1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742181 inlägg · 7967 ämnen

Sv: Silly season 2016-2017

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
{6984}:
Rautio har byggt sina mkt fina stats m att spela mellan 22-34 grundsspelsmatcher under 6 säsonger
Delat ansvar är hans mellannamn, nästan alltid m ung kommande målvakt
Men det hade säkert inte BZ/Bulan nån koll/tanke på vid värvningen

modomille: Kanske ni kan få möta dem i kvalet om typ ett år..

Skrubben: Som vi har varit inne på förr så är det riktigt svårt att jämföra målvakter genom statsen. Allt för många parametrar finns att ta med i den ekvationen. Jag har aldrig sagt att Rautio är en dålig målvakt, jag har däremot hävdat att JE är bättre och en mer meriterad målvakt.
Att vi har Rautio och Sandström som målvaktsduo kan bli en förstärkning jämfört med den gångna säsongen, förutsatt att Sandström fortsätter att utvecklas och att Rautio håller samma nivå. Jag vet inte hur Rautio funkar som målvakt. Fixar han att ha långa uppehåll och vara båsöppnare. Starky gjorde ju sällan bra matcher när han varit båsöppnare några matcher. Han behövde nån match för att bli varm i kläderna. Rautio kanske funkar bättre. För ska vi lita på att planen är att det skall konkurreras om förstaspaden så kommer det nog att bli 50/50 för båda när säsongen summeras.

Sen blir det intressant att se hur man gör under JVM, för jag utgår från att Sandström kommer att bli uttagen.

modomille:

Leksand ska väl dessutom kompensera Modo med 6 miljoner? Tufft för en klubb som redan lever på marginalerna.

Johan Norrström: Kommer gå åt helvete för Leksand tror jag. Perra är en tränare som funkar i kvalserier. Känns som att han inte är bra på att coacha ett lag en hel säsong. Sedan om Castonguay ska vara en topp två center så kommer det inte hålla i SHL. Leksand kommer få det tufft och kommer åka ner till HA nästa säsong. Repris på säsongen 2014/2015. Skriver inte detta för att dom slog ut oss men tror bara att det inte kommer funka.

Johan Norrström: Hade gärna sett honom i grönvitt..

Men kul att följa honom i SHL iallafall

pjåtor:

Nej han är verkligen inte klappkass. Han håller hög SHL-klass. Trots att hans största styrka tydligen ska vara simning. :)

Skrubben: Det är som du säger, det är mer statistiskt osäkert att säga något om en målvakts kapacitet i boxplay. Det blir fler parametrar som påverkar tillförlitligheten i statistiken.

Även i spelet 5v5 så är ju räddningsprocent egentligen väldigt svårbedömt. Statistiken visar inte om en målvakt under en match fått åtta frilägen mot sig eller 28 skott från blålinjen.

Statistikexperter från USA menar ju också att riktgt tillförlitlig blir målvaktsstatistiken kanske efter 100-150 matcher.

Eric Castonguay är klar för Leksand. Småintressant och klok värvning av dalalaget. Får se hur han klarar sig i SHL

mk: Ge Rautio en chans innan vi sågar honom tycker jag ! Pecka kan säkert få ordning på snubben och det är ju inte så att han är helt klappkass eller !?

Skrubben: jag är inte heller någon expert, men skulle gissa att helheten bestämmer en stor del hur bra målvakten är.

KulaShaker: vart skulle hedman tagit vägen där ?? Är ingen fan av hedman men detta var inget han planerat det är jag helt säker på !

Skrubben: Det är ingen idé att ens försöka att tro att det du lägger fram är rätt.

Många har redan bestämt sig för att Rautio är klappkass.
Så är det.

Chris11: Nu är jag ingen expert på fancy stats, men dom som är det säger att 5v5 är ett bättre mått på hur bra en målvakt egentligen är.

Jag kan tänka mig att det beror på att det statistiska underlaget är betydligt mindre i boxplay. Dvs. att slumpen kommer ha en större inverkan i numerärt underläge, jämfört med 5v5.

{6984}: Visst, det känns ju som att det är helheten som utgör hur bra en målvakt är :)

Chris11: Jag håller med. Det möste vara helheten som räknas.

{7720}: Ja vart ska han ta vägen?

