Brynäs IF

713456 inlägg · 7953 ämnen

Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06

« · 678031 Till forumet


Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
Otroligt viktig match mot SSK när det är omstart igen, det enda som räknas är seger enligt mig.Ska bli kul och se om dom har reserverat formen eller om allting har rasat ihop??
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
70 Rodrigues: De får vi se, hoppas inte dom har supit allt för mycke på finlands båten bara.
Vi tar upp det här i den här tråden istället för "rams" tråden vi tar sig till tälje?
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
DMartinssonBSKV:
SSK är ett sånt gäng man aldrig blir klok på. Världsmästarhockey varvat med division 5 ..
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
Kom igen nu alla till tälje!!
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
Ja, jag är lite osäker inför matchen mot Södertälje. Södertälje har spelat otroligt ojämnt, ena matchen kan dom förlora ganska rejält, sen kan dom vinna oväntade matcher. Jag är väldigt nervös inöfr denna matchen, och det känns inte så säkert, fast Södertälje inte har något att spela för. De vill ju va ifrom till kvalet, så räkna inte denna matchen som en lätt promenad. Det kommer bli tufft.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
Brynäs1912: SSK bör väl ha allting att spela för, de har ju fortfarande möjligheten att gå om DIF, fast då krävs iofs att DIF förlorar de fyra matcher som återstår och SSK vinner sina fyra matcher.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
70 Rodrigues: Det är bara för Brynäs att smälla på i varje närkamp, vara jobbiga att möta och forchecka högt upp i banan. SSK har liksom många andra lag (Brynäs inkluderat) svårt när man får press på sina backar djupt i egen zon. Sen måste PP och framför allt BP funka bra.

Jag hoppas verkligen att Brynäs kan vinna den här matchen för ska man ha några som helst slutspelsambitioner så måste man kunna fixa ett lag som SSK. Det skulle dessutom vara ett mycket bra utgångsläge om Timrå åker på däng. Skulle de mot förmodan vinna hemma mot Frölunda så har de inte tagit in något på oss, kämpar insats till trots.

Mitt tips 1-3
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
m.m. det är positivt att ingen blev uttagen i landslaget, tex Honken. Nu kan alla fokusera sig 100 % på Brynäs o slutspel. Jag vill inget annat än slutspel, och är vi där, så kan allt hända. Denna säsongen är jämnare än någonsin, och jag har inte någon större skräck för tex Hv 71 o Frölunda. det e isåfall på bortaplan, men inte hemma.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
Brynäs1912: Vi måste ju vinna minst en match på bortaplan för att ta oss vidare, förutsatt att vi vinner alla våra hemmamatcher. Detta låter lite väl svårt tycker jag så jag skulle vara grymt nöjd om vi kunde vinna EN bortamatch och våra två första hemmamatcher. Detta skulle i alla fall ge en extra hemmamatch mer än så vågar jag inte önska.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
GävleLasse: Ja. Det viktigaste är ju hemmamatcherna i slutspelet och vinner vi alla hemma, borde vi knipa en vinst borta med. Men det är lite tidigt att snacka om slutspel nu. Bra att vi nästan har sålt 5000 biljetter till de 2 kommande hemmamatcherna. Brynäs behöver oss o vi dom. Hoppas att vi inte får några tunga skador till matchen mot södertälej, tycker det är grymt jobbigt att vänta ändå till den 28.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
Brynäs1912: Inga problem åk till Finland och kolla...
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
Vi gör lidandet kort för Djugården. Tar vi fyra poäng på dom kommande fyra matcherna samt att Djurgården förlorar en match så är dom utanför slutspelet. Då skulle Djurgården kunna vinna dom andra tre matcherna men ändå missa slutspel, för att dom har en betydligt sämre målskillnad än oss, nästa -20 mer. Eller så tar vi fem poäng och Djurgården förlorar en match så är dom defentivt utanför. :)

