1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743416 inlägg · 7967 ämnen

Sv: Silly season 2016-2017

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Peja: Att dom lämnar j20 är ingen skräll. Om man är en lovande spelare i Brynäs så är man aktuell för a-laget innan man når j-20 åldern. Så ser det ut i de flesta föreningar.

Tror div 1 är ett ganska bra steg för juniorer som faller för ålderstrecket, så kanske ett utökat samarbete med valbo på j20-nivå och almtuna för spelare som inte platsar i a-truppen /bra junisar.

honken21: Man kan ifrågasätta förlängningen med Bertilsson. Med hans skadehistorik måste man ju ha en bra back upp. Så att förlänga med honom gjorde ju automatiskt att man var tvungen att ha bra bredd.

Känns även tveksamt att förlänga med Salmela med hans skadehistorik sista året. Håller hans kropp. Paradoxalt nog så kanske vi ska vara glada för skadorna annars skulle han kanske vara för bra för en förlängning och försvunnit bort till KHL (vilket fortfarande kan ske. Ett tvåeggat svärd.

honken21: Jag tror att det är bra med bredd på backsidan då vi i snitt har fyra backar borta.

Pettisbif: Tvingas, låt oss säga, Lucas Carlsson och Marc Zanetti sitta åt sidan så känns det onödigt i mina ögon. Visst ska det finnas utrymme för skador, men bänkspelare av den kalibern?

På forwardssidan är det spelare som Linus Ölund/Daniel Mannnberg som kommer hänga löst. Det känns mer rimligt.

Handlar om hur man fördelar krutet. För mig är målvaktssidan den position som kan vara "minst onödigt stark".

Pettisbif: Jag tycker att om man har en väldigt bra målvakt så behöver man inte ha en så bra backsida,Titta på våran säsong 13/14 vi släppte in runt 130 mål och det är rätt så bra. Men vi hade inte en märkvärdig backsida utan en målvakt "on fire",samma med tillexempel Finland i VM nu .

honken21:
För mig kan aldrig en backsidan kännas onödigt stark!

Sen!

Någon här inne sa något om att Kolan har sina bästa egenskaper i defensiva zonen...???
Kolan skulle lätt vara en av Shls bästa TVÅVÄGS backar om han väljer att spela i Shl nästa säsong. Mycket bra i bägge zonerna och användbar i både BP och PP!

{2064}: Jag kan förstå att målvakten och Alftberg lämnar. De kommer inte bli SHL-spelare. Hade varit kvar som utfyllnad i J20-laget och det behövs ju iofs också... Lite mer synd att Sandström lämnar, han har stagnerat senaste åren men var väldigt lovande för några år sedan.

Allsvenskan är så pass mycket bättre än gamla div1 att det inte går att fixa dit Valbo... Även om Valbo skulle gå upp en gång så skulle de åka ur med dunder och brak säsongen efter. Det bästa kanske vore att utveckla samarbetet med Almtuna...

{6984}: Jo, men det speglar samhällsutvecklingen i stort, det är bara att vänja sig. Dagens juniorer är klart mycket bättre än de var för 15 år sedan och de har nästan alla verktyg redan. Saknas bara rutin och några kilon.
Frågan är om vi inte går i fotbollens fotspår snart? Junioråldern tar slut iom J18.
Ett Team Gävle efterfrågas, kan Valbo nå dit? Det finns väl tyvärr inte tillräckligt med pengar i regionen för det.

Mattias Karlsson ...ingen mer defensiv back tack

SM-GULD 😂😂😂😂😂

{6984}: Nej, men han är ju aktuell för Brynäs. Jag tycker att vi behöver en back som har sina starka sidor i offensiven.

Chris11: Anderssén grym offensiv back?

Yoda: Hade vi inte haft Fälth eller Kilström så GÄRNA! Men nu behöver vi en grym offensiv back. Är Kolan det?
Skiter det sig med Salmela och Andersén så är ju Kolan ett alternativ!

{2064}: " Jag känner att jag fått träna mycket, men inte fått chansen riktigt. Det är hård konkurrens, så är det, menar han."

19-år gammal och tror att han kan få speltid i A-laget... Nej jag har inte bråttom..

Är det ingen här som är sugen på gamle Brynäsaren Kolan Karlsson ? Tar han före Andersen och salmela!

