Brynäs IF

703250 inlägg · 7953 ämnen

Stämning!

« · 1822349 Till forumet


Sv: Stämning!
....
Låst ämne

Sv: Stämning!
Peja: Vet inte riktigt vad folk har fått det ifrån, att HV skulle vara så mycket bättre än Frölunda, har inte sett det på isen de två första finalerna i alla fall.

HV har haft en enklare väg och kunde mycket väl varit utslagna vid detta laget om de stött på SAIK, Frölunda eller Växjö enligt mig.
Låst ämne

Sv: Stämning!
Carl Lejonkräk: Rautio ja... Krävs väl lite mer än storspel i kvartsfinaler för att kunna mätas med en guldmålvakt som Svedberg? LHC var trots allt klasser sämre än både Frölunda och framförallt HV71.
Låst ämne

Sv: Stämning!
Huss: Rautioklass på Svedbergs stats där..
Låst ämne

Sv: Stämning!
KalleTeodor: Mkt bra analys av målen. Nån påstår ex att Felix borde ha stått med benen ihop när skottet går, då hade pucken aldrig gått in genom femte hålet.
Obegripligt resonemang i den här situationen då Felix måste förvänta sig ett rappt skott runt benen på Pudas där Thörnberg använder denne som screen.
Felix står i korrekt position för att kunna röra sig åt nåt håll om det skulle behövas: lätt framåt/nedåtböjd och med benen lätt isär, som vid ex tekning i egen zon.
Nu touchar pucken Pudas handske och ställer Felix som inte hinner få ihop benen.
En mardröm för en målvakt när det gäller att hinna reagera med det lilla avståndet mellan Pudas och Felix.
Låst ämne

Sv: Stämning!
Huss: Har något lag tagit sig till final med såna stats?

Hur ser Feilx statistik ut i de två avgörande matcherna mot FHC?
Låst ämne

Sv: Stämning!
KalleTeodor: Ditt semantiska inlägg står sig slätt mot kall, hård statistik. Har något lag i SHL historien vunnit en SM-final med de stats som Felix uppvisar? Bortse från Svedbergs magiska +94%.
Låst ämne

Sv: Stämning!
honken21: Ang Felix insats igår så släppte han in två skitmål men man ska komma ihåg att båda skotten fick en ”onaturlig” riktning. Alla målvakter reagerar på rörelsen i skottet innan man faktiskt ser pucken/puckbanan. Detta gäller speciellt om skytten är nära och om man dessutom som Thörnberg har ett riktigt bra skott så är det ett måste. Om pucken då ändrar riktning eller om man får en felträff så är det ofta väldigt svårt för målvakterna att hinna korrigera. Det blir då per definition ett ”snöpligt” mål eftersom de ser lösa och ”fjuttiga” ut.
Framförallt mål nummer 2 var ju extrem otur att den gick in då Felix täckte nästa all yta i skottets riktning även med ändrad riktning. Thörnberg kanske hade en chans på hundra att det skottet ska gå in. Som tröst för Felix så går det att hitta en mängd såna mål som t ex Lundqvist släppt in.
Några skriver att en målvakt måste ta sådana skott om man ska ta SM Guld. Det var många såna omdömen även i semifinalspelet. Igår var det uppenbart att Felix inte behövde ta såna skott för att vinna. Laget var så pass bra att inga avgörande insatser krävdes, även om Felix faktiskt gjorde några riktigt bra räddningar.
Därmed inte sagt att det inte krävs en extraordinär insats av målvakten för att vinna guld. Det viktiga är dock att göra den avgörande insatsen när det krävs vilket båda målisarna hittills levererat. Om jag fick välja så är det i sjunde matchen i Kinnarp som den insatsen kommer men för hälsans skull så får den gärna komma redan på torsdag...
Låst ämne

Sv: Stämning!
Charles: galnaste stämningen som jag har varit med om är finalmatcherna 2012, snacka om drag.
Låst ämne

Sv: Stämning!
TomBissett19: Har noterat att sittplats är väldigt torra när det kommer till att hjälpa till att höja stämningen, idag var inget undantag, visst många klappar mellan avblåsningarna men är helt tysta och svårflörtade.

förra hemmamatchen som slutade 6-0 så körde ståplats "sittplats ställ er upp" vilket funkade fram till avblåsning sen satte sig majoriteten igen, liksom komigen!, minns 2008 sista kvalserie matchen i västerås när vi körde först vänster sidan "Brynäs if är dem bästa" och sen hela höger sidan kör "heja heja heja Brynäs" den stämningen har jag fan inte upplevt i gavlerinken, och det var bortamatch....
Låst ämne

Sv: Stämning!
Hemkommen och kikar highlights för att se om Felix ingripanden var så illa som det kändes live. På plats kändes det som två stora tavlor. Blir lite mer förlåtande när jag ser reprisbilderna. På första trodde jag han var mer ur vinkel än han faktiskt var. På andra är det en jobbig styrning som ställer till det. MEN, tycker han ska rädda båda ändå. Eller snarare - det krävs att man tar sådana i en final.

Annars en riktigt bra match av Brynäs. Men också dålig av HV. På bortaplan är de ett sjukt mänskligt lag. I Jönköping är de rappare och där måste vi spela på topp. Men i vår borg ska de fan inte komma och hämta någon seger med det här spelet.

På torsdag är det krig!
Låst ämne

Stämning!
Så förbannat skön seger ikväll! Är alldeles för uppspelt för att somna, så tänkte att jag lika gärna kan regga ett konto & skriva av mig lite tankar.

Jag vill börja med att lyfta på hatten & ge cred till ståplats, grymt bra jobbat över hela säsongen!

Något som dock MÅSTE utvecklas för att ta nästa steg & öka stämningen i arenan ännu ett snäpp är att försöka få med sittplats mer i ramsorna, (lättare sagt än gjort, jag vet) men tänkte komma med några tips som ni får göra vad ni vill med.

Jag tycker att ni åtminstånde borde försöka få igång en växelramsa mellan Ståplats - sittplats per period. Då antingen med "Ni på sittplats är ni klara" alt. GAVLERINKEN är ni klara!? (som jag tycker skulle klinga mycket bättre samt blir lite originellt)

Till exempel var det ett jättebra initiativ att början 1 perioden av dagens match med "NI PÅ SITTPLATS!?" det borde göras varje match för att få igång de som faktiskt vill bidra från sittplats.
Det stora felet här är (precis som 90% av tillfällena den ramsan körs) är att klacken drar igång "alla vi som älskar Brynäs klappa nu" den ramsan är allt annat än en stämningshöjare...

I min värld skulle det vara 10 resor bättre att försöka få igång någon växelramsa likt "Kom igen Brynäs - Kom igen Brynäs" (underläge/dålig spel) alt. "Brynäs IF Är Dom Bästa - Heja Heja Heja Brynäs" (vid ledning) även om trycket i ramsan förmodligen kommer att blekna relativt fort så kommer i alla fall topparna bli högre, sen kan klacken fortsätta ramsan själv när det dör ut på sittplats.

Ber om ursäkt om jag postat det här i fel tråd, i så fall får någon gärna posta inlägget där det hör hemma.

Väl mött, Tom Bissett ;)
Låst ämne

« · 1822349