1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742318 inlägg · 7967 ämnen

Sv: Silly season 2016-2017

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
{7225}:

Med finalserien i hyggligt färskt minne så ser du att den nya kursen för Brynäs pekar i rätt riktning?

Spelskickligheten står högst i kurs?
Fyra kedjor som kan avgöra?
Individuellt skickliga spelare som gör skillnad i täta matcher?
Keeper som spikar igen?

Är det så vi bygger laget?

{2064}: "En fråga är om den kräsna Gävlepubliken anammar detta nya koncept?"

Är det så nytt då, egentligen?
BZ och Bulan vill väl fortfarande se ett offensivt, spelförande lag med mkt puckinnehav, vad jag har förstått.
Det ändras väl inte för att vi får in lite mer tyngd och elakhet på vissa positioner där dessa egenskaper saknats?

{7510}: Sunken kommer att bli viktig, en riktig fighter.

Ove Myling: "Men ingen av dom sakerna du nämner har ju Auchinleck skrivit. Förstår att du vill ta bort fokus från dina egna snurriga inlägg. Extra roligt är det när du hänvisar till hur andra skribenter menar när de skrivit ett inlägg. Huge - tankeläsaren."

Jaså?
Auchinleck har faktiskt skrivit att vi är på väg att bli ett brunkargäng, tror inte att jag behöver läsa några tankar för att tolka det som att han faktiskt menar det han säger. Men tankeläsare Myling verkar uppenbarligen tolka det som att han menar nåt helt annat: att vi är på väg att bli ett spelskickligt och offensivt lag utan några brunkare öht.

"Fokus borde ligga på att du föredrar en sämre målvakt framför en bättre. Högst oklart dock varför du föredrar den sämre"

Ditt fokus borde nog snarare ligga på att förbättra din läsförståelse.
Ändå sen Rautio värvades och det stod klart att Jocke var för dyr, har jag argumenterat likadant: Jocke är för dyr och framförallt inte så pass mkt bättre att det skulle motivera en värvning där BZ isf fått det mkt svårt eller t..o.m omöjligt att samtidigt landa spelare som Zaborsky, Paille och en förmodad back i Salmelas klass plus ytterligare en forward som ska in. För dom flesta är det nog inte speciellt oklart vem jag därför föredragit från första början, men för dig var det tydligen svårt att förstå.
Sen är det mkt möjligt att det i din och Auchinlecks snurriga och orealistiska tankevärld är så att BZ bara kan peka på det han vill ha och sen köpa det, men det funkar ju inte riktigt så. I den riktiga världen, där BZ styrs mkt av ekonomin, så funkar det så att man måste fördela pengarna på det sätt man anser vara optimalt när det gäller att få ett så slagkraftigt LAG som möjligt.
Dessutom funkar det oftast så att det bästa LAGET inte alltid består av dom bästa spelarna på varje individuell position.

Ove Myling: Att Sunken förmodligen inte platsar är väl ett bra tecken på att backsidan är uppgraderad? Vad kan vara negativt med det? Att han sedan är överbetald, vad ska man göra åt det? Köpa ut honom? Det är bättre att han ligger med som reserv och blåslampa på övriga under säsongen än att vi kastar en summa pengar åt honom och ber han dra .Jag fattar inte hur du tänker, skulle Sunkens pengar läggas på JE, ett kontrakt som skrevs av Sundlöv för flera år sedan?

Ove Myling: Håller med. Kommer fortsätta gräma mig lite över detta. Men nu avslutar jag min del i diskussionen och stöttar Rautio/Sandström. Rautio verkar vara en skön prick i alla fall.

{7510}: Ja, tyvärr. Finns väl inget att göra åt det.

Ove Myling: Sundlövs monsterkontrakt som fortfarande inte gått ut väl?

Zappaholic: Ja, vi har för stor bredd. Ingen vettig människa vill väl se Sunken spela bland de backar vi har isf? Då har vi en riktigt överbetald backreserv. Pengar som kunde lagts på JE istället...

Auchinleck: "Har du inte tappat lite fokus?
Oavsett gnäll på värvningar eller ej, av de senaste 16 säsongerna har vi stupat i kvarten som bäst i 15 av säsongerna.

Så vinner man inga krig..."

Bra då kanske att vi ändrat kurs lite eller?

Anders Berg: Och där hoppas vi på en påskrift av honom. Kan i så fall någon vettig människa klaga på vår backsida i så fall?

Saxat från MrMadhawk:

"VM tog slut igår, och vi kan nog förvänta oss några svar de närmsta dagarna. Det brukar traditionellt vara så. Det kan handla om spelare som vill meddela sitt beslut efter VM. Vet att till exempel Brynäsbacken Anssi Salmela är en sådan spelare som skulle komma med någon form av beslut om sin framtid så fort VM var klart".

