1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446695 inlägg · 7967 ämnen

Slutspelet 2022

Sv: Slutspelet 2022
Pettisbif: Sulak är riktigt riktigt bra.

Min backsida skulle se ut något så här.

Bertilsson
Kinnvall
Allsing
Ebert
Kapla
Hedberg
Bergman
Lindstein

Edit.

Glömde visst bort Johannesson som är klar.

{8399}: Japp, jämför lönerna mellan OIK och Brynäs? Vi betalar skjorta för en del lirare som knappast platsar i HA och en del kompisar till SC-er

Lemp:
Det där är spekulativt och situationsberoende hur supportrar skulle ha reagerat.
Självklart måste det kunna finnas utrymme för spelare att växa in i shl även i Brynäs - tror de flesta tycker det - men hur man reagerar på en värvning beror ju på hur lagerbygget ser ut förövrigt.

Eklind och Olesen har väl tex gjort vad man kunnat förväntar sig av dem - och i mitt fall bättre än förväntan. Men som de spetsvärvningar vi borde ha fyllt laget med så var de felvärvningar som tog upp platsen för spetsspelare - enligt mig!
Så om jag ör positiv eller negativ med dem beror ju på om jag bedömer dem utifrån rimlig förväntan på dem i Shl eller utifrån vad laget behövde och hur väl de uppfyllde det behovet.

Ju mer jag tänker på det, ju mer självklar känns Sulak, dessutom med tanke på kopplingar till Manner. 190cm lång 97kg tung tvåvägsback (leftare) som hade varit jäkligt fin jämte rightaren Johannesson!

Kinnvall - Bertilsson
Sulak - Johannesson
Hedberg - Riikola
Extra: Lindstein - Bergman

Inte så jäkla dumt ändå!

Tigerhjärta: Dagens stjärnor är inte morgondagens. Flerårsplaner. Utveckla spelare.

Tigerhjärta: Måste hålla med, Sulak känns klockren. Vore en väldigt välavvägd backsida med både offensiv och defensiv skicklighet.

#33: grisen avgör

xxx BIF xxx: Men det är ju de som är hela grejen. Oskarshamn värvar dom här spelarna från hockeyallsvenskan med syftet att vara ledande spelare. Om Brynäs skulle värva på samma sätt skulle dom flesta argumentera för att det är chansningar. Man kan inte hylla Oskarshamn för det men samtidigt argumentera emot det i Brynäs.

Lemp: Så som jag känner så är det exakt det man måste göra, man kan inte gå på säkerhet varje gång, man måste chansa lite för att vinna.

Lemp:
Men IKO och Brynäs har väl dels haft olika förutsättningar innan Campese sänkte Brynäs ekonomi. Dels så bör ju konsekvensen av att BIF eller IOK kvalar mottas olika för resp supportrar

Men vänder vi på din poäng - tycker DU att olesen och Eklind var vad vi behövde för att avancera från en bottenplats i shl?
Var de bra värvningar i fjollaget lagbygge enligt DIG?

xxx BIF xxx: Det fanns nog inte så mycket utrymme i lönebudgeten inför den här säsongen, och valet som Brynäs gjorde vara att kontraktera en svindyr förstaback (Genoway) och ett relativt säkert kort på målvaktssidan (VV) på bekostnad av anfallsförstärkningar. VV var en fin förstärkning, men Genoway blev aldrig den där ledande förstabacken som spelade bra i 25-30 minuter och styrde powerplay. Samtidigt hoppades man nog att framförallt Molin och Danielsson skulle leverera i powerplay, vilket de av olika anledningar inte gjorde.

Men rent allmänt är väl alla överens om att Brynäs lagbyggen de senaste åren har varit skitdåliga. Nu har man möjligheten att renovera rejält, för en gångs skull, och då måste man naturligtvis ta den möjligheten.

xxx BIF xxx: Eklind har väl gjort det bra utifrån hans roll? Perfekt i en tredje/fjärdekedja. Var aldrig tänkt att han skulle ha en ledande roll.

Olesen kanske det fanns mer förhoppningar om och det lossnade aldrig. Men ur ett ekonomiskt perspektiv var det sannolikt nödvändigt att man valde någon som honom framför en spetsvärvning. Allt handlar om att ta steg, ingen går från ett bottenlag till toppen på en säsong. Nu finns det ju förutsättningar att spetsa laget på ett bättre sätt vilket kan leda till att vi avancerar i tabellen. Sen måste Brynäs givetvis scouta bättre och skapa en miljö där spelare utvecklas och blir bättre, där har exempelvis Oskarshamn lyckas väldigt bra. Tror exempelvis Olesen hade fått ett större genombrott om han hade spelat i Oskarshamn den här säsongen.