Skrubben: så om målvakt 1 har en räddningsprocent på 95 i fem mot fem och sedan 50% i boxplay så är han bättre än målvakt 2 som har 91 i fem mot fem och 90 i boxplay? Är inte den totala räddningsprocenten viktigast?
Om en målvakt har hög räddningsprocent i boxplay så visar det att den målvakten är duktig på att rädda laget i tuffa situationer. Det är ju i boxplay målvakten ställs på prov.

Den totala räddningsprocenten är väl ett stort bevis på om målvakten är bra eller ej?

{7225}: Såg inte ut som Anton gick för att skada där. Såg mer ut som Frölundaspelaren knuffade han in mot mål

SnowKing: Bra skrivet!
Bara skrattretande att döma spelare innan de ens fått chansen att visa upp sig.

Skrubben: Nån som såg situationen igår när Anton Hedman körde över Lasse Johansson i Frölundas mål? Tydligen så slet Lasse av ett ledband och är borta från slutspel. Otur eller gick Anton som vanligt för att skada?

Lite intressant angående de som tycker att Starkbaum är lika bra som Rautio:
Tittar man på räddningsprocent i fem mot fem på isen, hade Rautio en räddningsprocent på 92,10, medan Starkbaum hade 90,88. Enligt alla som är intresserade av "fancy stats" så är räddningsprocenten vid fem mot fem ett mycket bättre mått på hur bra en målvakt egentligen är, jämfört med en målvakts totala räddningsprocent.

www.shl.se/statistics/goalkeepers/strength/ESSVSPerc/2015/SHL/All/All/All/All/All/dec?lang=sv&count=25

Skrubben: Pinsamt.

SnowKing: Du får vara nöjd med att du bara har att göra med häcklarna härinne. Tänk att behöva umgås med dem privat och på riktigt...

SnowKing: Ja, det är också oerhört populärt att såga spelare som inte ens skrivit på för Brynäs. Man ifrågasätter om Bengtzén är rätt man för sportchefsjobbet för att han enligt RYKTEN visat intresse för en spelare.

Det känns ju också jävligt begåvat...

SnowKing: bra skrivet. Inte många spelare i dagens lag som godkänts här inne . Var skottpengar på Scott, westerholmarna, zanetti med flera.

Silly season! De flesta lagens uppställningar är till stora delar ovissa, ett antal spelare skall värvas... och vi supportrar vet just inte så mycket om nästa säsong. Många lag är mitt uppe i slutspel och spelare vill inte tänka på var de skall lira nästa vinter.

Vad sysslar då fansen med under tiden kan man undra?

Tja... varför inte håna, häckla o raljera över lagledningens agerande?
Många i Brynäs organisation jobbar året runt med att stärka varumärket... likaså många supportrar som med olika initiativ samlar in pengar m.m.

Men att dag efter dag raljera om Bofors, Lule o fjärdefemmaspelare o allmänt såga spelare innan dom ens provat utrustningen kanske ÄR kul?
Kanske är det mig det är fel på?

Snart kommer det nån kommentar att jag inte bryr mig.... men jag har vart Brynäsare sen slutet av 1960-talet.... så skippa gärna den biten!

Chris11: Det uttrycket kommer bli lika legendariskt som Sundlövs "mormor"
Tyvärr. Det blir så mycket energiitapp.

Man kan nästan tro att många härinne är drivna åt ett visst håll.
"Det är bara att handla. Ekonomi? Det får nån annan ta hand om"

munkas: Ska Ölund lämna Brynäs?

Chris11: Fast man tycker ju ändå att det borde finnas plats för Ölund i ett lag som kör med fyra fjärdefemmor?

munkas: ja härligt, han snittar över fem minuter i utvisningsbåset per match. Det vore något. Garanterat boxplay varje match tackar man ju inte nej till.

Kanske man ska värva den där killen istället för att ta in spets så att man inte slår undan fötterna på tex Ölund?

Anders Berg:
Lirade m Scott 10/11
Utv min e säkert 4-5 fighter
Aarnio-kopia

Chris11: En riktig Boforsare med andra ord. Då är det i princip klart!

Anders Berg: Känns som vi har många pretendenter för just tredje- fjärdelinorna...

Anders Berg: seriöst? Sett han spela? Han skulle nog åka på långa avstängningar i SHL. 200+ i utvisningsminuter

Anders Berg: Härligt, Bra jobbat BZ!