Auchinleck: Jo, lite det jag är inne på. Ett gäng med enbart krigaregenskaper kommer aldrig nå hela vägen fram om det inte finns ett lika stort mått av spelskickliga lirare och ett antal snipers involverade.
Kompletterat med en center och en back a la Salmela/Kolan så bör laget ta sig till kvartsfinal. Men sen då?
Det måste finnas en långsiktig plan utgår jag ifrån, kriga oss till kvart i år och med tur kanske semi nästa för att stärka kassan. Men sen kommer utmaningen. Kulturbärarna Sunken, Enter, Grana och Blomman har om 2-3 år lagt eller är på väg att lägga skridskorna på hyllan och BZ måste bygga ny grund.

Auchinleck: Och inför alla dessa säsonger har det varit exakt samma profetior. I år kommer den och den ta enorma kliv i utvecklingen, i år kommer vi inte drabbas av några skador, i år har vi bättre målvakter osv. Som sagt, ut innan semi i 15 gånger av 16. Det är inte så konstigt att man blivit en pessimistisk bitterfitta. Eller är det kanske så att det är vi som är de nyanserade realisterna? Jag tror fan det.

Auchinleck: Vi har stupat i kvarten 15 av de senaste 16 säsongerna. Det ringer inte någon klocka någonstans hos dig om att laget inte varit komponerat rätt för hårdare slutspelsmatcher.

Jag säger ingenstans att BZ går rätt väg nu, men det kan vara värt att testa för att se om vi kan bli ett lag som går längre oftare.

{7225}:
Har du inte tappat lite fokus?
Oavsett gnäll på värvningar eller ej, av de senaste 16 säsongerna har vi stupat i kvarten som bäst i 15 av säsongerna.

Så vinner man inga krig...

{2064}:
Svettiga tröjor har nog inte Gävlepubliken nåt emot, Huss (en pensionerad tröja nr 26 i taket tex).
Det är när fokus ligger på svettiga tröjor och inte på att s p e l a ishockey som det knorras på läktaren alternativt "röstas med fötterna" (Brynäspubliken stannar hemma).

Av någon märklig anledning verkar det finnas ett samband mellan ett spelskickligt lag och bra resultat... komplettera med briljant mv-spel och vi har grunden för guldår a la 99 och 12.

Svett och smörjolja. Karlskoga. Allsvenskan.

{6984}: Ibland gör Brynäs rätt glöm inte det. Svedberg, Gunderson, Zanetti sågades friskt när de värvades vill jag minnas så Huge har kanske rätt som inte gnäller på Rautiovärvningen.

Zappaholic: Det återstår väl att se huruvida BZ's eller Auchinlecks sätt är det bästa. Det är ett intressant experiment i vilket fall, inte med guldkant kanske men många svettiga tröjor tror jag att vi får se.
En fråga är om den kräsna Gävlepubliken anammar detta nya koncept?

Ove Myling: Huge föredrar den målvakt Brynäs väljer, oavsett vilken.

Huge: Men ingen av dom sakerna du nämner har ju Auchinleck skrivit. Förstår att du vill ta bort fokus från dina egna snurriga inlägg. Extra roligt är det när du hänvisar till hur andra skribenter menar när de skrivit ett inlägg. Huge - tankeläsaren.

Fokus borde ligga på att du föredrar en sämre målvakt framför en bättre. Högst oklart dock varför du föredrar den sämre. Jo just det, BZ valde ju den sämre - då måste det ju vara rätt val.

Peja: Med den logiken skulle du även tacka nej till Viktor Fasth. Han är 33 år, har inte tagit sig längre än Rautio i ett slutspel vad jag kan minnas...

mk: Rautio kommer ska ni se att vara minst lika bra som Jocke E, vänta ni bara.

mk: "Allt är Modos fel.
Hade man gett fan i att åka ur hade detta varit en icke diskussion😀😀"

Amen to that, brother!

Peja: Fast är det inte lika viktigt att man har ett bra försvar framför målvakten? Så att han ska slippa stå på huvudet.
Det är ju samma princip som om man släpper många skott på mål, då har man ju legat fel i banan.
Allt är ett samspel, men det är lätt att vara en bra målvakt bakom ett bra försvar.

Allt är Modos fel.
Hade man gett fan i att åka ur hade detta varit en icke diskussion😀😀

Zappaholic: Fast hur många hockeylag som inte har storspelande målvakter går långt i slutspel? Rautio är i 30-årsåldern, har han någonsin stått i ett lag som har gått långt?

Huge: Så EN värvning är bevis? Avd. En svala gör inte en sommar ;)

Zappaholic: BZ försöker värva ihop ett brunkargäng.
Beviset på den planen är värvningen av Zaborsky. Lex Auchinleck 1.