Peja: Har ni kollat Brynäs roster inför 22/23? Det är ju soprent, snacka om möjligheter😆
www.eliteprospects.com/team/2/brynas-if

Många av Luleås duktiga spelare hade man inte hört talas om för ett par år sedan. Bygga lag inte lätt. En massa halvmatta stjärnor brukar sällan lyckas.

#33: Jag har en riktigt god känsla inför detta. Speciellt med Alcén och Manner vid rodret. Lite nytt blod om man ska kalla det så, och där Manner verkligen verkar brinna för Brynäs som lag och organisation.
Ser gärna trygga backar och framförallt några kreativa forwards och spelare som är duktiga på att hålla i puck, lite som Oskar Lindblom. Tycker mig se att Dima har den färdigheten. Blir både en rolig Silly season och en spännande nästa säsong!

Lemp: Sett över hela säsongen så har väl Eklind nästan överträffat, åtminstone mina förväntningar. Han var ju riktigt grym i början, fick sen en dipp, för att sedan bli bättre igen. Vi måste ju komma ihåg att han oftast spelat i 4:e kedjan, med ett kortare inhopp hos Rödin/Scott.

Vad gäller Olesen är han knappt godkänd hos mig. På den tiden jag gick i skolan hade han fått en 2:a i betyg. Visst tar acklimatiseringen från HA till SHL olika lång tid för personer men han hade ju ändå några matcher i IKO sedan tidigare. Han har dessutom spelat nästan hela säsongen med Rödin/Scott och bättre än så blir inte förutsättningarna i Brynäs. Även tid i PP. Så det är ju inte som att han inte fått chansen. Men förhoppningsvis kan han få ett lyft nästa säsong istället.

Lemp:
Fast vänta nu, när jag sa att det beror på var det inte poängen skrev du, nu beror det på ändå - och så spaltar du upp perspektiv på det.

En spelare kan både vara en kanonvärvning och en idiotchansvärvning - beroende på hur resten av lagbygget ser ut, vilka förutsättningar och förväntningar man har.
Och det kan också vara svaret på varför IOKs lagbygge kunde ha mött större kritik här än det fick där.

Nu hade IOK turen att värvningar slog väl ut och laget kunnat överpresterat, och det är enda anledningen att vi sneglar på dem över huvudtaget.
Det hade lika gärna kunnat slagit fel och det varit de som legat under mot TIK och inte DIF

xxx BIF xxx: Det intressanta med IKO är VARFÖR deras värvningar tenderar att slå väl ut i relation till kostnaden. Jag tror inte att det handlar särskilt mycket om tur.

Hedberg och Olesen nobbade Oskarshamn för Brynäs. Tror du inte de hade lyckats bättre i IKO än de gjort i Brynäs?

Jugge: Hävda att ingen eller få blir bättre är väl lite att ta i, Gunler har tackat Ove ett antal gånger och lyckades nu få till ett AHL/NHL kontrakt. Sen kanske det inte är så lätt att utveckla avdankade 30+ spelare heller..

Sen kan man ju tänka på att Örebro lastade fram ca 5 mille för Audette. Han var väl knappast rosat marknaden. Såg han göra en bra sekvens i dagens match. Mot Brynäs såg man inte ens till honom. Snacka om att kasta bort slantarna.

Peja: Jag är helt säker på att det måste vara lite tur inblandat också. Få detaljerna med sig. Om "chansvärvningarna" får endel med sig i början av säsongen så tror jag att det ökar på utvecklingen. Självförtroendet växer på sig lite och de vågar lite mer.

Peja:
Fast kostnaden beror väl på vad man ger i lön inte vad man lyckas få ut av värvningen och omvänt vad man får ut av en spelare beror väl inte på lönen.

Så jo chansvärvningar som aldrig provats i shl men slår väl ut är mycket tur.

Klart Hedberg och Olesen kan ha gjort det marginellt bättre i IOK än i Brynäs - eller inte.
De hade varit lika mycket chansvärvning hursom.

Men nu så - 3-0 TIK. 20.55 min kvar! Hoppas det håller nu!

Fint att William Eklund spelar ner djurgården till allsvenskan, så som sin far fimpen gjorde.

xxx BIF xxx: Oskarshamn har gett sina allsvenska nyförvärv roller där deras styrkor utnyttjas maximalt. Brynäs har inte gjort det. Därför är det inte tur att deras killar lyckats och Brynäs misslyckats. Det är inte säkert att man lyckas i rätt roll heller, men det är ungefär 0% sannolikhet att man lyckas i fel roll.

Om man värvar en rollspelare som Zetterberg och inte spelar honom i rätt roll, så kan man lika gärna lotta ut ett SHL-kontrakt i Allsvenskan och värva spelaren som vinner lotteriet, denne hade antagligen haft lika stor chans att lyckas i SHL som Zetterberg i fel roll.

