1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL ˇ 742340 inlägg ˇ 7967 ämnen

Sv: Silly season 2016-2017

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Costanza: nja jag tror inte vi kommer spela division 1 kval... sorry :/

Costanza: Åja, ni ska ta er dit först ;-)

Chris11: The Three Stooges! Vi möts i Kvalserien :-)

Wesley: jag tror att Granis, Paille och Blomqvist kommer att leda laget i slutspelet. De tre kommer visa vägen och dra med sig de andra!

Swede9: Tack, det var det enda man ville veta!

Wesley: jo. Spelar nog ingen roll om jag står på huvudet och läser texten upp och ned. Kommer nog i alla fall tycka olika herr wessla.

Ove Myling: tur att det finns brunkare ändå. Annars skulle Brynäs bara ha en handfull spelare att ställa på isen

Jag är väldigt nyfiken på din laguppställning inom ramen för exakt samma spelarbudget som BZ har i sin pengapåse. Kan du inte lägga upp en. Det här är inte för att bråka, utan jag är genuint nyfiken..
Jag tycker att Bulan och BZ bygger om laget bra. Jag ser inte att laget innehåller typiska brunkare i mängder. Han letar karaktärer som är mångdimensionella i sett spel, hatar att förlora. Alltså spelare med flera verktyg i lådan. Sen finns det ju vissa som kanske inte riktigt passar in i mallen. Men dom har fortfarande kontrakt och kan inte skickas iväg ännu..

Lindström: Ett ord som han står för - Karaktär.

Baaam!! You nailed it :-)

Nej vi har inte värvat Malkin eller Ovi, men en otroligt nyttig spelartyp.
Kolla målen han gör och fighterna han tagit.
Ett ord som han står för - Karaktär.

Kul med en polis som dessutom kan spela hockey. Tänk vad Granis kommer att slippa ta allt gurgel och kan koncentrera sig på att teka mm istället.

Swede9: Lite mer Nr. 20 Daniel Paille.

www.youtube.com/watch?v=LkXQH_n_NSw

En grej till är ju att Paille spelade 8 matcher för Ilves i finska ligan lockout-säsongen 2012-13 och gjorde 2mål 4assist (och +7 i +/- och 3st 2 minutare på botbänken)...
Helt ok och ett tecken att han kommer funka riktigt bra i SHL...

HitTheLights:

Jag känner igen känslan. Men själv var jag ingen tacklandes spelare. Jag levde på speed istället. Det var en mycket skönare känsla att lura upp en spelare på läktaren eller att helt enkelt åka ifrån dom än att tackla dom hårt och själv tappa balans och speed.

Svar från SB igår på fråga om vad mer som händer på forwardssidan:
"Vi ersätter inga spelare specifikt vi bygger ett nytt lag utifrån vårt behov.
Vi ska ha in en ytterligare spetsforward."

Så det kommer bli bra detta!!

Wesley: Haha det är en skööön känsla som inte går att mäta 😏
Allvarligt så är det klart att ett fysiskt spel utfört på rätt sätt suger musten och spelgläden ur motståndarna. Får du som back ständigt ta emot en Lucic utmed sargen så är du nog allt annat än glad efter 60 min.
En mix är självklart att föredra för 5 st Klasens kommer åka i samma banor och aldrig passa pucken och när de blir av med den så jobbar ingen hem...

Wesley: Dvs spelare som fortsätter att jobba hårt trots negativ matchbild. Spelare som både kan spela fysikt, men ännu vilktigare, stå emot fysiskt spel bättre än dom som har fått gå.

Här visar Daniel upp precis det jag önskar och tror han har värvats för. Han ska bara in på mål och söker inte vägen via sargrundeln och vägen bakom mål..

www.youtube.com/watch?v=vz6Ke7EoZ8A

Rodrigo: tur att det finns brunkare ändå. Annars skulle Brynäs bara ha en handfull spelare att ställa på isen

Scerban: Daniel Paille has awesome speed..and (unfortunately) hands of stone.