Berge: Skulle dock vilja påstå att Pathrik Westerholm stod för sitt genombrott redan den här säsongen. Hoppas ju verkligen att bulan ger han mycket förtroende och speltid redan från start och han får spela ihop med bra spelare, då tror jag verkligen att han kommer vara en av bättre i hela ligan. Pathrik med Zaborsky på en kant kan ju inte gå fel precis

Ove Myling:

Jo... Det är en strategi det med. Men med Brynäs skadeläge de senaste åren förstår jag varför man vill satsa med bredd istället för spets. Jag tycker vi har ett helt okej målvaktspar som kan bli bättre.

Vi har bra bredd på backarna, med stor utvecklingspotential i Carlsson och Pudas (landslagsdebut?) samt stabila och erfarna SHL-pjäser som Zanetti, Kihlström, Fälth, Sunken och en talang som Ersson plus Salmela/Andersen/Gunderson?

Och en bra bredd på forwards med många spelare som är bra nog för andra och tredjekedjan. Westerholmarna, Lindblom, Boqvist, Ölund kan alla stå inför sina stora genombrott i SHL.

Zamorsky kan vinna skytteligan.

Får vi bara in en eller två bra forwards så kan vi mycket väl bli ett topplag. Men vi befinner oss i maj nu, vi får se vad som händer...

JE är på förhand en spelare jag hade önskat se i Brynäs före Rautio, men jag litar på att BZ, Alcén och Bulan har en anledning till varför man valde Rautio. Jag köper inte att BZ inte hade koll på JE, för det är hans jobb. Och det kan han nog bättre än du och jag.

Berge: Det är klart att laget förtjänar en chans innan motorsågen ska tas fram... Känns inte konstruktivt eller gynnande att börja såga sönder laget redan nu. Särskilt då ingen vet hur de unga spelarna kommer att utvecklas, och många vet ju i ärlighetens namn ytterst lite om flera av nyförvärven. Att se deras profil på EP är en sak, att se de på isen en annan.

Chris11: OK, då VET jag :-)

{7225}: Utan att veta hans löneanspråk och skillnaden mot Rautios är det omöjligt att göra en bedömning där. Jag håller med om att man i så lång mån som möjligt ska satsa på våra egna produkter/gävlekillar. Men inte till vilket pris som helst...

honken21: "Hade jag varit på plats på supporterträffen så hade jag grillat sönder Bengtzén i målvaktsfrågan. Hans argument håller inte."

Han tyckte att Jocke var för dyr och det är ju ett vettigt argument kan tyckas.

Skrubben: Då minns du fel

Ove Myling: "Säger bara att jag föredragit mindre pengar på bredd och mer på spets."

Det var precis det Bengtzén gjorde förra säsongen. Och hur gick det? Inte så bra va?

Om jag inte minns fel var du bland dom mest högljudda angående "hur Bengtzén kunde vara så klantig och bygga ett så felbalanserat lag, som är så beroende av ett fåtal spelare". Det är ju exakt detta han åtärdar med att bygga en så bred trupp! Till backsidan ska man värva en sista spetsspelare innan den är klar. Då kan 2-3 backar gå sönder utan att laget behöver påverkas så värst mycket.

Berge: Det du inte verkar förstå är att jag inte sågar BZ eller gnäller.

Jag presenterar bara EN möjlig strategi som man kunde valt, och som jag skulle föredragit.

Sedan är det ju väldigt svårt att veta hur det ska gå.

Säger bara att jag föredragit mindre pengar på bredd och mer på spets, som JE i det här fallet.

Ove Myling:

Men Thorell är idag en betydligt mer kompetent spelare än Lööke, och JJ som center med en målskytt som Zaborsky eller Johnson kan bli succé.

Vem vet, kanske har till och med Rautio bättre räddningsprocent än Ericsson när vi summerar säsongen. Och kanske tar Sandström nästa steg och rent av konkurrerar ut Ericsson i landslaget.

Poängen är; vi kan fortsätta gnälla in i absurdum, eller så kan vi acceptera läget och vänta tills säsongen börjar innan vi sågar BZ.

Ove Myling: Gillar förvisso Thorell/Jensen. Tycker fortfarande det är backsidan som är lite onödigt stark.

{7780}: Instämmer. Jag är allt som oftast positiv och gillar Bengtzén. Men här känns hans uttalanden som en efterhandskonstruktion. Gissningsvis var Rautio klar före han visste/tog reda på att Eriksson var aktuell. Vilket visar brister. Ett misstag helt enkelt. Missar är inte bra. Han om någon brukar vara noga med att "det viktiga är att hitta rätt, inte vara snabb".

