Brynäs IF

713000 inlägg · 7953 ämnen

Slutspelet 08/09

« · 1130949 Till forumet


Slutspelet 08/09
Here we come !!!
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
arnio:
Verkligen.... nu är det bara för grabbarna att borra ner huvudet och köra skiten ur sig dom 3 sista matcherna, tar vi oss upp över 7e platsen vete 17 hur långt det här kan bära (ja, om vi inte ramlar över fbk senare i serien iofs)
SÅÅÅÅ KUUUL!!!
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
Horace76c: Dessvärre så tror jag inte att de kommer att göra det utan jag tror att det kommer smyga sig in en slags nöjdhet i laget. HV borta imorgon kommer att bli en väldigt bra värdemätare. Bara att hoppas att resultaten i de andra matcherna går vår väg så att slutspelsplatsen blir empirisk.
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
GävleLasse:
Jo, den risken är ju MER än överhängade med det här laget...
Att vi skulle missa slutspel känns ju faktiskt ganska avlägset (även om man återigen inte ska förvänta sig det väntade med Brynäs), men hoppas grabbarna fattar att en 7-8 plats i stort sett inte är nåt värd då avancemang då skulle i princip vara omöjligt..
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
Horace76c: Nej jag ser helst att man fortsätter på samma sätt och går in i slutspelet som ett vinnande lag. Och givetvis som tabellsexa.
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
GävleLasse: Vad bar tvungen att provskriva, känns som HS hängt sig.
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
Hur mycket kostar de att lattja in i Läkerol Arena på torsdag för en 18 åring ?
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
Vi har ju allt märkt det redan, men jag blir väldigt glad av att läsa sådana här rader: "Ingenting stoppar Widing och hela hans person uttrycker, både bildligt och bokstavligt, att "allt jag gör blir rätt just nu"".

Från hockeysverige.se, Widing blev uttagen i Veckans Lag. Jag tror han blir tungan på vågen den här veckan, avgör mot Tik på torsdag och bokar oss en slutspelsplats!
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
Hence: Ja nån liggande Jämtin kan han ju inte knäa i alla fall, om nu det är kvalificering nog att bli listad. Och vem som avgör den matchen, Elitseriens Bästa Spelare:




MIKKA PYÖRÄLÄ
37


Ha det. Hasse.
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
nineballer: Förstår att du är nervös över att tappa den där sjätteplatsen... Men med tanke på ert mediokra bortaspel och vårt fina hemmafacit så är det nog oundvikligt serru.

Ha det, och lycka till
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
Vi har hittills den här säsongen tagit poäng i båda matcherna som spelats i Kinnarps Arena, klart vi har en chans att göra det idag också. Äckligt diciplinerat och en Limpan på topp kan ge en eller två pinnar. Tar vi poäng så spelar vi slutspel!
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
Jag kan bara inte sluta tänka på hur extremt många här som dömde ut Lindbäck för inte mer än två-tre månader sedan och skrev att det var så tydligt att han aldrig hade det i sig att bli en bra ES-målvakt.

Den där "vad var det jag sa"-känslan är ganska skön ibland.
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
Partyjack:
Tror inte JAG var inne och dömde ut han, men jag minns att jag kände en viss oro när markan drog till Kanada.... Men Lindbäck är ju den som hade talangen av de 2 vad jag förstår, så det är rent ut sagt skit-kul att han dominerar som han gör!!
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
Partyjack: Jag kan villigt erkänna att jag var en av dom som dömde ut Lindbäck då. Till stor del baserat på att Markström då var klassad som ES bäste målis (2:a i "statsen" men av experter ändå i topp). Lindbäck då var inget annat än ett mycket instabilt korthus och hade enorma problem med reumatism. Med det läget tyckte dessutom BIF att det kunde vara en strålande idé att skicka Markström på desillusioneringsläger till Kanada. Något som jag förutspådde skulle leda till att Markström skulle komma tillbaka som ett såll, vilket han gjorde, så där fick jag tyvärr rätt. Men men, ingen är gladare än jag (utom möjligen Huge) att jag hade fel angående Lindbäck.
Hela den där cirkusen med att skicka iväg Markström till Kanada var ett orhört vågspel och det var bara rena turen att Lindbäck växte, för om det kunde varken CZ eller Mormor med säkerhet säga något om. Och, hade inte Lindbäck vuxit som han gjort hade vi legat på kvalplats nu - så mycket är glasklart.

