fortsätter med Kristan på torsdag med.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
Var någon som skrev om att Hermansson inte fått dom poäng ha skulle ha mot SAIK. Kikade på swehockey och nu har han fått sina två poäng (0+2).
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
GävleLasse: Fast Sperrle har ju valt att lämna både LHC och Mora, han har inte fått kicken. Men givetvis kan inte Boork göra alla till landslagsspelare. Ibland får han ju färdiga spelare också, tex Spets var ju färdig landslagsstjärna när han kom... :)
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
JanT: "Själv tror jag mer på Sperrle, som har ES-rutin sedan tidigare och besitter en stor talang. "

Brynäs är Sperrles 3.e klubb på tre säsonger. Vad är det som säger att Brynäs skulle vara så utmärkta på att leta fram talanger? ALLT Boork tar i blir INTE till guld.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
GävleLasse: Håller med dig om att Kristan gav ett osäkert intryck. Men jag tycker gott man kan vänta ett tag innan han släpas upp på schavotten.

Själv tror jag mer på Sperrle, som har ES-rutin sedan tidigare och besitter en stor talang.

BIF's taktik att låta två jämnbördiga "andramålvakter" kämpa om förstaspaden känns något riskfyllt i dagsläget. Att kalla det hela "vansinnigt" är dock lite väl magstarkt i mina ögon.

Visst hade man gärna sett en etablerad keeper i Brynäskassen med Sperrle jagandes i hasorna, med det kanske kommer.....
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
Huge: Visst finns de såna belackare med, absolut. Men jag tycker i grunden att Boork och Sundlöv har chansat lite väl mycket och det är många frågetecken kring deras tänk i hela målvaktsfrågan sedan det blev klart att Honken skulle lämna Brynäs.

Brynäs befinner sig i ett sånt skede så att jag tycker att det är vansinnigt att chansa som de uppenbarligen gjort, istället för att spela safe och satsa på en etablerad målvakt som är uttalad etta. Detta skulle skapa lugn i brynäsleden och en fråga mindre att behöva lägga ner energi på.

Jag är långt ifrån nöjd med vad jag såg på matchen igår. Massor av returer, flidder fladder runt kassen och idel nödlösningar. Killen utstrålar allt utom säkerhet och det är nånting som Brynäs backar är beroende av. Det verkar även brista rejält i kommunikationen mellan backar och Kristan så även där finns det en anledning att bli rejält orolig.

Jag kan lova att ingen av belackarna VILL att såna här situationer skall uppstå, att de skall få "anledning" att gnälla men så länge det chansas från Brynäshåll så kommer det alltid att finnas mycket missnöje.

Nu hoppas jag verkligen att Kristan bevisar mig fel redan på torsdag för nånting säger mig att Boorken kommer att köra på Kristan för att inte "knäcka honom"...
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
mk: Nej jag har inga stats över de båda från försäsongen. Dessa skulle i alla fall kännas en smula oviktiga i sammanhanget då Boork har testat olika saker under försäsongen.

De enda statsen vi har att tillgå i nuläget är den match som spelats.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
GävleLasse: "Jag har MER förståelse för belackarna än de som sitter hemma och lyssnar på webbradion och drar slutsatser av saker och ting utan att se alltför många matcher LIVE"

Och jag har absolut ingen förståelse för belackarna, som trots en massa livematcher uppenbarligen redan efter 1 match har dragit slutsatsen att Kristan inte håller måttet.
Jag tror att man gott kan sitta hemma i soffan och ändå kunna hävda att vi kanske bör ge honom lite mer tid, innan domen avkunnas.
Vilket är vad frågan handlat om....
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
GävleLasse: Jag har en fråga till dej.Har du nån stats.över kristan vs sperrle ang.räddningsprocent?
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
GävleLasse: Jag instämmer i det du skriver men mer än en match tycker jag att vi kan ge honom.
Det var de där Kristan mobbas, förtalas och fullkomligt oduglighetsförklaras som jag vände mig emot, inte emot dina inlägg.

