1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742340 inlägg · 7967 ämnen

Sv: Silly season 2016-2017

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Någon som vet vad det här är för något som vår käre slovak håller på med? 😆

Måste bara ge beröm till dom flesta som har skrivit i forumet under lördagen. Det har varit intressanta diskussioner. Få personangrepp trots delade meningar ibland. Hoppas det kan fortsätta så här nu framöver :-)

Skrubben: The fuck?

Skrubben: terapeutisk massage.

Skrubben: Tvättbollar??

Wesley: guldstjärna till dig. Fint skrivet. Man blir tårögd.

Wesley: Nu ska de sista pusselbitarna in i laget. Ska bli spännande att se hur truppen ser ut när den är komplett.

Många är oroliga för att Brynäs ska bli ett Boforsbrunkargäng men jag är inte lika orolig. Vi kommer bli jobbigare att möta. Tyngre. Tuffare. Tåligare. Det känns som om BZ tar in spelare som passar in i bulanhockeyn. En spelare som Zaborsky är väl inte känd för sin defensiva kapacitet men han kommer gå fint i Brynäs. Ett fullblodsproffs som levererat i varje lag han spelat i. Han kommer leverera hos oss också.

Backsidan ser jävligt bra ut när vi fått in en toppback till. Målvaktssidan är också bra. Sandström fortsätter utvecklas och Rautio är trygg och säker där bak.

Jag är förhoppningsfull och positiv till motsatsen bevisats.

Zappaholic: Jag håller med dig. Det känns som att dom vill bygga laget så att det blir enklare att splittra femmorna och formera om. Typ om man plockar bort en spelare med en viss roll, så ska den som kommer in kunna tillföra samma egenskaper. Som det har varit förut så har en femma typ tappat allt när det har skett en förändring.
Så det ska bli spännande att se om jag är inne på rätt spår.

Wesley:William Quist ska spela i Almtuna kommande säsong. Han är en av mina favorit spelare i HA. Hoppas att Brynäs lånar in honom om det finns möjlighet vid ev. skador i truppen, så att han kan visa upp sig.
Han har det som dom sökte i Olden. Quist är stor och tung. Men har fin speed och härliga handleder.
Jag har sett honom ta fart från eget mål och lurat upp motståndarna på läktarn innan han stänkte in pucken.

bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2016/05/20/william-quist-till-allsvensk-konkurrent/

honken21: Ja, det låter intressant med Salmela & Fälth i PP, bara att hoppas att Salmela skriver på. Skadorna kanske gör att han inte är lika dyr?

Zappaholic: "Målvaktssidan är också bra. Sandström fortsätter utvecklas och Rautio är trygg och säker där bak. "

Fast problemet förra säsongen var ju att Sandström inte fortsatte utvecklas. Han gick bakåt istället för framåt. Den negativa utvecklingen får inte fortsätta. Rautio är som du säger en "trygg" målvakt men han är ingen matchvinnare som spikar igen totalt och vinner matcherna åt dig. Sannolikt kommer motståndarnas målvakt oftast vara minst lika bra som Rautio.

Peja: Gick han verkligen bakåt?
Kändes väl isf mer som att han stod stilla mer än backade. Och att spelare överlag inte alltid utvecklas spikrakt i en jämn kurva är knappast ovanligt, snarare mer vanligt än motsatsen.
Sandström borde ju rimligtvis ha utvecklats en del bara av att fått spela och därmed fått nyttiga kunskaper och erfarenheter att ta med sig in i den här säsongen.
Och om motståndarnas målvakter sen kommer att vara minst lika bra som Rautio så är det helt Ok för mig, då hänger det mesta mao på utespelarna och laget i övrigt. Tror dessutom att Rautio är väldigt underskattad och många gånger kommer att vinna matcher åt oss.

Huge:

"Gick han verkligen bakåt?
Kändes väl isf mer som att han stod stilla mer än backade."
Utvecklingen står inte stilla, stod han stilla backade han.
Inkonsekvent, Huge. På gränsen till onyanserad svängkappa a la Pucken.

