1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743457 inlägg · 7967 ämnen

Sv: Silly season 2016-2017

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Berge: ofta på grund av att ord som "okunskap" och liknande finns i kritiken. Det är sällan man ser några argument mer än att "kunniga yrkesmän" osvikligen minsann vet bäst. Något som kan diskuteras när det gäller mycket.

Det är högst märkvärdigt att de som är bäst på att dela ut kritik, också är de som är sämst på att bemöta när deras kritik kritiseras. Då blir det mest personliga påhopp, larvighetet och martyrskap.

Chris11: "Blir det bara en till så kan det bli en jämn kvart, men inte mer än så, då blir det bara kvartsfinal."

Om det bara vore så enkelt att tvärsäkert förutse framtiden... Det som vi får hoppas är att några unga spelare tar stora kliv, det kommer definitivt att behövas.

Brynäsgubbe: Med risk för att generalisera alla tjeckoslovaker... Men Luleå, där Bulan var i x antal år, har ju varit väldigt duktiga på att göra lyckosamma tjeckoslovakiska värvningar genom åren. Antagligen bästa svenska klubben på det.

Brynäsgubbe: Om Salmela förlänger eller en annan back av samma klass kommer in + om vi får in två till spetsforwards så har vi god chans att bli ett topplag och komma förbi kvarten. Blir det bara en till så kan det bli en jämn kvart, men inte mer än så, då blir det bara kvartsfinal.

Värt att notera: När Zaborsky spelade i KHL så var han center. Han tekade 46.8% säsongen 12/13 och 60.8% säsongen 13/14. Han blev antagligen utflyttad på kanten eftersom att han är lite lat i defensiven.
I KHL så sköt han 181 skott på 52 matcher säsongen 12/13, han hade en effektivitet på 11.6%. Skjuter han så mycket i SHL så gör han 20+ mål nästa säsong ;)
Z är en riktig sniper, blir väldigt spännande att följa honom till hösten, det gäller att Bengtzén hittar en bra passningsläggare som kan servera honom för att få ut max av hans skills!

Skrubben: Risken är att det skapas friktion mellan Bulan och Zabo eftersom förstnämnda inte kommer tillåta några slappa tag. Åh jag ber till hockeygudarna att detta kommer bli bra... Man vet aldrig med slovaker och tjecker.

MEN, i och med att Salmela blev skadad igen, tror ni Brynäs kan förhandla om lägre lön eller skippar honom helt? Om vi får in honom på lägre lön och kan lägga mer pengar på offensiven vore det guld.

Skrubben: Ja han kanske ville spela i reklamfritt då? ;)

Känns som en riktigt bra värvning tycker jag, han har i stort sett levererat vart han än spelat. Blir spännande att se honom i SHL.

Här är ett klipp på målen han gjorde i KHL.

Chris11: Nä, jag har också hört att han kan vara slapp i defensiven. Men vafan, om Luleå värvar Rajala och Micflikier (som också är slappa i defensiven) så borde dom inte ha något problem att tain en kille som Zaborsky.

Sedan har ju Bengtzén sett honom spela live när han var på besök där i Finland. Så den här värvningen borde han ha koll på.

Peja: Modo letar efter "speciella karaktärer" så köp en tågbiljett till Ö-vik så slipper ni killen. Krogtäta Gävle drar alltid åt sig skumma figurer...Jag har bott där :-)

Skrubben: SHL-klubbarna brukar vara lite småskraja för att lägga pengar på tjeckoslovaker...

Skrubben: Enligt folk som följer finska ligan: Zaborsky är en spelare med ett stort ego som tänker mest på att göra poäng och jobbar inte lika hårt i defensiven som offensiven. MEN han är en utpräglad målskytt. Han är ungefär som Ovechkin under 2008.
Att han inte är så bra i defensiven kan vara en anledning till att han inte blev erbjuden ett drömkontrakt i Luleå... vad vet jag?