Här har vi en lirare för vår fjärdekedja:

Huge: Elias Fälth är en liten spelskicklig back men han har gjort sina bästa matcher redan. Jonathan Pudas har allt det Elias har och sina bästa matcher framför sig, han är också lite större. På pluskontot har Elias erfarenhet rutin som inte ska underskattas men ej heller överskattas.

Att jämnföra med en målvakt är inte riktigt rättvist, rutinen spelar mycket större roll för en målvakt som redan när han kom in visste att han skulle spela ett mycket nervöst kval, Honken var som gjuten för den uppgiften.

Elias Fälth är en duktig back men inte den vi behöver enligt mitt amatörmässiga sätt att se det.

Kul att diskutera hockey så länge tonen inte blir så otroligt allvarlig.

{6984}: "En 35-åring som är på väg utför..hmm."

Tycker du att en 39-årig Honken ser ut att vara på väg utför?
Som hans målvaktstränare säger: det där ålderssnacket är bara trams.
Backar har dessutom generellt lättare att hålla klass upp i åren än forwards, så att döma ut Fälth som du gör visar ju bara på hur enögt du resonerar när du enbart går på vad som står i prästbetyget.
Han var landlslagsmässig för nåt år sen och gjorde det mkt bra i Luleå, han kan ju inte helt plötsligt ha blivit en så otroligt usel spelare under tiden i Frölunda.
Som sagt: finns nog många andra orsaker till att han inte lyckats lika bra där som i de övriga klubbar han representerat.

Peja: Iom att BZ deklarerat att han vill ha lite mer rutin och äldre spelare i laget så passar ju Fälth bra in på den beskrivningen. Han har bra spelsinne och känns iaf klart stabilare än Porseland, har dessutom ett bra skott.
Kan dessutom mkt väl tänka mig att ålderna gör att han rent ekonomiskt inte är så dyr i dagsläget och att man även får relativt mkt för pengarna sas plus att man får en spelare som inte behöver skolas in i spelet i SHL på samma sätt som krävs med en back från ex AHL.
Nu är det här bara spekulationer från min sida om hur BZ resonerar, men Fälth kan ju knappast vara så dålig som många här påstår, om ett lag som LHC även verkar vara intresserade.
Fälth har helt klart dippat i spel sen han kom till Frölunda, svårt att sia vad det beror på. Var han inte dessutom skadad en bra bit av säsongen, sånt påverkar självfallet chanserna att komma tillbaka, speciellt i ett lag med så pass tuff konkurrens på backsidan som Frölunda ändå har.
Sen är det väl till sist högst sannolikt att Fälth bara är ett av flera alternativ som BZ jobbar med och han borde väl rimligtvis titta på backar också när han ändå är på värvarstråt i AHL.

Johan Norrström: Nån på Expressen tror jag. Det finns med som rykte på EP

{6984}:

De ante mig nästan. Där av ryktet. Vart kommer det ifrån?

Peja: Fälth ryktet visste jag om för tre veckor sen. Hade hoppats att det svalnat.
Vad förstod så berodde det mycket på vad familjen sa.
Frugan är rydligen från västkusten.

Johan Norrström: Jo han har spelat i Luleå...ser du tendenserna? Precis som BZ får myspinne så fort man nämner Bofors. Kolla in videointervjun och hur BZ skiner upp så fort Bofors kommer på tal.

munkas: En 35-åring som är på väg utför..hmm. Fast han är ju gammal luling, det väger tungt.
Vi kanske kan hoppas på Roger Åkerström med.

Bifbiffen:

Hoppas inte Fälth har Bofors eller Luleåanknytning. Det skulle få samtliga konspirationsteoretiker här på forumet att permanent ta på sig foliehattarna.

munkas: Håller med, obegripligt. Nörstebö är redan idag ett bättre alternativ, plus att han är på väg uppåt i karriären. Fälth är inte elitseriemässig längre.

Huge: Elias Fälth: 8 poäng på 47 matcher, dålig defensivt, svag och seg som en deg. Dessutom gammal och på väg utför. Han måste väl vara det alternativ som passar sämst in för Bulanhockey av alla backar i Europa!? Hur i helvete kan du tycka det känns ok?

moment22: ja då har han tappat det.

« · 1743074 · »