Jag kan bara säga som så, att hade jag varit styrelseledamot och en vd (läs sportchef) hade riskat hela verksamheten på det sätt som gjordes då, samt att han stått i någon gränd och slagits med konkurrenternas representanter, då hade jag röstat för en fockning av honom under vanhedrande former!
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
"evenemanget är för tillfället inte tillgängligt"
....ha ha ha...:)
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
Here we are !!

(Challe Berglund är en djävla fitta "vi får träna lite på fasthållningar och hakningar så blir vi lika bra")
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
Tack Czarnecki för ett Powerplay!

Känns som vändningen och slutspelet kom för 7-8 matcher sedan, när Brynäs för första gången den här säsongen bestämde och började genomföra ett planerat Powerplay-spel. Japp, den bespottade dubbeldroppen med skruv som andra utväg. Men mer viktigt, att passa pucken snabbt och lägga på mål efter att Dacke eller Ove väl kommit in i zonen. Inte stå vid sargen och vänta på Läget och låta motståndarna vila 2 minuter.

Nån som har PP-statistiken för slutdelen av säsongen, jämfört med match 30-45?
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
Lyck: Efter 28 matcher hade vi gjort 20 powerplaymål.
Resterande gjorde vi i omgång/match
29
34
35
35
35
38
39
40
40
42
46
49
49
50
50
52
53
54
54
och har nu 39 gjorda överlägesmål. Slutsatser får du dra själv. Måste du ha målskyttarna?
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
Undrar om man får några playoffbiljetter av Ulla Persson. På föreningens uppmaning skickade jag ett svarsmail där jag pluttade i alternativet

(x) Ja, jag vill behålla min plats i Kvalserien till Elitserien 2009-2010

Dessutom angav jag alternativet

(x) Ja, jag kommer till Filmstaden den tredje mars 2009 där föreningen bjuder på ett rikt buffébord under förutsättning att de okklädda inte placerat sig i ingenmansland

…så nu gäller det bara att hitta tiden till sammankomsten på tisdag då delar av laget möter folket.
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
20 Lindgren: Lysande.

Själv kan jag inte få bort Silfvers två kassar från näthinnan. Snacka om over night success.
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
Jompe: Ja det var välkommet. Kanske en ny teling är född, precis som när markan föddes förra året.

Men jag tycker att #33 har varit bra alla matcher man sett honom. Skillnaden igår var väl att han fick den speltid han förtjänade. Nåt L.J knappast gjorde sig förtjänt av. En av han sämre insatser i Brynäströjan måste jag säga.
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
GävleLasse:

Wallin vill ha Brynäs !
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
mattias - 74: Ja det kommer ju inte som en överaskning just med tanke på deras hemmafacit mot oss. Samtidigt så kommer ju första vinsten på länge allt närmare för varje match som spelas. För nångång måste det ju vända.
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
20 Lindgren:

Alltså 9 pp-mål, match 30-45 (16 matcher), och 9 pp-mål de senaste 9 matcherna. Ökning från 0.56/match till 1.0 per match om man vill se det på det viset. 78% fler mål per match sista 9, kan vara därför jag fått den känslan, även om det inte säger nånting alls om hur många PP-lägen som missades, och effektiviteten. Min känsla är att effektiviteten gått upp kraftigt också. Utan att ha siffrorna.

Nej, klarar mig utan målskyttarna, däremot skulle det vara intressant att se antalet PP-lägen i jämförelseperioden.

Ser fram emot ditt Gren -lag, har inte fått ihop varken Gren eller Qvist/Kvist lagen till en värdig slagstyrka fär Brynäs (och både Ström och Berg lagen är lite tunna på backsidan.) Son-laget deltar utan tävlan.

Tack för påpekande om stavning.
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
GävleLasse:

Slår ni ut FBK i en kvarstfinal överväger jag och bada naken i fontänen på stora Torget i Uppsala :)
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
mattias - 74: Du måste komma med klarare besked än att du överväger! ;)
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
moreten:

Ok då måste tänka ut nånting först :)
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
mattias - 74:

Skryt inte nu;)
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
Bissett19:

:)
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
9 is a lucky number...99..9
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
Draughtmastern inköpt och riggad inför slutspelet, skönt att slippa detta rännande ut till kylskåpet hela tiden. Utan att överdriva så har man nog missat 30-45 sek per match på detta rännande.