JawKee: Självklart kan man alltid säga att alla värvningar är chansningar, men det går att minimera risken för misslyckande genom bra scouting och ha en plan för spelaren. Det sistnämnda tror jag att Alcén kommer att ha i åtanke i och med att han nyss har lirat.

Spelarna som Alcén värvade under säsongen har väl varit av blandad kvalitet. Timashov är bra, men Cibulskis tror jag inte att man hade riktig koll på innan han togs in. Det var oväntat att massa KHL-Riga-letter skulle vilja flytta till Sverige under säsonges och scoutingen blev nog därefter, både av Brynäs och andra svenska klubbar. Wandell var bara dumt och den enda logiska förklaringen till att han togs in är väl nån slags panik som konsekvens av en allmän värvningshets, men kanske dumt att älta det igen.

Men nu har Alcén massa kontrakt som går ut och en spelarmarknad som inte kan beskrivas som nåt annat än ett väldukat smörgåsbord. SHL-klubbarna med många utåtgående kontrakt gynnas rejält av KHL-situationen. Det som vore fullständig idioti i Brynäs situation vore att förlänga massa spelarkontrakt (några enstaka är förstås OK), men det förstår nog alla inklusive beslutsfattarna.

Peja:
Zetterberg i fel roll?
Hade han fallit ut som toppspelare för ett pp i shl hade han väl fått speltiden. Och håller han inte som spets i 5 mot 5 så är det väl bäst att han gör ett omtag i VIK, bygg upp självförtroende på nytt och hoppas få en ny chans i ett shl-lag.
Han var en chansvärvning som slog fel och blev en del av tränarcirkusen och dyra lönekostnader som följd.

Har inte Hedberg och Olesen används rätt?
Hedberg har drällt med pucken på blå i PP och gått i 2dra backpar och Olesen har gått i pp och med spelare som Rödin och scott i 5 mot 5 - lyckas man inte bättre då så var det chansvärvningar som slog fel SOM SPETS! OIK hade tur att få russinen..

Peja: Utöver rejäl uppgradering av backsidan står iaf jag fast vid att en ny förstacenter bör vara prio! Låt Scott köra i 3:e och Palve i 2:a och värva en rejäl spetscenter till Rödin i 1:a!

Peja:
Brynäs defensiva trap är väl inte klockren för vare sig Eklind eller Olesen... med ny offensivt balanserad trupp och spel blir Eklind och Olesen mer nyttiga/framgångsrika?

xxx BIF xxx: "Hade han fallit ut som toppspelare för ett pp i shl hade han väl fått speltiden."

Stämmer, om man litar helt på tränarens omdöme i frågan. Jag har svårt att lita på Sundquist när det gäller att få ut maximalt av Zetterberg, eftersom Z floppade i Tingsryd under just Sundquists ledning några år tidigare. Säsongen efter Tingsryd slogs han i toppen av Allsvenskans skytteliga, så det är ju ganska uppenbart att Sundquist inte lyckats få ut något av Z varken i Allsvenskan eller SHL.

Sen menar jag inte heller att Z är en toppspelare i SHL, men sannolikheten att han skulle lyckas gick från x% till 0% i och med att han spelades i fel roll. Han borde inte ha värvats överhuvudtaget om planen inte var att spela honom i rätt roll. Det är där jag menar att Brynäs är för dåliga; antingen har man en plan och fullföljer den, eller så måste man skita i att värva spelaren. Att värva någon utan en tydlig plan kan man göra i korpen.

Förra säsongen gjorde Olesen 3 mål på 4 matcher för Oskarshamn, den här säsongen 8 på 49 matcher i Brynäs. Det är värt att tänka på varför det kunde bli så.

Tigerhjärta: Mycket som behövs, men det är naturligt när många platser är kvar att fylla. Minst en riktigt bra keeper måste ju in, likaså några målfarliga spelare - inte minst eftersom Gunler söker lyckan i Amerika. Backsidan måste renoveras så mycket man bara kan med prioritet på spelskicklighet som är skickliga i powerplay, men ja - en till riktigt bra center skulle också vara fint. Att Brynäs är ute efter John Norman antyder att man aktivt letar efter en klasscenter.

Peja: Så en spelare som inte lyckas i varken Timrå eller VIK ett år - som, vad var han då, 20? 21?åring - är EN tränares felaktiga omdöme?

Zetterberg höll inte i BIF (kan bero på hjärtfel och ålder) och var en felvärvning, en chansvärvning som slog fel och som var en bidragande orsak till tränarcirkusen och dyra lönekostnader!

xxx BIF xxx: Du ser inget konstigt med att Zetterberg floppade i Tingsryd och dunkade in 24 mål i samma serie säsongen efteråt? Du tänker att skillnaden enbart ligger i hans prestation och inte i tränarens förtroende och rollen han gavs?