Press på Djurgården med andra ord.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
Falken:
Vi ser till att ta saken i egna händer och ta oss tlll slutspel av egen kraft...Ska man behöva vänta till 28:e...seeeegt
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
Varför håller ni på o snackar om att Djurgården skall ta så x antal poäng m.m. Har ni glömt timrå, de lagat som jag anser är det största hotet för Brynäs, att ta 8 platsen.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
GävleLasse: Det verkar som om Sebastian Eriksson är i storform, frågan är om inte han skulle göra ett bättre jobb mot SSK än vad en matchotränad Lind skulle göra??
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
70 Rodrigues: Lind ja, det vete katten om han hinner tillbaka till SSK matchen. Jag tror det blir fortsatt center spel för Björne ett tag till.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
GävleLasse: Känns inte som någon vidare förlust då Björne gjort en mycket bra insats.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
Malmen: Visst har Björne gjort en bra insats som center, inte tu tal om det. Men att ha lagets bäste tekare på skadelistan är inte bra. Samtidigt måste man även konstatera att specialteams även de blivit sämre utan Lind.

Så att det inte känns som någon större förlust kan man både hålla med om och samtidigt bli fundersam.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
GävleLasse: "Visst har Björne gjort en bra insats som center, inte tu tal om det. Men att ha lagets bäste tekare på skadelistan är inte bra. Samtidigt måste man även konstatera att specialteams även de blivit sämre utan Lind.

Så att det inte känns som någon större förlust kan man både hålla med om och samtidigt bli fundersam."

Så sant. Samtidigt har Björne sina fördelar mot Lind också, farten bl.a. "inte någon större förlust" var kanske lite fel formulerat men jag tror du förstår vad jag menar. Sebastian Eriksson och Jacob Blomkvist känns också som intressanta centeralternativ.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
Malmen: "Sebastian Eriksson och Jacob Blomkvist "

Nej nej och åter nej... Är Lind fortsatt skadad så blir det till att dubbla för Almtorp som han gjort de senaste matcherna...
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
GävleLasse:
Almtorp har inte gjort 3 mål mot Lukko Rauma...
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
rackham: Du om någon måste väl ha noterat att Sebban är en ren humörspelare som ofta har blandat friskt med bra och dåliga insatser i J20.
Ha tenderar även att spela lite väl tjurigt ibland och drar på sig onödiga utvisningar.

Nej Almtorp har inte gjort tre mål mot Lukko Rauma SOM vi ej möter i ES.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
GävleLasse:
Lite liv i påsen skadar inte, Lars!

I övrigt håller jag med dig att han inte är flygfärdig för ES oavsett Lukko Rauma eller ej... ;-)
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
rackham: Lite liv påsen? Tja sånt kan man väl värva i så fall. Mer "liv i påsen" än några vassa spelare kan jag inte tänka mig.

Däremot så finns det några spelare i J20 som jag tycker ser väldigt intressanta ut. Seydlitz t ex har ju fysiken och skridskoåkningen. Han kanske kan bli nåt om nåt år. Sedan har vi ju de som fått prova på hetluften lite redan.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
GävleLasse: "Seydlitz t ex har ju fysiken och skridskoåkningen. Han kanske kan bli nåt om nåt år."

Hansen har mer rutin och bättre fysik. Kanske kan bli nåt redan NÄSTA säsong.
Men det kanske inte är lika intressant.
Han är ju scoutad och plockad av Boorken.... :-)
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
Huge: Men nu gällde det väl folk i nuvarande J20 och inte andra spelare runt om i världen.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
65selander: Jo, jag vet att det är två olika sakfrågor.
Men rent principiellt så är ju faktiskt resonemanget intressant.
Dessutom är det kul att retas lite grann... ;-)
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
Huge: Som jag har varit inne på tidigare så anser jag att det är bättre att värva BRA spelare utifrån och försöka att satsa på våre egna produkter. Tar vi in "halvfärdiga spelare", så känns det lite som att vi förbigår våra egna produkter. Visst kan det komma en och annan "Bäckström" men det är alltför sällan för att det skall vara försvarbart rent ekonomiskt.

Att Hansen kommer att hävda sig i ES tror jag inte är en utopi alls. Men frågan är om han kommer att höja Brynäs kvalitet som helhet. Det är DÄR jag är väldigt tveksam. Jag skulle hellre vilja se en bra playmaker som verkligen får våra motståndare att tänka sig för innan de drar på sig utvisningar.