Såg Djurgårdens sportchef kommentera Zaborsky på twitter såhär "Inget för oss"
Sedan något med att det är osäkert om han skulle trivas i DIF:s miljö med de "hårda kraven" de har...

Skrubben: Han kanske inte vill bo iPod vid polcirkeln??

Peja: Haha, nej jag har ingen aning. Jag får bara inte ihop ekvationen hur just vi kunde vinna dragkampen om en sådan spelare.

Luleå är ju också ute efter målskyttar (Rajala och Micflikier försvinner ju för dom), så att dom var ute efter Zaborsky är i princip självskrivet. Och jag tror knappast på att vi kunde erbjuda mer pengar än dom. Det måste vara någon annan anledning till varför han valde oss.

Skrubben: Bauer sponsrar väl nästan alla SHL-klubbar?

Skrubben: Ja jag såg det, han använder tydligen Bauers klubbor och handskar :) Men det borde han väl få göra i Luleå också om de nu skulle vara intresserade.. Skönt att han hamnade hos oss :)

Chris11: Jag översatte nu också och det var tydligen viktigt för honom att vi hade Bauer som leverantör av material. Nu vet jag inte exakt hur vanligt Bauer är bland övriga lag, men det kanske gör det lite mer logiskt till varför han valde just oss. För t.ex. Luleå måste ju kastat bra många fler sedelbuntar på honom än vad vi kunde göra.

mattiask: Frågan är väl om Mårts hade bättre alternativ än dessa 'lirare' till sitt förfogande... Men det är helt klart ett problem att laget är så pass obalanserat. Mårts inser nog att detta lag inte kan vinna VM men samtidigt skulle ett mer grovjobbarbetonat lag kunna åka ut tidigt och han vill nog till varje pris undvika dunderfiasko...

mattiask: Missade dessutom Ritola & Adam Larsson till viss del. De hänger inte med alls i sådana här matcher.

eltifoso: Man förlorar mot Ryssarna för att man är fullständigt utspelade. Vissa konstiga domslut, men överlag är det fruktansvärd klasskillnad.
Sen kan man ju undra hur spelare som Fransson, Klasen, Omark (bra mot de sämre lagen), Rosen ens kan platsa? Håller med tidigare talare om Omark & Klasen.. de fungerar klockrent mot sämre lag där de kan åka runt och leka med puck.

Rodrigo: "Du menar föräldrar som lägger sig i för mycket och drillar sina barn för hårt? För i sådana fall håller jag med dig. Det är fortfarande ett stort problem."

Det är förvisso också ett problem, men det jag menade är att alldeles för få unga grabbar spelar hockey och det beror nog till stor del på föräldrarna. Du måste ha föräldrar som har råd att köpa massa skydd, skjutsa till träningarna och så vidare. Det finns knappt någon spontanhockey kvar, allt är organiserat och kostar pengar. Det gör tyvärr att hockeyn tappar många potentiella utövare och därmed förstås tappar potentiella storspelare.

{7877}: njae vettefan. Det stod något om att han fick ett bra erbjudande som han inte kunde tacka nej till och han såg det som en bra utmaning att komma till SHL och Brynäs. Han hade pratat med Kudroc som rekommenderade Brynäs för honom!

Chris11: Rödda tjänade 280 i månaden. Han fick kanske något liknande.

Chris11: Inget om att vinna titlar då?

eltifoso: Puh! Omark och Klasen...Klappkassa! Helt sjukt klappkassa! Funkar kanske som underhållning i någon "skills competition". Jösses Mårts?

Skrubben: översatte, han kom till Brynäs för han "fick ett bra erbjudande" ;) 300k/mån?

eltifoso: Tycker du? Du var ironisk va?

Zappaholic: långt kvar att vända på..
Har mest varit motstuds och tveksamma domslut mot tre kronor hittills

Skrubben: Krävs naturligtvis en gammal brynäsare för att spräcka nollan.