Det - eller att han helt enkelt tror att Rautio/Sandström kommer vara en bättre målvaktsduo än Eriksson/Sandström. Vet inte vad som är värst.

honken21: Du har ju även löneskillnaden Lööke och Brodecki mot JJ och GT. Tillsammans med Nörstebö mot Fälth har du nog löneskillnaden Eriksson vs Rautio.

honken21: Jag är så klart inte säker men jag hoppas och tror det blir bra, och bättre än i fjol blir det helt klart=)

Men förstår hur du tänker och alla kan ju inte säga samma sak=)
Brynäs berör och det är huvudsaken.

{7780}: Delar inte din bild. För mig handlar det heller inte om huruvida Felix/Rautio eventuellt skulle kunna få till det eller inte. Det handlar om att vi avvisar en Gävleprodukt som visat att han är en bättre målvakt. Jag förstår inte rädslan för att investera i och säkerställa lagets viktigaste position.

Chris11: Vet inte om löneskillnaden Fälth-Nörstebö hade räckt. Har inte den insynen. Men jag hade varit beredd att gå väldigt, väldigt långt för att få Eriksson.

honken21: håller med dig fullt ut. Förstår inte alls hur man resonerade där...
Det hade varit mycket bättre att skippa Fälth och behålla Nörste för att kunna lägga den lönen på JE istället.
Hade man valt Rautio istället för JE för att kunna ha både Salmela och Andersén så hade jag förstått det lättare. Men Fälth... är han verkligen sååå bra?

Metalman: Självklart är det tidigare meriter. Det är det enda man kan titta på när man värvar. Historiken - hur har spelaren presterat. Utöver magkänslan. Såvida man inte har en spåkula. Annars kan man värva vilken Pelle som helst.

{7225}: nej jag ville inte provocera. Vet vilken skillnad det gör om man har tre kedjor som hotar istället för två. En extra spetsspelare skulle betyda mycket!

honken21: Hur det än gick till eller ligger till med målvaktsfrågan så har vi ju väldigt intressanta målisar nu!
Vi har Sandström som vi kommer få se hur mycket bättre han blir under denna säsong? Jag tror han kommer va grym efter jul typ!

Och Rautio har vart riktigt bra flera år och kommer va bra nu med.

Jag tror Sandström kommer gå om och va bättre än både Rautio och Jocke E denna säsongen.

Och vad säger att JE skulle vara mycket bättre val när det väl gäller än Rautio? Tidigare meriter eller vad

Hade jag varit på plats på supporterträffen så hade jag grillat sönder Bengtzén i målvaktsfrågan. Hans argument håller inte.

Chris11: Att en enda eventuell spelare eller inte avgör om det blir kvartsfinal eller semifinal? Enda gången det skulle kunna vara rimligt är på målvaktssidan. Rautio kontra Eriksson, det däremot kan tyvärr bli avgörande. Personligen hade jag fortfarande hellre sett en nedprioritering på utespelare för att få Eriksson. Stryka en av de bättre backarna för ett billigare alternativ där, backsidan är verkligen tok-bred. Här är jag lite sne på Bengtzén. Eriksson borde burit BIF-loggan i höst.

Chris11: Grattis du lyckades med syftet då, att provocera.... härligt..

Peja: förstod att nån jävel skulle hugga på den där. Trodde på Huge men nu blev det du.

Det där är vad JAG TROR, inte vad jag VET...

Brynäsgubbe:
Iom man kan inte kan ta Salmela på expertskatt längre så vore det inte dumt om man kan få ner hans lön. Salmela har gjort 3 år i Sverige snart.

Expertskatt innebär att 25% av nettolönen undantas från inkomstskatt och sociala avgifter. Så har Salmela exv tjänat 200 tkr så har Brynäs endast behövt betala skatt på 150 tkr.

{7780}: Porseland kommer med största säkerhet att hamna i Kärpet.

Skrubben: Leksand ska ju in med en back som ska dra ett stort lass och spela mycket, tänk om dom skulle värva han till det=)

{7780}: Blir spännande att se vart Porseland hamnar.

{7225}: Jag håller tummarna.

Brynäsgubbe: En rent offensiv spelare kan givetvis passa in i truppen likt en strikt defensiv. Kunde Brendl göra succé med Boork som tränare så ska nog detta funka också.

Auchinleck:

Nej att man i majoriteten av sina inlägg framställer nyförvärv, sportchef och klubb i dålig dager är inte att ha höga krav. Det är något annat.

« · 1751228 · »