Men jag utgår från att du tycker likadand som mig i det mesta även fast du inte vill/vågar skriva det i klartext. ;)
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
GävleLasse: Jag har väl varit rätt klar i min ståndpunkt härinne tidigare: att jag helst sett en klasscenter plus ett par riktigt bra backar.
Men nu är det ju inte jag som sitter vid rodret (tack och lov), utan folk som har bättre kunskaper om lagbygge och dessutom förhoppningsvis har en plan för hur laget och föreningen skall utvecklas, både i tid och vad gäller övriga delar.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
GävleLasse: "Att Hansen kommer att hävda sig i ES tror jag inte är en utopi alls. Men frågan är om han kommer att höja Brynäs kvalitet som helhet."

Enbart Hansen kommer naturligtvis inte att höja kvalitén nämnvärt.
Men ett par bra backförstärkningar plus att övriga spelare har fått rutin och mer utveckling gör ju att hela laget generellt sett kommer att bli bättre.
I ett av dina tidigare inlägg var du inne på att Molin och Sjödda kommer att lägga av till nästa säsong. Vad gäller Sjödda kan jag hålla med och där är det väl isf inte ngn överraskning ifall han skulle välja att lägga grillorna på hyllan, även om jag tror att han kommer att fortsätta ytterligare en säsong.
Vad gäller Molin så tror jag att du är rejält ute och cyklar. Att han skulle välja att lägga av bara för att det enligt dig inte satsas tillräckligt på att förstärka laget, tror jag inte en sekund på.
Det känns mer som en krystad teori från din sida pga att du inte verkar få din EGEN vilja igenom vad gäller ev förstäkningar.
Ove är 35 år och har gjort en mkt bra säsong som spelare. Är rotad i stan och i laget sedan lång tid tillbaka. Tvärtom så skulle jag tro att HAN är den som blir mkt nöjd ifall kontraktet förlängs från ledningens sida.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
Huge: Hur som helst så är denna "långsiktiga" satsning lite av ett slag i ansiktet på många av Brynäs spelare. D.Johansson, Molin, Lind, Casselståhl och Dackell är ju samtliga en bit över 30 och det är väl tveksamt att de kommer att finnas med i truppen när man satsar på målsättningen att vara med i Guldstriden.

Frågan hur reaktionen kommer att bli? Hårt arbete utan att känna att föreningen verkligen gör allt för att få ett så slagkraftigt lag som möjligt.

Jag har på känn hur de flesta skulle reagera om de hamnade i samma situation på jobbet. Det skall bli intressant att följa hur det utvecklar sig.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
GävleLasse: De spelare du talar om är nog så pass realistiska och klarsynta att dom fattar vad det handlar om. Att dom skulle gå runt och vara oroliga eller förbannade på ledningen för att denna har tagit tag i det som varit snett och deklarerat att vi bygger långsiktigt, det håller jag för ytterst osannolikt.
Alternativet är väl isf att vi tokvärvar toppspelare och sätter oss i skuld återigen. Men vilken garanti tror du då att våra gamlingar har, för att få stanna kvar i laget? Ännu sämre än vad som nu är fallet, skulle jag tro.
Jag tror snarare att dels den nya arenan, men även uppgiften att bygga upp ett topplag igen blir en sporre för de lite äldre spelarna i laget. Dom kan bli lite av pappor och mentorer för de yngre och jag tror dessutom inte att dom ser det som ngt konstigt att man förr eller senare kommer till en punkt i sin karriär där det hela tar slut, på ett eller annat sätt.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
GävleLasse:
Man kan tänka så här också, Lars:

1. Truppen kostar ca +20 MSEK.
Att konkurrera om SM-guldet betydligt mer.
Säsongen 06/07 hoppas vi alla att det kommer att finnas mer resurser för att börja kriga på allvar med lagen ovanför i tabellen

2. När kommer pengarna in till föreningen?
Hösten och vintern 06-07 genom reklam i olika former, loger, publikintäkter, restaurang, souvenirer osv.
Intäkter efter seriens slut fram till försäsongsis rätt måttliga.
Således likviditetsproblematik som i vilket säsongsberoende företag som helst, speciellt som ingen hockeyskola körs i år pga ombyggnation.

3. Elitlicens.
Sista april skall föreningens kassa innehålla minst en krona.
Betydligt mer om det skall finnas resurser för investeringar inför framtiden.