Peja: Du menar föräldrar som lägger sig i för mycket och drillar sina barn för hårt? För i sådana fall håller jag med dig. Det är fortfarande ett stort problem.

För er som kan er slovakiska så kommer här en intervju med Zabrovsky.

Rodrigo: Det som är synd med "den svenska modellen" inom hockeyn är att den är så beroende av att barnen/ungdomarna har "rätt" föräldrar. Det är ett jäkla stort fokus på organiserat spel och litet fokus på spontanhockeyn. Den dagen svensk hockey löser det problemet kommer man att få fram många fler spelare.

Ove Myling: Skriv nåt positivt emellanåt då vettja.

Auchinleck: Du menar Sverige på ca 10 miljoner invånare som har minst lika bra hockeyspelare som Ryssland på ca 143 miljoner invånare?

Den svenska modellen verkar gå ganska mycket bättre.

Tror du inte att hockeyspelare tränar ofantligt mycket hårdare idag än, säg, 20-30 år sedan?

Dessutom finns det inget som tyder på att man måste vara hård mot unga hockeyspelare. Toppning i ung ålder och liknande ger snarare motsatt resultat. Det finns forskning kring detta.

Också väldigt konstigt om Brynäs skulle lida av denna "sjuka". Gävle har producerat en skara med ganska bra hockeyspelare...

Sverige förlorar nu för att dom har ett väldigt väldigt mycket sämre lag. Klart det finns något i att ryssar är mer benägna till att tacka ja till landslaget. Men det skulle vara befängt att tro att det har med att svenska hockeyspelare typ är, "veka".

Rodrigo:

Ja, curlade spelare finns det gott om.
Trots fri tandvård tom 19 bast är det inte många som är beredda att offra hörntänderna, bildligt talat.

Kokar man ner det så lider Brynäs organisation av samma sjuka. Det rullar på. Lite villaområdesmys. Ut i kvarten. Jaja, vi grillar till helgen.
Ut i kvarten igen back to back. Jaja, vi dansar små grodorna.
Ut i kvarten för tredje året. Bara vi slipper TJ och skador så.
Ut i åttondel. Jaja, några spetsvärvningar så...

Krav. Leverans. Svenska mästare.
Eller mys och jaja...

Skillnad det.

Tichonov mot Mårts.
Osv.

Det är som om Mårts vill att Ryssland ska göra fler mål genom att spela Lindholm i detta läge.

Zappaholic: Åk dit då. Det enda du gör är ju att klaga på mina inlägg...

Ove Myling: Vad gör du själv på detta forumet ? Klagomuren finns i Jerusalem.

Huge: "Därför är det bättre att hålla käften om saker man inte vet nånting om"
Så varför uttalar du dig i frågan då? Dessutom hittar du ju på att JE skulle vara för dyr. Skrattretande

"...sen får man gärna tycka att JE är en bättre målvakt, såna synpunkter har jag öht ingen åsikt om då det isf bara handlar om en ren läktarcoachåsikt som egentligen är fullständigt ointressant ur alla synvinklar."

Och ändå skriver du att JJ är bättre än Brodecki, GT än Lööke och Fälth än Nörstebö.

Du vill alltså inte att folk skriver saker dom inte vet något om och inte höra om folks egna åsikter. Vad gör du då på detta forum?

Kan nog bli 2 siffrigt ikväll och Sverige är inte så usla...bara Ryssland är minst 2 klasser bättre

Auchinleck: Vad för spelare fostras inte? Tycker du att man är för vek i Sverige? Jag förstår inte riktigt.

Auchinleck: Vad menar du med det där?

Johan Norrström:
Man kan säga att Myling har höga krav på sitt lag.
Det var ett tag sen det var standard i Brynässammanhang. Fostras väl inte såna spelare i villaområdena nuförtiden... "men lilla gubben/lilla gumman"-syndromet.
Hårdare i Ryssland kan man tänka.