"Och att spelare överlag inte alltid utvecklas spikrakt i en jämn kurva är knappast ovanligt, snarare mer vanligt än motsatsen."
Du menar som tex Nörstebö, Lööke och Brodecki då... men vissa andra har frikort?

Inkonsekvent, Huge. På gränsen till onyanserad svängkappa a la Pucken.

Skrubben: Enkelt förklarat, han stretchar musklerna. Med detta sätt drar/stretchar han ut muskelfibrerna utåt istället för längsgående stretching som är det mest vanligt förekommande.

Peja: Gick han bakåt? Vad grundar du det påståendet på? Känsla? Statistik?

Auchinleck: "Utvecklingen står inte stilla, stod han stilla backade han"

Hur tänker du nu?

Zappaholic:

Det gäller att hänga med utvecklingen. I Brynäs fall är visionen att leda utvecklingen. Om Sandström stod stilla i utvecklingen (Huges ord), och övriga gick framåt, då backade han.

Peja: När du säger att han backade så måste du blivit lite förblindad av hans prestationer på slutet. Tittar du på hela säsongen så var han faktiskt riktigt bra innan JVM. Efter JVM tror jag att hans självförtroende sänktes ganska mycket pga petningen.

Lägg därtill att Bulan fick någon knäpp på Starkbaum, vilket gjorde att han matchade Sandström alldelles för mycket på slutet.

Nu tror jag att Bulan kommer fördela istiden för Sandströms mycket bättre i och med att Rautio har tillkommit. Det skulle inte förvåna mig om Sandström har tagit förstaspaden när slutspelet drar igång!

Auchinleck: Man skulle kunna säga att Sandström gick baklänges framåt, alltså han utvecklades sett till hela säsongen men backade in i slutet på säsongen.

Skrubben:
Behöver Sandström curlas mer eller mindre om han skall nå sin potential?

Auchinleck: Du skriver ju så man inte farfar. Vilka övriga gick framåt?

Så om t ex Ovechkin gör 50 mål två säsonger i rad så backade han? Han var inte lika bra?

Zappaholic: Han tänkte så här: om ett tåg står tillfälligt stilla på stationen och det intilliggande tåget rör sig framåt, då har det första tåget backat.
Ungefär som när han tänker att Brynäs är på väg att bli ett brunkargäng och Zaborsky isf är det ultimata beviset på den teorin.
Nåt åt det hållet tror jag att hans tankar går...

{7225}: Det är ju inte förens kommande säsong är över som man kan få fram resultatet av hans utveckling i A-laget. Nu blir ju bedömningen bara felaktig i o m att så väl utespelare som målvakter kan ha toppar och dalar under en säsong.
Efter kommande säsong så går det att jämföra hans två säsonger mot varandra. Topparna och dalarna. Statistiken mot varandra. Ni förstår säkert vad jag menar.

Auchinleck: Var har jag skrivit det? Jag tycker bara att hans matchning på slutet av säsongen var på tok för hård. Nu när Rautio kommer in tror jag att dom kommer få stå ungefär lika många matcher var. Då tror jag att Sandström kommer utvecklas på bästa sätt. Innebär det då att man curlar honom eller hur menar du?

Skrubben: Ingen verkar veta vad Auchinleck menar...

Avd. Står man stilla går man bakåt...

Auchinleck: ""Och att spelare överlag inte alltid utvecklas spikrakt i en jämn kurva är knappast ovanligt, snarare mer vanligt än motsatsen."
Du menar som tex Nörstebö, Lööke och Brodecki då... men vissa andra har frikort?"

Varför skulle Sandström ha fått ett frikort, bara för att man av fullt legitima och logiska skäl kanske nödgats göra sig av med Nörstebö, Lööke och Brodecki?
Och exakt VAD är inkonsekvent och onyanserat om jag påstår att spelare överlag inte alltid utvecklas spikrakt i en jämn kurva?

Bra att du nämnde Pucken, då dina obegripliga resonemang mer och mer börjar likna hans....