Peja: Norman är nog bra, dock känns han inte tillräckligt bra för att centra en första? Har däremot inte sett honom spela sen han var i SAIK så har dålig koll!

Peja: Håller med! Troligtvis har Alcén redan lärt sig en massa av det arbete han redan fått göra. Jag tror att han kommer att växa in i det, och han är ju inte heller ensam, han har ju stöd inom föreningen. Jag tror att detta kommer bli bra, jag tror det gynnar oss att Alcén går in med ett par färska unga ögon, samma sak med Grahm. Och sedan att få in en sådan profil och ödmjuk personlighet som Manner som redan är älskad av i princip hela hockeysverige. Fantastiskt!

JawKee: Det är nog Manner och Pajen som är "nyckelpersonerna" tillsammans med Alcén. De har ju bra koll på och i vissa fall personliga relationer med många av KHL-finländarna, men också andra därifrån, t.ex Sulak. Dessutom träffar ju Manner landslagsfinländarna med jämna mellanrum, Brynäs har en unik möjlighet att bygga om truppen nu.

Erika G verkar fokusera på damlaget och strategiskt tänkande. Men vad som menas med strategiskt tänkande i det här fallet har de inte specat så vitt jag vet. Kanske att sparka juniortränare?

Peja: Just det där har man ju sett med flera spelare genom säsongen. Var väl lite så med Ikonen också? Föreningen, tränaren och stämningen och dynamiken i laget med lagkamrater är ju detaljer som måste stämma också. Vissa passar helt enkelt inte in, och som du säger får inte heller förtroende. Många detaljer som måste clutcha.

Peja: Självklart är det Manner och Pajen som är nyckelpersoner, men samtidigt ur Alcéns synvinkel så får han en väldigt fin intro i rollen och kan lära sig en hel del av de personer han har runt sig.

Peja:
Nä inte då han floppade x2 det året, och inte bara i Tingsryd!
Jag tror han som ung spelare primärt utvecklades från ett år till ett annat. Sen såklart medstudsar istället för motgång bidrog också!

Timrå klar! Fan så skönt!

JawKee: vika kan Alcen lära sig sportchefsrollen av menar du? Vilka i hans omgivning?

JawKee: Jovars, samtidigt har Manner och Pajen andra arbetsuppgifter som också tar tid.

Om man jämför med LHC-Pajen när han blev sportchef. Då fick han först "skugga" deras dåvarande sportchef i ett år för att lära sig jobbet innan han blev sportchef. Det tror jag är smartare än att kasta in nån direkt från isen som Brynäs gjorde med Alcén.

Men det är Brynäs. Den förra styrelsen nämnde väl att de ville ha kvar Alcén inom organisationen och frågade vad han ville göra, typ. Ibland undrar jag om inte Alcén och Molin har valt sina arbetsuppgifter helt själva snarare än blivit "inmatchade" där de är bäst lämpade...

{8399}: Inte sportchefsrollen specifikt kanske, men både Pajen och Manner besitter mycket erfarenhet och kunskaper som Alcén kan ta del av. Jag är så trött på att folk är så negativt inställda till Alcén. Ingen erfarenhet.. hur ska man få erfarenhet då? Och hur har det gått för Brynäs ni vi haft SC med mer erfarenhet?

JawKee: Ja det blev väl guld med Sundlöv i alla fall och final med Bengtzen.
Sundlöv var väl dock så erfaren på slutet så det växte mossa mellan tårna 😂😂

Nu är det dags att börja fundera på hur vi lotsar Stockholms bästa talanger till Brynäs.

Svensson_62: Ja Brynäs BÖR gynnas av att vara de lag som ligger närmst storstaden!

{8399}: Ojojoj. TIK hade slagit ut många av kvartslagen tror jag. Blir farliga nästa säsong.

{8399}: Haha ja och guldet var bara några år sen va? ;) Någon gång är det faktiskt dags för någon att axla rollen och nu är det någon som inte har någon erfarenhet, varför inte vara lite hoppfull och optimistisk? ;) Jag tror iallafall att det kommer bli riktigt bra! Återstår att se :)

Grattis Brynäs!

För visst ärvde ni precis titeln ”Mesta mästarna” nu när Djurgården spelar i Allsvenskan?

JawKee: Ja kanske värvningarna Wandell och Sibulskis väckt lite oro hos mig.

Danne66:
Hanzl säger att han stannar.
Lander klar, Wedin lär ha skickat några "nej tack" SMS nu i kväll, bland annat till Alcén. Pettersson lär skippa Växjö också.

Brynäs måste verkligen värva klass nu för att undvika botten nästa säsong.

Jockster : Exakt. Här gäller det att få rätt i många värvningar!

« · 2322843 · »