Fan vad Modoiterna verkar griniga ikväll..
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
arnio: Visst är jag realistisk, realistisk nog att vara jävligt orolig över målvakterna. Sperrle tror jag kan blomma ut till en någorlunda stabil målvakt. Men när det gäller fallet Kristan så är det helt annorlunda.

Jag tror du förväxlar "att vara pissnegativ" och att "bli grymt besviken år efter år" Det finns många som lägger ned massor av tid, pengar, energi på Brynäs... Jag tycker att det är befogat att kunna ställa krav på Brynäs. Hur många kommer att besöka Läkerol Arena om Brynäs går kräftgång den här säsongen? Du vet hur kritisk Gävlepubliken är. Jag tycker att det är totalt vanisnnigt att chansa på en så utsatt position som målvakterna i ett expansivt läge som detta.

Jag har MER förståelse för belackarna än de som sitter hemma och lyssnar på webbradion och drar slutsatser av saker och ting utan att se alltför många matcher LIVE
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
Det här med att en dålig målvakt skulle sprida osäkerhet bland backarna är enlig min mening nonsens. Backarna fokuserar helt på sin egen uppgift och bekymrar sig inte om vad målisen pysslar med. Det finns inget dom kan göra åt saken iallafall. Man kan bara ge 100%. Håller för övrigt med arnio, ge honom ett par matcher till innan ni tar fram fogsvansen.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
sylf: Brynäs brykar väl vara ganska effektiva?
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
Huge: "Skulle man gå efter dina premisser så borde väl Frölunda vid det här laget redan ha sparkat Salo"

Ja,hade Salo stått i Brynäs så vore en sparkning helt på sin plats.Men till skillnad från Brynäs så har VF ett spelarmaterial som kan producera mer framåt än vad han klantar in,för det mesta.
Brynäs måste skapa 50 chanser för att få en puck över mållinjen,då har man inte råd med en darrig målvakt.Kristan kan säkert höja sig ett snäpp jämfört med igår,men frågan är om ens det räcker.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
GävleLasse: Jag är inte så himla optimistisk heller men jag är inte säker på om målvakterna håller eller ej.
Ingen målis kommer nog in utan artistkontrakt så håller inte Kristan och Sperrle så får vi givetvis anpassa spelet efter resurserna.
Många ansåg att Brynäs var klara för kvalserien ifjol och hade otroligt fel.
Är man alltid pissnegativ så får man nån gång rätt tillslut.
Du lasse tillhör väl de mer realistiska härinne så ta inte åt dig så mycket av mina inlägg.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
arnio: Så du menar att HELA laget skall anpassa sig till EN spelare som inte håller måttet? Jag har inte sågat Kristan ...än!

Men jag vägrar att sitta och bortförklara solklara faktum och naivt "hoppas" att det löser sig.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
GävleLasse: Skit i vilka målvakter det gäller, jag tycker fortfarande att vi ska avvakta innan vi sågar killen totalt.
Dra ned filten över tårna och satsa på kontringar och powerplay så kan det lösa sig, eller våldsam offensiv med massor av mål som följd.
Kom just att tänka på Lasse mot Hv en gång i tiden, hemska tanke..
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
arnio: Och sedan när brukar kommentatorerna på webbradion vara objektiva? Maken till färgade kommentarer finns inte oavsett lag.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
Paddan: Det vet jag inget om, hörde bara på webradion att han inte imponerar..
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
arnio: Har du inte glömt Pitkämäki och Stana också, för om det enda kriteriet på att man suger är att man släppt in fler än ett mål så blir det ju intressant.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
arnio: Rättelse Kriztan suger i Modos mål idag..
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
Huge: Som andra redan påvisat så har Salo visat vilken nivå han kan spela på. Å andra sidan så tror jag inte att Frölunda tvekar att förstärka på målvaktsidan om "problemet" skulle fortgå...