Jag skulle snarare säga att Sandström under senaste säsongen backade i nedförsbacke under stark motvind. Under kommande säsong får vi hoppas att han lär sig backa runt hörn och kanske tom. kunna fälla upp seglen och forsränna i sidled.

Älskar diskussionen :)

dAVydov: Haha, en mkt bra beskrivning av Sandströms säsong.
Vad säger vi om Auchinlecks säsong och utveckling då?
Kommer han att stå stilla, fortsätta sin kräftgång sidledes eller ta några steg framåt? ;-)

Zappaholic: "Gick han bakåt? Vad grundar du det påståendet på? Känsla? Statistik?"

Felix stod två SHL-matcher 14/15 och storspelade i bägge. 15/16 gjorde han väldigt många misstag. Att han var betydligt sämre säsongens andra halva än första halva förstärker också bilden om en utveckling som går bakåt. Han gjorde även ett väldigt blekt intryck i Juniorkronorna.

16/17 är det upp till bevis för Sandström. Ytterligare en svag säsong och han kommer att behöva spendera x antal år i Allsvenskan innan han förtjänar nya chanser i SHL. Om han gör en stark säsong kommer han däremot att bli högaktuell för NHL-kontrakt. Verkligen synd att Brynäs inte värvade hem Jocke E på flerårskontrakt, då hade man haft en av seriens bästa målvakter i flera år framöver. Det kommer inte Felix vara oavsett hur han utvecklas, till skillnad från Jocke så har han ju inte gjort sitt "äventyr i Nordamerika"...

dAVydov: Visst var inte förutsättningarna det bästa, men kraven är höga på Felix. Brynäs har ju medvetet valt att inte värva en "för bra målvakt" (Jocke E) eftersom man vill ge Felix förtroende (dvs speltid). Därför måste Felix prestera. En ung Markan hade ju ärligt talat ännu sämre utespelare framför sig och var oerhört mycket bättre.

Peja: Word!

Peja: Nu fanns det ju andra avgörande anledningar till att i inte Jocke E värvades. Att han skulle ha varit för bra för att värvas är givetvis bara trams.

{7225}: Så Brynäs tramsade i media?

Peja: " Verkligen synd att Brynäs inte värvade hem Jocke E på flerårskontrakt, då hade man haft en av seriens bästa målvakter i flera år framöver."

Vet vi ens om Jocke ville hit?
Och hur mkt hade han isf begärt och kostat?
Och vad säger att Jocke isf hade blivit kvar i flera år framöver, om han nu hade varit en av seriens bästa målvakter?
Det hade väl isf talat mer för att han hade blivit föremål för intresse från både KHL, NHL eller nån annan penningstark liga och försvunnit lika fort som han kom hit.

"Att han var betydligt sämre säsongens andra halva än första halva förstärker också bilden om en utveckling som går bakåt. Han gjorde även ett väldigt blekt intryck i Juniorkronorna."

Tycker att du är lite väl kategorisk när du påstår att sista halvan av säsongen skulle förstärka bilden av en utveckling som med säkerhet är på tillbakagång.
Hela laget tappade ju mkt av det spel man hade innan Rödin gick sönder och det påverkade naturligtvis även en i sammanhanget ändå orutinerad målvakt som Sandström. Tror även att hans problem med körtelfebern gjorde att han inte kunde göra sig själv rättvisa, vare sig i Brynäs eller i JVM.

Peja: De tramsade inte men inte alla kan läsa och förstå.

{7225}: Du kan inte vidareutveckla vad det är meningen att man ska förstå?

Huge: Ja, körtelfebern var ju antagligen ingenting som gynnade Sandström, så varför påstå att han "utvecklades" under fjolårssäsongen? Han gick bakåt, precis som hans fysik antagligen gjorde pga körtelfebern och självförtroende antagligen gjorde pga att lagets usla spel försatte honom i en svårare sits. Det hänger förstås ihop. Sandströms negativa utveckling pågick parallellt med lagets negativa utveckling.