Så här beskrev fansen Sweatt också när vi hade värvat honom. Och alla vet ju vad Bill tillförde Brynäs.
Så vi får hoppas att Daniel kommer tillföra mycket positivt också.

Tarasov: När den typen av saker är svåra att få tag på i SHL så blir det ju också väldigt svårt att påstå att ex. spelare som Klasen, Rödin mm. (nu spelar ju inte Klasen kvar, men ändå) skulle vara dåliga defensivt. Det går såklart att säga att man tycker att dom gör ett dåligt hemjobb, men defensiv har så mycket fler parametrar och "dolda" egenskaper.

Peja: Tar mig friheten att fortsätta googla fram saker...

Jag tycker de här citaten var intressanta angående Pailles egenskaper:

"I think he’s underrated, there’s no doubt about that," said B’s Head Coach Claude Julien, the day after Paille’s nifty play to give himself a shorty. "Why is he so good? Because he’s underrated."

"People are forgetting this is a first-round pick. Like many of them, he had the offensive numbers to show for it in junior hockey, but then you get to the NHL and you get molded into top defensive players."

"He’s been really good for us, reliable, I’ve been able to move him up in the lineup when need be and put him on some top lines and he’s served that well. He’s been a real good addition to that line since he’s come in, provided us with some speed on the fourth line, provided us with some scoring and obviously with some good penalty killing."

(bruins.nhl.com/club/blogpostprint.htm?id=17312)

Samtidigt är ju det här en intressant Facebook-grupp: www.facebook.com/I-hate-watching-Daniel-Paille-on-a-breakaway-341523272533183/

"Daniel Paille has awesome speed...and (unfortunately) hands of stone. This page is for all Bruins fans who hate watching #20's pathetic attempts on the breakaway. He's a great penalty killer, but he makes Shawn Thornton look like an offensive force."

Jag tror nog mer Jimmie Ölvestad än P-J Axelsson och i allra värsta fall Kyle Wanvig.

Vuollerim: Fysisk dimension kan man få ha. Men det är därför det är konstigt när man ska ha rena "grovjobbare". En sak som jag tycker exempelvis Bengtzén gjort bra med detta lagbygget är ju att han har värvat spelare för 3/4e-kedjan som har potential att producera mycket, snarare än att värva rena grovjobbare. Även om värvningen av Paille på många sätt kan vara lite oroväckande. Men vi får se.

Det är just därför jag också är har lite avig inställning till Alcén och att lägga mycket pengar på Granström. En spelare ska inte tjäna mycket på "grovjobb". Nu kan ju Granström producera med, men hade han inte haft ett rykte om sig att vara en form av "brunkare", "grovjobbare" osv tror jag knappast han hade haft samma lön som han har nu (oavsett om Aftonbladets uppgifter stämmer eller inte).

Rodrigo:
"Varför krävs det en mix?

Fortfarande, varför tar Kanada inte ut en "mix" när det vankas OS? Dom skulle kunna mixa laget nästan hursomhelst. Ändå tar man bara med producerande spelare."

Tror inte jag skrev att spelarna inte får vara producerande bara för att de ska tillföra tex en fysisk dimension? Lundqvist i seriespelet och Crab i slutspelet är väl två lysande exempel på spelare som visade båda förmågorna?
Du tog Rödin som exempel och han gjorde en fantastisk säsong så länge han fick vara med men att tro att tre Rödin skulle klara ett boxplay lika bra som tre spelare som har de egenskaperna är i mitt tycke naivt. Det är tex mer än en gång jag irriterat mig på Rödins hemjobb under åren som gått. :)

varulf: Skumt skrivet av dig till Rodrigo.

Läs ordentligt vad han skriver. Det är så tydligt och självklart skrivet om tacklingarnas betydelse.