Hur kommer det då att gå? Min förhoppning är att när Brynäs spelat sista matchen så är det dags att plocka fram golfklubborna och bege sig till första tee.
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
Så där nu ja nu är det dax för slutspel äntligen!
Fbk blir tuffa att rubba men i sportens värld är ingenting omöjligt. Vårt första mål får bli att vinna över FBK en gång och om vi lyckas med det så nollställer vi och satsar på att vinna en gång till osv.
Brynäs har slagit Färjestad en gång denna säsong och har spelat en oavgjord så visst finns möjligheter.

Mycket viktigt blir det mentala spelet, Brynäs får inte gå in med inställningen att det är kört på förhand och förhoppningsvis så underskattar Fbk oss så att vi kan ta dem på sängen.

En het Widing kommer tillbaks, Lindbäck är het han med och Lind såg inte så tokig ut och kan nog bidra en del i framförallt box-play och powerplay.

Viktigast är att spelarna inte känner sig nöjda med säsongen utan verkligen går in i denna batalj hungriga och ser till att njuta av något så sällsynt som att få spela slutspelshockey i brynäströjan.

För Brynäs är ingenting omöjligt (minns 1999 där det omöjliga hände) och nu gäller det att först och främst vinna den första slutspelsmatchen sedan urminnes tider (någon som kommer ihåg vilket år det var?) och att vinna för första gången i Karlstad på sju år.

Lets get ready to ruuuuuumble!!!
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
En liten påminnelse angående miraklet 1999

MODO Hockey, 103 poäng
Brynäs IF, 76 poäng

Poängskillnaden mellan Modo och Brynäs var då 27 poäng, Brynäs vann.

2009
Färjestad, 99 poäng
Brynäs 79 poäng

Poängskillnaden mellan Färjestad och Brynäs är 20 poäng.

Chansen finns till ett nytt mirakel !
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
arnio: Tyvärr så krävs det mer än ett mirakel den här gången.

Då hade Brynäs en superhet målvakt och ett fruktat PP med Bissett, Larsson och Molin som främsta apen. Men även Kyrö, Kivelä och Luovi producerade.

Vad har vi i dag? Ett par målvakter som har gjort klart godkända säsonger, ett PP som är katastrof och ett Boxplay som är ganska bra.

Det vinner man inga SM guld med.
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
GävleLasse: Jag håller med om det mesta men angående Honken ska sägas att han inte gjorde en speciellt bra grundserie och var petad till förmån för Asplund på slutet men inför slutspelet så satsade Melin på Honken vilket det faktiskt gnälldes en hel del över. Honken hade en räddningsprocent som låg på 89,6 den säsongen slutspelet inkluderat där han mer eller mindre spikade igen.
Modo hade ett fantastiskt lag och hade tagit poängrekord i grundserien och var minst lika stora favoriter i den matchserien som FBK är nu.
Ska inte säga att jag direkt tror att Brynäs vinner utan jag säger bara att det finns en chans...även om den kanske ligger på bara några procent så finns den faktiskt.
Se på Sverige mot Vitryssland i OS den där gången....
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
arnio: Ja Färjestad-Brynäs är lite på samma nivå som Sverige-Vitryssland.

Tror du att Sverige hade förlorat en serie i bäst av sju?
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
Gusten: Skillnaden mellan Färjestad och Brynäs är enormt mycket mindre än mellan Sverige och vitryssland. Denna säsong har faktiskt Brynäs både vunnit och spelat oavgjort mot Färjestad.

I alla fall på hemmaplan bör Brynäs ha en rejäl chans att vinna matcherna och lyckas de knipa de tre hemmamatcherna så finns det fyra chanser till ett mirakel i Karlstad.
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
Låtom oss citera en annan känd Gävle profil i kör:

"Du och jaag är miraklet"

"Ägget har landat"

"Jag öppnar luckan och tittar ut"

Di Leva känns ju riktigt jordnära när man hör svamlet om att vi skulle ha skuggan av en sportkeps i kvarten.
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
Säsongen summerad blev ju kanonbra och laget har gått till slutspel trots blek spelartrupp.. Vi kan inte begära ett öre mer än vad grabbarna har åstakommit.