Bara det att Boorken tyckte att Kristan var bra igår får ju vissa varningsklockor att ringa.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
Peja: Jag har inte påstått att jag tycker att inte Sperrle ska få chansen.
Är Sperrle dårlig så in med Kristan igen osv. om ingen övertygat efter säg 10 matcher så köp en ny, då kan vi ju ta in honom på artistkontrakt och nåt annat är knappast tänkbart ändå.

Salo sög igår och Krizan suger tydligen i Modos bås idag men de kan bättre och det kanske Kristan kan också.

Några matcher måste vi ge honom tycker jag, i alla fall innan vi börjar håna honom.

Dessutom så var han ju inte så himla dålig igår Kristan, räddade väl drygt 90% v skotten.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
Huge: Skillnaden är väl att Frölunda vet ju att Salo besitter en viss kvalité.Det visade han ju inte minst mot oss i kvartsfinalerna förra året.Det är väl egentligen inte nån som vet om Kristan har potential att bli en bra elitseriemålis.Av det man såg igår så blev man ju inte övertygad direkt.....
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
Huge: Exakt.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
sylf: Herregud, karl´n har stått i 60 halvnervösa premiärminuter i sin första ES-match, och är redan klar för transferlistan.
Skulle man gå efter dina premisser så borde väl Frölunda vid det här laget redan ha sparkat Salo, med tanke på dennes insats mot LHC.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
Huss: Man kan inte ge en målvakt nån inskolningstid över huvud taget.Funkar det inte i första matchen är det bara att byta,om man inte gjort det under matchens gång.Det var många år sedan jag såg en sån virrpanna i ett Brynäsmål.Fatikov i början på 90 talet möjligen.Igår simmade han runt så fort pucken kom i närheten.Tror det var mycket därför som försvarsspelet såg ut som det gjorde mellan varven,man har helt enkelt inget förtroende för honom.Sperrle ska in i nästa match,funkar inte det heller är det bara ut och handla.Finns ingen tid till utveckling,det skall göras på träning.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
Peja: Kan hålla med att resonemanget är lite märkligt. En viss liknelse kan göras med Niklas Andersson där Boork förra året resonerade som så att det var svårt för unga backar i dagens Elitserie då det knappast fanns något utrymme för misstag, det är lättare för unga forwards som har råd att göra misstag i offensiv zon och vips så var Andersson i Allsvenskan.
Tycker resonemanget borde gälla i än högre grad för målvaktsposten...
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
arnio: Givetvis. Många tycker att man ska ge Kristan en ärlig chans (dvs tid att visa vad han går för osv) innan man dömer honom. Men hur mycket tid har Brynäs egentligen RÅD att ge en målvakt? Vi vet ju att det alltid brukar skilja ett fåtal poäng mellan strecken i slutskedet av elitserien, så varje poäng är viktig. Allt annat är bullshit.

Dessutom är det märkligt resonemang att Kristan ska ges massa tid och förtroende eftersom det automatiskt innebär båsdörren för Sperrle. Varför skulle Sperrle vara en sämre keeper än Kristan? Jag tror faktiskt att Sperrle är bättre.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
AD: Han kanske varlite nervös, ge karln en handfull matcher innan ni sågar honom.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
Sprattlade gjorde Kristan uppenbart men det som störde mig mest var alla de returer han släppte, hur många lyckades han behålla? 2?
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
GävleLasse: Hade vi haft en målvakt som håller puckarna istället för att skicka omkring dom som en dyngspridare så hade målsituationerna knappast uppkommit och Brynäsbackarna hade sluppit sett ut som yra höns med tappade positioner.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
Clubsport: Jag håller med! Det är alldeles för mycket snack om scouter och sprit. Scouterna är en fin rörelse och skall hållas ren från droger!
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
Jag är av den bestämda uppfattningen att man ska vara nykter när man scoutar målvakter på VM-turneringar....
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
74050: Japp!
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 18/9
sylf: Dvs undermålig?
Kommentera

752021 · »