Skrubben:
Det är inte säkert att Klasen är så bra enligt "den nya statistiken" tråkigt nog är det svårt att få tag på sådan från SHL. Men tacklingar finns

Rodrigo: nej men håll dig till ämnen du behärskar då.

HitTheLights: Du får gärna utveckla det för oss övriga som har spelat/spelar hockey. Jag är väldigt nyfiken på hur det ska kännas att ta emot eller dela ut tacklingar. Jag har säkert haft fel känsla som du kan hjälpa mig att rätta till :-)

Rodrigo: Jo för man behöver veta hur det känns att dela ut/ta emot en tackling. Det finns en hel del mjuka värden i samband med en tackling som det inte går att föra statistik över. Vilka kan jag återkomma med då jag måste dra nu :p (cliffhanger!)

HitTheLights: Jag har spelat hockey på ungdomsnivå. Det har väl knappast med något att göra dock.

Rodrigo: Jag är mest bara nyfiken. Men ta du det på det sättet om du vill.

HitTheLights: Here we go...

Rodrigo: Får jag fråga om du själv spelar/spelat hockey?

Metalman: Bra skrivet.

Tittar man objektivt på lagbygget och varför spelartyperna har värvats. Så ser man att Brynäs vill ha både mentalt, fysiskt starkare och tåliga spelare. Dvs spelare som fortsätter att jobba hårt trots negativ matchbild. Spelare som både kan spela fysikt, men ännu vilktigare, stå emot fysiskt spel bättre än dom som har fått gå.

Med detta så kommer fler mål och vinster. Sedan vilka som gör målen och poängen spelar ingen roll. Bara vinnar mentaliteten infinner sig i högre grad hos alla spelare än tidigare säsonger.

{7225}: Är det ett argument? Om jag ens har sett en hockeymatch? Det finns ingen anledning till sådant där, så snälla, låt bli.

Ja, såklart man tacklades. Jag är inte anti-tackling i sig. Det jag försöker argumentera är att man ska ta det otroligt försiktigt när man värderar dess betydelse.

Rodrigo: Har du ens sett en hockeymatch? Angående OS så tacklades säkerligen Canadas lag ganska många gånger?

Skrubben: Okej. "Fjollor". Varför är Linus Klasen en "fjolla"? Drar han sig för att tacklas?

Men man tar inte ut "rollspelare". Vilket betyder att det knappast behövs "rollspelare".

Jag tror inte att det skulle gå så illa, varför skulle någon som Linus Klasen inte stå framför mål? För att han inte brukar göra det? Det är ju kanske för att det inte är hans roll. Dessutom tror jag knappt man skulle behöva göra det för dom flesta målen skulle nog inte vara mål av den typen, utan snarare spela sig fram till mål.

Rodrigo: Jag vet inte vad du vill ha sagt med din argumentation gällande Kanada, men det är ju knappast så att deras OS-lag består av 25 puckkära fjollor som drar sig för att tacklas (ā la Linus Klasen). Även fast Kanada tar ut det skickligaste laget, så kan dessa spelare ändå spela fysiskt när det behövs.

Visst visar statistiken som du säger, att mycket puckinnehav innebär under längre tid att man vinner fler matcher än man förlorar. Men man behöver också någon slags balans mellan ren statistik och det man själv ser på isen. Skulle du ha 25 Linus Klasen i laget skulle det gå jävligt illa, det måste du hålla med om. Laget skulle nog ha jäkligt mycket puckinnehav, men inte en spelare i laget skulle ställa sig framför målet och skymma målvakten. Inte en jävel skulle ta kampen framför eget mål och boxa ut motståndarna.