Att möta FBK i kvarten känns okej tycker jag. Vilken jävla utmaning. Åker vi ut i 4 raka så är det inget att skämmas för, de är ju solklart i hockeysverige att vi ska bli utslagna. Men tänk OM vi skulle få allt att stämma och ha en sån otroligt tur att slå ut FBK. Snacka om skön känsla, som ett stort jävla FUCK YOU till hela hockeysverige!

Vi har inget att förlora, bara allt att vinna. Vinna första hemma är ett måste. Tänk er att vi bryter sviten och vinner även i Karlstad match nummer 2 på något mirakulöst vis. Då kan vi snacka nerver i FBK. Det är de som har pressen på sig, inte vi.


Jag tror på mirakel........
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
AVGÅ:

Jag är så glad för du är hos mig
du fångar mig med varje lek
och vad som helst kan alltid hända
för i vår dröm är allting smek
jag kramar dig igenom rymden
du strålar gul, jag skrattar blå
och vi följs åt i evigheter
en glittervind som är vi två

Du och jag är miraklet här
du och jag är miraklet här
du och jag är miraklet här
du och jag är miraklet

Jag föds i varje blick du ger mig
jag ger dig allt, du ger mig mer
du ler så varmt åt mina tankar
sen den där dagen då ja sa hej

Du och jag är miraklet här
du och jag är miraklet här
du och jag är miraklet här
du och jag är miraklet

miraklet

Du och jag är miraklet här
du och jag är miraklet här
du och jag är miraklet här
du och jag är miraklet
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
MarcusElving:

4 raka torsk i kvartsfinalen?
Då är vi tillbaka där vi var för tre år sedan... apropå det här med att leda utvecklingen och så...
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
rackham:
Som Arnio m.fl. säger... mirakel finns...men DET HÄR miraklet finns inte, så är det bara.
Är så jäkla nöjd att dom klarade kvartsfinal om man ser tillbaks på förväntningarna man hade innan säsongen.
Tar dom EN match mot Färjestad blir jag jäkligt stolt faktiskt, för allt annat än 4 raka för FBK känns jävligt avlägset (FBK är ett par nummer för stora för oss tyvärr)
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
Horace76c:

Visst går det att ta FBK.
Då krävs det kalla huvuden och krig på isen.

Det är möjligt att CZE kan trolla fram det i säsongens sista skälvande ögonblick...
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
AVGÅ: "Di Leva känns ju riktigt jordnära när man hör svamlet om att vi skulle ha skuggan av en sportkeps i kvarten."

Du kräver att spelarna inte ska ge upp utan kämpa in i kaklet i alla lägen.

Sen sitter du själv och grinar som en barnunge och ger upp innan vi ens vet vilka vi får möta i kvarten.

Patetiskt....
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
rackham: "Visst går det att ta FBK.
Då krävs det kalla huvuden och krig på isen."

Exakt.

Micke Lind i dagens GD:

"– För att gå vidare måste vi vinna minst en bortamatch. Alla kommer att räkna bort oss redan från början precis som fallet var för två år sedan mot HV 71. Då var vi en suddenmatch ifrån att vinna borta och förlorade till slut med knappa 4–3 i matcher."

Att SPELA ut FBK är inte att tänka på, utan här gäller det att använda insidan av huvet.
Och framförallt att inte ge upp innan slaget ens börjat, vilket många härinne redan verkar ha gjort.
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
Huge: Nu glömmer ju Lind bort en detalj. De måste ju i så fall vinna sina tre hemmamatcher. Och kan man inte göra det mot ett FBK som vilar sex spelare så känns det som ett mirakel i sig.

Återigen så tittar man bakåt och säger att det minsann gick förr å då är det inte omöjligt alls nu heller.

Men vad fan, vi kollar längre tillbaka. Vi kollar på 70-talet istället..

Nu krossar vi FBK i fyra raka.
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
GävleLasse: "Nu glömmer ju Lind bort en detalj. De måste ju i så fall vinna sina tre hemmamatcher."