4. Elitserieplatsen är säkrad!
En god förutsättning.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
rackham: Magister Huge ger MVG på den analysen.... :-)
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
Eller som man sa på min tid: Det blir stort A för den uppsatsen..... :-)
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
Huge:
En 5:a alltså...
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
Huge: Det tillhör nog inte ovanligheterna att spelare k a n reagera negativt det var ju en av faktorerna till att Miettinen fick en så enorm personlighetsförändring.

Det är mycket fokus kring den nya arenan det låter nästan som att det skulle vara "klart" i och med en arena. Men faktum är att en ny arena tvärt om ökar förväntningarna från främst sponsorer och publik. Pressen på laget att leverera kommer att öka inte minst rent ekonomiskt. Det finns flera exempel på en sån sak. Bara det faktum att Klubbdirektören för SSK står och säger i TV att de hellre spelar kvalserien än att de hamnar i ingenmansland. Den väldigt svårtflörtade och krävande publiken i Gävle kommer att reagera precis på samma sätt, om inte värre ändå. "Vad skulle Brynäs med en ny arena till, de förlorar ju bara". Boorks balansgång ÄR väldigt vådlig. Går det snett rent sportsligt i början av säsongen så kan den onda spiralen vara ett faktum och Boork åker hem till Sollerön å krattar löv och försöker glömma att han varit i Brynäs.

Jag må låta som en riktig dysterkvist när jag skriver som jag gör men det ÄR väldigt nära till ruinens brant. Hade vi varit ett stabilare lag och legat på en 5:e-6:e plats i tabellen och haft ett stabilare spel sett över h e l a säsongen och inte legat där vi ligger på grund av en period där vi hade flyt och puckarna studsade rätt för en gångs skull. Då hade saken varit annorlunda. Men det verkar som att många tror att nu är det bara uppåt som gäller och att inget kan bli fel. Fan vi är ju nästan i slutspel för första gången sedan Sundsvall brann typ. Och en ny arena är på gång med.... uj uj uj..

För att ta ett intressant exempel så kan man titta på Luleås säsong. De var tippade att ligga där vi ligger nu, inte ens de själva har vågat tro på den utveckling som varit. Men med en bra mix av två femmor toppade med klasspelare som skall leverera och två femmor med yngre hungriga förmågor som skall spela 0-0, utan press på att de måste producera framåt. Att spela tillknäppt och defensivt är mycket enklare. Det är ett perfekt system för att slussa in nya förmågor m a o.

Slutligen så har jag inte på något sätt dömt ut Boork och hans teori/arbetssätt. Men jag vill verkligen höja ett varningens finger för det har varit för mycket tendenser på att ALLT kommer att lösa sig bara Arenan blir klar. Det finns kanske inte så mycket av de tenderserna från dig men väl från en stor mängd Brynsare i övrigt och risken finns att den andan redan smugit sig in i ledningen med..
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
rackham:

1. Visst kostar en trupp mycket pengar. Men så vitt jag vet så har ju Brynäs fått igång sin marknadsavdelning och man har verkligen fått igång ett frukbart samarbete med företagen i Gävle. Om Brynäs knallar runt å väntar på att arenan ska generera pengar så är vi illa ute. Det är nu som Brynäs måste rusta för framtiden.

2. När kommer pengarna in till föreningen?
Återigen så skall man alltså vänta ett år på att arenan skall "göra jobbet" åt marknadsavdelningen. Har man plöjt mer så mycket tid och pengar på en arena så måste man startat redan i somras att vaska fram ännu mer pengar. Arenan Kan redan nu användas i marknadsföringen, som bevis på framåtanda etc. Vidare så kan man med ett framgångsrikt lag få in mer publik till matcherna och redan där öka attraktionskraften i Arenan.
Det går inte att spara sig till framgång, tyvärr. Men saker och ting går sakta i Brynäs, man förundras över vad de gör egentligen.

3. Jag förutsätter att Brynäs redan nu har lagt undan så pass mycket kulor så att den licensen är säkrad. Allt annat vore tjänstefel. Hade vi rustat lite för slutspel så hade den saken varit lite enklare men som vanligt så vill man vara försiktig och hoppas....

4. YES!
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
GävleLasse:
1. Det paradoxala är att Arenan, eller snarare de verktyg som den medför skapar nya möjligheter att tjäna nya pengar. Därför är arenan viktig.
Det intressanta är ju annars hur mycket mer pengar som kan satsas på truppen och organisationen runt laget.