Det är underligt att folk här inne kan såga Daniel Paille utan att ha sett honom spela..för jag kan nästan lova att ingen här inne har sett honom spela match.Han är ju inte värvad som en poängkung som Zaborsky eller vad han hette..som iofs han med fick negativa röster.Undrar vilka spelare som skulle göra folket här inne nöjda är :)

{7225}: Knappast. Allt sådant där är ju gamla klyschor som inte grundar sig i något. Skulle vilja se statistiken som visar på att ett lag vänder matcher till större grad om man börjar tacklas mer i en fas av matchen. Jag skulle tro att man får motsatt resultat...

Rodrigo: Sen när det kommer till att vända en matchbild så kan det ibland vara ett bra recept att gå in och smälla på.

{7225}: Bara för att man tycker om tacklingar gör det inte det viktigt. Det finns fortfarande ingen korrelation mellan att vinna och att tacklas mycket.

Rodrigo: Det är någonting som kan ingå i en defensiv taktik helt klart.

Vuollerim: Varför krävs det en mix?

Fortfarande, varför tar Kanada inte ut en "mix" när det vankas OS? Dom skulle kunna mixa laget nästan hursomhelst. Ändå tar man bara med producerande spelare.

varulf: Så du tror på riktigt att husbyggande inte har utvecklats...? Att det inte finns nya tekniker idag som inte användes för 30 år sedan...? Sen är säkert grunderna densamma. Detta är inte mitt ämne. Men är rätt övertygad om att det i takt med samhället i sig har utvecklats.

{7225}: Nej, men att tro att tacklas mycket är någon slags defensiv taktik mot motståndarnas stjärnor som skulle fungera är inte sant.

{7225}:

Det vill han säkert. Framför eget mål och vid överbelastningar mest.

Wesley: Absolut, så är det men nog tror jag att Bulan vill ha ett par spelare som kan smälla på motståndarnas stjärnor allt.

Bulan hockey går inte ut på att det ska tacklas mycket. Han vill att pucken ska återvinnas snabbt vid pucktapp, utan att återerövraren förlorar sin fart.
Så minimalt med tacklingar. Hög speed på alla spelare skapar tidsnöd för puckhållande motståndare. Han vill alltså att spelarna ska komma ur närkampsspelet med puck och så mycket bibehållen speed som möjligt.

Enligt mig själv så är detta det optimala istället för tacklingar i tid och otid där man själv forlorar balans och speed.
Med det sagt så ska man självklart tacklas ibland.

{7877}: helt riktigt. Men man måste för i helvete trycka till då det skrivs skit av diverse tomtar så det blir tyst på fanskapet.

varulf: Min magkänsla säger att ett Brynäsfora borde handla om hockey och inte filosofi.

farlig inställning? Fungerar mkt väl för mig hittills.

Regel nr 1, sätt dig så du inte ramlar och gör dig illa nu: åsikter måste få gå isär och man får tycka olika. Gammal regel, men fungerar än idag. Sjukt, men det är så.

Regel nr 2: magkänslan skall ej underskattas. Kan tyckas vara en luddig förklaring till att folk tycker olika som dig, men bli ej nervös av detta då det inte är helt fastställt att magkänslan är en obrytbar livs kompass. Trist att måla fan på väggen för ingenting, eller?

Det som fungerade för 30 år sedan behöver per automatik inte vara helt värdelöst bara för att det är 2016? Öppna ögonen och se nyktert på saker och ting; idag bygger man hus enligt samma principer som man gjorde för just 30 år sedan. Med vissa modefrieringar. Jag skulle inte vara så snabb att döma om jag var du. Inget illa menat. Samma med lagbygge när det kommer till hockey.

Rodrigo:
Jag tror inte att det går att vinna något med bara det ena eller andra i laget. Det krävs en välkomponerad mix som får sin absoluta topp när det krävs som mest.
Jag tror tex att FHC insåg det inför detta år och kompletterade laget med fler fysiska spelare. Väl i slutspel fick Lauridsen, Crab, Lundqvist, mfl vågskålen att väga över så att det räckte hela vägen detta år till skillnad från föregående år då de vägt för lätt.

« ˇ 1751781 ˇ »