Inte om man samtidigt vinner nån eller några bortamatcher.
Vi har slagit dom hemma 1 gång, kryssat 1 gång och torskat 1 gång.
Så varför skulle det var helt omöjligt att slå dom igen, och samtidigt knipa nån bortamatch?

Att ta gårdagens match som intäkt för att det skulle vara omöjligt är ju bara löjligt.
FBK var säkerligen kanontaggade att vinna igår, eftersom dom absolut vill ha Brynäs istf Timrå, som är en skräckmotståndare som inget lag vill ha i kvarten.
Att dom ställde över ett par bra spelare behöver inte alltid innebära att laget försvagas. Tvärtom ger det spelarna som står på gränsen chansen att visa upp sig inför slutspelet.

Helt nya förutsättningar på torsdag då det VERKLIGEN gäller ngt.
Poängen är att det ska bli skitkul med slutspel och att man aldrig ska ge upp på förhand, hur mörkt det än ser ut.
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
Huge: Så du håller med om att det ser jävligt mörkt ut i alla fall.

Visst hade FBK "mycket" att spela för... Men hade inte Brynäs precis lika mycket, eller till och med ännu mer att spela för? Vinst igår och man hade sluppit FBK och stärkt sina chanser till avancemang till semi rejält.

Var inte det morot nog för Brynäs så kanske man borde ha visat lite vilja för de 7000 betalande igår. Men det är klart, de var säkert jättenöjda efter att ha fått hurra seriesegrarna.

Nej, man skulle ha gett checken til FBK under varma applåder.. och EFTER man gjort det bett publiken att ställa sig upp och hurrat BRYNÄS för avancemanget till slutspelet..
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
rackham: Att Brynäs ska leda utvecklingen i hockeysverige inom en snar framtid är föreningens vision, inte min. Jag tror vi får kämpa hårt för att nå slutspel bra mycket längre framöver än vad de tror. Men ingen skulle bli gladare än jag om de lyckas med det de strävar efter.

Åker vi ut i 4 raka mot FBK kan det knappast ses som ett nederlag om man ser till säsongen som helhet och vilka mannar vi ställer ut på isen match efter match.

Kan vi bli ett stabilt lag runt plats 5-6 till att börja med några år i rad så tycker jag det är ett jättekliv framåt. Efter det kan man börja snacka om att leda svensk hockeys utveckling och vara ett topplag. Man måste ta detta långsiktigt, inte tro att laget kan ta hästkliv på en eller två säsonger.
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
MarcusElving:

Poängen är att vi inte har nåt som helst utrymme för felsatsningar/chansningar.

Mormor måste börja värva spelare som passar för slutspelshockey.

Med kloka värvningar till 09/10 hamnar vi 5-6a... och visar vi inte ambition i det här läget får vi nöja oss med att släppa spelare vidare... och börja om från början igen.
Kommentera

Sv: Slutspelet 08/09
rackham: Som jag skrev förut så tycker jag inte att man ska skämmas även om man åker på 4 raka torsk mot FBK i dagens läge. Brynäa spelarmaterial är inte bra nog för att gå vidare från en kvartsfinal om man kollar på pappret.

Sedan håller jag med dig, det är jobbet med truppen inför nästa säsong som är grymt viktigt. Om man ska komma framåt och utvecklas till ett 5:e-6:e plats lag till nästa säsong krävs oerhört pricksäkra värvningar och smart tänk. Med tanke på Brynäs ekonomiska förutsättningar så måste sportchefen göra ett fenomenalt bra jobb och klara av att locka det spelare som behövs för att klara av att nå 5:e-6:e plats och även ha en bra chans att gå vidare i ett slutspel.

Den stora frågan, är dagens sportchef kompetent nog att värva ihop ett tillräckligt bra lag trots liten kassakista. Jag betvivlar det, men hoppas verkligen att Sundlöv överbevisar mig.

Kan man vara stabila på dessa placeringar så kommer ekonomin bli bättre och bättre och man kan höja ambitionsnivån sakta men säkert, bättre spelare kommer kunna värvas varje säsong och man får även andrum nog till att våga släppa fram duktiga juniorer i större utsträckning.
Kommentera

« · 1130949