För laget är det ödesdigert om lagets målvakter inte är tillräckligt mentalt starka för att kunna storspela i motgång... För det är ju då som man behöver storspelande målvakter som allra mest. Som tex när Markström slog igenom under kaosartade former.

Peja: Känns som anlednineng till varför Jocke inte hamnade i Brynäs är ganska så egal.

Nu har vi Rautio och Sandström. Det känns stabilt. Rautio är underskattad. Som jag skrivit tidigare så är alltså en av mina bästa vänner god vän med en av Sveriges bästa målvaktstränare. Det han sa om Rautio efter vår värvning var att han är underskattad och att Pecka kommer slipa bort en del detaljer i hans spel. Han kommer vara stabil bakom stabila backar.

Blir bra.

Huge: "Vet vi ens om Jocke ville hit?"
- Ja.

"Och hur mkt hade han isf begärt och kostat?"
- Lika mycket som en annan SHL-klubb hade råd med.

"Och vad säger att Jocke isf hade blivit kvar i flera år framöver, om han nu hade varit en av seriens bästa målvakter?"
- Som Peja skrev, om Eriksson hade skrivit ett flerårskontrakt. Blir någon spelare sedan "för bra" (som Rödin) så ska väl inte det betyda att vi stänger dörren redan innan han fått chansen att bli "för bra". Det gäller väl samtliga, alltid, i truppen.

honken21: Jocke har bara sagt att Brynäs var ett alternativ vilket säkert samtliga 14 SHL klubbar var för honom.

{7225}: Samtliga 14, utan någon inbördes ordning? Googla ett varv till, tänk efter ett varv till och tappa inte förnuftet på vägen.

{7225}: Andra lag än Brynäs? Skulle ni kunna tänka er att spela för något annat lag i SHL än Brynäs? 😎

Huge: "Och vad säger att Jocke isf hade blivit kvar i flera år framöver, om han nu hade varit en av seriens bästa målvakter?
Det hade väl isf talat mer för att han hade blivit föremål för intresse från både KHL, NHL eller nån annan penningstark liga och försvunnit lika fort som han kom hit."

Du är ju bra märklig ibland, Huge...
Så du menar alltså att man inte ska värva en spelare för att det finns risk att de kan bli för bra och försvinna?
Typ som att Rödin skulle misslyckas i NHL och vill tillbaka till Sverige, då ska man alltså nobba honom för att det finns risk att han blir för bra och får en ny chans i NHL?

Jocke ville ju dessutom hem till Sverige, varför skulle han då helt plötsligt nappa på ett bud från KHL när han spelat i Brynäs?

Jag tror att man får ha Jocke i klubben längre än Felix om de båda presterar som ligans bästa målvakter nästa säsong och säsongen efter det.

Peja: Hela denna diskussion hade ju inte vart om Modo inte ramlat ur. Då han var klar för modo i februari ?!
Min källa hade fått uppgift från J-E Silfverberg, (chef för gavlegårdarna?) att JE var för dyr.

Visst vi kunde satsat allt på JE. Och struntat i vissa andra värvningar.
Då hade man ju hängt BZ för det.

mk: Vi hade kunnat skippa några värvningar (som ändå var bra) för att ta in JE.
Tex Fälth - Nörstebö
Paille - Allsvensk spelare?

JE hade vunnit mer matcher för laget än vad Fälth och Paille kommer att göra. Men visst de är bra värvningar... Men jag hade föredragit JE, Nörste och AS-spelare framför Rautio, Paille och Fälth..

Chris11: Du kan inte jämföra Pallie med en allsvensk spelare! Som att jämföra Salmela med Sundqvist

Agenten: haha ja, men du förstår vad jag menar, man skulle kunna offra Paille för JE om man säger så.

Chris11: JE är ju bra men börjar kännas lite överskattad här inne.

{7510}: Är det förresten nån som vet varför han lämnade Nordamerika redan efter två säsonger?

{7510}: han platsade inte och antar att han tröttnade på att spela i AHL för en dålig lön. Hård konkurrens i Vancouver då, Luongo, Läck, Markström och Jocke...

« · 1751847 · »