Auchinleck:

Nä det måste ha varit när Mylingen påstod att han hade en neutral inställning. :)

Huge: Baserat på vad BZ själv har sagt i målvaktsfrågan. Han har sagt att JE var mycket dyrare, inte FÖR DYR. Sedan motiverades valet att JE skulle stå i vägen för Felix Sandströms utveckling.

Så din spekulation om att han varit för dyr är alltså inget mer än en spekulation från din sida. Det enda vi kan ta hänsyn till är vad som sagts. Och baserat på det så tycr jag och många med mig att man gjorde fel val. Jag hade hellre sett att man satsat på JE, gärna på ett treårskontrakt. För att säkra upp den positionen.

Lägg ner nu Huge. Det enda du tillför här är den där typen av diskussioner. Låt bara folk som är överdrivet negativa vara. Du behöver inte slåss mot allt och alla jämt. Låt oss som inte tycker som du diskutera vad vi nu vill diskutera. Detta är bara tröttsamt.

{7225}:
"Huge må vara en dryg jävel men han skall inte beskylllas för att sitta inne med några som helst egna åsikter. "

Det var fan i mig bland det roligaste som skrivits på HS... 😎

Rodrigo: " För Huge är det rätta valet det Brynäs alltid gör."

Fullständigt fel. Om du tror det så har du väldigt dålig läsförståelse.
När jag säger att fackfolk med kunskap och insikt förmodligen har dom bästa förutsättningarna att ta så korrekta beslut som möjligt, så är det INTE detsamma som att jag har påstått att fackfolk med kunskap och insikt alltid gör rätt val.
Varför skulle jag påstå att ex BZ gjort rätt eller fel som valt Rautio när jag inte känner till hur turerna gått och vilka förutsättningarna varit?. Hade jag nu känt till hur JE resonerat, vilka krav han haft, hur Brynäs resonerat och vilka alternativ dom haft, DÅ hade jag möjligtvis kunnat ge mig på att avgöra om BZ gjort rätt eller fel, men först då.

"Vissa håller helt enkelt inte med Bengtzén i dom val han gör, vissa gör det."

Och? Man får väl tycka vad fan man vill.
Men då får man ju också vara beredd på att motivera varför man ex inte håller med om att Rautio borde ha värvats och att BZ istället borde ha valt JE.
Och då uppstår samma "problem" igen: hur kan man tycka att BZ isf gjort fel, när man inte känner till förutsättningarna han haft?

" Men man måste ha lite ödmjukhet, herregud. Annars går det inte att diskutera något."

Beror väl helt på vad man diskuterar.
Men man nu påstår att BZ gjort fel som ex valt Raution så kanske man istället borde ha lytt ditt råd och försökt visa lite ödmjuket, genom att inte vara så tvärsäker och komma med kritik mot beslut där man inte haft nån kännedom om underlaget och förutsättningarna som beslutsfattaren har haft.

{6984}: "Du borde känna Huge vid det här laget. Brynäs valde Rautio alltså var det det rätta valet. Hade man valt Jocke E eller satsat på Sandström och JJ så hade DET varit det rätta valet"

Det enda problemet med din argumentation är ju det som Lejonkräk påpekat: jag har aldrig påstått att Rautio skulle vara det bästa valet.
Det är några andra som tvärsäkert menar att BZ gjort fel som valt honom, utan att ha en aning om förutsättningarna BZ haft.
Vad är det som säger att inte BZ gjort rätt då?
Om ex JE nu krävt så mkt pengar att BZ omöjligen kunnat acceptera hans krav, har BZ då gjort fel?
Därför är det bättre att hålla käften om saker man inte vet nånting om, sen får man gärna tycka att JE är en bättre målvakt, såna synpunkter har jag öht ingen åsikt om då det isf bara handlar om en ren läktarcoachåsikt som egentligen är fullständigt ointressant ur alla synvinklar.

« · 1751057 · »