2. Varför vänta ett år?
Det är ju (först) nu det går att sälja ett skarpt läge, dvs fördelarna med arenan. Inte lätt att sälja en logeritning... skillnad på riktiga platser i en loge.

3. Lagt undan?
Joakim von Anka IF menar du... :-)
Det är inte många klubbar som kan lägga undan pengar i den här serien.
Förhoppningsvis kan Brynäs det med start 06-07...

4. Like a glove!
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
rackham: Ang logerna så har dom ju bundit nästan alla till köpare. Väntar bara på Fagersta Secoroc skall köpa en om dom nu finns kvar ;-)
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
65selander:
De står i kö tillsammans med Sandströms Bygg.. ;-)
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
rackham: Jag är övertygad om att det inte är en omöjlighet att vaska fram en hel del pengar redan till nästa säsong. Läkerol gick ju ut med att de skulle hjälpa fram Brynäs till att bli ett topplag, inte bara genom arenan utan med andra medel. Det enda medel jag kan tänka mig är sponsorpengar.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06

GävleLasse: Det som är intressant är hur mycket säsongsbiljetterna kommer att kosta. Det smarta vore om dom inte höjde så j-a blodigt. Då finns det chans att t o m jag köper en.

Arenan kommer att locka många nyfikna och dom bygger ju in en perfekt barnvakt med att dom placerar en rulltrappa i Arenan. :-))

Nästa steg blir att supporterklubben anordnar bollhav åt kinderäggena

Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
GävleLasse:
Lite benchmarking med första säsongen med ny arena i Karlstad, Jönköping och Linköping skulle väl ge liten fingervisning om de ökade intäkterna för 06-07...?
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
GävleLasse: Vi har också det nya tv-avtalet som ska ge de 12 elitserieklubbarna 200-230 miljoner kronor att dela på per år. Med dom tidigare nämda faktorerna som arenan med logar osv bör vi ha stora möjligheter att konkurera om spelare.

Att det här kommer att skapa en ännu större klyfta mellan elitserien och allsvenskan tror jag är possitivt för oss dom första åren om Boork tänker bygga ett lag från grunden men negativt för svensk hockey då allsvenska klubbar kommer få svårt att hävda sig ekonomiskt.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
rackham: Satt och lekte med besökssifror. Färjestad, Leksand och Linköping vilka har byggt en ny hall de senaste åren har ökat publiktillströmningen med i snitt 2400 personer. om vi räknar lågt och tror att Brynäs kommer att öka sitt snitt från 4700 till 6700 så borde detta ge ett nettotillskott på 8,4 miljoner om vi räknar med ett biljetpris på 150 kr
(150kr x 2000 pers x 28 hemma matcher = 8,4 miljoner)
Det borde väl räcka till att köpa in minst en stjärnspelare.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
70 Rodrigues:
Ja, säkert :-)
Finns det inga kostnader..?
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
rackham: Kostnader? Din "dysterkvist" :-)
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
70 Rodrigues:
Magister Huge lånar min signatur ibland :-)
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
GävleLasse:

"Slutligen så har jag inte på något sätt dömt ut Boork och hans teori/arbetssätt. " Det där får du nog ta och förklara lite närmare, Lasse!

I säsongens inledning var du väldigt positiv till Leffe för att sedan bli väldigt negativ när det började gå tungt. För tillfället står du väl någonstans mitt emellan dessa båda ytterligheter?

Var du inte en smula fördömande mot den gode Leffe när det gick som allra sämst i november? ;-)
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
JanT: Det jag menar är att i grunden så tycker jag att det är bra att Boork bygger långsiktigt. MEN jag vill se ett arbetssätt som liknar t ex Luleås. Där det satsas på BÅDE junisar/talanger OCH klassspelare.

Jag var positiv till en början om hur Boork coachade laget, men Boork sjönk rejält i mina ögon i och med sparkningarna. Å det har jag ju inte gjort till en hemlighet direkt.

Ser man rent krasst på satsningen och tar ett "worst case scenario":

Vad händer med Boork, Vad händer med Brynäs?

Det värsta som kan hända Boork är att han får sparken å blir den med råge bäst betalde lövkrattaren i Mora.

Men vad händer med Brynäs? Jag vågar inte ens tänka tanken.
Kommentera

« · 678031