Det "bästa laget" garanteras genom att värva en svindyr JE, som dessutom inte velat komma hit. Lex Auchinleck 2.

Auchinleck: Men BZ bygger ju laget på ett nytt sätt än tidigare. Ett sätt som ska ta oss förbi kvartsfinal.

Sen att han inte bygger laget som du vill är ju mindre viktigt.

Skrubben: Det vore kul att se något. Dock tror jag det dröjer. AHL pågår fortfarande och sista värvningen bör rimligen komma därifrån.

Ett väldigt ältande att vi inte värvade Eriksson.

Så väldigt sugen på att spela i Brynäs kan han inte ha varit då han först
gjorde klart med Modo (väldigt tidigt om uppgifterna i tidningarna var
riktiga). Så då skulle Brynäs alltså väntat med att värva en målvakt
och i stället hoppats att Modo skulle åka ur? Som det var få som
trodde att de skulle göra.

Om inte om varit.
Och om vi hade haft en ledning som kunde se in i framtiden.
Ja då skulle vi troligen haft en annan trupp.

Swede9: Något du tror eller fått bekräftat av Bengan himself?

Peja: Alla hade nog tagit JE alla dagar i veckan.

MEN HAN VALDE MODO FÖRE BRYNÄS!!!!!!!!!!!

Wesley: Sortera efter räddningsprocent så blir det större skillnad. Jocke på plats 11, Rautio på plats 26 som bäst

Swede9: Brendl? Ovechkin?

Charles: SB jagar en högerskytt, inte en leftare...

KulaShaker:

Ja, det är väl ett krav för ekonomins skull.

Auchinleck: Nästa år blir det minst semi! Tro mig!

Tror vi på en bomb imorgon eller? Johan Stark twittrade ju i fredags att något var på gång 😀

Huge:
Det enda din Jocke Eriksson-strategi (lex Huge?) garanterar är att du inte bygger det bästa laget. Lagom bra är Hugebra?
Passar ju Brynäs kvartsfinaljinx som hand i handske. Statistiskt sett.

Peja: Kika på sidan jag länkar till så ser ni att det är hårfint mellan målvakterna.
Rautio var fjärde bästa målvakten förra säsongen enligt den.
Så om han begärde mycket mindre i lön än JE så är ju valet självklar..

www.quanthockey.com/elitserien/en/records/best-goals-against-average-in-one-season-by-elitserien-goalies.html

Peja: Då hoppas vi på att Sandström gör en Svedberg😉

kände för lite EP-scouting, känns som en bulan spelare, för mycket i utvisningsbåset dock xD

Peja: Förstår ditt resonemang, men det ändrar ju inte på MITT (mot)argument: att det fortfarande inte är nån garanti då det ändå borde vara minst lika stor risk, om inte större, att JE försvinner till ex KHL eller Schweiz.

Zappaholic: Jag tror också att Rautio kommer att vara stabil. Han hade nog varit seriens bästa andramålvakt, men problemet är att han antagligen måste "stå på huvudet" för att Brynäs ska kunna gå långt i slutspelet... Då räcker det inte med att bara vara "stabil"...

mk: Jag hade hellre tagit Jocke E och en allsvensk (billigare) forward än Rautio och en spetsforward...

Wesley: Puh! Underbart att Canada vann. Nu slipper man invasionen från Torneå här i Haparanda. Dom hade åkt över i sina fula stinkande gamla rostiga Mercedes bilar och härjat hela natten.

Chris11: Ja, väldigt hård konkurrens i Nordamerika. SHL:s målvakter håller generellt sett inte särskilt hög klass, Markus Svensson har nog varit bäst i serien de senaste åren och han håller ju inte ens i Euro Hockey Tour.

Peja:
Ang Sandström: Spot on.

Make or break som du var inne på tidigare. Vi får hoppas det bästa, annars ett byte med Almtuna...?

Huge: Ja, så skrev jag, men genom att ta ut en mening från inlägget tar du ju även bort sammanhanget som den meningen finns i... Men jag kan vidareutveckla... Den största orsaken till att spelare inte fullföljer SHL-kontrakt är att de blir värvade av NHL-klubbar. Och nu till Sandström vs Jocke E... Om Sandström gör en fantastisk säsong blir han garanterat värvad av NHL, oavsett vad han har för kontrakt med Brynäs... Det krävs däremot väldigt mycket mer för att NHL ska ge någon som Jocke E "en andra chans"...

Om man ser till ett 3-årsperspektiv har Brynäs inte särskilt mycket att vinna på att ge Sandström stort förtroende. Om han blir kvar 3 år betyder det att han inte har storspelat och det vore ju liksom inte heller bra för Brynäs...

« · 1752007 · »